Ervaringen Implanon (anticonceptiestaafje)

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door 11oktober, 24 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 11oktober

11oktober Actief lid

28 jul 2011
    266
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn bevalling is nu 3 maanden geleden en ik ben aan het zoeken naar de juiste anticonceptie. Ik had direct na de bevalling besloten dat ik een spiraaltje wilde laten plaatsen, maar we zijn nu 3 maanden verder en ik durf nog steeds niet, omdat ik trauma's heb overgehouden aan die eendenbek. Ben eindelijk weer mezelf en wil eigenlijk niet weer dat ik van onder 'opengetrokken' wordt. Tot nu toe dus condoom gebruikt maar dat schiet natuurlijk ook niet op. Ik geef nog BV dus ik zat zelf te denken aan het anticonceptiestaafje. In de boekjes en op internet wordt deze hoog aangeschreven, maar ik vond ook een artikel waarin staat dat in Engeland in 2011 honderden vrouwen ongewenst zwanger zijn geworden door het verkeerd plaatsen..

Hoe zijn de ervaringen hier? En zijn jullie menstruaties weggebleven of erg onvoorspelbaar geworden?

2. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Ik heb hem vlak na de bevalling laten zetten en ben heel tevreden. Gaat prima met bv, ik word niet meer ongesteld en voel me prima.

Wat betrouwbaarheid betreft, ik ben mega mega vruchtbaar en heb hem juist gekozen omdat hij zo betrouwbaaf is, mits goed gezet. Laat hem dus zetten door een gyn, niet door een huisarts en vraag naar een gyn die er ervaring mee heeft.
    Goed gezet is hij betrouwbaarder dan sterilisatie (daarvij kan spontaan herstel optreden)

3. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik heb hem gehad voordat ik kinderen kreeg en hoewel ik het idee erachter super vind, was het voor mij geen succes. Mijn menstruatie bleef niet weg, maar was zeer onregelmatig. Soms een week wel, drie weken niet, dan weer 3 weken een klein beetje vloeien, dan een week niet en dan toch weer vloeien enz. Na een jaar heb ik hem eruit laten halen, omdat dit dus niet handig was.

Ik heb hem toen wel bij de huisarts laten zetten, en ik heb al die tijd het staafje goed kunnen voelen. Ik had begrepen, bij de berichten van die tijd (2004/2005) dat de vrouwen die zwanger waren geworden waarschijnlijk nooit een staafje in hun arm hebben gehad. Dus dat het in de naald is blijven zitten of door verkeerd gebruik van de naald eruit gevallen is of iets dergelijks. Het lijkt mij namelijk zo, dat als dat ding eenmaal in je lichaam zit, hij toch wel de hormonen afscheidt, het maakt dan niet uit waar dat ding zit. Dat staafj weet echt niet of hij in je arm zit of niet... ;) Maar dat is mijn gevoel daarbij, dat heeft geen enkele wetenschappelijke basis... ;)

Nu heb ik alweer een jaar of 2 een Nuva ring en dat werkt beter. Nog niet optimaal, in de zin van dat ik soms een dag of wat eerder menstrueer. Maar dat is nog wel te overzien. De huisarts dat het misschien aan mijn gewicht kan liggen, ik ben aan de dunne kant. Hij redeneerde dat je, als je ernstig ondergewicht hebt, je cyclus ook raar gaat doen, misschien dat ik qua gewicht net op die grens zit. Mijn BMI zit nog net in het groen, maar ik moet geen kilo afvallen zeg maar... ;)

Succes met je keuze!

Als je nog BV wil blijven geven kun je misschien bij de huisarts nog eens informeren naar de Cerazette pil. Die kan goed samen met bv. Ik merkte namelijk wel een flinke terugloop in de BV toen ik de Nuvaring weer ging gebruiken, en uiteindelijk ben ik dus ook gestopt met de bv daardoor. In mijn geval was dat niet erg omdat Jitte al 10 maanden was en ik toch al wilde afbouwen, maar ik kan me voorstellen dat jij nog een poosje bv wil blijven geven.

4. Yvon1893

Yvon1893 Fanatiek lid

24 jun 2011
    2.177
    0
    0
    De kempen
    Ik heb deze in 2004 gehad, helaas met slechte ervaring.
    Na een menstruatie van vier maanden aan een stuk!
    Ben ik terug gegaan en heb ik gesmeekt om hem eruit te halen.
    Maar er zijn er genoeg die er wel baat bij hebben en die niet dag in dag uit ongi zijn....

5. sem frummel

sem frummel Fanatiek lid

21 okt 2011
    2.386
    1
    36
    verzorgende ig
    ik heb ook de implanon gehad ,door een ervaren gyn laten zetten en super,je moet em wel duidelijk voelen zitten.ik ben geen enkele keer meer ongesteld geworden geen druppel.
    wat betreft die verhalen dat is idd geweest omdat die vrouwen dat staafje nooit in hun arm hebben gehad,de meeste ha weten niet hoe ze em goed moeten plaatsen.
    succes met je keuze
    ik zou neem t staafje weer als ik moeder ben geworden

6. Herfstbloem

1 feb 2012
    13
    0
    0
    NULL
    NULL
    #6 Herfstbloem, 3 feb 2012
    Laatst bewerkt: 3 feb 2012
    Ik heb hier met mijn ha vandaag precies over gesproken. Op zich was hij niet heel enthousiast, maar gaf ook aan dat hij er zelf niet in getraind was.

Ik heb begrepen dat inderdaad in het verleden bij veel vrouwen het staafje niet volledig en door een niet deskundige arts was geplaatst, wat heeft geresulteerd in ongewenste zwangerschappen.
    Echter, tegenwoordig zijn er vele artsen en gynacologen die hier juist in getraind zijn, waardoor inderdaad de betrouwbaarheid zeer zeer gestegen is. Zorg voor een controle!

Ook vertelde hij mij, dat bij het uithalen van het staafje er nog eens problemen optreden, doordat het staafje is gaan "wandelen" in de laag waarin hij in de arm wordt geplaatst. Dit wordt opgelost door het staafje te zoeken met een Echo. Kan eventueel een litteken opleveren.

Zodra t staafje is verwijderd ben je met je volgende cyclus weer vruchtbaar.
    Mijn arts raade me de prikpil aan, eens in de 3 maanden een prik en direct de volgende afspraak maken. Volgens hem heeft het de zelfde werking als Implanon, echter, na de laatste prik duurt het tot 9 maanden voordat je weer vruchtbaar bent, en wordt dan ook afgeraden om met de prikpil te beginnen als je toch nog een kinderwens hebt.
    Na alle voors- en tegens tegen elkaar te hebben afgewogen, zal ik (mocht ik volgende week mijn ongesteldheid hebben) dan ook gewoon voor Implanon kiezen.

Voor nu wil ik gewoon graag even wat rust, niet meer denken aan anticonceptie en kinderwensen, maar even een jaartje rust. volgend jaar zien we weer verder en ik ben graag vruchtbaar zodra ik stop met datgene wat ik neem als anticonceptie.

Succes hoor!!

7. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Je hebt groot gelijk. Mijn ha was ook niet enthousiast over de implanon en raadde me mirena aan. Ik wil geen spiraal meer, nooit meer en dat zei ik ook. Prikpil wilde ik ook niet omdat wij nog een kinderwens hebben.
    Ik hen echt mijn zin doorgedreven en daar ben ik heel blij om. Implanon is voor mij perfect.

En dat zwerven kan niet zomaar hoor, die kans is niet zo groot bij goed plaatsen.

8. Herfstbloem

1 feb 2012
    13
    0
    0
    NULL
    NULL
    De ha die ik vandaag sprak was een vervanger van mijn vaste arts, haha hij gaf me uiteindelijk wel gelijk, zeker gezien mijn leeftijd (34) en mijn wens om toch in de toekomst uiteindelijk zwanger te kunnen worden is de Implanon een goed alternatief voor een spiraal.
    Wel is mij ook duidelijk, dat het uitblijven van menstruatie inderdaad niet altijd het geval is, en ook vertelde hij dat de cyclus niet regelmatig kan uitvallen. Dat is het risco dat ik bereid ben om te nemen, als t uiteindelijk niet werkt is het zo weer verwijdert denk ik dan maar.

Heb lang over de mirena getwijfeld, maar uiteindelijk het idee dat er iets in mijn buik zit dat er niet in hoort ... op mijn bovenarm prijkt ook een tattoo, dus heb met een klein staafje niet zo'n probleem.

maargoed, nogmaals succes aan allen die het overwegen. Informatie zoeken op een forum als dit en via de websites van de fabrikanten is altijd een heel goed idee, om het er dan met je eigen vaste huisarts eens over te hebben. Volg ook hierin vooral je eigen gevoel!!

Deel Deze Pagina