Wij hebben ook een redelijke kluswoning gekocht. We hebben toen het huis in 3 delen op gedeeld: - deel 1 doet de aannemer - deel 2 doen we zelf - deel 3 doen we nu nog niet Voor deel 1 en deel 2 hebben we een budget opgesteld. Idd met wat extra geld voor onvoorziene dingen. De aannemer zou 3 maanden nodig hebben. Na 4 maanden kwam het einde van het budget wel erg in zicht en hebben we wat dingen van deel 2 naar deel 3 geschoven en wat geld van deel 2 naar deel 1. De verbouwing hebben we helemaal zelf betaald, dus geen bouwdepot of hypotheek daarvoor. We hadden het huis zoals het nu is nooit kunnen kopen. Maar doordat we het zelf hebben verbouwd kon het wel. We hebben 4,5 maand echt in de troep gezeten. Douchen in het zwembad en bij vrienden, koken op een camping stel, slapen op een luchtbed/matras op de grond. En na 4 maanden was ik dat wel helemaal beu. Deel 2 is nog steeds niet helemaal af, maar daar wordt aan gewerkt. Als je een begroting maakt denk dan niet alleen aan het geld dat het kost maar ook aan de tijd. Als we dit zelf hadden moeten doen waren we denk ik minstens 2 jaar bezig geweest. We hadden in dit geval meer geld dan tijd Als je een aannemer (of werklui) inhuurt, maak dan goede afspraken over geld, tijd en werktijden (helemaal als je er ook woont). We hebben ook vrienden die geholpen hebben bij bepaalde klussen, maar bedenk wel dat als het dan niet naar je zin is het een stuk moeilijker is om dat dan gefixed te krijgen dan als het iemand is die je inhuurd. je wilt er geen vrienden mee verliezen natuurlijk. Het opdelen van budget was voor ons een goede manier om er grip op te houden. Prioriseer en laat minder belangrijke klussen wachten.
Wij zijn voor een huis gegaan dat in orde is. Kost wat meer, maar wij konden er direct in. Ik kreeg alleen al stress van de verhuis, dus jaren verbouwen zag ik echt niet zitten. Wij hebben allebei ook 2 linkerhanden, dus we hadden voor elk klusje - op schilderen na - er volk moeten bijhalen. Mijn zus heeft een klushuis gekocht. Haar partner en schoonvader zijn handige harry's en willen veel zelf doen. Ze leven - met een kind van 9 maanden - in een bouwwerf. Mijn zus beklaagt het zich nu al en ze wonen er nog maar een half jaar (en hebben daarvoor eerst 4 maanden de ergste dingen aangepakt). Ze hadden eerst 2 jaar uitgetrokken hiervoor, maar het zullen er ongetwijfeld minstens 5 worden. Het budget loopt alleen maar op overigens want altijd stoten ze wel iets op dat niet gaat zoals het moet. Of ze doen iets, stellen daarna een volgend probleem vast en dan kunnen ze hun werk weer afbreken. Het is dat mijn schoonbroer dit zo graag wou ... Mijn schoonbroer werkt fulltime met veel reistijd, zijn vader ook. Er kan dus alleen verbouwd worden in de weekends. Tijd voor familie of vrienden is er nauwelijks (elk uur dat ze bij familie of vrienden zitten is er één dat ze niet aan 't klussen zijn), tijd en geld om op reis te gaan of zelfs maar op daguitstap of effe te gaan wandelen is er niet. Verkijk je daar ook niet op! Mijn zus is overigens om medische redenen thuis. Zij zit dus elke dag - samen met mijn nichtje - in die bouwwerf en tussen 't stof. Mijn schoonbroer heeft er minder last van omdat hij toch alleen maar 's avonds na 19 u thuis is. Weet dus aan welke hel je begint.
Wij hebben begin dit jaar ook een klushuis gekocht. Ik heb twee tips voor je: - zorg dat eerst je leefgedeelte (vaak de woonkamer) op orde is. Als daarna het halve huis overhoop ligt, dan heb je in je woonkamer rust en het is daar geen puinhoop. Het geeft een hoop onrust als je woonkamer ook een bende is, terwijl bijvoorbeeld boven ook alles overhoop ligt. Creëer een rustige en opgeruimde plek waar je 's avonds kunt bijkomen van het klussen. - Neem af en toe een rustperiode van een aantal maanden. Plan dat ook van te voren in. Geloof me, na een maandje of 9 achter elkaar klussen, ben je het goed zat en wil je rust in je huis. Gun jezelf die rust ook. Wij zijn vanaf januari aan het klussen en we hebben nu de eerste verdieping bijna klaar. Nog 1 slaapkamer gaan we doen en dan stoppen we er even mee. Volgend voorjaar gaan we de zolder aanpakken.