Mastopathie

Discussion in 'De lounge' started by Aszz, Mar 18, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Aszz

Aszz Niet meer actief

Hai dames,

Sinds het verwijderen van mijn spiraaltje ( afgelopen december ivm het niet meer ongesteld worden ) heb ik gevoelige borsten. En dan vooral aan 1 kant.
    Tijdens de ongesteldheid is het een stuk heftiger.
    Het komt en gaat zeg maar.
    Eerst had ik zoiets van, prima, gevoelige borsten hoort er bij.
    Maar de afgelopen tijd voelt een kant van mijn linkerborst wat 'stugger' aan, minder soepel.
    Dus hop, vandaag naar de HA. Die voelde het ook, en begreep wat ik bedoelde. Hij voelde niets alarmerends, geen knobbeltjes of bolletjes. Huid ziet er goed uit. Geen vocht of i.d. uit de tepel, alles normaal. Op dat stuggere gedeelte na. Hij vermoed mastopathie.
    Wel is die ene borst iets groter ( waar ik ook al eerder een onderwerp over heb geopend ;) ).
    Ik heb morgen direct een afspraak voor een mammografie voor de zekerheid.

Maar goed, ik als hypochonder schiet direct in de blinde angst paniek mode. Pijn in mijn hoofd van de stress. Janken, 'ik ga dood' en 'ik heb vast kanker'.
    Man, wat een ellende. Ik zoek vrouwen die hetzelfde hebben gehad, en een stukje geruststelling.
    Ook wilde ik gewoon even het verhaal kwijt, want het zit me niet lekker :(

2. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

Aug 15, 2011
    4,055
    4
    38
    Het is inderdaad niet prettig om iets aan je borsten te ontdekken! Beangstigend vond ik het toen, bah!

Maar mastopathie kan over het algemeen geen kwaad. Het is een goedaardige aandoening die gewoon goed in de gaten gehouden moet worden.

In 2004 ontdekte ik een knobbel in mijn borst. Ho, doorverwezen naar het ziekenhuis en ja hoor, een goedaardige tumor. En behoorlijk ook! En wat bleek, er zat er niet 1, maar veel meer kleintjes door mijn borsten verspreid.

Die ene heb ik weg laten halen, ik had er echt last van. Verder ieder half jaar borstonderzoek in het zh om het goed in de gaten te houden. Het is altijd goed gegaan!:)

Vorig jaar juni ben ik met de pil gestopt. En wonder boven wonder verdwenen na een tijdje ook mijn mastophatie klachten! Of het met de pil/ hormonen te maken heeft weet ik niet, maar het heeft mij wel geholpen!

Ze adviseren bij mastopathie overigens het gebruik van teunisbloem, dat schijnt te helpen.

Ik slik sinds september vorig jaar tarwekiemolie en wellicht heeft dat wel geholpen? I don't know...

Er zijn veel online fora te vinden over mastopathie, mocht je daar behoefte aan hebben.

Ik wens je veel succes in het zh en houdt in je achterhoofd dat het niet erg hoeft te zijn, je kunt er 100 mee worden!

Succes!

3. El1983

El1983 Fanatiek lid

Sep 19, 2012
    3,561
    0
    0
    Verzorgende IG
    My little castle
    Ik heb 3 jaar terug een mammografie gehad, omdat er een pijnlijke knobbel in mijn li-borst zat.
    Mammografie deed bij onwijs pijn, het werd echt zwart voor mijn ogen. Uitslag was gelukkig wel goed, pijn trok ook daarna weg.

Laten we duimen dat het de uitslag goed is, slik btw wel van te voren alvast maar 2 paracetamol hoor meis, wat het is geen pretje ;)

4. Triskele

Triskele Niet meer actief

Ik heb dat helaas best wel erg , overal knobbels en grovere stukken zeg maar (loopt zelfs door tot mijn ribben en onder mijn oksels) doet met tijden pijn, vooral eisprong, ongesteldheid e.d.

Borstvoeding was echt een ramp er kwam alleen maar bloed uit en heeft 3 maanden geduurd voordat ik het niet meer voelde met lopen, douchen (noem maar op)

Ik was eerst altijd aan de pil en nu gebruik ik niets meer en is inderdaad minder ik had eigenlijk het verband niet zo gelegd maar klinkt logisch, ik ga ook om andere redenen niet meer aan de pil, het is gewoon heel vervelend, ik kan bv ook geen knobbels ofzo voelen want ja zo is heel mijn borst...

5. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ja mijn laatste menstruatie was best pijnlijk! Vooral die ene borst. Die was wat opgezet en ik kon ook niet echt op die kant slapen. Het voelt sowieso wat opgezet aan ( net alsof ik een kussentje onder linkerarm heb zeg maar ).

Ben inmiddels wat gekalmeerd. Als ik de symptomen lees van mastopathie komt het heel erg overeen. Ook af en toe het wat branderige gevoel in de borst, en wat meer last als ik het koud heb.
    Staat sterk onder de invloed van hormonen.
    Helaas wordt mastopathie vaak verward met borstkanker ( wat ik tenminste uit ervaring verhalen lees ).
    Ik weet iig wat de stappen zijn, mammografie, echo, punctie en mri.
    De mammapoli hier doet automatisch een mammo en echo. Als het dan ook maar iets twijfelachtigs is, of ik vertrouw het niet, dan wil ik een punctie en mri.
    Kom maar op.

6. Brett

Brett Bekend lid

Jul 2, 2009
    896
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb zelf ook last van mastopathie, heb regelmatig verschillende harde schijven of knobbeltjes in mijn borsten. Vorig jaar ook een mammografie gehad en die was gelukkig helemaal goed.

Ik moet het gewoon in de gaten houden en als ik iets niet vertrouw mag ik altijd een afspraak maken om het te laten checken.

Ik vond de mammografie trouwens reuze meevallen, prettig is anders natuurlijk, maar echt pijnlijk vond ik het niet.

7. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik kreeg zo'n 8/9 jaar voor de zwangerschap verdikte melkklieren in mijn linkerborst, die is ook altijd groter geweest. Een beugelbh kon de oorzaak zijn, de pil ook.
    Mijn huisarts zei: als je bv geeft, gaat het wel weg en verrek, de man had gelijk.

Sterkte morgen, ik hoop dat het niks ernstigs is!;)

8. Triskele

Triskele Niet meer actief

ja bij mastopathie helpt dat alleen niet (tegenovergestelde) maar dat van die beugel bh's heb je wel een punt, ik draag vaak sportbeha's (wel steun maar geen beugels) dat zorgt ook voor minder pijn..

9. Yotsuba

Yotsuba Fanatiek lid

Jul 22, 2009
    1,980
    0
    0
    Dispuutbehandelaar
    Omgeving Utrecht
    Ik heb een lichte vorm van mastopathie, nooit vastgesteld maar bij mn ma wel en die heeft precies hetzelfde.
    Eerder was t vlak voor mijn menstruatie hel, als ik de trap af liep hield ik mn armen over mijn borsten zodat het minder pijn deed ;)
    Harde schijven en knobbels, pijnlijk.
    Sinds de geboorte van mijn dochter een stuk minder last van en daarom ook eigenlijk nooit meer wat mee gedaan.
    Nu tijdens de zwangerschap wel weer pijn maar dat is meer door de zwangerschap neem ik aan.

Mastopathie kan ernstig zíjn maar is lang niet altijd het geval.
    Vervelend is het wel ontzettend!!

10. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik las dat het met de overgang ook een stuk minder kan worden.
    Wie van de vrouwen die er nu last van heeft, heeft een moeder die er ook last van had?

Mijn moeder dus wel. Die is, voor haar baarmoeder en alles eruit is gehaald, 4 of 5 keer voor een mammo geweest omdat ze dus dezelfde klachten had.
    Wist ik helemaal niet, maar dat vertelde ze van het weekend.
    Ze is vervroegd in de overgang gegaan, en sindsdien geen last meer. Rot hormonen!

11. Appelgebakje

Appelgebakje Bekend lid

Feb 21, 2013
    950
    0
    16
    Management assistent/secretaresse
    Veenendaal
    Ik heb niet alles gelezen, maar ik heb ook mastopathie. Vooral mijn linker borst is erg gevoelig, daar zijn een aantal jaar terug ook twee knobbels uit verwijderd (goedaardig, 1 cyste en 1 fibroadenoom).

Voorgaand aan de operatie zijn een paar echo's gemaakt. De cyste is ook een keer leeggezogen, maar dat doe ik echt nooit meer (pijnlijk en vulde zich gelijk weer). Als je denkt (of al hebt ervaren) dat een mammografie pijnlijk zal zijn kan je ook om een echo vragen :) Ook voor bij het bevolkingsonderzoek bijvoorbeeld.

Het komt door hormoonwisselingen, dus het kan erger worden met anticonceptie middelen of juist minder erg. Zelfde met zwangerschap, ik heb er nu meer last van, maar de borsten groeien natuurlijk ook.
    Meestal is het voor de menstruatie erger (hier ongeveer week ervoor erger) en neemt het dan weer af tijdens de menstruatie. Over het algemeen zou het minder moeten worden na de overgang, maar die duurt nog wel even.

Geloof niet dat een beugel beha de oorzaak is, wel dat het misschien meer klachten kan geven of zo, maar daar merk ik zelf geen verschil in.

12. honeyy

honeyy VIP lid

Nov 5, 2008
    7,635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Doet mastopathie altijd pijn?

Ik heb een knobbel in mijn borst die de huisarts niet voelde.. na mijn ongesteld werd het kleiner en nu weer wat groter? Ik moet maandag voor mammo en of echo.. ter uitsluiting en voor een beetje rust voor mezelf.. ik maak me dus nu net zo gek als jij jou doet aszz!! Wat als t verkeerd is etc. Maar we kunnen niets doen dan alleen maar wachten..

Veel succes & knuffell!

13. Aszz

Aszz Niet meer actief

Bedankt dames, het stelt met toch ook iets gerust.
    Vooral omdat het zo vna mijn menstruatie afhankelijk lijkt te zijn. En ook omdat de huisarts er ook geen gevaar in ziet, maar toch even voor de zekerheid wil checken.
    We weten het over een dag of 3. Nu eerst liters thee en chocolade. Hopen dat de hoofdpijn weg gaat.

Honey, jij ook veel sterkte!

14. stef25

stef25 Bekend lid

Mar 9, 2010
    500
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook hetzelfde. Vorig jaar spiraal laten verwijderen en mijn linkerborst doet zo vaak pijn. Allemaal hobbels en knobbels. Mammo en echo laten maken, gelukkig niks aan de hand.
    Heb er verder geen naam voor gekregen maar dit alles klinkt me zo bekend.
    Daarnaast ben ik een hypochonder. Heel erg zelfs....als je wil mailen mag je me PB'en!

15. Appelgebakje

Appelgebakje Bekend lid

Feb 21, 2013
    950
    0
    16
    Management assistent/secretaresse
    Veenendaal
    @ honeyy, het hoeft volgens mij geen pijn te doen. Rechts heb ik ook geen pijn.
    Links had ik dus twee bobbels vlak naast de tepel en dat is een nare plek. Van die borst heb ik nu nog steeds last.
    Zelfs tijd zaldiar (paracetamol/tramadol combi) geslikt, maar hielp mij niet afdoende om het te blijven gebruiken.

16. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

Feb 11, 2010
    11,066
    166
    63
    @Assz: toevallig, ik ben vandaag ook ervoor naar de ha geweest.
    Ik had donderdag (in mijn menstruatieweek) ook een knobbeltje gevoeld, die nu aan het einde van de menstruatie weer bijna weg of stukken kleiner is. Ook hier dikke paniek en zag al van alles aan me voorbij flitsen. Hypochonder die ik ben. Mijn ha vermoedt ook mastopathie. Ze voelde bij mij ook niets verontrustends, maar voelde wel dat mijn beide borsten wat 'hobbeliger' en stugger waren. Nu wil ze een mamografie laten maken, zodat we in 'kaart' hebben hoe het er nu uitziet, zodat we makkelijker kunnen merken als het mocht veranderen. Morgen mag ik dus ook. Vindt het stiekem toch wel spannend.

17. Aszz

Aszz Niet meer actief

Nou ik kan weer even opgelucht adem halen.
    Ze hebben direct een echo gedaan. Een mammo doen ze niet als je onder de 30 bent, omdat het weefsel dan te dik is en je een valse uitslag kan krijgen ( met allerlei stress en klote onderzoeken als gevolg ).
    Echo zag er goed uit. We wat verdikt weefsel, maar niks raars. Gewoon in de gaten houden en bij onrust of andere dingen meteen naar de ha.

18. Aloha

Aloha Fanatiek lid

Dec 29, 2010
    4,229
    2
    38
    Gelderland
    huh geen mammo onder de 30? Ik heb er een gehad toen ik 14 was... ik had dus ook een harde bult toen in me borst. dit bleek toen een dikke melkklier. Ik heb hem nu nog en borstvoeding was ook echt een ramp aan die borst en mede daardoor mislukt. ( ook door andere zaken dus misschien had het goed kunnen gaan als ik direct had kunnen aanleggen enzovoorts ipv kolven)
    Heb ook altijd erg veel pijn na ovulatie en moet zeggen dat ik afgelopen menstruatie minder pijn dan ooit gehad heb, ik slik nu teunisbloemolie en dat werkt blijkbaar dus echt.. Borst voelt ook soepeler.. Maar kan ook toeval zijn haha wellicht dus wel het proberen waard voor je!

19. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Hier ook mastopathie.
    Aan de linkerborst bij mij. Heb er al lang last van trouwens.

Ik heb ook echt een duidelijk verschil qua cupmaat met links en rechts. Dat vind ik zo lelijk, maar goed niks aan te doen.

En verder moet k één knobbeltje in de gaten houden omdat dat mogelijk een cyste is.

20. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik zal zo naar het kruidvat voor teunisbloemolie. Baat het niet...
    En wellicht verschilt het per ziekenhuis? Want hier slaan ze die eerste stap (mammografie) dus over en doen ze direct een echo.

Share This Page