Hoi mama's, vorige maand opende ik hier een topic n.a.v. koortsstuipen die mijn dochter heeft. inmiddels in ze onderzocht Door de kno en is er besloten dat ze buisjes krijgt + verwijderen neus en keel amandelen. ze is vanaf september continu verkouden en heeft in 6 maanden tijd 7 onstekingen gehad aan haar oren waarvan 2 gepaard met een stuip. Vooral die keelamandelen kan ik best tegenop zien, hoewel we nu weten waar het slechte drinken/ kwijlen vandaan komt. Een datum hebben we nog niet, ik hoop deze week gebeld te worden. Ik ben op zoek naar ervaringen.. Hoe verliep de operatie? hoe ging het herstel? hebben jullie nog tips voor de voorbereiding of nazorg? mijn dochter drinkt dus ontzettend slecht en ben dus heel bang dat ze na de operatie niet tot nauwelijks zal drinken.. Hoe wordt hier mee omgegaan? liets Mariahh
Hier alleen ervaring met buisjes. Dat ging super. Was zo gedaan en geen last gehad. Ze krijgen voor de operatie al een pijnstiller en bij keel- en neusamandelen vast ook na de operatie. Kan goed zijn dat ze dan wel wil drinken omdat de druk van haar oren af is.
Ik ook alleen ervaring met buisjes. Maar ik weet dat hier recent nog topics over zijn geweest dus als je even zoekt vind je ook wel wat denk ik.
Bedankt voor jullie reacties! ik ga kijken of ik nog wat kan vinden.. Zie eigenlijk vooral op tegen die keelamandelen.. had me juist voorbereid op buisjes en evt neusamandelen toen bleek dat ook haar keelamandelen er erg slecht aan toe waren..
Keelamandelen is een nare ingreep. Jongste heeft met 18 maanden de keel- en neusamandelen eruit gehad, en was daar echt een week nog goed beroerd van: de wond is pijnlijk en eten en drinken dus ook. Ze is er wel enorm van opgeknapt. Ons ziekenhuis gaf als advies dat ze daarna een week lang niet naar buiten mogen. Echt helemaal niet. Ik moest dus extra opvang regelen, zodat onze oudste wel naar school kon enzo. Mijn moeder heeft toen een week hier gelogeerd. Het in slaap brengen is vaak niet zo fijn, op de OK. De ervaring is hier dat ze wakker worden zoals ze in slaap vallen: rustig in slaap is rustig wakker, overstuur in slaap is overstuur wakker, (4 ervaringen: oudste met 19 maanden buisjes en neusamandel eruit, jongste met 8 maanden buisjes, met 18 maanden amandelen eruit en met 23,5 maand weer buisjes). Kan even duren voor ze tot rust komen na het wakker worden, maar op dat moment doe je toch echt wel wat nodig is Komt goed, en doorgaans knappen ze er echt enorm van op
rozemarijke bedankt voor je reactie! N. is over 3 weken aan de beurt.. heb gelukkig 1 week vrij kunnen plannen van mijn werk zodat ik alle tijd voor haar heb en ze niet gelijk weer naar de oppas moet oid. moest jou dochter minimaal zoveel drinken om naar huis te mogen? ik zie hier namelijk erg tegen op.. als N goed ziek is wil ze niks geen ijs geen drinken niks.. hebben al zovaakr met ors aangemoddert en op het randje van uitdroging geweest dat ik hier echt tegenop kan zien.. ik zei vanavond nog tegen mijn man ik durf niet naar huis met haar als ze niks drinkt ( hap niet in de buurt en zknhuis 30 min rijden )
N is zoiezo al een slechte drinker.. mogen blij zijn als ze op een dag 400 Max 500 Cc drinkt en dit is dan inclusief. haar 25 Cc pap fles in de ochtend.. als ze dan al drinkt drinkt ze graaf optimel en dat mag nu net weer niet ..
Mijn dochter heeft het in drie keer gedaan over 6 maanden, december buisjes februari neus amandelen en in juni keelamandelen, Alle drie de keren ging het goed. Alleen wou ze bij de eerste twee niet "wakker" worden, ze was suf en wou niet drinken maar werd door de verpleging wel gedwongen, dit vond ze niet fijn en heeft daardoor veel geschreeuwd en gehuild, toen ze eenmaal thuis was was ze weer helemaal zichzelf, Met de keel amandelen heb ik de verpleging gezegd haar met rust te laten, ze was er niet klaar voor om wakker te worden, de verpleging was het niet met me eens want ze moest drinken, maar dat kon mij niet schelen, ik liet haar, elke 5 minuten zei ik als je nu 4 slokjes neemt kun je weer 5 minuutjes je ogen dicht doen, hierdoor is alles bij haar een stuk soepeler gegaan en heeft ze niet 1 keer gehuild, ook daarna is alles goed gegaan. Onze jongste dochter was afgelopen december aan de beurt zij was toen 15 maanden, bij haar hebben ze buisjes gedaan en neusamandelen, ook zij is geen fan van drinken, ze kwam krijsend uit de narcose en drinken deed ze echt niet, ik had daarom van te voren al knijpfruit goed koud, dit vond ze heerlijk en ipv twee glazen drinken mocht ze ook twee koude pakjes knijp fruit eten. Ook zij was thuis gewoon weer zichzelf
Caitlyn dronk de laatste periode voor de operatie nog maar 4-5 flesjes van 150 cc en een 6-maandenpotje volledig gepureerde warme prak. Daarbuiten at en dronk ze niets. Ook geen snoep/ijs enzo. Na de operatie had ze wel redelijk snel door dat ijs wel fijn was, dus daar kreeg ze veel van. Raketjes, perenijsjes, mini-fruitijsjes van de AH... als het maar koud en zoet was Ze hoefde niet minimaal een bepaalde hoeveelheid te drinken: de KNO-arts kwam 's middags gewoon langs om te beoordelen hoe ze erbij zat, en op basis daarvan werd besloten dat ze naar huis mocht. Ze moeten wel laten zien gedronken te hebben en met regelmatige tussenpozen te drinken/ijs te eten: op die manier voorkom je dat de wond gaat nabloeden, en dat is dus wel belangrijk om naar huis te mogen. Ze zien liever niet dat je thuis dan ineens een nabloeding krijgt en je dan weer helemaal terug moet naar het ziekenhuis...
O, en volg vooral jouw gevoel als moeder: jij kent je kind het beste en weet wanneer het wel en niet OK is en wat wel en niet handig is. Onze oudste wilde na de neusamandel helemaal niets drinken op de afdeling. Echt niets, zelfs geen BV, wat ze toen nog kreeg. Heb toen met de verpleegkundige afgesproken dat we naar huis gingen, omdat de vreemde omgeving ws niet hielp, en dat we echt wel terugkwamen als het daar ook niet ging. Zodra we de hoofdingang uitliepen, begon ze weer te kletsen en in de auto wilde ze wel lekker drinken nemen
Mijn dochter is 2 weken geleden aan haar neus en keel amandelen geopereerd. Ik vond het een hele nare ervaring, was ook best even van slag toen ze haar onder narcose brachten. Dochter was ook erg van slag toen ze de narcose uitkwam en heeft de eerste dagen heel veel gehuild. Met de zetpillen ging het veel beter en na een anderhalve week kon ze het zonder zetpillen. Nu is ze weer helemaal de oude alleen snurkt ze niet meer en ademt ze niet meer heel luidruchtig
Mijn zoontje is met 19 maanden aan neus en keelamandelen geholpen. Hij dronk ook erg slecht daarvoor, hebben alles uit de kast getrokken qua ijs na de operatie . Na 2 dagen 1 nachtje in het zh terug geweest, ze wilde hem een sonde gaan geven omdat hij volgens hen veel meer moest drinken. Nu hadden wij een afspraak met de ka dat door hem 500cc per dag gedronken moest worden omdat meer er niet in ging. Ik heb de sonde geweigerd en gezegd dat hij daar aan zou gaan komen en dat is op 10cc gelukt. Verder goed de pijnstilling gebruiken, het is me eigenlijk achteraf wel meegevallen. En hij is er enorm van opgeknapt!
Bedankt voor alle reacties! Zo te lezen is het dus nog vrij heftig. Ik heb aankomende week al een afspraak bij de anesthesie dus zal gelijk even proberen een afspraak met de ka te maken. Gingen jullie kindjes trouwens met een kapje onder narcose of met een infuus? Heb allemaal informatie boekjes meegekregen maar in het ene boekje staat kapje, andere boekje weer infuus Over 3 weken zal de operatie plaats vinden ..
Met kapje Ze kreeg hier ook nog een infuus, vanwege haar hartritmestoornis en de kans dat ze daarvoor een stoot medicatie zou moeten hebben, (narcose kan de ritmestoornis triggeren), maar die zetten ze pas toen ze in slaap was, zodat ze geen last had van het prikken. Kapje lijkt mij vele malen minder belastend dan prikken ook
Ja dat leek mij ook inderdaad! Maar toen ik de poli belde voor een afspraak pedagogisch medewerker zei de assistente oh ook haar keel amandelen moeten eruit dan moet u ook een afspraak maken bij de anesthesie.. wat nu het verschil is? Ach ik zal het van de week horen. N. Trekt altijd alles er weer af hoe ziek ook dus was al lichtelijk in paniek toen ik las over een infuus Bij haar opname vorige keer lag ze aan die monitor, sticker voor sticker trok ze het weer los terwijl ze echt erg ziek was. Weet iemand trouwens of ze wel of geen speen mag? Lees hier ook verschillende verhalen over ..
Anesthesie moet ook als ze met kapje gaan slapen hoor Speen: tijdens de operatie bedoel je? Ze moeten de keel in he, dan kan dat niet
Anesthesie is elke verdoving, dus narcose via kapje of infuus vallen daar allebei onder. Speen zal wel mogen maar tijdens operatie uiteraard eruit. Ik vind trouwens niet dat jullie kindjes heel erg weinig drinken, groente en fruit mag je ook meerekenen qua vocht. Toevallig is een klasgenootje van Lisa woensdag geopereerd, dat kindje dronk ook nooit veel. Maar het gaat boven verwachting goed, ik kwam haar vanmiddag nog tegen tijdens het winkelen . Ze drinkt niet veel, maar wel genoeg. En je merkt eigenlijk niet zo veel aan haar en wilde dus ook gewoon mee winkelen. Hoop dat het bij jullie ook mee gaat vallen!
Mijn dochter mocht het niet, ivm het bloeden van de wond, als je gaat zuigen blijft de wond "open" Ook mochten ze niet uit een een rietje en ook niet uit hun flesje drinken na de operatie.