Hoi, Ik had een vraagje voor de mensen hier - aangezien ik het niet echt in de zoekfunctie kon vinden heb ik maar een topic geopend. Heeft er hier iemand een ervaring met een klinische kraambed.. dus de eerste paar dagen in het ziekenhuis? Ik werd namelijk verteld door mijn huisarts dat ik hoogstwaarschijnlijk een klinische kraambed zou krijgen, omdat het bijna standaard is als je in het ziekenhuis bevalt. Ze gaat er van uit dat ik onder de gyn loop dat ik ook verplicht moet bevallen in het ziekenhuis. Ik moet volgende week nog navragen waarom ik precies op welke gronde ik een medische indicatie heb en als ik werkelijk verplicht ben om in het ziekenhuis te bevallen. (Werd aangemeld bij de gyn na 20 weken vanwege medicijn gebruik en psychische problemen - alleen de medicijnen neem ik al vanaf de 6de maand niet meer) Alleen als je verplicht door medische indicatie bent om te bevallen in het ziekenhuis, ben je dan ook VERPLICHT daar je kraambed te doen? Hoe zit dat dan met overnachten, mag de baby bij je blijven? heb je samen met de baby een kamer? moet je een kamer delen met meerdere moeders/kinderen.. hoe zit dat met je partner? kan hij dan ook blijven slapen.. is dit duur? Weet dat het veel per ziekenhuis verschilt en al qua prijzen, maar daarom graag jullie ervaringen! Is het verplicht? Hoe duur waren jullie uit? Prettige/Onprettige ervaringen? Gr Sincerity
Ik heb mn zwangerschap bij de verloskundige gelopen maar tijdens de bevalling bleek onze meid in het vruchtwater gepoept te hebben en werd ik overgenomen door de gyn. Ik kreeg toen dus een klinische bevalling. Uiteindelijk is het ook nog een spoed sectio geworden omdat de bevalling niet vorderde, en daarom heb ik 4 dagen in het ziekenhuis moeten blijven. Mn dochtertje stond in een wiegje bij mij op de kamer, naast mn bed. Ze mocht dag en nacht bij me blijven en ik werd betrokken bij de verzorging; eerst vanuit bed, later mocht ik haar voor zover mogelijk zelf gaan helpen. Ik heb haar tijdens 2 nachten in de babykamer laten slapen omdat ik zelf zo moe was van alles, en op die manier kon ik enigzins slapen. Mn meisje wou namelijk 's avonds tot een uur of 2 aan de borst en toen viel ik bijna om van de slaap. De zusters hielden haar dus zoet tot een uur of 5, 6 en dan kreeg ik haar weer bij me voor een voeding en heerlijk te knuffelen. Ik heb het hele ziekenhuis gebeuren niet als prettig ervaren, maar dat kwam gewoon puur omdat ik zo graag naar huis wou en het vreselijk vond dat mn man niet 24 uur per dag bij ons kon zijn. Ze is om 00.21 geboren en tegen 3 uur zei de verpleging tegen hem "Ga maar naar huis, je bent vanaf 8 uur weer welkom." en dan heb je net een kindje gekregen en mocht je niet eens samen zijn! Ik lag de eerste nachten alleen op een kamer omdat het rustig was op de kraamafdeling. De laatste nacht kreeg ik een buurvrouw & buurjongetje. Zij was normaal vaginaal bevallen en moest 24 uur blijven ivm gewicht van de baby, maar anders had ze gewoon na een paar uurtjes naar huis gemogen zeg maar. Ik kan me niet voorstellen dat als je bevalling goed verloopt, en alles goed gaat met moeder & kind, je in het ziekenhuis moet blijven hoor! Ik denk hoogstens een paar uurtjes of een nachtje afhankelijk van hoelaat de geboorte is...
Ik moet bij de gyn lopen en ook dus bevallen in het zh. ik ben met 37 wk ingeleid en heeft totaal 40 geduurd waarvan 16 uur weeën. Mijn zoontje werd met een score van 2 geboren en werd daarna gelijk ziek dus hij werd opgenomen op de medicare. En ik ik werd na 2 dagen naar huis gestuurd en mijn zoontje heeft nog 8 dg in het zh gelegen. Ik gaf bv maar ondanks dat is het protocol in dat je in het zh maar 2 dagen mag blijven. Maar de meeste zh mag je 5 dg blijven als het nodig is, als alles goed is met de kleine mag ie gewoon op de kamer.kraamtijd heb ik niet gehad, en heb ik het ook niet als prettig ervaren. Maar we hebben toch weer besloten om in het zelfde zh te bevallen. En dan maar hopen dat het als het ooit zover mag zijn de kleine gelijk mee naar huis mag. Dus als alles goed is met jullie mag je gewoon lekker thuis kramen.
Ik was tijdens mijn zwangerschap ook onder behandeling van de gynaecoloog. Dan moet je inderdaad in het ziekenhuis bevallen. Je hebt daar dan een medische indicatie voor en hebt dus niet te maken met extra kosten. Als je bevalling goed gaat is er geen reden dat je in het ziekenhuis moet blijven. Je mag als alles goed is gewoon naar huis. Het is wel handiger om er vanuit te gaan dat je 1 nachtje moet blijven. Dat gebeurt namelijk wel al snel. Als er maar iets gebeurt krijg je een nachtje. In mijn geval ivm meer dan 24 uur gebroken vliezen. Ik vond het prima. Ze hebben heel goed voor me gezorgd. Ons mannetje mocht de hele nacht bij me blijven, ze hebben goed geholpen met de bv en waren heel lief. Ik wilde namelijk niet ons mannetje in de kinderkamer laten slapen, maar hij bleef de hele nacht een beetje simmen. Toen heeft een van de verpleegsters hem even bij haar gehouden zodat ik wat kon rusten. Mijn man mocht alleen tijdens de nacht en rusttijd (tussen 12 en 2 of zo) niet bij ons blijven. Het verschilt per ziekenhuis hoe het gaat. Er zijn ziekenhuizen waar je man mag blijven gedurende de hele kraamtijd. Ik raad je aan om naar een informatieavond te gaan van het ziekenhuis waar je nu onder behandeling bent. Volgens mij heeft elk ziekenhuis zo'n avond. Dan krijg je een aardig beeld van hoe het gaat.
Ik moet in het zkh bevallen ivm mijn overgewicht. Maar ik mag gewoon naar huis na de bevalling, als alles goed gaat. Zelfs al zou ik 's nachts naar huis willen. Maar je moet wel minstends 2 uur na de bevalling van de placenta blijven. Deze tijd moeten ze afwachten of ik geen bloeding krijg en of alles met mij en de kleine goed is. Ik ben ook naar een voorlichting geweest in het zkh dit was erg leerzaam.
Ik zou 48 uur moeten blijven wegens mijn medicatie (opservatie van baby). Maar uiteindelijk door eclampsie tijdens bevalling heb ik zelf 5 dagen moeten blijven Zondag bevallen, donderdagmiddag naar huis..
Als ik zo je bericht lees, denk ik dat je op psychische gronden een medische indicatie hebt gekregen voor de gyn en klinische bevalling. De rekening hiervan gaat gewoon naar je ziekenfondsverzekering. Als jij graag naar huis wilt en er is verder geen medische reden om in het ziekenhuis te blijven. Kunnen ze je niet verplichten te blijven. Ik heb om dezelfde reden ook bij de gyn gelopen en in het ziekenhuis bevallen. Omdat ik wel mijn medicatie ben blijven gebruiken tijdens de zwangerschap wilden ze ons kindje 48 uur ter observatie houden. Alleen als hij een slechte start zou hebben zou hij op de couveuseafdeling geobserveerd worden, maar gelukkig was dat niet nodig. Zou dit wel het geval zijn geweest. Dan zou ik gebruik hebben kunnen maken van rooming-in. Dan komt je kindje in de couveuse op een 1 persoonskamer te liggen en mag je 24 uur per dag bij je kindje blijven. Ik gebruik antidepressiva en omdat ik toch kwetsbaarder ben voor een depressie. Heb ik een klinisch kraambed gehad van 7 dagen. Ook al ben ik al jaren stabiel. De bevalling, de hormonen en dat je net moeder bent geworden heeft best een grote impact. Daarom wilden ze mij toch 7 dagen extra in de gaten houden. Mijn kindje is al die dagen 24 uur per dag bij mij op de kamer geweest. Ik moet zeggen dat het goed geregeld is hier in het ziekenhuis op de kraamafdeling. Mijn man mocht de dagen dat ik op de kraamkamer lag bij ons blijven slapen. Ik heb de eerste 2 nachten op de kraamkamer geslapen met mijn man en ons kindje. Daarna ben ik naar een 1 persoonskamer gegaan op de kraamafdeling en ook daar mocht mijn man blijven slapen als hij had gewild. Hij ws gewoon 24 uur per dag welkom. Elke dag kwam er een kinderarts bij ons kindje kijken. We mochten hem zelf voeden, wassen en verzorgen. Achteraf had ik 5 dagen wel genoeg gevonden ipv 7, maar voor de rest vond ik ons verblijf goed geregeld. Ik heb het wel als prettig ervaren, maar was heel blij toen ik naar huis mocht. Het enige wat we zelf hebben moeten betalen waren de maaltijden die mijn man genuttigd heeft bij ons op de kamer. We hadden een senseo-apparaat op de kamer en ook onze eigen beschuitjes en muisjes.
Bedankt voor je reacties Het leek me eerst eigenlijk eerlijk gezegt wat eng.. aangezien de gyn in het ziekenhuis er nog niet over gehad heeft.. ook nog niet over een informatie dag op het ziekenhuis ofzo.. daarom dat ik zo onzeker ben nadat ik dit van mijn huisarts hoorde.. Het lijkt mij meer dat de tijd dat je na de geboorte van je kind heel persoonlijk is.. en toch wel wat intiems.. dat je dan in een ziekenhuis ligt met iedereen ben ik wat onzeker over Ik zal het nog zeker navragen bij de volgende controle - dan ben ik al 33 weken.. Had jij toevallig nog dan de 8ste dag thuis kraamzorg Nense of dat niet na de 7 dagen in het ziekenhuis?
De dag dat we thuis kwamen was dag 8 en op dag 9 en 10 hebben we ook nog kraamzorg gehad. Normaal gesproken heb je 7 dagen kraamzorg. Dit kan op medische gronden verlengd worden tot 10 dagen. Je kan bij je verzekeraar navragen of je nog langer kraamhulp vergoed krijgt. Zo niet en je wilt toch nog wel langer hulp, moet je zelf die extra uren betalen. Ik vond die 3 extra dagen thuis fijn en lang genoeg, omdat ze ons in het ziekenhuis al veel geleerd hadden.
Bij de eerste bevalling ben ik de 25ste opgenomen, de 26ste om 00.06 bevallen, en daarna moest ik nog 1 nachtje blijven tot de 27ste. dit ivm heel veel bloedverlies en 2 bloed transfusies. En bij de 2e bevalling heb ik een spoed KS gehad na een uitgezakte navelstreng, ben ik op dinsdag middag bevallen en op vrijdag ochtend was ik thuis. dus 3 nachtjes in het ziekenhuis. Mijn man was altijd welkom, maar slapen hebben we het eigenlijk nooit over gehad, en na de 2e bevalling had hij natuurlijk ook de zorg voor de oudste. Maar alles is vergoed door de verzekering, en zodra je jezelf goed voelt mag je naar huis toe, heb toen nog tot aan 10 dagen kraamzorg gehad.