Mijn dochter start na de kerstvakantie met school en heeft de afgelopen tijd 2x een dag gewend. Het viel mij op dat ze op die dagen enorm weinig drinkt. Na een ochtend wennen had ze 1 slokje gedronken, na een hele dag had ze nog geen kwart uit haar beker gedronken. Ze krijgt water mee, het eten is wel allemaal op gegaan. Hoe pakken jullie dit aan?
Ik zou je er niet teveel zorgen om maken. Het is waarschijnlijk even wennen om in korte tijd te moeten eten én drinken. Als ze dorst heeft drinkt ze wel. Voor ze weg gaat nog een extra glas water laten drinken en als ze thuis komt ook. En dan redt ze het prima. Het is nu niet warm ofzo. Kijk het gewoon even aan, wie weet gaat t na een week op school al wel anders.
Mijn dochter had dit ook in groep 1. Zij vertelde dat de andere kinderen zo snel klaar waren met eten en drinken en zij het daarom niet op kreeg. Het eten ging toen ook heel slecht. Wij hebben dit toen gemeld bij de leerkracht en nadien ging het wel wat beter. Er werd op haar gelet tijdens de eet/drinkmomenten in de klas. Er waren toen ook meer kinderen die extra aangespoord moesten worden. Gelukkig hadden de leerkrachten daar geen probleem mee. Dit jaar, groep 2, krijgt zij 1 beker leeggedronken tijdens schooltijd. De ander moet zij opdrinken als zij thuis is en daarna krijgt zij pas iets van sap. Mijn dochter kreeg vorig jaar 1 beker melk en 1 beker water mee naar school. Op een gegeven moment zei ze dat ze de melk niet lekker vond op school, te warm. Dus nu krijgt ze 1 beker limonade (0% suiker) en 1 beker water mee naar school.
Ik zou het even tijd geven en de juf vragen even te checken of ze wat gedronken heeft. Als het blijvend is, minder meegeven, maar dat moet dan ook op, dat hielp hier wel. En sap ipv water meegeven heb ik ook een tijd gedaan; ik vond het belangrijker dat ze wat dronk. Ze drinkt nog steeds max. 1 beker op school. Heeft ze een continurooster? Anders tussen de middag extra laten drinken. En sowieso voor en na schooltijd.
Het kan idd goed wennen zijn voor je dochter. Ik herken het nl ook wel van mijn dochter die vaak haar eten niet op had met overblijf in het begin, drinken kan ik me niet meer herinneren, en dat kwam idd echt omdat ze moest wennen aan het hele gebeuren. Dan vroeg ik haar bij thuis komst waarom heb je je broodje niet op en dan was eigenlijk steevast het antwoord dat ze te lang had getreuzeld en al moest opruimen. Het is idd ook thuis een langzame eter, maar ja dan ben ik erbij om haar nog een beetje aan te sporen. Maar uiteindelijk kwam haar broodtrommel steeds vaker leeg naar huis, ze is inmiddels wel echt aan het tempo gewend. Nou vind ik drinken wel iets belangrijker dan eten, dus ik zou het zeker even in de gaten houden en anders de juf er even op aanspreken als je ziet dat dit zo blijft. Dat de juf even haar een extra herinnering geeft van kom neem nog even een slokje drinken.
Vind ze sap misschien lekkerder? Dan zou ik dat lekker meegeven. Vind drinken erg belangrijk op een dag.
Ze vind water prima, thuis is ze er ook aan gewend. En continuerooster dus ze moet het zelf doen. Maar inderdaad, het moet nu allemaal in minder tijd en op vaste momenten dus dat zal wel wennen zijn. En goed om te weten dat je dit dus wel aan de juf kunt meegeven, want een paar slokken van 8:15-14u vind ik gewoon echt veel te weinig. Ik kijk het de eerste schoolweek even aan
Mijn dochter drinkt ook erg slecht op school ( groep 1) een pakje drinken drinkt ze wel leeg, ik geef nu 1 pakje mee voor bij het 1ste fruitmoment en een flesje bij het 2de drink moment
Hier nog steeds wisselend, ene keer gaat de hele fles leeg, andere keer gaat hij nog praktisch vol weer mee naar huis. Ik merk niet aan ze dat ze er last van hebben zelf, en thuis drinken ze genoeg, dus prima zo...
Hier drinkt zoon ook altijd maar een paar slokken op school. Sochtends thuis max halve beker. Smiddags thuis soms wel een beker leeg. Hij eet wel goed op school, drinken staat niet zo hoog op zijn agenda
Zou het even bij de juf aangeven als het straks ook zo blijft. Oudste had het ook in het begin, want als je alles op had dan mocht je 1 van de hoeken kiezen om te spelen, dus stopte hij zn beker maar terug om te kunnen spelen. De juf heeft een hele poos nagevraagd of zn beker echt leeg was en sinds hij in groep 2 zit gaat het vrijwel altijd goed. Juf Hier vind dat geen probleem. Controleert tussen de middag ook of alle broodtrommeltjes leeg zijn heeft ze me wel eens vertelt (continuerooster).
Oh wat hier op school wel was bij 1 juf, was dat ze eerst moesten drinken en dan eten. Na het eten mochten ze niet meer drinken. En hier doen dochters dat dus juist liever andersom Eerst eten, dan drinken. Die juf beweerde dat je dan het eten ‘wegspoelt’ en niet goed voedingsstoffen opneemt - echt onzin hoor... Toen heb ik aangegeven dat zij liever na hun brood eten en ik dat goed vond - toen is de regel afgeschaft
Ik heb met mijn dochter hetzelfde. Nu de afspraak met haar gemaakt dat de beker leeg gaat. En dat gaat heel goed ze is ieder dag weer trots dat hij leeg is. Maar hier drinkt ze thuis ook heel slecht en hanteer ik de regel beker leeg dan kan je van tafel.
Tja, mijn dochter zit inmiddels in groep 7 en het is nooit echt veranderd. In de zomer mag ze een budon op haar bureau zetten en dan drinkt ze wat meer. Maar haar reguliere beker heeft ze in die 7 jaar nog nooit leeg gedronken. Wat er ook in zit. Ze eet niet al te snel, dus geen tijd om te drinken. Meer dan 1 beker opdrinken is met mijn kinderen überhaupt ondenkbaar.