een lang verhaal, ik probeer het kort uit te leggen. Ons zoontje gaat vanaf dat hij 14 weken oud is naar een KDV en hij vindt het er geweldig! leuke leidsters, hij is erg in andere mensen en kindjes geïnteresseerd en bovendien spreekt de visie (veel met buitenleven en dieren) meer erg aan. sowieso denk ik dat een KDV leerzamer is ("schoolser") dan een gastouder. Daarbij verwacht vind ik dat een gastouder echt in heel veel punten dezelfde visie en dezelfde normen en waarden in regels/ opvoeding als ons moeten hebben wil ik er een goed gevoel over hebben, wat bijna onmogelijk is, toch? Maar nu ben ik in de situatie beland dat ik ons zoontje waarschijnlijk niet op het KDV zou kunnen blijven brengen. Ons zoontje kwam gemiddeld 2,5 dag op wisselende dagen (werk onregelmatig), daarom hebben ze hem niet "ingeschreven" administratief dus en komt hij er als het ware gewoon bij. Dit was mogelijk omdat hij niet zo vaak kwam en er 3 groepen zijn waartussen hij switcht, daar waar er het meeste plek is. Sinds maart zit ie wel op een vaste groep trouwens, maar dit terzijde. Maar voor de GGD moet het KDV kunnen aantonen dat er voldoende leidsters zijn voor het aantal kindjes en als hun onaangekondigd een inspectie komen doen en ons zoontje loopt daar (extra) rond dan krijgt dit KDV een onvoldoende. Zij wil nu dus alles volgens de regeltjes doen en daar worden wij de sjaak door! Kort gezegd. De "oplossingen voor ons waren: - Voor 5 dagen opvang aanvragen en betalen (of we hem dan 5 dagen brengen of wanneer nodig moeten we dan zelf weten. Maar we hebben uitgerekend dat dit inc belastingteruggave etc nog 120 euro per maand extra is wat we dan voor nop betalen. Toch weer bijna 1500 euro per jaar! Dat gaan we dus echt niet doen. - Of een constructie met oppas door schoonouders (voel ik mezelf door persoonlijke redenen ook niet fijn bij) , en mijn nieuwe baan verzinnen waardoor ik oa een vaste dag vrije krijg (wat eigenlijk niet wordt toegezegd is mij al verteld) -Of als dit alles niet lukt: we regelen dus een gastouder... Kan iemand voordelen voor een ondernemende dreumes noemen van een gastouder tov KDV die mij misschien over de streep kunnen trekken? Of kan iemand andere oplossingen bedenken? Sorry voor het lange verhaal...
poeh, ik begrijp je dilemma heel goed, mijn meisje gaat ook naar het kdv om alle redenen die jij ook hebt. ik zou dan nog eerder voor een gastouder kiezen dan mijn schoonouders ivm eventuele confrontaties en meningsverschillen. ik neem aan dat je tegen een gastouder wat vrijer je mening geeft en dus ook duidelijke afspraken kunt maken, wellicht kan je kiezen voor een gastouder die meerdere kindjes opvangt zodat het toch nog gezelliger is voor je dreumes. een paar keer proef draaien bij een eventuele geschikte gastouder is ook een optie, voelt het goed dan kan je er voor gaan, voelt het toch niet goed dan zou je nog kunnen kiezen voor een andere optie. heel veel succes! dit lijkt me echt niet makkelijk!
Wij hebben ook flexibele opvang, en die is gewoon aan regels gebonden. Ik meot voor de 10e van de maand de uren voor de maand daarop doorgeven. Zo kunnen ze altijd voldoende leidsters inplannen (er zijn meer kindjes op de creche die flexibel opgevangen worden) Misschien kun je zo'n soort regeling treffen? En ik zou toch even uitzoeken wat je 'rechten' zijn. Ik vind het nogal wat dat het KDV dit zo bij jou neerlegt. Sorry, maar ik was er echt niet mee akkoord gegaan. Verder weet ik niet of je bij een individueel KDV of bij een organisatie aangesloten zit, je zou bijv. ook nog met de oudercommissie kunnen overleggen. succes!
Beetje vreemd, neem aan dat er leidsters genoeg zijn en daarom je kindje kan komen toch? En als ze door jouw zoontje een kind teveel hebben komt er een leidster bij toch? Of draaien de leidsters daar altijd een kind teveel door jouw zoontje? Dan is het namelijk wel een probleem, maar dan zouden de leidsters ook moeten klagen. Zoniet, dan zie ik helemaal geen probleem dat je zoontje erbij loopt. Hij kan toch een ruildagje zijn ofzo?! Maargoed, tja denk dat je geen andere keus hebt want 5 dgn betalen is belachelijk! Of ze moeten de dgn die je niet komt terug betalen?! Maar er zit geen kdv in de buurt met idd flexibele opvang?! Dan zou een oma/gastouder tijdelijk zijn. Maar je kan voor je zoontje zelf ook een ochtend of 2 peuterspeelzaal erbij doen straks? Bijv. ochtend psz en daarna naar de gastouder, zodat het niet teveel wordt?! Nou succes, erg vervelend!
Bedankt voor de reacties so far... @Liza: ik ben eigenlijk niet zo bekend met de taken van de oudercommissie. We hebben er wel een, maar wat ze doen...? Ik denk eigenlijk ook dat ze er weinig mee kunnen. Ik begrijp het ook allemaal erg goed. Omdat ze niet weten wanneer hij komt moeten ze voor 5 dagen een leidster standby hebben die natuurlijk ook betaald moet worden. Maar goed, we zijn gekke Henkie niet en gaan niet voor 5 dagen betalen terwijl hij gemiddeld maar 3,5 dag komt. Daar gaan we dus niet mee akkoord. Wat voor rechten zou ik kunnen hebben dan? Voor de 10e van de maand doorgeven...ja,. ik zou niet weten waarom dat bij ons niet goedgekeurd zou worden inderdaad. Eventueel wanneer de leidsters al eerder ingeroosterd staan? Ik zou het iig wel kunnen opperen, bedankt! @Shaylen: schoonouders zie ik eigenlijk ook niet zitten, vanwege totaal andere normen en waarden. Al is dat wel heel flexibel en kost niks en wonen dicht in de buurt. Als ik deze optie weg streep blijft er alleen nog de oplossing van de gastouder over dus ik hou m nog even open. ik zou het zo zonde vinden als hij weg moet bij het KDV! Anderzijds: als we echt een heel leuke gastouder kunnen vinden zou het ook wel voordelen hebben qua flexibiliteit en is het ook niet iets goedkoper? Hoeveel kindjes mag een gastouder eigenlijk hebben? Weet iemand dat? En welke "eisen" mag je stellen? Ik snap dat je voorkeur roken./ niet roken of wel/geen huisdieren zou kunnen opgeven maar kun je ook kijken naar soort gastouder qua type persoon?
@ september08: dat begrijp ik dus ook niet. Vlgs mij is er plek genoeg, dit hebben ze ook toegezegd, alleen kost het ze geld omdat ze het op papier goed geregeld willen hebben en ze dus uit moeten gaan van 5 opvangdagen aangezien het altijd wisselend is. Schijnbaar zijn ze niet zo flexibel dat ze de leidsters erbij of eraf kunnen halen? De dagen terug betalen is ook een goeie tip! Ik kan niet bedenken welke bezwaren zij hier tegen zou hebben! Of het moet administratief niet te doen zijn of met de belasting oid?Ik ga even alle opties die ik hier lees naar het KDV toemailen maandag! Bedankt!
Ik vind eerlijk gezegd 120 euro extra moeten betalen voor compleet flexibele opvang niet zo heel gek...lijkt mij een goede oplossing als je onregelmatig werkt....
Druif, mijn dochtetje zat eerst op een KDV maar na onze verhuizing was er geen plaats meer op het KDV in de buurt waar ik me goed bij voelde. Ze is dus met 10 maanden overgegaan naar een gastouder. Ik had eerst mijn bedenkingen want ik was helemaal voor KDV, precies om de redenen die jij ook noemt. We hebben echter via het gastouderbureau een leuke gastouder gevonden die op dezelfde manier met L. omgaat als wij en lekker veel buiten speelt, en geen TV aan etc. Als je het niet kunt redden met het regelen van flexibele KDV zou ik zeker bij een gastouderbureau aangeven wat je exact verwacht. Vervolgens gewoon desnoods bij een aantal gastouders langsgaan, hebben wij ook gedaan, en een soort van sollicitatiegesprek afnemen. Ik moet zeggen, ik ben nu helemaal gewend en zou niet meer anders willen. Een beetje koorts maakt niet uit, als we eens in de file staan en een kwartiertje te laat zijn maakt niet uit.....en ze speelt heel veel want naast de kinderen van de gastouder zijn er ook altijd nog andere kindjes.
Ja, klinkt eigenlijk wel goed! ik heb me inmiddels wel iets meer verdiept via internet want het is echt een serieuze optie. Ik las dat hier in de buurt wel een prettige zat (tenminste, vond de website erg duidelijk en trok me ook aan). Flexibel, 4-6 kindjes max per gezin en tijdens de intake kun je alle wensen kenbaar maken. Ik neem aan dat je dan ook kennis maakt met een aantal mensen. Ik heb er nog steeds een beetje een beeld van dat alle moeders "zomaar" gastouder kunnen worden en dat dat DUS de kwaliteit niet ten goede komt. Maar als ik zelf even kan kennismaken kan ik mn mening altijd bijstellen natuurlijk. Het soort ervaring wat jij hebt, Juul, ik ben blij dat dat dus ook kan! Ik heb alle opties nog eens doorgenomen en het is me duidelijker nu. Of we betalen en krijgen 5 dagen (waarvan we er 1,5 niet nodig hebben). Dit is eigenlijk geen optie, dit kost ons ca 1400 euro per jaar extra.. Of mijn schoonouders passen 2 dagen per maand op (mn man neemt ook 2 dagen "pappadag" )en dan betalen en krijgen we 4 dagen waarvan we er gemiddeld een halve dag per week niet nodig hebben, wat ons ca 50 euro per maand kost. Dit vond ik wel aannemelijk, als hij dan daar kan blijven... Echter, mijn man is het hier niet mee eens. Is toch zo'n 600 euro per jaar voor nop!! Als je het zo bekijkt is het wel weer doodzonde... kunnen we lekker van op vakantie gaan! Hij vindt het dus GEEN optie. Dan kan ik nog EN mn schoonouders vragen EN mn werkgever vragen voor vaste dagen (acht de kans erg klein dat dit wordt toegezegd), en als dat lukt is het probleem opgelost. Zo niet wordt t een gastouder... @ femke: 120 euro voor flexibele opvang klopt dus niet. Ik moet dan vaste dagen krijgen EN betalen voor een dag dat hij niet komt! En dat vertikken we.
Ja dat beeld had ik ook altijd, en heb dus bewust gezocht naar een gastouder met meerdere kinderen. Vaak noemen ze dat ook een thuiscreche. Daar zit een max. aan, ik geloof 6 kinderen per keer en niet meer dan 2 onder 1 jaar. Ook wel fijn dat gastouders nu ook door de GGD worden gecontroleerd, en niet meer alleen door het GOB. Ik heb via de website van de gemeente de beoordelingsrapporten van de GGD over de kwaliteit van de GOB's opgevraagd, en op basis daarvan het GOB geselecteerd waarbij ik mijn wensen t.a.v. opvang kenbaar heb gemaakt.
Ik snap dat je dat zo ziet, maar ze heeft wel gelijk. Flexibele opvang is altijd een stuk duurder dan gewone opvang. Hierdoor ben je als ouder meestal aardig wat geld extra kwijt. Jij betaalt weliswaar voor 5 vaste dagen, maar als je dit vergelijkt met wat je kwijt zou zijn voor flexibele opvang (bij een ander KDV dus, die volledig flexibele opvang aanbiedt), dan kom je denk ik op ongeveer hetzelfde uit. Het is dat je mazzel had met jouw KDV, maar de KDV's hier in de stad die flexibele opvang aanbieden, vragen daar ook een hoger tarief voor. Maar ik zou het ook zonde van het geld vinden hoor Misschien is het een idee om je in te schrijven bij het gastouderbureau en een gastouder te ontmoeten? Wellicht heb je direct een enorme klik en dan is een heel groot deel van het probleem weggevallen! Al begrijp ik je wel, want wij hebben ook heel bewust voor het KDV gekozen om dezelfde redenen die jij hebt genoemd.
@ Juul: het GOB die ik had gevonden kwam ook goed door de inspectie heen en idd 4-6 kindjes per gezin. Heb de rapporten gelezen en ook die van ons huidig KDV. Deze heeft echter een paar onvoldoendes gekregen. Weliswaar op punten die ik zelf niet zo belangrijk acht en waarvan ik denk dat het echt niet beter is in een gastouder gezin, maar mijn man wordt steeds stelliger en de keuze voor gastouder begint wel steeds meer vorm aan te nemen. @Yukl: flexibele opvang was altijd hetzelfde tarief voor ons, denk dat de uurprijs vergeleken met andere KDV ietsje hoger ligt (als ik ook vergelijk met vriendinnen) maar daarentegen viel dat bij ons dan wel in het voordeel. Op dit moment ligt de situatie nog helemaal open. Alles valt of staat eigenlijk met vaste werkdagen waar ik maandag om ga vragen. Als ik deze niet kan krijgen houdt t eigenlijk al op. Verder nog een mail gestuurd met confrontaties over eerdere toezeggingen ed, als ze daar wat mee kunnen dan hebben we nog de kans te kunnen blijven, anders houdt het denk ik op wanneer mijn werkgever mij geen vaste dagen kan toezeggen?? Dan wordt t dus een gastouder. Ik begin er wel meer voor open te staan. Maar ik vind het ook wel weer erg vervelend. Sowieso van het leuke KDV maar ook voor ons zoontje. ik weet zeker dat hij het overal naar zn zin kan hebben, maar tis toch weer een grote verandering voor hem. Hoe zal hij er op reageren, etc.
En toch vind ik het vreemd dat het kdv een probleem dat ze zelf heeft gecreëerd afwentelt op de ouders... Die regels bestaan namelijk al best een hele tijd en dat zij kiezen zich er niet aan te houden, mag natuurlijk niet jullie probleem worden. Ik zou het terug leggen bij het kdv en zeggen dat je een oplossing wil en bereid bent om mee te denken (zoals een bepaald aantal dagen van tevoren aangeven wat jouw werkrooster is en wanneer je opvang nodig hebt). En op zich is het zeker verstandig om een plan B, C en D te hebben, bij wijze van spreken. Maar ik vind de gang van zaken wel een beetje vreemd... En kan me voorstellen dat jij het vervelend vindt!
Precies!! Zo hebben wij het ook aangegeven bij hun. Maar ga je verder nadenken (wil namelijk best meedenken) kan ik ook geen oplossingen bedenken. Van te voren aangeven welke dagen het worden doen we nu ook al en "blijkbaar" werken ze met vaste leidsters of zo, want daar wordt nu dus ook niet meer mee akkoord gegaan. Aantal dagen per maand staan vast, dus op dat gegeven zouden ze toch kunnen anticiperen? Ik begrijpnhet niet hoor.. En ZO vervelend om afhankelijk te moeten zijn van derden om een definitieve oplossing te kunnen krijgen!
Hoi, Mijn zoontje gaat juist van GO naar KDV vanwege de extra kosten. Wij betalen GO 5.85 euro per uur maar kunnen maar 5.00 euro terug vragen bij de belasting dienst. Je zou zeggen wat is nou 0.85 cent eigen bijdrage. Wij nemen 22 uur per week af maal 50 weken is toch al 935 euro per jaar en eten drinken en luiers nemen we ook zelf mee. Het is net de afweging die je maakt, maar als je zegt max 6 kindjes voor 1 GO is best veel. Mijn GO had op 1 dag een baby 3 maand en een van baby 9 maand en mijn zoontje van 16 maand en dan nog haar eigen kinderen nou ik kan je zeggen dat is best pittig.
ik denk dat KDV dan toch duurder is? Weij betaalden althans 60 euro per dag waarvan we met belastingsubsidie uiteindelijkk 20 euro zelf moesten betalen. Voor gemiddeld 10 dagen per maand was dat 200 euro, voor 50 weken is dit toch ruim 2400 euro?! eten en drinken zit er bij KDV wel in. Raar zeg, dat je dat nog moet meenemen naar een GO? Kijk, bijzondere melkvoeding kan ik begrijpen, maar moet jij ook brood, beleg, drinken en luiers meenemen??? Max 6 kindjes trouwens is ook op basis van leeftijd. onder het jaar mag je er max 4, onder de 2 jaar max 5 etc. en ik geloof dat het ook incl eigen kinderen van de gastouder is?? MAAR...ik gloort een beetje hoop aan de horizon: Heb KDV een mail gestuurd en ze wil er toch over praten. Zelf wil ze geloof ik wel bijdraaien, maar ze heeft ook met de leidsters te maken en de leidster/kind ratio die in het geding komt. Maar dat is haar probleem in feite. Ze is iig bereid om naar oplossingen te zoeken. helaas hebben we pas vlg week een gesprek met haar...
heb even je verhaal en de reacties gelezen en nog een keer je verhaal omdat ik het niet helemaal begreep. Ik werk ook op een kdv en ik begrijp dat je zoontje dus niet officieel ingeschreven stond??? Helemaal niet of niet op bepaalde dagen? Hebben ze bij jullie wel de service van flexibele opvang, dat kon ik niet helemaal uit je verhaal opmaken. Wij hebben op het kdv namelijk geen flex opvang en wel kindjes die flexibel komen, maar die moeten dus idd 5 hele dagen afnemen, waarbij ze er veel minder komen. Ik snap dat je daar geen zin in hebt. Maar deze regels bestaan al jaren, dus ik snap niet waarom het nu voor het kdv een probleem is, zij wisten toch van te voren dat je zoontje flex zou komen??? Als hij echt niet officieel op de lijst stond is dit wel een grote fout van het kdv.
Wat ik me afvraag, krijg je geen gedonder met de belastingdienst vanwege de constructie die je nu hebt? Ik heb geen idee of ze dit soort dingen controleren (inschrijving)?
Persoonlijk vind ik 120 euro per maand extra voor 5 dagen opvang (in principe) heel redelijk. Maar wat ook gezegd wordt, om je uren per maand (en dus dagen) te overleggen, dat zou ook kunnen. Gewoon met ze in gesprek gaan en dan kom je er bijna altijd wel uit. Schoonouders zou ik zelf ook niet doen, tenminste niet voor zoveel dagen. Mijn schoonmoeder past 1 dag op, puur om haar dat te gunnen, maar 2 dagen kdv blijven hier. Hier ook bewust kdv en geen gastouder. Waarom: kdv is inderdaad leerzamer én daarbij vind ik heel belangrijk: het gezin is thuis, niet bij de gastouder. Gaat je zoontje straks 3-4 dagen naar de gastouder, dan draait hij al die dagen mee in een ander gezin. Vind ik persoonlijk niet de bedoeling... Ik zou echt het gesprek aangaan met het kdv, de leiding daar. Succes. Ohja en zeker kun je je wensen doorgeven mbt een gastouder maar aan álle eisen voldoen is niet mogelijk denk ik. Dat is waarom een kdv vaak professioneler is opgezet. Zelf denk ik dan: misschien heeft je gastouder huisdieren (wij zijn anti hond/kat IN huis), heeft ze de hele dag muziek aan (bij ons van tijd tot tijd, maar zeker geen hele dag). Televisie, ook zoiets, Charlotte kijkt nooit tv, vind ik haar te klein voor. Al die dingen, ik weet dat dat op een kdv gebeurt zoals het bij ons het beste past... Ik zou eens alles goed op papier zetten, voor en nadelen, zodat je dan ook een duidelijker beeld krijgt wat je wilt en wat er mogelijk is!
Dit was mij dus ook niet duidelijk, kun je nagaan, mijn zoontj komt er al een jaar! Maar nu blijkt dus (achteraf) dat mijn zoontje niet officieel op de lijst stond! Omdat hij maar ca 2-3 dagen kwam konden ze hem over de verschillende groepen nog wel kwijt zonder dat de leidster-kind ratio in het geding komt. Nu hij vaker opvang nodig zal hebben kunnen ze dit niet meer doen en moeten we dus 5 dagen gaan opnemen en betalen. @ Yukl: Nou, nu achteraf blijkt dat ons zoontje dus helemaal officieel niet stond ingeschreven, vragen wij ons dit ook af. We hebben wel een uitdraai gekregen van het anatal uren dat er zijn afgenomen dus dat klopt, maar ik denk dat ze die uitdraai dus puur voor ons heeft gemaakt, maar niet mee heeft genomen in haar eigen administratie? Lekker he?! @ Chantal: zo klinkt het niet veel: 120 euro extra per maand, maar ga je het over een jaar berekenen betaal je dus wel ca 1400 euro voor niks.... Dat vind ik behoorlijk wat geld voor iets waarvan ik vind dat de fout bij hun ligt! Het is ook principe zaak hoor, maar daarbij hebben we ook nog geen geldboompje in de tuin staan, helaas... Ik hoop ook echt dat we eruit kunnen komen, ik denk precies zo over een KDV / gastouder als jij. Een gastouder moet wel echt helemaal hetzelfde denken over de opvoeding dan ik. En natuurlijk gaat dat niet. Kleine verschillen vind ik prima, maar het lijkt me een hele klus om iemand te vinden met wie het persoonlijk goed klikt, de wenselijke kindverdeling binnen het gastoudergezin heeft, min of meer dezelfde normen en waarden heeft en opvoedingsstijl als wij, hetzelfde denkt over roken, huisdieren, tv, tussendoortjes en meer van dat soort dingen.....