Ervaringen inbakeren

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door MirW, 24 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Hoi!

Gister op het cb opperde de verpleegkundige of het een idee was om mijn jongste (8 weken) in te baseren om te zien of hij dan beter slaapt. Hij is nl. nogal onrustig in de nacht. Omdat hij overdag op zijn buik ligt en dan prima slaapt was dit wel te proberen.
    Ik kon van hen doeken lenen, ze heeft het voorgedaan en gaf me een boekje mee waar het in uitgelegd stond.

Ik ben in het boekje begonnen en werd steeds bozer. ..
    - je kunt je baby rustig 15 tot 20 minuten ongetroost laten huilen
    - er komen vanzelf langere pauzes, je baby is dus niet zo overstuur als hij voordoet...
    - beter 5 grote voedingen ( ook aan de borst) dan 10 kleine

En zo meer van die dingen. Toen ik zag wie het geschreven had heb ik het weggelegd en besloten heel dat inbakeren achterwege te laten en een speciale slaapzak aan te schaffen.
    De schrijfster werd kennelijk niet gehinderd door enige kennis.

Mijn vraag is meer: zijn er meer cb's die deze boekjes uitlenen?
    Zijn er mensen die hun kindje inbakeren zonder deze afschuwelijke methode?
    Of mensen die de bewegingsvrijheid van hun kindje op een andere manier enigzins beperken om beter/ rustiger slapen te bereiken?

Vannacht hebben we zijn armpjes in de slaapzak gedaan en ML vond dat het al beter ging.

2. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Ik zou er eerder voor kiezen om hem snachts ook op de buik te leggen. Dat hoef je ook niet af te leren.

Zoon heb ik wel ingebakerd gehad, eigenlijk vrij snel al. Kraamzorg raadde dat aan, omdat hij zichzelf steeds wakker sloeg. Eerste kindje, je gelooft alles wat ze zeggen.
    Maar het afleren was niet zo fijn, duurde wel ff, maar moest wel, want hij begon te draaien.

Zodra hij kon draaien sliep hij op z’n buik. Ik denk dat hij op z’n buik al eerder veel rustiger had geslapen.

Maar ik heb er altijd bij op verzoek gevoed, en nooit laten huilen.
    Bij de eerste vermoeidheidssignalen inbakeren en naar bed. Hij jammerde wel altijd paar minuutjes en viel dan in slaap.
    Nu nog steeds kletst hij eerst een tijd voor die gaat slapen.

3. Mammie87

Mammie87 Fanatiek lid

17 mei 2016
    1.995
    273
    83
    Ik heb mijn zoontje ook ingebakerd omdat hij een buikslaper was en ik dat s nachts niet aandurfde. Maar echt niet met zulke vreemde richtlijnen erbij ;) altijd in slaap moeten wiegen, nooit laten huilen. wij gebruikten de Pacco, vanaf ongeveer 2 weken oud. En rond de 4 maanden geloof ik cold turkey gestopt omdat hij begon te rollen en zijn bed doorkoetste in de doek. Ging helemaal goed. Mijn neefje sloeg zichzelf ook steeds wakker, bij hem hebben ze een gewone slaapzak gebruikt die het moeilijker maakte zijn armpjes op te tillen en daar waren ze volgens mij ook tevreden over. Kiezen en doen wat goed voelt en zulke rare/ouderwetse richtlijnen lekker negeren..

4. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    In de nacht durf ik dat nog niet. Dan heb ik er geen zicht op, overdag is hij altijd in mijn buurt. Als hij zelf gaat draaien vind Ik buikslapen in de nacht prima, dat hebben onze andere 2 zoons ook gedaan en dat doen ze nog steeds.

Ik ga vandaag eens neuzen bij prenatal, zien wat ze daar hebben voor hem.

5. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Zoon heeft een poosje ingebakerd gelegen in de pacco, maar voor hem was het eigenlijk niks, hij lag vanaf 2 maanden zowel overdag als 's nachts op z'n buik.
    Onze dochter lag na de kraamweek overdag al op haar buik, wel nog inbakeren geprobeerd, zij vond de puckababy het prettigst, maar echt ideaal vond ze het niet, haar hebben we ook 's nachts al snel op haar buik gelegd. Met 4 maanden kon ze op de buik de slaap niet meer vatten en sindsdien slaapt ze weer op d'r rug.
    Maar hier ook nooit laten huilen hoor, als het nodig was gewoon bij mij in slaap laten vallen en dan slapend wegleggen. Inbakeren zorgde er dan voor dat de armen tegen het lichaam bleven en ze niet opeens met de armen door de lucht vlogen en dan weer wakker werden.

6. Mery

Mery Bekend lid

24 mei 2017
    697
    278
    63
    Vrouw
    Hoi hoi,hier alle 4 kindjes vanaf de geboorte standaard ingebakerd.Van mijn schoonmoeder geleerd.Het stelt niet veel voor en niet moeilijk om te doen.Mijn schoonma had vierkante doeken genaaid uit een groot katoenen laken.Ik vouwde een punt naar binnen.Daar lag de babys hoofd op.Dan bv linkerarm omlaag vastgehouden en linkerlap over de arm op de buik,dan het onderste lap omhoog en dan rechter arm omlaag en rechterlap eroverheen en dan vastzetten met een grote veilige veiligheidsspeld.Altijd uit voorzorg gedaan en gelukkig geen huilbabys gehad.Weet niet of aan mijn kinderen ligt of aan de methode.In het oosten pakken ze babys nog steeds in op die manier.Van die strakke pakketjes worden het dan.Ik deed het ongeveer een maand of 2 maanden.Daarna niet meer omdat het niet nodig meer was.Ben het ook van plan met deze baby.Ik heb een swaddleme nu en ook hydrofiele doeken die ik daarvoor ga gebruiken.Die methode waar jij het over hebt,troosteloos laten huilen en 5 voedingen ipv bv 10 zie ik ook niet zitten.Dat lijkt me volstrekt onnodig.
    P.s aub baby s nachts niet op de buik laten slapen zo jong nog.

7. joepy

joepy Fanatiek lid

12 okt 2017
    1.443
    952
    113
    Vrouw
    Zelf vind ik het een verschrikkelijke methoden alleen in de kraamweek zonder over nadenken 2 keer laten doen uit mezelf wouw ik geen baby in een dwangbuis als die zichzelf wakker sloeg wiegde ik hem gewoon weer inslaap of hield ik zn handjes ff vast ,https://www.eurolac.net/inbakeren-verdubbelt-wiegendood-risico/ , Hij draaide al erg snel op zn buik maar ik hield hem erg in de gaten hoe dat ging of zn neusje niet dichtgedrukt kon worden en hij was in het begin nooit verkouden anders zou ik dat wat eng vinden .

8. gitaartje

gitaartje Fanatiek lid

12 nov 2013
    1.983
    1.251
    113
    Ik heb van het cb ook een inbakerzak geleend, een pacco. Gelukkig niet met zo’n boekje erbij! Hier is het inbakeren een succes voor de nachtrust! Ze slaapt nu (2 maanden) 3-4 uur achter elkaar.

9. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Bedje naast je eigen bed zetten.
    Buikslapen is een veel natuurlijkere houding. Maar omdat het tegenwoordig zo stellig wordt afgeraden, voelt het zo gek om het toch te doen.
    Probeer het een nachtje, vannacht bijvoorbeeld, dan kan je omstebeurt het eventueel jn de gaten houden. Mocht het niet de rust bieden die je hoopt (voor hem of voor jou) kan je inbakeren proberen.

10. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Ik heb mijn zoontje ingebakerd maar niet met doeken aangezien die vaak (onbewust) te strak om de beentjes worden gedaan.
    De beentjes moeten kunnen buigen en strekken en de handjes moeten kunnen bewegen.
    Ik heb daarom voor de swaddleme gekozen.
    Deze zat ruim bij de heupjes, de beentjes konden strekken en opgetrokken worden en er zat een uitsparing voor de handjes.
    Laten huilen heb ik nooit gedaan en doe ik nog steeds niet.
    Ik bakerde hem alleen in tijdens zijn ‘lange’ slaapje in de nacht en als hij voor een voeding kwam haalde ik hem eruit. Erin laten zitten tijdens zijn voeding is we praktischer, maar ik wilde hem even zijn armpjes laten strekken.
    Met 12 weken een slaapzak aangeschaft en hij sliep daar zonder problemen weer in.

Hier was voor het inbakeren het maaien met de armpjes zo erg dat je constant zijn armpjes tegen de spijltjes van het bed hoorde aan slaan met als gevolg dat hij wakker werd.

11. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Dat het de lans op wiegendood groter maakt komt omdat sommige ouders hun kindje te dik aankleden eronder en de warmte kan dan nergens naartoe.

12. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Dat, en omdat ze ingebakerd dieper slapen. Een baby zo jong hoort juist regelmatig wakker te worden.

joepy vindt dit leuk.
  13. Diaantje88

Diaantje88 Bekend lid

10 feb 2013
    612
    86
    28
    Kijk is naar de puckababy mini gewoon een bakerzakje waar ze vrij in kunnen bewegen alleen niet met hun handjes bij hun gezicht kunnen om.zich wakker te slaan... verder alle vrijheid in de zak

14. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

We hebben diverse ervaringen met inbakeren: thuis met hydrofiele doeken en de beentjes vrij, dat was krijsen. Thuis met de SwaddleMe dat was wel rust maar niet slapen. Op het kdv werd ze in een laken ingevoerd met de beentjes vrij en sliep ze heerlijk.
    Thuis moest en zou ze met haar armen omhoog slapen :)

Overigens allemaal zonder laten huilen en met voeden op verzoek en met bedje op de kamer. Ik geloof nu ze een jaar is pas dat ze een beetje ondeugend kan zíjn. Vooral als ze met een grote glimlach het stopcontact aanraakt terwijl ik nee zeg. En ook nu laten we niet huilen, pas sinds ze 9 maanden is kan ik het jengelen een beetje laten gaan. Ben niet van plan haar ooit te laten huilen zonder te troosten. Wat een vreselijk boekje heb je gekregen.

15. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Deze heb ik idd gekocht vanmiddag. Dit is wat ik bedoel, niet te strak, maar wel bescherming/beperking voor zijn maaiende armpjes.

16. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Het is geschreven door de 'beruchte' Ria Blom. Zij is o.a. van het 'laten huilen' om rust en regelmaat te creëren. Het idee komt er geloof ik op neer dat je als moeder de strijd moet winnen middels de wil te breken door ongetroost te laten huilen. Zijn vreselijke verhalen over te vinden. Zelfs moeders die door haar persoonlijk zijn begeleidt (dan kwam ze thuis en hield de moeder in kwestie tegen als die haar kind wilde gaan troosten, ècht waar!), die er van overtuigd zijn dat haar methode voor hechtingsproblemen bij hun kind heeft gezorgd.

17. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.737
    113
    Bij mijn zoon hebben we de swaddle me gebruikt. Dat werkte heel goed. Hij is van juni en bij de eerste hittegolf zijn we meteen gestopt. Dat leek me nl te warm, zo ingepakt met temperaturen van 25 graden op de kamer. Toen was hij geloof ik zo’n 6 wkn. En dat ging meteen goed.
    Vanaf dat moment wel steeds zoon op de arm in slaap laten vallen en zo weggelegd en toen sliep hij ook heerlijk.

18. Neilia

Neilia Niet meer actief

Wij kregen ook het boekje erbij.
    Ze zeiden zelf dat ik het kon lezen en zelf moest weten wat ik ermee deed.
    Ik heb het boekje doorgelezen en nee dat was niet mijn ding.

Wij hebben zoon ook ingebakerd maar het slapen en de onrust werden er niet beter op.
    Toen op zijn Buik gelegd na een x aantal dagen.. hij was toen 6 weken geloof ik.
    En ineens sliep die! En was de onrust weg.
    Wel ‘s avonds nog veel huilen maar dan bleven we gewoon bij em.
    Ik vond het ook eng de eerste nacht maar merkte al snel dat hij het prima kon.

Dochter hebben we ingebakerd van 8 weken tot 13 weken.
    En die vond daar haar rust en sliep toen ook ineens door.
    Op de buik was geen optie, zij had daar juist een hekel aan.

19. Neilia

Neilia Niet meer actief

20. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.956
    15.001
    113
    Hier mepte ze zich ook elke keer wakker maar ik wilde er echt niks van weten. Zeker met haar krampen erbij kon ze per ongeluk al draaien toen ze net 3 dagen oud was, moet er niet aan denken wat er had gebeurd als ze ingebakerd had gelegen. Daarbuiten moesten wij nog op dr heupen wachten en is ze zo jong als dat ze was een heethoofd met fysieke restricties dus dat had m niet geworden. Met 8 weken zou ik niet meer doen, voor je t weet moet je weer afleren. Hier draaide ze doelbewust met 3.5-4 maanden en dat is nog geen eens zo heel bijster rap. Dan is voor jullie een softe inbakering (zo'n bakerzak geloof ik) of een slaapzak met mouwen beter geschikt denk ik.

Deel Deze Pagina