Hoi, ik weet even niet hoe ik met deze situatie om moet gaan. Onze zoon is een typische peuter, voor geen meter luisteren Zo vindt hij het geweldig om op de vensterbank of bijzettafel te klimmen en gooit alles wat daar op staat op de grond; babyfoon, afstandbediening, boxen etc. In een'normale' situatie haal ik hem daar vanaf en zeg ik dat dat niet mag. Maar wanneer ik onze dochter de fles geef, en dus mijn handen niet vrij heb, doet hij binnen no time juist deze twee dingen. En ik heb eigenlijk geen idee hoe ik hier het beste mee om moet gaan. Blijven waarschuwen dat hij eraf moet of juist negeren? Heb beide al geprobeerd maar heeft (uiteraard) nog geen effect gehad. Telkens het voeden van mijn dochter onderbreken om hem daar vandaan te plukken zie ik niet zitten. Iemand tips?
Helaas typisch gedrag als er net een baby is. Hier ging hij op de rugleuning van de bank staan! Wat wij hebben gedaan is hem streng toespreken en tja dan moest F even wachten. Het is even niet anders
Weghalen dingen die niet mag gegooid worden? Hier klimt ze al va 9mnd op luiningen, wensterbanken, salontafel etc- vind geen probleem is zo alles gemaakt dat ze dat mag: alles breed en laag en als ze wil er vanaf springen ook prima. Ik maak daar geen punt van ze doet dat ook nergens anders dan thuis en mocht het ergens anders zijn ook prima van vallen leert ze) Wat ik hier heb is 3 grote mandjes onder salontafel: boeken/puzzels/kleine spul dus stel lig ik op de bank of zit etc dan kan ze vlak naast spelen. Soms dan geef ik opdracht om iets uit andere kamer vinden of zet tv aan met dora/peppa. Je kan ook peuter bij betrekken bij voeden: breng spuugdoekje, hou flesje vast, lees boekje voor etc? Ik moet nog 4 dagen voor baby wachten maar ik verwacht zelf geen moelijkheden op deze manier en als wel dan ga ik even iets anders bedenken..
ik ging toen mijn 2de nog klein was voor de makkelijke oplossing: kwartiertje tv aan je kan hem ook in zijn kinderstoel met tuigje een koekje of fruit geven bv
Oei daar ga ik straks ook tegenaan lopen. Kun je hem niet bij het voeden betrekken? Als het tijd is om de baby te voeden, lezen jullie samen een boekje?
Ik probeerde inderdaad ook juist de peuter iets aan te bieden in die tijd (of tv kijken, of samen een boekje lezen terwijl ik de borst gaf, iets te eten etc.).
Soms ging de tv aan, geeft toch afleiding. Soms ging ik boekje lezen, voor zover mogelijk, want hij mocht zelf bladeren. Soms idd aan een laag tafeltje met wat fruit/koek. En soms had de jongste echt even pech, helaas. Dan moest hij even wachten. Verder hielp hier goed om echt gewoon consequent te blijven. Wat niet mag, dat mag ook dan niet. Maar het bleef het ideale moment om uit te proberen
Hier had de oudste daar ook erg veel last van op de momenten van het voeden. Gelukkig voor mij vond ze de fles geven zo interessant dat ik haar dat op een gegeven moment maar liet doen. Dan lag de jongste in mijn arm en zij ernaast met de fles. Zo hielp ze mee ook met mondje schoonmaken en op de rug kloppen voor het boertje. Vooral het laatste was erg leuk, ze lag helemaal dubbel als er werkelijk een boertje kwam En nu nog helpt ze graag. Als de jongste toch nog moet plassen als ze in bed ligt helpt de oudste haar en denkt haar weer lekker toe Probeer het zo eens, en als het niet helpt dan maar ff de televisie aan of de ipad? Die is vaak ook machtig interessant
Off-topic, maar och wat ontzettend schattig (en handig voor jullie!) . on-topic: Je peuter is nog best jong (eigenlijk nog dreumes), dus ik kan me voorstellen dat hem laten helpen maar af en toe gaat werken. Ik zou liever proberen voor het voeden alle "risico objecten" buiten zn bereik te zetten of hem proberen af te leiden met iets dat hij heel leuk vindt, maar niet vaak mag ofzo. Als hij echt heel erg gevaarlijk en vervelend blijft doen en niet wilt luisteren kun je hem misschien even in de box van de baby parkeren? Als hij drie, vier keer in de box is gezet is het misschien daarna niet eens meer nodig. Of kan hij er ook in de onderste stand uit klimmen?
Ik heb bij nummer 2 aan de oudste (Toen 16 maanden) veel voorgelezen tijdens het voeden. En eindeloos torens gebouwd van duplo. Afleiden of betrekken bij het voeden werkt denk ik het beste. Ze weten precies wanneer je even niet kan komen ingrijpen.
Bedankt voor jullie reacties en tips! Hem in de box zetten is helaas geen optie. Hij staat op de hoogste stand maar klom ook al in de laagste stand eruit. Samen een boekje lezen tijdens het voeden, hoe doen jullie dat in vredesnaam haha. Ik heb echt geen handen vrij tijdens het geven fles. Hem naast mij lagen zitten en zelf laten bladeren, daar is hij veel te ongeduldig voor. Verder kijkt hij graag tv, maar mag dit van mij 'al' 2x per dag; 's Ochtends en 's middags een uurtje. Ik ben gistermiddag maar van mijn geloof afgestapt en heb hem in de kinderstoel voor de tv gezet met een doosje rozijntjes en eigenlijk ging dit best goed. Of ik dit ook in de oxhtend ga doen, daar moet ik nog even over nadenken want anders wordt het wel erg veel tv op een dag Ga hem dan toch wat meer betrekken bij het voeden kijken of dat helpt. Wat ook een beetje ongelukkig is, is dat dochterlief ruim een half uur over de fles doet. Ik moet hem dus best lang zien af te leiden of te vermaken met iets. Een grotere speen op de fles is geen optie. Dan doet ze er een kwartier over en is met haar reflux geen succes.
Maar hij kijkt nu 2 uur tv. 2x 1 uur, 1x in de middag en 1x in de ochtend. Ik lees dat je met 4 voedingen het 'probleem' hebt. Dus waarom dan niet 4x een half uur. Kijkt hij niet meer tv dan voorheen en jij hebt je handen even 'vrij'
Mijn dochter keek de eerste weken/maanden na de komst van haar broertje ook meer tv dan me lief was... Maar dat nam ik maar voor lief Mijn dochter (toen 2 jr en 5 mnd) was juist tijdens het voeden heel lief, dan ging ze gewoon rustig spelen wat ik totaal niet verwacht is. Maar zodra mijn zoontje klaar was met drinken stond ze weer bij me en vond ze dat hij maar weer weggelegd moest worden. Dat zei ze dan ook 'mem, L. Kan nu wel weer in de kinderwagen'. Maw; nu ben ik weer aan de beurt! Toch was het een lastige periode, af en toe was de oidste echt strontvervelend. Tot planten uit de vensterbank trekken en expres drinken omgooien aan toe. Veel apart aandacht geven leek niet te helpen, op een of andere manier accepteerde ze het daardoor nog minder dat ik dan op een gegeven moment toch ook echt even aandacht aan de baby moest geven. Het is een fase, gelukkig, maar na de ene fase komt de andere! Ik zou toch ook echt even de rust pakken voor de voeding, dus dan maar even tv kijken hoor, ga je daarna even een half uurtje wandelen.