Mijn KDV wil iets aan de wachtlijsten gaan doen, terecht vind ik. Als oplossing hebben ze dat kindjes van 1 1/5 al overgaan naar de peutergroep, omdat deze niet optimaal bezet is. Gegarandeerd wordt dat 20% van de groep dan bestaat uit kindjes van 1 1/2 jaar oud. Ik heb hier alleen nog een brief van gekregen, maar ik weet vrij zeker dat ze mij hiervoor gaan benaderen. Mijn dochter is erg snel in haar ontwikkeling. Als ze 1 1/2 is gaat ze ook 2 dagen ipv 1 dag naar het KDV. Wat vinden jullie, over laten gaan naar de peutergroep? Ik sta er zeker open voor hoor, zie eigenlijk niet echt nadelen. Ben wel benieuwd hoe jullie (en dan met name de andere KDV leidsters) hier over denken!
Bij ons gaan de kindertjes al met 1½ naar de peuter groep. Mijn dochtertje vind het erg leuk en ze ontwikkeld nu ook zo snel.
Hier gaan ze ook rond de 1,5 naar de volgende groep, soms maandje eerder of later, ze kijken vooral naar het kind zelf.
Hier gaan ze ook rond de 1,5 naar de volgende groep, soms maandje eerder of later, ze kijken vooral naar het kind zelf.
Hier hebben ze een tussengroep. Dus van 1,5 tot 2,5 jaar. Maar ik heb niet zoveel problemen met leeftijdverschillen, zolang er maar genoeg aandacht aan de verschillende types kinderen wordt besteed. Mijn zoontje gaat dus over 2 weken over. Het enigste punt is nog het lopen. Dat doet hij namelijk nog niet los. En dat is wel erg nodig in die groep. Toch laten ze hem overgaan, en hopelijk ziet hij het lopen snel af van de andere kindjes. Hij doet af en toe ook al een los stapje, dus misschien gaat dat nog wel lukken in die 2 weken. In ieder geval kan hij het qua rest van de ontwikkeling wel aan.
Op zich maakt het niet zoveel uit volgens mij. Eva zit vanaf het begin in een verticale groep, dus met kindjes van 3 maanden tot en met 4 jaar. Gaat prima, ze speelt ook met de oudere kindjes en die houden goed rekening met de 'kleintjes' (en de leidsters letten goed op). Dus lijkt me dat een kindje van anderhalf jaar ook wel naar de peutergroep kan.
hmm Ymke loopt dus wel los al. En ze ze nu met 2 andere meisjes van haar leeftijd, dus wat mij betreft kan ze gewoon over. Ze gaan ook met een 3+ groep beginnen, dus dan is het van 1 1/2 tot 3 jaar. Prima toch!
Maar waarom zou los lopen in zo'n groep echt nodig zijn? Bij verticale groepen maakt dat toch ook niet uit? Eva is regelmatig de enige in de groep die nog kruipt (ze loopt ook wel los, maar kruipt ook nog veel).
Dat los lopen is voor de activiteiten die ze bij ons doen (horizontale groepen). De kindjes tot 1,5 blijven meestal binnen spelen, maar de dreumessen van 1,5 tot 2,5 gaan regelmatig naar buiten te spelen. En dan is het erg handig als ze los kunnen lopen.
bij die van mijn dochter hebben ze maar 1 groep en bso dus heb niet zo'n keuze maar zou er geen problemen mee hebben.. het is wel goed voor hun ontwikkeling denk ik..