Ik kan het niet echt vinden op internet, weet iemand het hier misschien? Mijn man heeft een koortslip, kan onze zoon hier waterpokken van krijgen? We houden er nu natuurlijk sowieso extra hygiëne op na, maar toch.... We gaan volgende week naar center parcs, waterpokken zouden nu niet zo welkom zijn
Nee, een koortslip wordt veroorzaakt door een herpes-simplexvirus, waterpokken door het varicella-zostervirus.
Heel ander virus maar wel opletten dat je zoon ook niet besmet wordt met het koortslip virus. Vooral bij een eerste infectie kunnen ze enorm ziek worden.
Klopt niet helemaal wat je schrijft. Waterpokken herpes | Waterpokken Symptomen Daarbij is koortslipcrème een goed middel om op waterpokken aan te brengen en om te voorkomen dat ze gaan ontsteken. Dus beide hebben wel verband met elkaar. Maar je krijgt geen waterpokken van een koortslip.
Varicella zoster is een vorm van herpes, maar geen herpes simplex. Wat klopt er niet aan wat ik zeg dan? Van een koortslip (= herpes simplex) krijg je geen waterpokken (=varicella zoster).
Dat het een heel ander virus is, dat is niet zo. Waterpokken is herpes zoster Koortslip is herpes simplex. Beide herpes virussen, dus zeker wel verwant aan elkaar. Heb het ook maar van de kinderarts.
Klopt, maar de vraag is of je van herpes simplex ook herpes zoster kan krijgen, en op dat niveau zijn ze dus wel heel andere virussen, want dat kan njet.
Van een koortslip (door Herpes Simplex virus) kan een kind ook een koortslip (of ernstiger: een herpes stomatitis) krijgen. Van Herpes Zoster (is gordelroos, veroorzaakt door het Varicella Zoster virus) kan een kind wel waterpokken krijgen..