Voorkeurshouding

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Bloem1981, 20 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloem1981

Bloem1981 Bekend lid

4 aug 2009
    800
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje is bijna 6 weken. Hij heeft volgens mij echt een voorkeurshouding.

Elke keer draait hij zijn hoofd. Elke keer draaien we het weer terug, ook als hij slaapt, maar vaak heeft hij weer teruggedraaid in zijn slaap.

Kan ik hier verder nog iets aan doen? Ik wil niet dat hij een helmpje moet.

2. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Je kan contact opnemen met een kinderfysio. Dezez heeft goede oefeningen en tips zodat de voorkeurshouding weggaat. Ook kan je naar een osteopaat om te kijken waar die voorkeurshouding vandaan komt.
    Hier bedien gehad en met 4 maanden was het helemaal over en geen helmpje dus:D!

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hier alleen naar een osteopaat geweest (www.osteopathie.nl) en 4 behandelingen waren voldoende om voorkeurshouding en alle bijbehorende klachten weg te nemen.
    Verder legden wij Thirza op haar zij te slapen, vanwege voorkeurshouding en opspugen.

4. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.206
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Advies aan CB vragen. Ik dacht ook dat ons zoontje een vk houding had. Nou dat was dus echt niet het geval. Achteraf klopte dat ook en heeft een perfect rond hoofdje!

5. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    Hallo,

Mijn zoon heeft ook een voorkeurshouding, en daardoor een afgeplat hoofdje. Bij het CB kun je een folder hiervan krijgen. Hierin staan tips over hoe je hiermee om kan gaan.
    Wij doen hier al hetvolgende:

*wanneer hij in bed ligt, is het licht aan de niet-voorkeurskant.
    * wanneer je hem oppakt, hem naar de niet-voorkeurskant draaien (zodat je hem op zijn zij optilt) en wachten tot hij zijn hoofdje weer recht heeft
    * in bed hebben wij een rood speelgoedje tussen de spijlen gedaan aan de niet-voorkeurskant
    * als je flesjes geeft, hem zo vasthouden dat wanneer hij naar jou kijkt, naar de niet-voorkeurskant kijkt.
    *bijv. in de kinderwagen beneden als hij daar ligt, hem met de niet-voorkeurskant naast het raam zetten.
    * bij verschonen ofwel recht voor je leggen met de benen naar je toe of overdwars, maar dat hij dan met de niet-voorkeurskant naar je moet kijken.
    * telkens bij het vasthouden: zie houding bij flesje
    * niet-voorkeurskant stimuleren in de box door aan die kant de mobiel te hangen, naast het raam te zetten, of ander speelgoed, geluid aan die kant te leggen.
    *het cb raadde evt. een zijligkussen aan om onder toezicht te gebruiken
    *buikliggen onder toezicht: wang van de niet-voorkeurskant naar beneden
    *boeren na flesje/bv: op de schouder leggen zodat de wang van de niet-voorkeurskant op je schouder ligt, en hij/zij naar je toe kijkt.
    * alleen benaderen aan de niet-voorkeurskant

Wij zien al verbetering in zijn houding, en denken dat de afvlakking al iets minder geworden is en niet verergerd is.
    Het vergt eerst veel inspanning omdat je over elke handeling moet nadenken, maar het went wel snel en dan doe je alles zonder nadenken.

Wanneer wij merken dat het voor ons gevoel nog steeds niet goed zit, gaan wij de hulp van een kinderfysio inroepen.

Ik hoop dat je aan bovenstaande wat hebt.

Groetjes,

Lieselot

Deel Deze Pagina