Ervaringen houten tuintafel

Discussie in 'De lounge' gestart door tupp, 21 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.910
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Nieuw huis, grote tuin... tijd voor een nieuwe tuintafel. De oude is nog steeds erg leuk, vind ik. Maar rond en met zijn vieren al krap, laat staan als er eens iemand mee-eet.

Dus nu op zoek naar een nieuwe. Maar... wit plastic vind ik niet mooi. Zwart / donkergrijs niet handig omdat het heet wordt. En hout vind ik mooi, maar lijkt me onhandig. Of valt dat mee? Ik heb tuinstoelen met houten armleuningen en die moest ik zeker de eerste jaren minstens 1x per jaar schuren en in de olie zetten. En het lijkt me dat je over hout minder makkelijk even een doekje haalt om te poetsen. Zeker dat ruwere hout dat vaak voor tuintafels wordt gebruikt. Of stelt iemand me gerust en valt dat mee?

2. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.062
    3.857
    113
    Helaas heb ik dezelfde ervaringen met hout, ik doe er sinds 2 jaar niets meer aan, heb hem de eerste jaren behandeld, erg veel werk, heb er geen zin meer in, rot hij weg, pech.

3. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Houten tuintafel en idd veel onderhoud.

Als deze een keer vergaat wil ik een tuintafel met een betonnen blad.
    Onderstel wel van hout.

4. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Het hangt heel erg van de kwaliteit van het hout af natuurlijk. Steigerhout rot harder weg dan hardhout over het algemeen. Onze steigerhouten tafel van 4 jaar oud hangt alleen nog door schroeven aanelkaar ongeveer ;)
    Ik heb vorig jaar bij de ikea een soort houtlook-tafel gekocht van composiet. Heb je wel de luxe uitstraling van hout, maar het gemak van plastic !

DastyQueen vindt dit leuk.
  5. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Hier ook hout gehad. Heel mooi maar veel onderhoud en zelfs dan nog, is ie op een gegeven moment gewoon op. Dus ik begin er niet meer aan..

6. tuc

tuc Niet meer actief

Ik heb alleen ervaringen met heel veel onderhoud.

Wij hebben net een nieuwe tuinset gekocht van wicker (maar dat is kunststof, wil je niet denk ik) en dat is ideaal.

7. Tegeirian

Tegeirian Fanatiek lid

27 sep 2016
    1.218
    215
    63
    Vrouw
  8. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.005
    2.371
    113
    Mijn vriend heeft zelf 1 gemaakt van steigerhout. In elkaar zetten, beitsen en klaar. In totaal 70e kwijt, dus mocht hij maar 1 seizoen meegaan kunnen we daar prima mee leven. De andere houten tafels die we in de tuin hebben gehad en nooit behandeld hebben zijn ongeveer 3 jaar meegegaan toen ze van verrotheid uit elkaar vielen.

9. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

Mooie set! Zoiets wil ik graag maar dan met een tafel waar mininaal 6 liefst 8 stoelen aan kunnen

10. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Ja deze set heb ik ook! Ik had gegoogled dat het soms zou kunnen verkleuren door weersinvloeden. Maar heb hem nu een jaar buiten staan en hij is nog net zo mooi!
    Ik wilde ook liever een grotere tafel, maar ik dacht als mijn steigerhouten tafel uitelkaar gevallen is en mn ikea set is nog mooi dan koop ik er gewoon nog eentje bij.

11. Wenda

Wenda Fanatiek lid

12 dec 2013
    2.431
    1.398
    113
    Gelderland
    Wij hebben een houten tuintafel. Heeft 3 jaar buiten gestaan en ik heb er maar weinig aan gedaan. Maar hij ziet er nog prima uit. Niet verrot ofzo, maar wel vergrijst.

Hij staat nu onder de overkapping dus hij zal nu nog wel een poosje meegaan.

12. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.245
    4.478
    113
    wij hebben een houten tuintafel van de ikea, 1 x per jaar zet ik hem in de olie nadat ik hem met schoonmaakmiddel heb afgenomen. De rest van de zomer maak ik hem schoon met een vochtige doek. Hij staat wel onder een afdak , is nu 5 jaar oud maar ziet er nog goed uit

13. Molensteen

Molensteen Fanatiek lid

17 nov 2014
    4.059
    21
    38
    Vrouw
    Wij hebben een picknick tafel en gebruik tafelkleed of placemats

Die staart er nu voor 3 e jaar en zit r goed uit

14. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.910
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Oké, bedankt voor jullie reacties. Hout valt definitief af. Dat was eigenlijk al zo maar nu is het laatste spoortje twijfel weg.

Kunsstof is prima. Maar niet dat ouderwetse 'saaie' witte. Zo'n jaren 90 witte Hartman tuintafel zeg maar. Wicker of polysystreen / composiet is prima. Maar niet wit of zwart. (Zwart wordt heet, wit niet mooi.) Die ikea tafel spreekt me wel aan, maar 'onze' ikea heeft hem (nu) niet.

15. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Wij hebben wel een houten tuintafel en -stoelen, van de Ikea. (deze: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/S39156547/?cid=a1:ps%7ca2:nl%7ca3:shopping%7ca4:shopping%7ca5:%7ca6:google%7ca7:ikeanl%7ca10:Shopping+-+Outdoor+-+Tuinsets+%5BBR%5D%7ca11:Tuinsets%7cid:92700020265262963%7ccc:915&gclid=CjwKEAjwm7jKBRDE2_H_t8DVxzISJACwS9WbPJpf7qTb_TJfKfLxmoThfzQzEDdbZzXRmYphG-NLdhoCN7Dw_wcB) Ik moet zeggen dat we heel laks zijn met onderhoud en dat het nu toch echt al 6 jaar oud is.

Het is, zonder onderhoud dus, nu niet mooi meer, maar zo duur zijn de meubels nou ook weer niet.

Deel Deze Pagina