Mijn zoontje is nu 30 maanden. En ik lees in eerdere topics dat heel veel kindjes al veel eerder zijn met tellen. Als ik tegen hem zeg, 'ga maar even tellen'. Zegt hij altijd: 10, 9, 8! En dan stopt hij. Ik heb het gevoel dat hij het wel kan. Maar hij wil het gewoon niet? Z'n woordenschat is trouwens TOP! Al maanden, hij was heel vroeg met praten en lange zinnen maken. Was even benieuwd wanneer jullie kindjes goed van 1 tot 10 konden tellen.
Op twee jaar. Ze loopt het riedeltje wel af, maar echt tellen kan er natuurlijk nog niet. Voor haar is het meer een soort liedje, denk ik.
hier probeerd ze het wel. begint soms bij een willekeurig getal en zegt dan de volgende. verschilt heel erg. maar echt tellen zal ik het nog niet noemen durven. denk ook dat het per kind ook verschilt als een kind het leuk vind gaat het veel sneller. misschien is het nog niet zo interessant genoeg
Je hebt tellen en tellen Riedeltje opdreunen is niet anders dan een willekeurig liedje onthouden. Echt tellen en koppelen aan hoeveelheden, 4 is meer dan 2 enz, komt meestal pas na 3 jaar.
Het opdreunen van 1-15 deed ie met 2/2.5 jaar, met gericht tellen begon ie met bijna drie jaar (snoepjes tellen met sint maarten ) en is ie nu heel erg mee bezig...
Hier zegt hij ook het riedeltje op. Half dan. Èèn tee die iev ijf se sebe Tellen kan hij dus nog niet maar hij wijst tegelijk wel zijn auto's 1 voor 1 aan alleen begint hij dan meestal bij 7.
'Iets' tellen kan hij echt nog niet. Als er 8 olifanten op een plaatje staan, weet hij niet dat het er 8 zijn. Het ging mij puur om het 'opdreunen' van 1 t/m 10.
Je moet ergens beginnen en zoontje telt dan wel op maar weet niet of ie al terug kan tellen, ieder z'n talent
Hier is er geen touw aan vast te knopen... 😃 Hij kan gericht tellen tot 7, maar na de 7 kan hij niet meer verder, omdat hij de getallen door elkaar haalt. Hij telt wel feilloos in het Engels tot 12, maar dan is hij weer minder gericht. Ach, hij verzamelt zo wat hij nodig heeft en al die informatie gaat wel een keer op zijn plek vallen. Mijn zoontje is 2,5 trouwens.
Ja dit idd...dat riedeltje opdreunen vind ik persoonlijk niet zo interessant....is namelijk het zelfde als een liedje uit hun hoofd kennen of een rijmpje.
Opdreunen 1 tot en met 10 was tussen de 2 en 3 jaar volgens mij. Inmiddels is de jongste 4.5 en telt (dreunt op) tot 200 of zo. Cijfers herkennen en meer/minder kan hij nu tot 70 ongeveer.
Zoontje is nu 2 jaar en 8 maand en telt tot 12 Maar dat komt ook echt door Mickey Mouse want dat vindt die helemaal te gek.
Dochter kon met 2 het riedeltje opdreunen, nu met 3 heeft ze door wat aantallen zijn en kan ze vaak tot 5 goed dingen tellen, soms 6, dus bv 5 tomaatjes ofzo. Maar toen ze echt objecten leerde tellen, ging ze fouten maken in het opdreunen van het riedeltje (cijfers overslaan etc). Denk omdat ze nu weet dat het symbolen voor aantallen zijn, het is niet zomaar een riedeltje meer, maar betekenisvol, dat is wat verwarrend
Puur het opdreunen komt vanzelf wel als je bv een paar keer een liedje zingt met de getallen. Maar is op zich niet zo knap ofzo; het ene kind kent een heel liedje uit z'n hoofd, het ander het riedeltje van 1/10. Kindje van een vriendin kende het alfabet met 2,5. Of ja, ze dreunde het op, dus als een soort liedje... mja, leuk, maar die vriendin deed alsof het een wonderkind was
Mijn dochter is 2 jaar en 5mnd en telt van 1 tot 15, in beide talen. (Vader en ik spreken een andere taal tegen haar) Van 1 tot 10 telt ze ook echt bewust. Ze heeft 4 konijntjes, zoveel van dit, zoveel van dat. We hebben ook een spelletje met kaarten waar dan 5 wortels of 7 appels op staan, waar ze dan het goede cijfer bij moet zoeken, dit doet ze foutloos. Moet wel zeggen dat er op haar peuterschooltje heel veel aandacht aan besteed wordt, denk dat ze het daar heeft geleerd van ze kent ook al bijna alle letters. Kan de letters ook aanwijzen als je vraagt waar de B, of P is bijvoorbeeld, en zegt dan; de B is van buurvrouw, de P is van papa. Opzeggen van het alfabet kan ze overigens niet, maar daar hebben ze ook weinig aan volgens mij.
Opdreunen kan ze (32 maanden) nu tot 30, en als ze traptreden telt doet ze dat ook goed. Maar als ik vraag hoeveel kersen bijvoorbeeld aan de boom hangen op een plaatje in een boekje (13), telt ze ze allemaal 2 keer of nog vaker. Dat gaat dus nog niet, het overzicht heeft ze niet. Ze is wel goed in 'wat was er wel en is er nu niet meer' spelletjes. Dat er eerst 4 kopjes waren maar dat mama nu de paarse heeft weggenomen. Dan zijn er nog 3.