Hoi, afgelopen maandag ben ik bevallen van ons zoontje. Nu voelde ik hem tijdens de zwangerschap ook al meestal s'nachts en zat ik daardoor de hele nacht beneden. Nu slaapt hij overdag als een roosje! Echt voorbeeldig. Moet hem voor iedere voeding wakker maken. Na de laatste avondvoeding begint het. Deze krijgt hij tussen 22.00 en 23.00 uur. Daarna is hij niet meer in slaap te krijgen in zijn kinderwagenbak. Hij wordt compleet overstuur. Ik pak hem dan weer bij me en dan slaapt hij zo weer in. Ik merk wel dat hij wat last heeft van krampjes. Zit nu in die overgang van groene naar gele ontlasting. Maar goed, hij krijgt dan rond 03.00 uur nog een flesje. Ook dan slaapt hij niet in zijn eigen bedje. Dan krijgt hij om half 7 de fles en daarna slaapt hij weer goed! Zijn dit voortekenen van een huilbaby? Hebben jullie ervaringen of tips om hem uit dit ritme te krijgen? Toch wat langer in zijn bedje laten huilen? Dit gaat me door merg en been en hij wordt er alleen maar heel overstuur van. Ik heb hem het liefst 24 uur per dag bij me hoor. Voor mezelf vindt ik het niet vervelend. Maar van zo'n nacht raak je zo uitgeput dat het gevaarlijk wordt. Vannacht viel ik bijna in slaap met hem op mijn arm. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. De kraamhulp zegt dit nog niet vaak te hebben meegemaakt dus ik maak me een beetje zorgen. Alvast bedankt!
Nog gefeliciteerd! Je kindje is nog heel klein. Het ritme komt vanzelf wel, daar doe je nu nog niks aan. Gewoon lekker bij je houden. Je kindje heeft 9 maanden in je gezeten, hij wil gewoon nog bij zijn moeder zijn. Maar als het gevaarlijk wordt, dan wel oppassen natuurlijk. Volgens mij zegt dit niks over een huilbaby! Je kan zelf het beste meeslapen met je kindje. Als hij slaapt, probeer dan ook te slapen. Zo heb je energie als hij wakker is. Als hij wat ouder wordt zul je merken dat dag/nacht ritme meer herkend wordt. Je kunt nu in ieder geval duidelijk laten zien dat het dag is, gordijnen open, hardop praten, evt muziek aan. In de nacht is het donker en praat dan zo min mogelijk en fluister. Geniet lekker van je kindje!
Hier heeft het 3 weken geduurd voor onze dochter voor de nacht ging slapen. Tot die tijd hebben m'n man en ik afwisselend met haar opgezeten. Ik vaak tot een uur of 11 /12 s avonds en daarna m'n man tot 4 uur snachts... Hij had gelukkig de eerste 3 weken vrij... Maar het was erg zwaar. Die eerste week... de kraamverzorgster was weg en het huilen begon... Dus we hebben haar veel bij ons gepakt en ook veel in de wipper bij ons gehad. Tv vond ze toen ook erg interessant en om ons rust te geven stond die in die tijd ook regelmatig aan.
Hoi, Hier was het niet zo erg, lag de eerste week in het ziekenhuis vanwege een keizersnede. Maar eenmaal thuis heb ik een vast patroon aanhouden. Rond 19.00 uur wassen en een pyama aan, dan de fles/bv en naar zn eigen bed. En 's-nachts voedde ik hem ook op zn kamer. Overdag liet ik m meestal in de woonkamer in de bak van de wandelwagen slapen. Misschien heb je er iets aan.
Je kan het niet echt veranderen, maar probeer idd wel een vast patroon er in te brengen. Dus bv het wassen (altijd) op hetzelfde moment en zorg ervoor dat je 's nachts minder prikkels geeft. Niet tegen hem praten, maar alleen voeden en weer in bed leggen (eventueel even lekker bij je nemen natuurlijk) en voedt bv op zijn eigen kamertje zonder al teveel licht! Zorg dat als je hem teruglegt in zijn bedje dat z'n bedje nog lekker warm is (wij deden in het begin om 22.00uur een kruik in bed leggen en als onze dochter na de laatste voeding (22.30-23.00) ging slapen legden we de kruik OP de dekentjes en als ze dan 's nachts om 04.00uur weer een voeding kreeg, legden we de kruik weer even in bed (deze was dus nog warm) Een huilbaby? Nee, dat geloof ik niet, want overdag slaapt hij wel prima. Maak je maar geen zorgen, het ritme komt echt wel!
Heel herkenbaar hoor. Mijn meisje begon ook zo. Komt vanzelf goed, heeft alleen even tijd nodig. Overdag in het volle licht laten en 's avonds alles donker houden, ook met voeden zo weinig mogelijk licht. Als je zoontje echt mamahonger heeft, kun je hem ook tussenin nemen. Leg dan het aankleedkussen met een lekkere warme deken erop tussen jullie hoofdkussens in en laat je kindje daarop slapen met een eigen dekentje eroverheen. Dus niet onder jullie dekbed, da's niet veilig. Zo is je kindje lekker dichtbij jullie en kun je zelf ook lekker liggen. Wij deden dit af en toe (als ze erg huilerig was) totdat onze dochter een week of 3 was. Daarna sliep ze lekker in haar eigen bedje. Wij wisselden ook elkaar af door de een met oordoppen te laten slapen (vooral die groen/gele van de hema zijn goed en doen niet zeer in je oren). Als je je kindje weer in het eigen bedje wilt laten slapen, leg dan een shirtje wat je zelf aangehad hebt naast het hoofdje. Dan ruikt hij je toch nog. Enne naar de kraamhulp moet je maar niet luisteren, want die heeft blijkbaar nog niet zoveel ervaring. Zij zou juist moeten weten dat kindjes vaak het dag en nachtritme volledig omgooien de eerste tijd omdat ze het ritme aanhouden wat ze in de buik hadden.
Ach meid ik heb 6 weken een ritme van lik mijn vestje gehad en dat is niet meer dan normaal. Die kleintjes kennen nog geen dag en nacht ritme. Overdag sliep ze 3 uur achter elkaar en in de nacht was het drama met weer in slaap vallen. Ik heb de eerste 3 weken haar dan ook regelmatig bij mij in bed genomen en zo sliepen we dan toch wat uurtjes. Ze wilde gewoon bij me zijn en dat vond ik niet zo heel verwonderlijk. Na die 3 weken ging vriendlief weer werken dus werd dat moeilijker omdat hij anders ook niet sliep. Inmiddels is ze zover dat ik haar in bed kan leggen en dat ze dan ook gaat slapen. Ook na een nachtvoeding gaat het met de dag beter om weer verder te slapen.
Kraamhulp met haar eigen ideeen en ervaringen zo te lezen... Babietjes hebben in de buik gewoonlijk een compleet ongekeerd ritme als jij: overdag worden ze in slaap gewiegd door jouw bewegingen, lopen etc., snachts is het maar stil en rustig en dan worden ze wakker. Menig zwangere vrouw kan het beamen dat beebje snachts gaat feesten... Dit ritme hebben ze dus ook als ze ter wereld komen. Het duurt een paar weekjes voor ze het door hebben, en het overdag eigenlijk best leuk is om eens rond te kijken. Dan komt het slapen snachts. Huilbaby? Welnee joh... Onthoud dat babietjes nu eenmaal huilen, en in het begin weet je je er geen raad mee. Dat gaat in de loop van de tijd steeds beter (je vindt vast een paar effectieve troosttruuks voor jullie kleine!), en je kindje krijgt na een paar maandjes ook minder last van "kinderziektes" zoals krampjes. Houd je ukkie lekker bij je en je zult zien dat je kindje zich snel leert ontspannen en vertrouwen in je krijgt dat je weer terugkomt als je de kleine eventjes alleen laat liggen. Geniet, en vergeet alle nare verhalen over huilbabies, daar raak je alleen maar gestressed van. Succes!
op zich is het niet zo raar.. in je buik heb je hem ook overdag lekker in slaap geschommeld door te lopen en te bewegen.. Snachts lag jij stil.. dus werd hij wakker omdat het rustgevende ritme weg was voor de een is het lastiger in ons dag/nacht ritme te komen dan voor de ander.. maar uiteindelijk gebeurd het wel hoor echte tips hier niet.. wij hadden wel een echt ehuilbaby.. dus wij hebben maandenlang snachts voor de tv gezeten ik ben nooit zo blij geweest met mijn film1 abonnement als in die tijd wel is er een anthroposofische houding waarin krampjes minder zijn.. (wellicht heeft de kraamzorg die uitgelegd?) in feite leg je je zoontje op je arm... maar zegmaar met zn gezichtje richting je elleboog.. en zn buikje op de palm van je hand.. beentjes links en rechts gewoon omlaag en veel babies hebben in het begin last van krampjes.. als je echt een huilbaby hebt dan merk je het vanzelf wel ik denk dat talloze ouders blij zijn dat krampjes niet automatisch betekenen dat je daarna een huilbaby hebt (en als ze dat niet beseffen.. wil ik het ze best even uitleggen )
Ik zou niet te snel gaan denken dat je een huilbaby hebt.. Want dat hoeft niet zo te zijn! Het is idd heel normaal dat je kindje het allemaal nog moet omdraaien. maar probeer je kleintje toch steeds weer neer te leggen en in slaap te krijgen in de nacht....Laat je baby snachts zelf komen voor de voeding.... Neem je baby even in je armen als het savonds/snachts huilt..Als het rustig is weer neer leggen, wat ik zelf altijd deed was mijn hand op dr buikje en hoofd en maar hopen dat ze rustig werd! Heeft soms echt uren en uren geduurd. Marin sliep eerst pas altijd rond 2 uur in de nacht en dan vanaf 22.00 was ik bezig om dr in slaap te krijgen... Maar het werd steeds eerder en eerder, ondanks dat ze vele pijn had heeft ze zo toch geleerd om snachts te moeten slapen.. Ik kan mij voorstellen dat die nachten je gaan op breken!
Wat hier al werd gezegd, pasgeboren babies hebben vaak een omgekeerd ritme. Gaat vanzelf over, maar het kan wel even duren. Als je het echt niet meer trekt, kun je hem misschien wel tussenin leggen helemaal aan jullie hoofdeind. Dan kun je al slapend een pink in z'n mondje houden of zo, dat hielp bij ons oudste erg goed. Of een speentje proberen, jonge babies hebben vaak erg veel zuigbehoefte en worden rustig als ze iets hebben om op te zuigen. En probeer nu in je kraamtijd zelf overdag zoveel mogelijk bij te slapen als je baby slaapt. Nu kan het nog makkelijk, als je straks alles weer zelf moet doen wordt het alweer lastiger.
Huilbaby's? Wat zijn dat? Hier een mannetje dat vanaf twee weken tot 3,5 maand heeft gehuild. Pijn van de krampen en hij had last van zijn nek door de keizersnee. Die eerste twee weken sliep hij als een roosje. Ik geloof niet in huilbaby's die dus huilen om het huilen. Baby's huilen omdat ze aan de wereld meten wennen of honger hebben of het koud of juist te warm hebben of een vieze luier hebben of pijn hebben of aandacht willen en lekker tegen mama aan willen liggen (blote borst tegen blote borst vinden ze heerlijk; huidhonger noemen ze dat). Probeer zo vroeg mogelijk te beginnen met rust en regelmaat toe te passen en/of in te bakeren. Hielp hier geweldig, helaas kwam ik er pas met 7 weken achter, heb dagen (5 weken lang) met hem opgezeten, op mijn borst was de enige plek waar hij sliep, dan horen ze ook je hartslag die ze in de baarmoeder ook hoorden, vinden ze erg troostend. Gelukkig sliep hij 's nachts wel. Niet langer dan twee uur, dan kwam hij weer voor een voeding. Heel jonge baby's hebben overigens nog geen dagritme, die slapen nog vrijwel heel de dag; het is verschonen, eten, voeden, knuffelen en weer slapen. Groene poep? Heb ik echt nooit gezien. Ik geef borstvoeding, maar geef je wel de juiste voeding en hoeveelheid? Slapen in de wandelwagenbak? Waarom als ik vragen mag? Je hebt toch wel een wiegje of ledikant? Laat hem lekker slapen op zijn eigen kamertje of bij jullie op de kamer (mar niet in jullie bed) en gebruik die kinderwagenbak alleen als je gaat wandelen, dat matrasje is overigens veel te zacht. Geadviseerd wordt om baby's op een stevig matrasje te laten slapen. Laat het overdag rustig slapen op een rustige plek. Google maar eens op Ria Blom, zij is expert op het gebied van rust®elmaat en inbakeren. Heeft ook leuke, goedkope boekjes. Vak hebben ze die ook wel op het cb. Maak je vooralsnog niet te druk; je baby is nog geen week oud! Geniet ervan!
bedankt allemaal voor de antwoorden. Daar kan ik wat mee en het is al een geruststelling dat het nu nog normaal is zeg maar. Vandaag voor tegen de krampjes Sab Simplex gekocht. Dit schijnt daar goed tegen te werken. Verder ga ik hem zoals ik al deed lekker troosten en tussen ons in op het voedingskussen als hij in slaap dommelt. Probeer daarvoor eerst 1x zijn eigen bedje. Verder vandaag met de kraam afgesproken om zijn badje voor de laatste avondvoeding te doen. Daarna lekker flesje en dan even beneden knuffelen en dan maar hopen dat hij gaat slapen. Het zal op een gegeven moment wel vanzelf goedkomen. Maak me nu ook niet meer zo'n zorgen dat het een huilbaby wordt, omdat hij ook flinke krampen heeft. Liefs Luna
Wij hadden echt geen huilbaby en toen was hij in t begin zeker 1,5 maand de hele avond+nacht wakker en aan t huilen. Had mama-honger, krampjes en zeker nog geen normaal dag/nachtritme. Ineens was t over.. Wij deden inderdaad ook wisselwachten, de ene laten slapen en de ander eruit. En in de avond sliep hij dan gewoon bij ons op schoot op de bank tot wij zelf naar bed gingen, hij was nog zo klein en wilde lekker bij ons zijn prima toch. En ook overdag de gordijnen open, gewoon geluid maken, tv aanzetten enzo.. En 'snachts voeden in het pikkedonker (dus eerst fles maken in t licht en dan licht uit en hem pakken) en erna gelijk weer naar bed. Elke avond na zijn fles van 19 uur tot zijn fles van 23 uur sliep hij dus gewoon bij ons op schoot. Echt niks mis mee hoor, hij heeft ook gewoon erna geleerd in zijn bedje te slapen!
hier ook het probleem gehad, overdag slapen en 's nachts wakker heeft zo'n andere halve week geduurd, ging toen beter. Maar sloeg na een week weer om en had het toen weer lekker omgedraaid. Nu zit er een aardig ritme in sinds een week of 3. Het is heel normaal dat die kleintjes 's nachts actief zijn. Als we zwanger zijn en zelf 's avonds naar bed gaan is je buik lekker ontspannen en kunnen die kleintjes lekker bewegen en worden dus wakker omdat het niet meer schommelt. Als ze uit de buik zijn dan is dat opeens allemaal weg en moeten ze dat allemaal nog leren. Maar het komt vanzelf... overdag heel strikt houden aan de fles tijden en hiervoor wakker maken dat heeft bij ons gewerkt. Ook heeft het gewerkt om het overdag zo licht mogelijk te houden en gewoon je alle daagse dingen doen, dus niet zachtjes. Zo kwam ons mannetje in het ritme om s'nachts te slapen en niet meer zoveel overdag. succes
ik heb dat met ons zoontje ook gehad overdag sliep hij van fles tot fles in de box of op schoot, maar s'nachts wilde hij ook niet slapen. dus hij lag in het begin vaak bij ons op bed tegen me aan. dan sliep hij wel. is ook niet gek hij heeft 9 maanden lang alleen maar bij je gezeten. en nou in eens in een groot stil bed. waar geen geluiden van mama te horen zijn. maar wat ik wel deed was s'nacht altijd op onze slaap kamer houden en niet in de woonkamer. de woonkamer is voor overdag en de slaapkamers zijn voor s'nacht.
Ook nog bedankt voor jullie antwoorden. Zojuist zijn avondvoeding gegeven om 10.00 uur. Hij meldde zich wat eerder en had geen zin dit nog 1 uur te rekken want hij huilt dan alleen maar. Eerst even badje gedaan, toen beneden de fles. Het leek rustig te zijn. Hij was eventjes in slaap. Na 10 minuten begon hij te huilen. Man is nu boven met speentje in zijn bedje proberen hem in slaap te krijgen. Als hij dan toch niet gaat slapen leg pak ik hem weer lekker bij me. Die stomme rotkrampen zorgen er ook voor dat hij steeds als hij in slaap dommelt weer wakker wordt. Hij is nu gewoon helemaal hees van het huilen. Zo zielig. Nou eens zien hoe het gaat vannacht. Zijn jullie niet bang om in slaap te vallen als de kleine bij je ligt s'nachts?
Nee, eerlijk gezegd was ik daar niet bang voor. Ik heb de eerste paar weken ook iedere nacht opgezeten met een huilende baby. Tenminste, gewoon in ons bed gelegen, half rechtop-zittend en het voedingskussen om me heen. Daar rustte dan mijn arm op. Af en toe doezelde ik dan wel weg, maar op de één of andere manier was ik al die tijd op mijn hoede, gewoon een gevoel. Puur intuïtief, wist ik dat het goed zou gaan! Zo werd mijn zoontje rustig en konden we iig allemaal een soort van rusten 's nachts. Bijslapen deed ik dan vooral overdag als hij lag te slapen. (Maar niet in zijn bed! Hij sliep alleen maar in de box, anders was het gillen geblazen!) Nog gefeliciteerd met je zoontje trouwens! Mooie geboortedatum.....