Ervaringen ijsland?

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door suus1983, 21 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.847
    32.729
    113
    Komend voorjaar zijn we 12.5 jaar getrouwd en was het plan naar Amerika te gaan. Nu dachten we alleen net ineens aan ijsland (afhankelijk hoe corona verloopt uiteraard).

    Zijn jullie er wel eens geweest? Met kinderen? Onze kinderen zijn dan 8,11 en 13. Het idee is om in de meivakantie te gaan. Een groepsreis is niks voor ons, dus zullen dan een auto huren.

    Iemand tips en of ervaringen?
     
  2. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.350
    8.806
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Wij willen misschien volgend jaar gaan ipv onze Lapland rondreis, die dit jaar niet is doorgegaan.

    Wij zouden alles wel los boeken want die pakketreizen zijn echt heel duur. Daarnaast is het ook een optie om met de boot vanaf denemarken te gaan en dan een tussenstop te maken op de faoreur eilanden.

    Maar wij wachten voorlopig nog af wat corona gaat doen en gaan dus niet vroeg boeken. We willen sowieso weer naar een eiland. Rügen is ons dit jaar goed bevallen, dus wie weet gaan we eiland hoppen in de Oostzee.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  3. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Geen ijsland tip, dat staat ook nog hoog op mijn wishlist dus ik lees graag mee :)

    Roadtrippen in Amerika vond ik echt super goed te doen, heel comfortabel allemaal. Hotels/motels regelen op de dag zelf is heel goed te doen dus je hebt veel flexibiliteit, en het was allemaal vrij goed betaalbaar en er is heel veel te doen.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  4. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.543
    6.233
    113
    zuid-holland zuid
    Wij zijn ooit met de veerboot naar Ijsland gegaan vanuit Denemarken, was echt supertof. De oceaan was wel heel wild, het is een eind varen... wel even wat anders dan de boot naar Engeland. Maar het was een prachtige reis. Het was wel voor we kinderen hadden. Ik denk dat het heel erg van je kinderen afhangt of ze het leuk vinden of niet: ruige natuur, veel wandelen. Geen pretparken of gelikte museums. En als je met de boot wilt moeten ze niet zeeziek zijn:)

    Wij hebben de laatste jaren rondreizen door Schotland en Zweden gemaakt met de kinderen, dat is ook uitgestrekt en eenzaam.. en ze vonden de natuur wel mooi maar het rondtrekken houden ze niet zo van, ze hechten zich nogal aan hun huisje... dus ik wil zeker een keer met ze naar Ijsland maar ik ben nog aan het bekijken hoe dan, want het hele rondje maken is toch wel echt het leukst denk ik.

    In de meivakantie is het misschien nog niet mogelijk om alle routes te rijden, wij waren er half juni en toen lag er nog flink sneeuw op bepaalde passen. Dus het hangt er vanaf wat je wilt gaan doen of de meivakantie haalbaar is. Het kan er dan echt nog koud zijn en er is ook minder open.
     
    mamameer en suus1983 vinden dit leuk.
  5. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.690
    9.660
    113
    Ik ben er een keer voor werk geweest, en wil zeker nog eens terug met kinderen. Zelfs reykjavik voelt echt als een dorp, waar je in tien minuten het centrum in en aan de andere kant weer uit loopt. Ook in het centrum allemaal laagbouw, alleen in het zakendistrict vind je hoogbouw. Veel schattige winkeltjes en cafeetjes, leuk sfeertje, en zelfs rondom reykjavik is de natuur al prachtig.

    Je moet wel goed kijken wanneer je gaat, in de winter en vroeg voorjaar is het natuurlijk donker en afzien. Ik was er in mei, en dan is het al tot half 12 of zo licht, en zo tussen 15 en 20 graden.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  6. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.847
    32.729
    113
    Wij willen idd ook voor een losse reis gaan, maar boeken sowieso nu nog niks, maar wil wel alvast wat ideeën op gaan doen voor de route etc, welke periode.

    Voorkeur gaat wel uit naar een vliegreis denk ik.
     
  7. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.847
    32.729
    113
    We denken nu aan de meivakantie, dus eind april begin mei. Al wel licht, maar nog geen hoogseizoen.
     
  8. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.847
    32.729
    113
    De bedoeling is een kort verblijf en dan dus alleen de zuidkant. De kinderen waren zelf gelijk heel enthousiast, maar we hebben dan ook niet echt kinderen die van drukte houden. Allemaal introvertjes hier haha. Denk zelf nu aan een mini rondreis zuid ijsland. De gewone wegen zouden dan wel redelijk begaanbaar zijn als het goed is. Koud is geen probleem, daar houden we al rekening mee.

    De boot gaat hem dan zeker niet worden. Zoon en ik hebben erg last van wagen en zeeziekte. Dat is dan geen goed begin.
     
  9. Elizah

    Elizah Niet meer actief

    Heb je Insta?
    Zoek dan mamavanvijf even op.
    Zij is naar IJsland geweest, in haar highlights kan je veel foto's bekijken.
    Misschien heeft ze nog tips voor je.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  10. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.350
    8.806
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ik zou idd ook niet al te vaak verkassen. Wij hadden voor onze lapland rondreis steeds 4-5 nachten ergens gepland. Nu zijn we uiteindelijk 8 dagen en 13 dagen, maar 3x1 week is sowieso ook prima te doen. Ik zou voor de meivakantie (2 weken?) max 3 verschillende overnachtingsplekken doen met kinderen of een camper huren.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  11. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.847
    32.729
    113
    Nee zit idd nu zelf ook te denken aan 3v locaties
     
  12. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.543
    6.233
    113
    zuid-holland zuid
    Ik vond zelf het gebied rond Reijkjavik het minst mooi... De Golden triangle is behoorlijk toeristisch en ik vond Thingvellir ook wel behoorlijk overrated. Maar in het noordoosten hebben we door jonge lava velden gelopen en in het zuiden heb je die prachtige gletsjers met hun grindvlaktes die in zee uit komen. En jokulsarlon is ook wel heel mooi, hoewel wel erg toeristisch. In het noordwesten bij schiereiland sneafelsness hebben we hele mooie vogelkolonies gespot... papegaaiduikers uiteraard ook, dat was ook echt prachtig. Ik zou zelf bij een volgende reis dus niet perse kiezen voor het gebied rond Reijkjavik.

    Ik had voor deze zomer vakantie gekeken maar dat is uiteraard niet doorgegaan, maar je kan via booking.com vrij makkelijk leuke kleine vakantiehuisjes en b&b’s boeken. Dat zou ik doen denk ik... uiteten gaan is vreselijk duur en soms best een zoektocht , dus als je ergens zelf kan koken is dat mooi meegenomen.
     
  13. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.633
    4.010
    113
    Mijn man is in ijsland geweest met vrienden en ik zou goed informeren welke gebieden er al open zijn zo vroeg in het seizoen. Het kan zijn dat niet de hele ring open is voor elk type vervoer, en ook bepaalde wandelingen konden ze niet maken. Zij gingen eind mei.
     
  14. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.645
    3.772
    113
    #14 Mythique, 23 aug 2020
    Laatst bewerkt: 23 aug 2020
    Wij hebben na onze bruiloft een reis naar IJsland gemaakt, eerst een week IJsland, daarna een week New York. We zijn dus ook aan de westkant gebleven, in één accommodatie. Ik weet niet precies meer waar, misschien kan ik dat nog nazoeken. Het was in ieder geval een huisje ten noorden van Reykjavik. We waren er begin juni. Ik denk dat het eind april nog wel flink koud zal zijn. En zoals de post hierboven, zou even nagaan wat er open is.

    We hebben een dagje de Golden Circle gereden. Ongetwijfeld zal het, het meest toeristische gedeelte van het eiland zijn maar wat mij betreft absoluut de moeite waard. Dagje Bleu Lagoon, ook heel toeristisch maar leuk. We zijn naar Raykjavik geweest, hebben van daaruit een whalewatch trip gemaakt. En we zijn nog naar het noorden gereden voor een whalewatch trip, vanuit Olasvik geloof ik, waarop we ook orka's hebben gezien.

    Het lijkt me super om het nog een keer met mijn kinderen te doen. Ik vond het echt een aanrader.
     
  15. Kwek

    Kwek Fanatiek lid

    16 mei 2009
    3.054
    1.164
    113
    Centrum België
    Ben heel even naar IJsland geweest - Op1 dag rond de regio van Reykjavik geweest.
    Op zich is alles wel heel indrukwekkend natuurlijk! Het was midden april en daarrdoor was er veel minder sneeuw/ijs en vond het daardoor op sommige plaatsen vis noch vlees qua landschap :oops:

    Het meest indrukwekkende is en blijft het Noorderlicht natuurlijk!!
     
  16. Jacy82

    Jacy82 Bekend lid

    24 nov 2018
    743
    420
    63
    Vrouw
    Ik ben een week geweest en heb de zuidkant route gereden.

    Een huurauto heb je wel nodig als je niet met een georganiseerde reis gaat. Doe je dat wel kom je voornamelijk juist op de drukste tijden op de drukke plekken.

    Ik heb voornamelijk hostels geboekt (ook vrij prijzig) en als het tegenviel, ik was toen zwanger, nog omgeboekt.

    Je mag overigens in normale huurautos niet alle wegen gebruiken, moet je ook op letten. Wat wel echt heel tof is, is het gletsjermeer opgaan in een kano. Super mooie tocht.

    Koop een trotter en zoek wat minder bekende watervallen op. Loop ook daar in de omgevinf van de watervallen een stukje is vaak meer te zien dan je denkt, of klim naar boven waar mogelijk.

    Eerste nacht hostel boeken in buurt van vliegveld. Er zit een hele goede die verbazingwekkend goedkoop was voor de service ergens daar
     

Deel Deze Pagina