Hoi! Ik had een vraagje over de eisen die er gesteld worden aan een bedje. Ik weet dat bijvoorbeeld de spijlen niet te dicht, maar ook niet te ver uit elkaar mogen liggen. Nu willen mijn schoonouders het oude ledikantje gebruiken van hun kinderen. Deze spijlen liggen, volgens de regels, te ver van elkaar vandaan. Maar om nu een heel nieuw bedje aan te schaffen voor bij opa en oma waar ons kindje 1 keer per week een paar uurtjes slaapt lijkt mij wat overdreven. De spijlen schelen maar 1 tot 2 cm van het maximum. (dus 8 cm i.p.v. 6,5 cm) Hoe hebben jullie dit bij jullie (schoon)ouders? Ik hoor het graag!
Bij opa en oma liggen ze in een campingbedje. Ook als we avondje naar vrienden gaan ofzo ligt ze daarin
Mijn ouders hebben een nieuw bedje in Ikea gekocht. Kost er nauwelijks iets. Bij schoonouders sliep ze in een reisbedje. Ik zou mijn kind niet in een bed leggen dat niet geschikt is. Zou niet willen dat ze ertussen klem raakt. Die regels zijn er toch voor een reden.
Zowel mijn ouders als schoonouders hebben een nieuw ledikant aangeschaft, bij mijn zus slaapt ze in een campingbedje. Moet eerlijk zeggen dat ik niet op de hoogte was van de minimale of maximale afstand van de spijlen. Zou het denk zelf alleen maar leuk hebben gevonden dat mijn dochter in een bedje had gelegen waarin mijn vriend of ik vroeger in had geslapen. Zou ook echt niet weten hoeveel cm verschil er in haar ledikantje thuis, of bij de opa's en oma's zit.... Begrijp dat er regels zijn etc, maar vind 1 cm verschil niet veel... Ik zou het persoonlijk denk wel aandurven, maar ook puur omdat ik toch niet op de hoogte was/ ben van de regels daarvan.
Bedankt voor jullie reacties!! Mijn schoonmoeder wilt graag een ledikant en geen campingbedje, dit had ik zelf ook al geopperd... Ze heeft bijna een mooiere babykamer dan mij Het is inderdaad een beetje een twee ledig verhaal. Aan de ene kant denk ik ook dat die regels er niet voor niets zijn en ik zal mezelf voor mijn kop slaan mocht ons kindje vast komen te zitten of iets anders. Andere kant vraag ik me af of de regels niet te streng zijn... Al met al ga ik voor mijn goede gevoel en ga ik even op zoek naar een ledikantje wat aan de eisen voldoet! Thanks!
En zelfs bij een wel-volgens-de-regels-bedje heeft onze kleine weleens met been of arm klem gezeten. Lang leve de slaapzak.
dat zijn echt van de regels dat ik denk eeeh dus wie wou er meer bedjes verkopen.. zonder slaapzak kunnen ze vastzitten als er spijlen zijn punt. met slaapzak redden sommige dat ook hoor trouwens, daar hebben ze zelf een alarm voor dat heet huilen.
Vastzitten met benen en armen kan altijd. Maar als de spijlen te ver van elkaar zitten, kunnen ze ook met hun hoofdje ertussen. Dat lijkt me iets dat je koste wat kost wilt vermijden.
De reden achter het advies dat de spijlafstand niet groter mag zijn dan 6,5cm is, dat het met deze maat onmogelijk is dat een baby met het lijfje tussen de spijlen door glijdt en met het hoofdje blijft hangen. Bij een spijlafstand van 8cm is dit, afhankelijk van het postuur van de baby, bij een groot deel van de kindjes wel mogelijk. Als ouders toch graag gebruik willen maken van een 'bedje van vroeger', adviseren wij altijd om strak tussen de spijlen door een dunne, ventilerende stof te spannen/vlechten. Verder is het bij sommige ouderwetse bedjes zo, dat de hoogte van de zijwanden lager is dan dat de wet nu voorschrijft. De hoogte van de zijwanden moet tegenwoordig minimaal 50cm zijn, gemeten vanaf het matras. Vroeger zag je ook wel van die ronde knoppen op de hoeken van de bedjes. Ook dat mag nu niet meer, omdat een kindje daaraan kan blijven hangen met kleding bijvoorbeeld. Ter info! Groet, Angela VeiligheidNL