Binnenkort verhuis ik naar een nieuwe woning met een open keuken. Ik ben alleen met een zeer ondernemend dreumes-meisje van bijna anderhalf. Op dit moment heb ik nog een aparte keuken en als ik kook, dan zet ik er een traphekje in. Straks kan dat niet meer en ik maak me toch een beetje zorgen om haar veiligheid. Misschien zie ik wel teveel beren op de weg, hoor. Dus ik wil gewoon eens van andere mama's weten hoe jullie dat nu doen als je een open keuken hebt. gaat alles goed, of heb je de keuken tot op de milimeter beveiligd met hekjes, haakjes etc.?
Wij hebben ook een open keuken.. regelmatig gaat er een kastje open of een lade... Dan word er wel eens wat uit gehaald ( bakjes van tupperware, of van die zakjes/pakjes voor macaroni ofzo... Ook een keer de hagelslag.. maar die staat nu dus hoog.. Alle schoonmaakspullen in een mandje op t aanrecht.. dus geen dingen waar hij zich aan kan bezeren, of wat makkelijk kapot kan gaan.. Verder.. tja... maak ik me er niet zo druk om..
Wij hebben ook een open keuken. Schoonmaakmiddelen staan nu in de trapkast die op slot kan. In de lades waar ze bij kan staan voedingsmiddelen en keukendoeken ed. De lade van de voedingsmiddelen zit ze eigenlijk nooit bij. 1x heeft ze een pak rijst leeg gegooid over de keukenvloer. Als ze bij de lade wil haal ik haar daar weg.
Hier ook een open keuken (U vormige kamer). En dat is altijd goed gegaan. We hebben de prullebakken in de keukenkastjes met kinderslotjes erop(inmiddels slotjes er wel af). De rest van de kastjes kunnen gewoon open. En het schoonmaakmiddel staat in de kelderkast, buiten bereik. We hebben hem snel afgeleerd om het kastje met de theedoeken open te doen. Want elke keer die dingen vouwen irriteerde me. Verder zat hij vaak gewoon met potten en pannen naast me, terwijl ik kookte. Stapelen, herrie maken, inruimen/uitruimen etc. Oven wist hij ook al snel dat hij daar niet aan mocht komen. Dat zat er bij 1,5 ook echt wel in. Hij gaat er met een boog omheen als het lampje aan staat. Voorraadkast werd ook regelmatig geplunderd, maar dat zijn vooral blikken en pakjes. Dat is best leuk speelgoed. Vaatwasser kreeg hij niet open, dus dat was geen probleem. Lades met bestek kon hij toen nog niet bij, met 2 wel, maar hij weet dat hij alleen aan zijn bestek en de theelepels/vorkjes mag komen als hij ze nodig heeft om te eten. De andere la met keukengerei zit ook niks geks in eigenlijk. En je hebt toch pollepels nodig om muziek mee te maken Dus eigenlijk ben ik er redelijk relaxed mee omgegaan. Bij het koken moest hij wel een meter rondom het fornuis wegblijven. Dan zette is de pannen/blikken/speeltje gewoon wat verderop. En verder ook gewoon mee laten helpen. Met de tafelstoel bij het aanrecht, kindermesje+stukje groente, en ga je gang maar. Zelf heb ik het idee dat de interesse snel weg was toen hij gewoon mocht kijken en doen. Laat ze het maar ontdekken, mits er niks geks kan gebeuren en je een oogje in het zeil houdt. Niet te paniekerig, denk ik dan..
Hier geen sloten, wel een open keuken. Ik zette hem tijdens het koken in zijn kinderstoel vlakbij me neer of voor de TV (Leve BabyTV!) Of ik gaf hem wat plastic bakjes en lepels op de vloer een eindje verderop om mee te spelen.
Hier ook een open keuken, maar niet zoveel problemen eigelijk. De onderste la trekt hij nog wel eens open maar daar zit niks in wat gevaarlijk is of kapot kan. Als ik aan het koken ben dan zit hij in de keuken met een pan en een houten lepel. Geweldig speelgoed om ze bezig te houden.
Wij hebben een open keuken EN een hele ondernemende en soms ondeugende dreumes . Alle kastjes waar ze bij kan zit een kinderbeveiliging op, op eentje na. Hierin bewaar ik de pannen en daarmee mag ze ook spelen van mij. Inmiddels kan ze ook bij de lades en daar zijn we nu de hele tijd politie-agentje mee aan het spelen want ze vindt het maar wat interessant als papa of mama nee zegt. Voor de oven hebben we geen beveiliging maar die doe ik niet aan als we niet met z'n tweeën thuis zijn zodat papa op kan letten. Prullenbak is ook niet beveiligd, en nu is dat ook leuk want ze is druk met leren 'opruimen'. Wij hebben onlangs een nieuw huis gekocht waar we in juni naartoe gaan verhuizen en ik ben blij ende verheugd dat daar een aparte, dichte keuken in zit. Dat was voor mij toch wel een wens want ik vind het vaak wel echt vermoeiend om de hele tijd op te moeten letten omdat ze zo ontzettend ondernemend is als ik eerlijk ben. Het lijkt me heerlijk om gewoon de deur achter me dicht te kunnen doen en ze er niet meer zomaar in kan!
Wij hebben ook een open keuken, maar er is niks beveiligd. De schoonmaakmiddelen staan allemaal in een hoge kast, verder zou hij overal bij kunnen, maar dat doet hij eigenlijk niet.
Hier een gesloten keuken maar de deur is altijd open. Mijn oudste weet dat hij niet in de kastje mag komen en doet het ook niet. Als ik binnen ben is hij ook niet in de keuken. Als ik aan het koken ben en hij is bij me dan krijg hij meestal wat bakjes om mee te spelen maar meestal is hij binnen aan het spelen haha. Is een kiddy guard niks voor in de keuken. Die kun je heel lang uitshuiven
Wij hebben ook een open keuken. We bewaren geen gevaarlijke dingen in de keuken, dus eigenlijk kan er niks gebeuren. Ze mag niet zomaar alle laatjes en kastjes opentrekken. In 1 laatje liggen haar spullen (de borden, slabbers, bestek, koekjes, tandenborstel, etc.), dus daar mag ze zelf bijkomen. Heel handig dat ze het zelf kan pakken als ik haar vraag of ze het wil pakken. En het kastje onder de gootsteen is van haar. Die is leeg en daar stopt ze soms al haar speelgoed in en ze kruipt er zelf in. Ik heb een stuk tape op de grond geplakt waar ze niet overheen mag als ik aan het koken ben.
Hier een dichte keuken, die altijd open is . Want ik kan wel leuk de deur dicht trekken, maar dan hoor ik de kinderen niet meer, geen optie dus. Ze zijn vaak in de keuken te vinden, vooral Lisa. In de keuken staat een schoenendoos met prullen waar ze mee mag spelen, ook de oud papierdoos, mag ze ook gerust mee spelen. Ze trekt regelmatig de kastjes open en trekt er dan vaatdoeken of bakjes uit, vind ik ook prima. Ik ben niet zo moeilijk . Als ik aan het koken ben met dus hete pannen, mag ze niet daaronder aan het spelen zijn, dan zet ik haar gewoon aan de kant, of ik til haar op.
Ik denk dat het juist beter is om haar gewoon te leren wat wel en niet mag, dan een hekje te gebruiken. ik had eerst haakjes op de kastdeurtjes, maar daar ben ik vanaf gestapt en nu is het gewoon `Nee! dat mag niet ` en dat moet je misschien 100 keer herhalen, maar dan is de boodschap wel duidelijk, ook bij andere mensen. En niet dichter dan 1,5 meter bij het gasfornhuis want dat is Au, en hij wijst nu zelf en zegt; Au! Vaak zet ik mijn zoontje aan de keukentafel met iets, boekje of speeltje of soepstengel. Ik betrek hem erg bij het eten koken, dit schijnt ook belangrijk te zijn bij het ontwikkelen van de smaak van het kind. Dan weten ze hoe kip er eerst uitziet en hoe het er gebakken uitziet bijvoorbeeld. Of hoe een aardappel eruit ziet en hoe dat proeft als hij nog niet gekookt is. Toen hij iets kleiner was zette ik hem in de kinderstoel zodat hij kon meekijken, hij kreeg dan iets van een garde en een emmertje en zo kon hij ook `koken`in zijn beleving. En ik liet hem dus altijd vanalles proeven en we zongen liedjes. Nu speelt hij ook wel in de woonkamer terwijl ik aan het koken ben. Maar ik heb wel alle gevaarlijke dingen uit de kastjes benedenaan gehaald, en in de bovenste kastjes gedaan, een ongelukje zit altijd in een klein hoekje.
Hier geen beveiliging. Messen kan ze niet bij en verder zit ze doorgaans niet aan de kastjes. Als ze ongeduldig is wanneer ik iets voor haar klaarmaak wil ze weleens met een deurtje klepperen, maar haalt er niks uit. Als ik ga koken zet ik eerst een doos interressant speelgoed klaar waar ze even mee zoet is, of papa houd haar bezig. Komt ze toch dan vertel ik haar dat het au is en dan is ze snel weg. Ze is nooit alleen beneden dus schoonmaakmidel staat gewoon in het kastje, maar heb hier wel haakjes voor klaarliggen. Als dan straks de baby erbij is en ik moet snel naar boven is het toch veilig.
Ik wil juist graag een open keuken omdat ik hem dan in de gaten kan houden als ik aan het koken ben. Wij hebben geen dichte deur of zo, maar ik kan vanuit de keuken niet in de kamer kijken. Wij hebben alleen een slot op de gevaarlijke kast, maar zelfs daar zit hij eigenlijk nooit aan. Wat dat betreft hebben we een makkelijk kind.
Hier ook een open keuken. Dochter weet wat ze wel en niet mag pakken; de tupperwarebakjes en het veger en blik enzo vind ik geen punt, van het broodbeleg en het bestek e.d. moet ze afblijven. Ik vind het eigenlijk alleen wel eens lastig/gevaarlijk met koken. Probeer dochter te leren dan naar Sesamstraat te kijken, maar ze heeft niet veel belangstelling voor de tv. De box klimt ze uit (hij staat er nog als speelgoedopslagplek..) en het tuigje van de kinderstoel maakt ze los en dan klimt ze daar ook uit, dus meestal wacht ik totdat papa thuis is en ga dan pas koken.. maar dat gaat bij jou dus niet toch?
Nee, dat klopt. Wij zijn doordeweeks maar met zijn tweetjes. Inmiddels is ze al zover -we oefenen nu in mijn oude woning- dat ze de pannenkast leeghaalt en daar vrij aardig zoet mee is (vind ik niet erg) maar ze trekt ook gewoon de bovenste la waar het bestek in ligt open, en grijpt ongezien (want zo lang is ze nog niet) in de la om er dan soms dus één of meer messen uit te vissen. Ik heb de la nu anders ingedeeld, als ze nu grijpt heeft ze óf pollepels of gewone lepels, dat kan minder kwaad dan messen en vorken. Maar ik krijg ze maar niet uit de buurt van het formuis, dat vind ik echt vervelend. Ze heeft sowieso nog al grote bloemkolen in de oren, en ik vraga me ook af of ze het echt al snapt. Want ze blíjft het doen, ondanks mijn zeer consequente afleiden, wegsturen etc.
Hier duurde het ook even eerdat ze echt van de lade met messen enzo af bleef hoor! En ze komt nog steeds het liefst bij me staan als ik kook. Ik kook zoveel mogelijk op de achterste pitten en ik draai alle handvaten van de pannen naar achteren. Ook zorg ik dat er niets op het aanrecht ligt waar ze zich pijn aan kan doen. Tja, veel meer kunnen we niet doen denk ik? Je zou eventueel wel zo'n hek kunnen kopen dat je dan om een deel van de keuken heen zet, maar dat zal dan een flink hek ('play pen') moeten zijn denk ik, en ik denk dat je er niet lang plezier van zult hebben aangezien je dochtertje al anderhalf is.. de mijne is iets ouder en krijgt inmiddels het traphek open, en anders klimt ze er wel overheen, dus hier zou zoiets geen nut meer hebben.
je hebt voor open keukens ook traphekjes systemen. wij hebben op dezelfde site en zogenaamde play pen gekocht. hij heeft nu dus een box van 5 en halve meter. hij wordt binnen kort 2 en we hebben er nog veel plezier van. hij vind het geweldig.