NIEUW---->IVM! (Mini-IVF)

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door brabbel1988, 29 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    Sommige van jullie zullen mij misschien al kennen ;)
    Brabbel1988:22 jaar oud, Brabbelman 27 jaar oud.
    Juli 2008 met de pil gestopt, Juli 2009 naar de gyn.
    De eerst 3 maanden geen medicijnen gehad, alleen inwendige echos, bloedonderzoeken, en samenlevingstesten.
    Dat laatste was dus al een probleem, er kon gewoon geen slijm verkregen worden uit mijn baarmoedermond.
    De waardes uit mijn bloed en zo waren allemaal goed, alleen mijn cyclussen wisselden behoorlijk.
    Na 3 maanden begonnen met Clomid,en Pregnyl, en werden we verder ingelicht over IUI.
    Toen was de beurt aan mannetje: Zaad moest getest worden.
    Uitslag was 6 miljoen.
    Volume, mobiliteit, en vorm van zwemmertjes was allemaal goed, alleen ze zijn met wat minder.
    Uitleg van de gyn: Het leger staat klaar, alleen met te weinig.

Ondertussen begonnen met IUI....
    We hebben 6 keer IUI gehad met Clomid, en Pregnyl, toen een HSG (deze was goed) 7e IUI gehad, en bij de 8ste IUI zijn we begonnen met Puregon te spuiten, in combinatie met de Pregnyl.

Nu hebben we vandaag besproken wat we nu verder gaan doen, en in plaats van IVF, hebben ze me iets anders voorgesteld: IVM, een soort mini-IVF.....
    Ik had er zelf ook nooit van gehoord.
    Hieronder zal ik een stukje neerzetten met een kleine uitleg, want zelfs op google is er weinig over te vinden.

De methode is een alternatief voor in vitro fertilisatie (IVF) waarbij de eicellen met behulp van hormooninjecties in het lichaam van de vrouw tot rijping worden gebracht.
    Het IVF centrum te Tilburg (St. Elisabeth ziekenhuis en Twee Steden Ziekenhuis te Tilburg, Jeroen Bosch Ziekenhuis te Den Bosch en het Amphia ziekenhuis te Breda) biedt als eerste en vooralsnog enige in Nederland in-vitro maturatie aan in het kader van een onderzoek. De techniek is naar verwachting minder belastend, veiliger en goedkoper dan IVF. Geen hormonale stimulatie

Bij in vitro maturatie worden onrijpe eicellen uit de eierstokken verkregen en in het laboratorium tot rijping gebracht voordat zij worden bevrucht met zaadcellen. De ontstane embry's worden teruggeplaatst in de baarmoeder van de vrouw. De vrouw hoeft geen hormonale stimulatie van de eierstokken te ondergaan zoals bij IVF het geval is, waardoor de behandeling veel minder belastend is. Onderzoek

In het buitenland wordt IVM al langer gebruikt Wereldwijd zijn naar schatting zo'n 2000 baby's met behulp van IVM geboren. In Nederland is pas sinds kort officiële toestemming gekomen voor het toepassen van de techniek. Deze stap is gezet omdat er in het buitenland goede resultaten werden geboekt. Hoewel de gezondheid van IVM kinderen in het buitenland goed is, is de duur van de vervolgonderzoeken nog slechts beperkt tot de leeftijd van twee jaar.
    De techniek mag in Nederland daarom alleen nog worden gebruikt in het kader van onderzoek. Daarvan is de eerste fase in het Jeroen Bosch Ziekenhuis en het St. Elisabeth Ziekenhuis gestart. Ook zullen de Isala Klinieken in Zwolle deel gaan nemen aan het onderzoek. Bij 50 paren wordt gekeken hoeveel zwangerschappen er ontstaan. Selecte groep patiënten

Als er 5% doorgaande zwangerschappen zijn, wordt de tweede fase van het onderzoek gestart. Daarin worden er 400 paren behandeld. Het gaat hierbij om een selecte groep vrouwen die bij hormoonbehandeling meer kans hebben op ernstige bijwerkingen, doordat teveel eicellen rijpen. Landelijk gaat het dan om zo'n 1600 patiënten per jaar. In het kader van het onderzoek heeft het Jeroen Bosch Ziekenhuis zich ook gecomitteerd aan een goede follow-up van de kinderen tot ze een leeftijd van 5 jaar hebben bereikt. IVF versus IVM

De methode is een goed alternatief voor IVF, ook wel reageerbuisbevruchting genoemd. Bij deze techniek worden de eicellen in het lichaam met behulp van hormoonbehandeling tot rijping gebracht. Deze techniek kent vanwege de hormoonbehandeling een aantal bijwerkingen zoals verandering in het humeur en pijnlijke onderbuik. Ovariele hyperstimulatie, waarbij de eierstokken ongewild worden overgestimuleerd, is de ernstigste bijwerking. Doordat de eicellen bij IVM buiten het lichaam worden gerijpt, is hormoonbehandeling niet noodzakelijk.

Zou na 2,5 jaar, 9 keer IUI,dozen met hormonen,tonnen stress, frustratie en tranen dit dan de oplossing zijn????

2. Marnat

Marnat VIP lid

10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Brabel@ Meis ik ga hard voor je duimen dat dit de uitkomst voor je is ! zet hem op meis knuf.

3. dancer4fun

dancer4fun Fanatiek lid

29 nov 2009
    1.091
    0
    0
    hondentrimster
    den haag
    hey brabbel,

had er nog nooit van gehoord. Maar klink super!! Mag je er aan meedoen? Zou wel een goed alternatief zijn voor ivf met al die hormonen.
    Hou ons op de hoogte vind het heel interessant. En suc6, zou mooi zijn als dit voor jullie een klein wondertje voorbrengt.

4. Elmo

Elmo Niet meer actief

Super veel succes. Waarom niet, een kans is een kans.
    Ik duim voor je!
    Elmo

5. mikky1982

mikky1982 Bekend lid

19 aug 2009
    772
    0
    16
    heel veel succes, ben benieuwd!!

6. butterfly0511

butterfly0511 Fanatiek lid

7 dec 2008
    2.303
    13
    38
    pedagogische medewerkster
    Hey meis,
    Het is het proberen waard. Ik heb doe ook mee aan het onderzoek. En bij mij werkt het goed. Ze krijgen genoeg eicellen en groeien goed door. Moet wel zeggen dat ik veel lees/ hoor van andere dat ze maar weinig goede eicellen hebben uiteindelijk. Ik ben zwanger geraakt van ivm helaas miskraam geworden. Heb nu nog 2 cryos in vriezer. De 1 ste onderzoeksfase bestaat uit 50 koppels daarvan moeten er 3 zwanger zijn willen ze door mogen met onderzoek. Geloof dat ze nog 1 zwanger koppel nodig hebben en nu ongeveer 35 koppels hebben gehad.
    Succes met je keuze en als je vragen hebt dan hoor ik het wel.

7. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    Hey meiden allemaal heel erg bedankt voor de steun, en lieve berichtjes!
    Wennes, zou je t leuk vinden om in dit topic verder te kletsen?
    Want bij mij duurt t nog eventjes voor we aan IVM gaan beginnen, maar dan kan ik alvast jou ervaringen lezen...........

Iedereen een dikke knuffel.

ps. Ik vind t echt een enorm grote stap voorwaarts in de medische wereld, en ben er echt enthousiast over!!!!

8. butterfly0511

7 dec 2008
    2.303
    13
    38
    Heb er al welleens topic over gehad maar liep 'dood'.
    Wil hier best mee blijven kletsen. Maar voor mij houd het dadelijk op als mijn cryos zijn teruggeplaatst. Maar heb wel ruime ervaring want nu 2 ivm pogingen gehad.
    1 ste keer 14 eicellen waarvan 7 bevruchtingen. 2 teruggeplaatst en 2 vriezer in helaas geen zwangerschap.
    2de ivm poging, 17 eicellen en daaruit 8 bevruchtingen. 2 teruggeplaatst en hiermee zwanger, helaas miskraam. Nu nog 2 in vriezer.

Wanneer zou je mogen starten? Welk zh? Want alleen den Bosch , Tilburg en Zwolle doen mee toch? En het lab werk word in Tilburg verricht voor den Bosch.

9. natjuh026

natjuh026 Bekend lid

4 jan 2008
    796
    0
    0
    pm
    omg arnhem
    heel veel succes. ben heel benieuwd. ik zou ook meedoen aan zulke onderzoeken als wij ervoor gevraagd worden.

10. Ieoor

Ieoor Fanatiek lid

16 dec 2008
    2.688
    0
    36
    Is dit een onderzoek?
    Ik dacht dat dit in Tilburg al een echte 'gewone' procedure was?

Als het een onderzoek is? Mag je dan gratis meedoen, zonder dat dit je verzekerings pogingen kost?

Succes meis!
    Wie weet brengt dit het grote wonder.

11. butterfly0511

7 dec 2008
    2.303
    13
    38
    Ja het is nog studie fase. Kost je zelf idd geen poging.

12. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    Ik ben echt heel erg benieuwd hoe zoiets allemaal werkt,

Zoals de punctie, is die pijnlijk?
    Krijg je dan een soort verdoving?
    Hoe lang duurt t na de punctie voor ze m terug plaatsen, want de follikels zijn kleiner dan bij IVF.
    Verhoogde kans op mk is ook wel een eng idee( en jij heb t meegemaakt.)
    Welke hormonen heb jij gebruikt met jou IVM?
    En hoeveel pogingen willen jullie doen?

Ik moet nog ff mijn vragen voorleggen bij mijn gyn, maar onze keuze staat zo goed als vast.

Tis echt een hele lijst met vragen, maar t is ook allemaal zooooo spannend!
    Ik zal je ff pben over mijn ziekenhuis,houd ik liever een beetje annoniem hier...............;)

13. butterfly0511

7 dec 2008
    2.303
    13
    38
    hoi hoi,

Ik kan punctie niet vergelijken met icsi punctie want tot 2 x toe icsi afgeblazen ivm overstimulatie.
    Als medicatie moet je 3 dgn puregon spuiten, meer niet. Op dag van punctie begin je met progynova en dag van tp utrogestan.

Uur voor punctie thuis 2 paracetamolletjes. Kreeg ik daar spuit in bil met spul waar je wat "wazig" van kunt worden en pijnstilling erin. Ook wordt vaginawand nog verdoofd, voel je niet veel van.

Zal eerlijk zijn over punctie, de 1ste was zwaar maar te doen. Nu moet ik zeggen dat mijn eierstokken heel beweeglijk zijn, dus steeds wegschieten.
    Door steeds diep in te ademen en overdreven uit te blazen was het vol te houden. Totdat ze mijn buikvlies aanprikte toen was het gedaan, gelukkig waren ze toen ver klaar.
    Dus tegen de 2de punctie zag ik niet echt op. Wist dat het pijn deed, maar dat het wel vol te houden was. Helaas leek het deze keer veeeeel pijnlijker. Heb echt afgezien. Heb ook wel tot bijna 2 wkn daarna buikpijn gehad (na 1ste punctie geen last gehad)
    Heb ook geroepen dit doe ik nooit meer. Nu komen wij zowieso niet meer in aanmerking voor ivm want je mag niet onberperkt meedoen. Dus wil zowieso nog wel icsi poging doen, hopelijk valt de punctie dan mee, zijn ze namelijk makkelijker aan te prikken.
    De tp is na 4 dgn. De follikels zijn na 1 dag groot genoeg om bevrucht te worden. Manlief moet wel 2 x zwemmers inleveren. 1x voor punctie en 1x de volgende ochtend.

Hoop dat je zo wat meer info hebt.
    Wanneer mag je naar de arts? Ben benieuwd wanneer je mag starten, spannend.
    Ik hoop voor ons dat de cryo's aanslaan.
    Oja over verhoogde miskraam dat weten ze niet echt vandaar nu ook de onderzoeken hierover

14. zeehondje

zeehondje VIP lid

30 okt 2007
    5.754
    0
    36
    Leerkracht
    Zuid-Holland
    Klinkt goed brabbel en ook erg spannend.
    Heb jij grote kans op overstimulatie als je de 'gewone' IVF zou ondergaan? Want dan is dit denk ik echt een goede oplossing!
    Weet het niet zeker, maar de punctie is denk ik hetzelfde als bij IVF/icsi. En daar heeft de ene meer last van dan de ander.
    In ieder geval heel veel succes en sterkte alvast!!!

15. butterfly0511

7 dec 2008
    2.303
    13
    38
    Nee punctie is gevoeliger doordat de follikels nog erg klein zijn en dus moeilijker aan te prikken. Normaal rond de 20 mm en bij ivm 8 mm. Maar iedereen heeft natuurlijk een andere pijngrens.

16. liefprinsesje

liefprinsesje Actief lid

19 okt 2010
    239
    0
    0
    Hey Brabbel,
    komen we elkaar toch weer tegen(ik zit onder een andere naam)! Wij zijn helaas na de 12e IUI wederom ongesteld worden en wij gaan nu......IVM doen!!
    Morgen gesprek met de arts en ws. kunnen we dan gelijk beginnen,dus deze maand nog....spannend!!
    Lijkt me me leuk om met jou ervaringen hier over te delen.
    ik vond het wel heel wat om te lezen dat de kans op miskraam iets groter is, dat ga ik morgen dan ook nog even na vragen...

ik dou je op de hoogte

17. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    Ik weet volgens mij wel wie jij ben ;)
    Heb jij dan geen pil maand tussendoor gehad, dat je nu al kan beginnen?
    En wil je mij een pb sturen in welk ziekenhuis jij zit?
    Ik weet welke er aan mee doen, en misschien lopen wij wel in het zelfde ziekenhuis?!
    Echt fijn dat er toch meiden zijn die ervaringen hebben, het is toch allemaal nieuw................

18. liefprinsesje

liefprinsesje Actief lid

19 okt 2010
    239
    0
    0
    Hey brabbel...ik ben begonnen met IVM...aaahhhh echt spannend. Gister 150 eh puregon gespoten en vandaag en morgen ook nog en dan warschijnlijk al van het weekend punctie...ik zal vandaag nog een keer uitgebreid alles vertellen, ga nu snel de auto in naar mijn werk!!
    Weet jij al wat meer?of ben je nog in afwachting na een IUI?Meid, ik hoop anders van harte dat IVM of IVF niet nodig is!!
    fijne dag!!

19. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Hoi,

heb niet alles gelezen maar nav jouw berichtje in het andere topic even gekeken.
    Maar is het dan maar met 1 eitje?
    Omdat je geen hormonen krijg. Of krijg je wel puregon. Maw hoe werkt het. ;)

20. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    Het word mij volgende week allemaal precies uitgelegd, dan weet ik meer over de hoeveelheid eitjes en tp.......

Aangezien ik nu IUI heb gehad met 75 eh Puregon en Pregnyl zal ik dan met IVM ook zoiets moeten spuiten, misschien zelfs wel minder.
    Omdat mijn punctie veel eerder is dan bij IVF hoef ik me niet vol te duwen met hormonen.
    Dus misschien dat de Pregnyl dan al niet meer nodig zal zijn, omdat ze bij mij dan klein eruit worden gehaald, en in lab word doorgekweekt...

De punctie kan pijnlijker zijn dan bij IVF, maar het hoeft niet.
    Deze behandeling word bij vrouwen toegepast met PCO, en licht overgewicht.....

Deel Deze Pagina