houten vloer hardwax of lak (pu)

Discussion in 'De lounge' started by diaan1982, Oct 10, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

Oct 8, 2009
    3,212
    1
    0
    Wij gaan binnenkort onze houten vloer leggen, onbehandeld eiken.
    maar we komen er niet uit lak of hardwax??
    We hebben 2 kleine kids en 2 honden. .....
    Wie heeft ervaringen??

2. Verox

Verox Niet meer actief

Hardwax.
    Beschadigingen vallen minder op en zijn makkelijker bij te werken.

3. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

Oct 8, 2009
    3,212
    1
    0
    Ik zit zelf idd ook aan hardwax te denken.
    welk merk hebben jullie erop zitten?

4. gitta

gitta Fanatiek lid

Oct 22, 2013
    2,625
    427
    83
    Lak, zonder twijfel. Wij hadden eerst lak, en daar zag je inderdaad wel krassen op van de nagels van de honden, maar die lak is in elk geval goed schoon te houden.
    In de was zie je de krassen net zo goed, maar de waslaag moest na twee jaar al vervangen worden, want hij was er bijna helemaal af. En hij wordt nu alweer schraal. Schoonmaken vind ik echt een crime, het vuil trekt echt een beetje de planken in.
    Volgende houten vloer wordt zeker weer lak.

5. mimi83

mimi83 Niet meer actief

hier supersterke lak en die ligt er nu na 4 jaar bijna af nu is dweilen due eigenlijk je vloer vernielen , volgende keer gaan we zeker voor wax of olie, iets wat je kan bijwerken.

6. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Hier al 8 jaar hardwax en ik moet zeggen dat het me goed bevalt. Hiervoor een gelakte vloer gehad en die moest (zonder kinderen en 1 klein hondje) elke paar jaar opnieuw in de lak. In die 8 jaar dat deze vloer ligt hebben we hem 1x opnieuw in de was gezet en verder doe ik er eigenlijk niks mee.

Verschil zit hem ook in het soort vloer, trouwens. Hiervoor hadden we een grenen vloer, dat is een zachte houtsoort. Die stond in de lak, maar liet je daar iets op vallen, kreeg je een deuk. Je hebt kans dat de lak in die deuk scheurt. Komt er met het dweilen water onder, dan laat op die plaats de lak los. Vooral als ons hondje eens een sprintje trok met pasgeknipte nagels, had ik nog wel eens krassen die later af gingen bladderen.

Nu hebben we een harde vloer (ik weet zo de soort niet, maar donker hout) met wax en daar heb ik dat probleem niet. Ok, wel eens een kras, maar die kan ik bijwerken met wat wax.

Dweilen deed ik eerst met speciaal onderhoudsmiddel wat bij de wax hoorde, maar dat was erg duur en moest ik bestellen op internet. Daarna uit luiigheid een poosje gewoon allesreiniger gebruikt, maar dat is idd slecht voor je vloer want je haalt elke keer een klein beetje was van je vloer. Nu dweil ik alweer een paar jaar met Bleu Wonder groen en dat gaat prima!

O ja, als het vuil toch je planken intrekt ondanks de wax dan zit er niet genoeg op! Wax trekt echt in de vloer, dus het kan best zijn dat er veel op moet de eerste keer. Of beter gezegd, vaak een klein beetje, een aantal dunne lagen is beter dan 1 hele dikke laag.

7. Gizje

Gizje Fanatiek lid

Feb 11, 2010
    1,661
    0
    0
    De vloer lag er gelakt in bij ons, we hebben hem laten schuren en in de olie gezet. Door 2 ukkies hebben we hem nu 3 jaar niet met onderhoudsolie gedaan, maar hij ziet er nog goed uit. (Behalve onder de eettafel stoelen). Het voordeel van olie vind ik dat je het je het zelf in een paar uurtjes kan doen (onderhoudsolie) Het moet alleen een dag drogen, vandaar dat het hier steeds niet gebeurd. Je moet echt een dagje weg de dag erna.

8. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

Oct 8, 2009
    3,212
    1
    0
    Meningen zijn verdeeld hier dus.
    Hardwax spreekt mij het meeste aan omdat je dat vrij makkelijk kan bijwerken.
    maar gaat het dan niet vlekken.
    Ooh zo moeilijk dit ....

9. Krabje

Krabje Fanatiek lid

Dec 8, 2011
    3,546
    2,016
    113
    wij hebben een geoliede vloer. Ideaal.
    Ligt er nu al 8"jaar in en nog steeds supermooi

10. Marlijn82

Marlijn82 Fanatiek lid

Mar 28, 2012
    1,968
    0
    0
    Overijssel
    Ik zeg ook hardwax. Is makkelijk bij te werken. En tja hoort een houten vloer niet een beetje te leven? Onderhoud heb je sowieso, wat je er ook opdoet.

11. Nogablokje

Nogablokje Niet meer actief

Gewoon geen houten vloer :p

Ik heb er zo de balen van! Het is dat hij erin lag toen we het huis kochten, want zelf zou ik er nooooit voor kiezen.

Er valt hier maar een druppel water op en ik heb er alweer een vlek bij.
    Zelfde met krassen, die zitten er zo op en in.

Succes ;)

12. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

Oct 8, 2009
    3,212
    1
    0
    Nogablokje:wat zit erop bij jullie dan?

13. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik heb zelden vlekken die k er niet af krijg of die je blijft zien. Limonadevlekken bijvoorbeeld zie je wel, maar trekken ook weer weg.

Ik zal eens kijken wat voor merk wij hebben. Wij hebben er Osmo hardwax olie op zitten en om bij te werken hebben we Osmo onderhoudsolie. Daarmee hebben we trouwens de vorige keer de hele vloer gedaan en verder staat dat blik mooi te wezen in de kast. ;) Ik gebruik het bijna nooit omdat het eigenlijk niet nodig is.

14. Nogablokje

Nogablokje Niet meer actief

Olie.. Maar ik ben er zo klaar mee zoals je merkt :p

15. Verox

Verox Niet meer actief

Wij hebben er ook Osmo hardwax olie op zitten, we maken schoon met Osmo wishfix, en om bij te werken hebben we Osmo onderhoudsolie. De Osmo wishfix brengt bij het schoonmaken weer een klein laagje olie aan op de vloer.

Natuurlijk krijg je krassen op je houten vloer. Maar ik vind dat niet storend. Vlekken krijg ik er echt niet in hoor! Als er vloeistoffen in het hout trekken dan is je vloer niet goed behandeld, en daardoor niet goed beschermt.

Wij hebben de vloer zelf gelegd, en zelf in de Osmo Hardwax olie gezet. Gewoon de instructies op de verpakking opvolgen, geen kunst aan. Ik dweil bijna dagelijks met de Osmo Wishfix, omdat onze kleine meid door de kamer kruipt en we twee katten hebben.
    Als ons meisje met haar speelgoed over de vloer schuift komen er krassen op. Die zijn zichtbaar, maar omdat wij een mooie levendige houtsoort hebben gekozen niet storend.
    1x per jaar moet je hem boenen met de onderhoudsolie, daarmee zou je krassen ook bij kunnen werken, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
    Binnenkort maar eens een boenmachine huren en hem opnieuw in de olie zetten.

16. Uppie

Uppie Lid

Jun 14, 2012
    56
    1
    6
    Kijk eens naar Skilt lak. Is wel duur, maar bevalt ons uitstekend.
    Heel mat en hard/krasvast. Het lijkt net een onbehandelde vloer. Vloer blijft ook goed op kleur. En kan gewoon gedweild worden.

17. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

Oct 8, 2009
    3,212
    1
    0
    Wij gaan idd kijken naar skylt lak.
    lees daar goede dingen over

Share This Page