In juli 2009 hebben we een laptop gekocht (Acer).. 1.5 week geleden is deze kapot gegaan.. We hebben hem naar iemand gebracht om te kijken wat het probleem was (hij wilde niet meer aan).. Nu blijkt dat de koeler en de processor kapot zijn.. De garantie is allang verlopen, maar ik vind het vreemd dat de laptop nu al kapot is.. Zo'n ding hoort toch wel een paar jaar mee te gaan.. Het is niet onze schuld (hebben 'm niet laten vallen ofzo), het zijn echt technische dingen die stuk zijn.. Nu vraag ik me af, hebben wij nog rechten hiervoor? Dat ding heeft ons bijna 600 euro gekost.. We willen vanmiddag terug naar de winkel om te kijken of zij wat voor ons kunnen doen, want volgens mij zijn zij verplicht om ons verder te helpen.. Heeft iemand enig idee hoe dat zit?
Een jaar fabrieksgarantie = een jaar fabrieksgarantie. Vooral erg knullig als iets net na dat jaar stuk gaat. Tegenwoordig bieden veel winkels de optie om extra jaren garantie bij te kopen, op deze manier was dit probleem opgelost geweest. Helaas zijn de kosten nu voor jullie zelf, kan me niet voorstellen dat de winkel iets voor jullie gaat doen....behalve proberen een nieuwe laptop te verkopen.
Nou ik weet niet of dat zo is. Het is namelijk niet normaal dat een aparaat zo snel stuk gaat. Garantie in de winkel is misschien korter maar je mag toch aannemen dat hij langer dan 1,5 jaar meegaat. Ik denk dat een fabriek toch langer garantie moet geven.
Wetboek-online.nl | Burgerlijk Wetboek Boek 7 | Artikel 17 TROS Radar - Toon onderwerp - Laptop stuk na 1 1/2 jaar
Ik had het ook ik had ook een acer (1700,00) de accu is kapot en het beeldscherm is gebroken en hij word ook erg warm en gaat dan uit doordat hij te warm is ik heb hem nou 4 jaar en het gedonder begon ook toen hij ongeveer anderhalf haar was. Hij is ook niet gevallen. Oowja iedere keer mis ik knopjes... Maar die worden er door de jongste iedere keer afgepulkt haha volgends mij horen ze ook langer mee te gaan. Maar de garantie maar 1 jaar en dan hoeven ze niets te doen en moet je zelf een nieuwe kopen of laten maken. Ik heb er nou 2, een goede en de kapotte.
Bosi, als het zo werkt in de praktijk dan kunnen ze de garantieperiode ook wel afschaffen want dat betekent dat klanten altijd recht hebben op garantie en de winkelier/fabrikant dr altijd geld bij in zou schieten. De levensduur van apparaten is voor een ieder verschillend. Gebruik je de pc af en toen een keer dan zal het langer meegaan dan wanneer het 24/7 loopt te stampen met downloaden en het draaien van zware programma's. Verder maakt het verschil hoe dr mee wordt om gegaan. Sluit je altijd netjes af of doe je het gewoon uit zonder afsluiten etc etc. Kan me niet voorstellen dat de verkoper daarvoor aansprakelijk is, zowel..... dan heb ik ook weer wat geleerd!
Acer is echt een troep, komt er bij ons niet in. Maar dat terzijde, wat hierboven beweerd wordt klopt niet. De consument wordt gelukkig ook nog door de wet beschermd. De verkoper/winkel is verplicht een deugdelijk product te leveren en je mag dus nog wel degelijk aanspraak maken op een (gedeeltelijke) vergoeding van de reparatiekosten. De economische levensduur van een laptop is 36 maanden en die van jullie is 18 maanden oud. Dat komt er in het kort op neer dat jullie de helft van de reparatiekosten moeten betalen! Uiteraard moet je wel kunnen bewijzen dat de laptop "normaal" gebruikt is. Het zou Acer of de winkelier sieren als deze jullie een nieuwe zouden geven of de kosten geheel voor eigen rekening zouden nemen maar reken daar maar niet op. Dus laat je niet door de winkelier afschepen onder het mom van "uw garantie is verlopen", je staat juridisch in je recht! Succes, heb je meer hulp nodig dan pb je maar!
Wat nikki zegt, klopt helemaal. wij hebben hetzelfde gehad. economische levensduur is iets van vier jaar. wij hadden zo'n teringellende met Chear (nooit wat kopen daar) en al drie maanden laptop weg. Kregen we onderzoekskosten in rekening gebracht van 120 euries en dan ook nog reparatiekosten daarna als je akkoord ging met reparatie. (op eigen kosten dus he) Ik heb mijn rechtsbijstand ingeschakeld. Die zagen ook dat dat getouwtrek ging worden en betaalden ons het deel wat wij overhielden van de economische levensduur. Heb de laptop terug laten komen ivm privegegevens op de laptop en laten vernietigen. Van het geld van de rechtsbijstand nieuwe laptop gekocht.
@TS: ik zou even uitgebreid informeren of er toevallig geen verlengde garantie is voor die onderdelen. Ik heb zelf een MacBook pro en had een probleem met de videokaart. In principe heb ik ook maar garantie van een jaar, maar omdat dat probleem met de videokaart een bekend fabrieksprobleem was, kreeg ik het gratis vergoed. Dat stond ergens aangegeven op de website van Apple.
Pfff, Acer ... troep is het. Wij hadden hetzelfde probleem, koeling werkte niet en de laptop werd te warm, waardoor hij ieder keer uitviel. We hebben er zelfs een laptop koeler voor gekocht, wat enigszins hielp, maar we hebben uiteindelijk toch een andere gekocht. En dat was ook na 1,5 tot 2 jaar ... Rot dingen zijn het ...
Ik ken ook alleen maar slechte verhalen over Acer...Dus ben bang dat je gewoon prutzooi hebt gekocht.
Even offtopic, maar ik zweer bij Acer hoor Ik zou toch even kijken naar dat economische gedoe. Als je extra garantietijd kon bijkopen geeft de leverancier sowieso al aan dat de laptop mínstens zo lang mee zou moeten gaan..
Acer en Packard Bell, allebei troep en slechte service (volgens mij zijn die 2 ook gefuseerd btw). De eerstvolgende laptop gaat hier een Dell worden, veel beter. Maar zoals al gezegd, laat je niet tezeer beetnemen bij de winkel mbt de garantietermijn. Ook ná een jaar hoort het product goed te zijn en heb je tenminste recht op een gedeeltelijke vergoeding. Goed op je strepen staan!
Wij hebben exact hetzelfde gehad en ook met een Acer. We hebben van alles geprobeerd, maar werden steeds in de wacht gezet en doorverwezen naar iemand anders. Uiteindelijk schriftelijk een klacht ingediend, maar we hadden geen poot om op te staan, want de garantie was verlopen! Bij ons was dat ding ook maar anderhalf jaar oud! Het beeldscherm deed het niet meer...volgens de reparateur was ie gevallen, nou niet dus, want hij stond altijd op een vaste plek en zeker weten dat ie daar echt niet vanaf gevallen is! De service bij Acer is echt waardeloos, dus bij ons komt dat merk er nooit meer in! En nu ik lees dat jullie exact hetzelfde probleem hebben al helemaal niet meer!
Hier hetzelfde probleem met de Acer laptop, wat een rot ding, zelf binnen de garantieperiode laten maken, toen even gedaan en nu kapot, hij is nu, ruim 2 jaar oud. Ik heb het opgegeven en nu een leenlaptop (ouders) dus kan even vooruit.
Veel ondernemers en consumenten denken dat de wettelijke garantie twee jaar is. Voor Europa is inderdaad bepaald dat iedereen een wettelijke garantie van twee jaar heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum. Het kan dus zijn dat in sommige Europese landen de wettelijke garantieperiode langer is. In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar wettelijke garantie u hebt. Daarin staat namelijk dat u recht hebt op een product van goede kwaliteit. In Nederland wordt de wettelijke garantie ook wel 'het wettelijk recht op een deugdelijk product' genoemd. Hoe lang u dat wettelijk recht hebt, hangt af van het product dat u koopt. U moet het product bijvoorbeeld een bepaalde tijd normaal kunnen gebruiken. Dit vond ik op internet. Aangezien we bij Europa horen neem ik aan dat ook wij recht hebben op 2 jaar garantie.
Uitgebreide garantie bijkopen is echt de grootste onzin die er is; de verkoper is ook zonder dat jij ervoor bijbetaalt verplicht ervoor te zorgen dat jij een deugdelijk apparaat hebt. Een levensduur van 1,5 jaar voor een laptop is belachelijk. Van zo'n apparaat mag je er toch van uitgaan dat hij het (pak m beet) zo'n 3 jaar probleemloos doet, ook bij dagelijks gebruik (ja, behalve als je ermee in bad gaat of hem laat vallen; ik bedoel dagelijks normaal gebruik). Gaat hij eerder stuk, dan mag jij altijd bij de verkoper terecht en hij moet voor een oplossing zorgen. Hoe hij dat verhaalt bij de fabrikant is zijn probleem, niet dat van de consument.