Ik heb vroeger gewerkt op een afdeling waar ook jonge kinderen kwamen waarbij als onderdeel van het onderzoek ook een IQ test werd afgenomen. Dit was de SON-R. Dit is een non-verbalen test waarbij kinderen onder andere steeds moeilijkere mozaieken moesten namaken, gekleurde vormen sorteren of een halve tekening met moesten aanvullen (met bedrukte kaartjes). Naast dat er gekeken wordt naar de goede antwoorden wordt het kind de hele tijd geobserveerd. De uitslag, het cijfertje , wordt met de observatie samen vooral gebruikt om passend advies te kunnen geven.
Je zou bij een peuter die wat moeite heeft met taal bijvoorbeeld de SON-R af kunnen nemen. Er bestaat een variant voor kinderen van 2,5-7 jaar en die is als behoorlijk betrouwbaar beoordeeld. Waarbij je wel in gedachten moet houden dat het bij jonge kinderen best nog kan veranderen, omdat ze zich nu eenmaal in sprongen ontwikkelen. Als je dus al een IQ-test afneemt om jonge leeftijd, dan zou je die eigenlijk later nog eens moeten laten herhalen. Maar dat iets kan, betekent niet dat je het ook per we moet doen. Persoonlijk vind ik het 1) erg vroeg Je kunt wel zo vroeg testen, maar vanwege die sprongsgewijze ontwikkeling wordt eigenlijk altijd geadviseerd om het later te doen. (Afhankelijk van de reden dat je wilt testen, niet veel eerder dan tussen de 5-7 jaar.) 2) redelijk zinloos Wat denken de leidsters te bereiken met de afname van een IQ-test. Zijn ze 'handelingsverlegen'? (Dat betekent dat ze niet meer weten wat ze moeten doen om hem te helpen.) Zo lang ze niet handelingsverlegen zijn, is een test niet nodig. Als ze wel handelingsverlegen zijn, kun je je afvragen of een IQ-test de manier is om weer mogelijkheden te zien om met hem aan de slag te gaan. Vaak worden n.a.v. een IQ-test wel wat adviezen gegeven hoor. Maar zo'n test is erg duur en die adviezen zijn vaak vrij algemeen. Je kunt voor veel minder geld iemand laten komen die observaties in de groep doet, echt met de leidsters in gesprek gaat en met veel gerichtere en praktischer adviezen komt. Dus ja: je kunt testen. Maar of het wat oplevert? Ik zou eerst eens goed doorvragen bij de leidsters wat zij nu verwachten van zo'n IQ-test. Hoe gaat de uitslag van die test hun helpen jouw kind beter te begeleiden? En: wie gaat hem betalen?
Mijn zoontje is getest met 3 jaar met de SON-R omdat wij graag wilden weten waar hij ongeveer zat in ontwikkeling. Door zijn ASS en beperkte actieve taal hadden wij geen idee. En net als alle andere kinderen die vier jaar gaan worden, moest ook hij naar school, maar ja, waarheen dan wel? Sommige dingen blonk hij gewoon in uit, maar andere dingen liep hij zover achter (naar mijn idee). Ik dacht zelf af en toe wel aan een verstandelijke beperking. Het tegendeel bleek echter waar, maar wel met een grote kloof tussen formaal en perfomaal. En daarbij nog eens een gapend gat tussen zijn uiteindelijk vastgestelde TIQ en zijn woordbegripsquotiënt. Dit is zeer bepalend geweest voor de schoolkeuze uiteindelijk. Hij zit nu op een school waar hij volledig tot zijn recht komt en het gaat zo goed, dat we nu uitkijken naar een andere vorm van onderwijs. Dus het kan best verhelderend werken.
Ben toch benieuwd dan. Stel je neemt 1 proefpersoon en je neemt test op 3 jaar, 10 jaar, 20 jaar, 35 jaar. Wat vele hier zeggen is dat test bij kleine kinderen dan niet relevant omdat ze zich met spr
Ik zou het persoonlijk niet doen. Ik zou bang zijn dat de omgeving van mijn kind er dan ook "naar gaat handelen", terwijl het op die leeftijd nog heel erg in beweging is. Ik zou gewoon met de psz in gesprek gaan over op wat voor gebieden zij denken dat hij achter loopt en hoe zij denken dat jullie (dus zij op de pzs en jij thuis) er het best mee om kan gaan om hem te begeleiden en stimuleren in zijn ontwikkeling. Wat moet er nog gebeuren voor hij klaar is om naar de basisschool te gaan? Als hij daar morgen naar toe zou gaan, waar zouden hij, zijn leerkracht en evt. klasgenootjes dan tegenaan lopen? Hem daarin begeleiden is veel belangrijker dan wat voor iq hij heeft en antwoorden op die vraag rollen niet uit een iq test. Dus afgezien van het feit dat het op die leeftijd nog niet zo veel zegt, heeft het eigenlijk ook niet veel zin om te weten wat zijn iq is. Misschien weten ze daar ook niet wat ze met hem aan moeten. Dan kan je hem wellicht door een pedagoog o.i.d. laten observeren en dan kan die tips geven.
Ben toch benieuwd dan. Stel je neemt 1 proefpersoon en je neemt test op 3 jaar, 10 jaar, 20 jaar, 35 jaar. Wat vele hier zeggen is dat test bij kleine kinderen dan niet relevant omdat ze zich met sprongen ontwikkelen. Maar is dat zo? Ik denk dat echte slimme kind potentie hb bijv of juist anders verstandelijke beperking die zal toch het doen of niet zeg maar. Is toch niet zo dat iq test bij 2.5 jaar wijst 130 en dan met 10 jaar opeens 110 omdat toen een sprong was? Volgend mij gemiddelde kinderen ontwikkelen dan inderdaad met sprongen en slimme kind loopt altijd 1+ lijn zeg maar. Ook als kind verstandelijke beperking heeft en iq van 85 zou dat niet een sprong maken tot 110 lijkt mij? Van andere kant iq kan je ook natuurlijk oprekken toch? Ik weet dat hb kinderen/mensen hoeven niet te rekenen ze zien het "getal" al staan zeg maar maar als je gemiddeld bent en blijft hard leren zou iq toch omhoog gaan? Dat proefpersoon bij 2.5 jaar 110 had en met 35 jaar na lang had studie en begeleiding toch wel tot 120 kan? Of is dat spelling van 15 punten waar je over had meegenomen in dat berekening? Wat ik mij ook afvraag: wordt er rekening gehouden als kind tweetalig is? Ik weet bijv dat als je twee talen beheerst waarvan engels perfect zal jou score lager liggen dan als je dat in je moedertaal afneemt is ook andere testen in verschillende talen/landen toch? Maar hoe zit dat met kinderen? Hoop is beetje duidelijk maar ik was benieuwd dan hoe dat echt zit? Is het wel zo dat test voor kleine kinderen geen zin heeft te maken? (Van wat ik had gelezen dacht ik zelf dat het best wel kan aangeven of kind boven gemiddeld of onder zit).
heb vandaag op psz even gevraagd maar ze weten gewoon niet precies waar ze de vinger moeten leggen bij hem, of hij het nou wel echt snapt of niet... is niet heel duidelijk hij zegt bijvoorbeeld als hij iets niet wil dat hij ''bang'' is. maar eigelijk moet ie zeggen nee dat wil ik niet maar hij zegt bang want dan stoppen ze toch ook denk hij...
volgens de leidsters krijgen ze dan beter inzicht waar het probleem ligt...omdat ze er nu niet echt de vinger op kunnen leggen.. iq test zou via ggz gaan...ik heb geen idee wie dat moet betalen
Mamavd Als dat voor je wordt aangevraagd wordt dat vergoed geloof ik. Is anders als je op eigen initiatief dat wil. Ik zou zeggen doen, zou misschien hem helpen beter begeleiden. Maar er zijn andere factoren uitgesloten zoals stoornissen etc? Psz denk dus aan verstandelijke beperking? Ik snap zelf dat niet zo goed eigenlijk je kent je zoontje beter dan psz lijkt mij? Hoe vind jij hem? Wat denk je zelf over?
nee is verder niks uitgesloten... ik denk dat psz idd denkt aan verstandelijke beperking.. ik denk niet dat hij dat heeft eigenlijk.. ja hij praat slechter als leeftijds genootjes en kan zich daar door af en toe niet zo goed uit drukken..en misschien snapt ie sommige dingen wel echt wat slechter, maar niet echt heel erg...vind het thuis heel erg mee vallen,snapt mij bijna altijd wel.. alleen hij doet soms... ik zeg dan gaan we even je speelgoed opruimen? hij speelt verder.. ik zeg...wat zouden we doen? doet hij hmmm hmmm ( alsof ie het niet weet) ik zeg speelgoed opruimen toch? doet hij OJA??? maar andere keren ruimt ie gewoon op zonder problemen en niet hmmm en oja.... maar wat dat precies is?
idd de SON-R test kun je laten doen. Hoewel deze uitslag totaal geen garantie biedt wat voor iq hij later zal hebben. Het zegt alleen maar iets over wat hij NU op dit moment kan en snapt. Onze oudste hebben ze met 4,5 jaar een iq test afgenomen. Daaruit kwam dat ie bovengemiddeld begaafd was. Met 7,5 jaar nog eens een test afgenomen en daarmee scoort ie NET gemiddeld. En met NET bedoel ik de ondergrens mee. Dus tussen minder begaafd en gemiddeld begaafd ) Onze jongste hebben ze vaak een ontwikkelingstest afgenomen. Daaruit kwam een GESCHAT iq uit van beneden de 50. Met de SON-R test jaren later scoorde hij veel beter. Vriendin van mij heeft een zoon die eerst altijd goede iq testen maakten. Zolang ze maar nonverbaal waren zoals de SON R test. Maar hoe ouder hij werd des te moeilijker worden de iq testen en moet je sneller zijn. En zo zakte zijn iq steeds meer. Ook is hij heel gevoelig wat betreft de testafnemer. Hij moet een klik hebben. Is het een dominant persoon dan is er geen klik en zal hij de test nog slechter doen. Zo zie je dat ten eerste een iq test op jonge leeftijd alleen dat zegt over niveau op DAT moment en kan het een jaar later compleet anders zijn. Ook de klik met de testafnemer kan belangrijk zijn. Of de omgeving waar het genomen word ( veel afleiding in de kamer, gehorig etc etc. ) Succes!
Ja ik zou ook niet weten zoals jij dat zegt is wel iets aan de hand, ook valt dat op. Maar wat? Misschien is beter externe observatie inschakelen van ggz? Of in elk geval ggz bellen voor advies ze hebben vast zelf eigen protocollen en ik denk niet dat gelijk iq test nemen zullen ze besluiten.. Succes in alles wat je ook kiest! Is lastig lijkt mij
Misschien zit hij gewoon met zijn gedachten ergens anders en gaat het op zo'n moment allemaal langs hem heen?
Hmm tja het zou niet mijn methode zijn iig. Stel dat er nu uit die test een laag iq komt (hij moet nl ook nog mee willen werken) dan vraag ik mij af wat zij daar dan mee willen, er komt dan echt niet spontaan een handelingsplan uit de lucht vallen, daar zullen ze zelf mee aan de slag moeten. Ongeacht wat zijn iq dan ook is. Het lijkt mij dus niet zo zinvol om te weten wat zijn iq is. Ik krijg eerder de indruk (en nee ik zeg niet dat het zo is) dat zij met de uitslag van de iq test iets hebben om hem door te kunnen verwijzen omdat zij het zelf niet meer weten. Maar gezien wat je vertelt over het gedrag wat hij vertoont geloof ik al niet dat hij daar aan gaat mee werken, dus dan weet je alsnog niks. Als het mijn kind was zou ik dit niet willen doen en vragen wat zij voor een handelingsplan hebben opgesteld om hem verder te kunnen helpen en of ik dat eens mag zien. Zolang ze nl nog niet van alles op papier hebben vind ik zo'n iq test een te makkelijke weg.
ja heel goed punt. ik ga vrijdag nog eens vragen bij de leister waar ik het gesprek mee had. ze hebben helemaal geen handelings plan.. dat willen ze pas maken na de IQ test
maar of dat echt iets is ? als hij zo doet... verschilt ook per keer. als hij het echt niet zou snappen zou hij het elke keer doen lijkt me.. thnx