Ik ben eindelijk weer eens in wat beter tempo aan het sparen. Maar zit nu een beetje te dubben wat ik straks als nood achter de hand wil hebben. Dus bijv niet, je spaart 6000, koopt een auto van 5000 en dat je dan ineens nog maar 1000 euro spaargeld hebt. Ik wil een bepaald minimum bedrag aanhouden, maar ik weet niet wat precies. Ik heb wel eens gehoord dat het verstandig is om bijv 6 maanden loon te rekenen. Maar dat lijkt me wel erg veel? En Stel je raakt je baan kwijt, dan is er nog ww etc. Dus helemaal met 0 inkomen 6 maanden lang lijkt me wat onrealistisch. Dus wat dan? Je vaste lasten voor een bepaalde tijd. Of het verschil tussen je loon en een ww voor een bepaalde tijd? Of gewoon een bepaald bedrag aanhouden? Hoe doen jullie dat? Heb je een minimaal bedrag? Of is het spaargeld soms ook wel eens gewoon op?
Ik denk dat een minimum bedrag voor iedereen persoonlijk is. Net wat je zegt.. als je in de ww zit is het erg lastig om aan die 6 maanden regel te komen. Mijn spaargeld is wel eens op gegaan, 2 jaar geleden nog toen ik verhuisde. Maar dan begin ik gewoon opnieuw. ik heb er niet echt een regel voor..als er maar gespaard wordt vind ik het al goed
Ik denk dat het bedrag erg afhangt van hoeveel je verdient en waar je van afhankelijk bent. Is een auto bijv heel belangrijk voor je werk en heb je de mogelijkheid om goed te sparen dan is het wel fijn om een nieuwe te kunnen kopen als hij het begeeft. Zelf houd ik een bedrag aan waarmee ik overnieuw in een nieuw huis zou kunnen beginnen mocht mn relatie stranden. Dus verhuiskosten, dubbele huur etc.
Hier sluit ik me bij aan. Ik denk dat het met een eigen huis bijna wel noodzakelijk is dat er zo'n bedrag op staat. Toch een bepaalde zekerheid!
Zoveel mogelijk lijkt mij. Wat kan je maximaal sparen en toch nog leuk leven? Die bedragen zullen voor iedereen enorm uiteen lopen... 😊
Het is voor iedereen anders. Vorig jaar was ik nog getrouwd en hadden we een zaak, toen spaarden we 1500 per maand. Nu ben ik alleenstaand en werk ik als chauffeur en spaar ik 500 per maand, als ik 5000 euro heb staan ga ik wat ruimer leven en wil ik 300 sparen per maand.
We zijn nu nog behoorlijk in t huis aan t investeren en nu is het minimum dat we in elk geval de ketel moeten kunnen vervangen dus 2.000 maar als we hierna alle grote klussen in huis hebben gehad eerst genoeg sparen om een auto te kunnen vervangen. En daarna minimaal 10k denk maar voor we daar zitten gaat dus nog wel even duren
2500 is onze bodem op de grote spaarrekening voor de auto, extra kosten huis. Op een andere spaarrekening hebben we ook altijd een paar honderd staan. We zijn net verhuisd en hebben het grote geld voor de restschuld, verhuizing etc gebruikt. Nu hebben we net ook alle dubbele lasten gehad, dus we kunnen flink sparen. Vakantiegeld komt ook en teruggave belastinggeld ook. Dus dan zitten we zo weer een paar duizend hoger op de grote spaarrekening.
Noodzakelijk is dat zeker niet hoor. Hier op het moment niks aan spaargeld en we hebben een eigen huis. Zijn nog druk bezig met opknappen en al het geld dat we over hebben steken we nu in materialen. Het is een beetje afhankelijk van je vaste lasten, ik zou het liefst een paar maanden aan vaste lasten erop hebben staan. En als de tijd komt dat wij kunnen sparen ga ik daar ook voor. 5 cijfers vind ik persoonlijk weer veel, ik geef het geld dan liever uit aan leuke dingen tenzij je beide kan natuurlijk. Het ligt dus echt heel erg aan je persoonlijke situatie.
Ik heb laatst een gesprek gehad bij de bank en hun advies is om 5000 euro spaargeld te hebben. Wij hebben zelf 20.000 en dat voelt goed, maar dit jaar komen er veel kosten door een verbouwing en studie, dus eind van het jaar zullen we wel op 10.000 zitten helaas. Dan gaan we weer snel ons best doen om op die 20.000 te komen, dat voelt voor mij toch als een soort grens.
Wij willen altijd minimaal 10 duizend op de spaar hebben, Maar we zitten nu in de verbouwing ( nieuwe keuken nieuwe woonkamer nieuwe badkamer nieuwe tuin en 4 meter aanbouw van het huis. ) dit bekostigen wij zelf, en nu is onze auto kapot gegaan en we hebben echt een 7 zitter nodig met 4 kinderen, ik moet dus misschien als de auto niet te maken valt of een hoog bedrag heeft aan maak kosten toch kijken voor een andere auto en dan moeten we misschien onder die 10 komen
10.000 zou ik persoonlijk ideaal vinden. Nu zitten we daar nog niet aan, nu ongeveer de helft. Ruim een jaar geleden een nieuw huis gekocht en daarna ook nog een nieuwe auto. We zijn dus weer aan het opbouwen, maar wordt binnenkort wel weer aangevuld door het geld van de belasting en vakantiegeld. Ik maak me dus geen zorgen
Zeker een half jaar komen mochten er barre tijden komen dat we het sowieso een half jaar uit kunnen zingen. twee potjes eigenlijk een voor echt achter de hand. De ander om bijvoorbeeld een vakantie te betalen. Een auto te kopen of een nieuwe irichting
Denk dat dit voor iedereen wisselend is, hangt na mij mening ook af van inkomen en woonsituatie. Wij vinden een bedrag met 5 getallen zoals hier ook al eerder is genoemd het fijnst.
Ik zou ook wel 10.000 willen hebben minimaal... Wij hebben vorig jaar een huis gekocht, en kunnen max 250 Pm sparen... Wij hebben dus niet zoveel... Ook willen we nog een dakkapel ooit plaatsen, er moet natuurlijk geld zijn voor een andere auto mocht het nodig zijn, en we moeten de tuin nog eens opknappen... Geeeeeen idee hoe we dit allemaal gaan doen van 250 Pm...
voor ons gevoel altijd 5000 Maar de hypotheekadviseur zei dat je met 2000 ook al ruim voldoende heb voor onvoorziene dingetjes