Fruit, baby 9 maanden oud

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Veertje84, 19 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Veertje84

    Veertje84 Fanatiek lid

    9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Hoi mama's,

    Ik merk dat mijn dochter de fruithapjes niet meer echt lekker vindt. Ze wil denk ik liever iets met een "bite" hahahaha :) Nee echt! Ze eet ook tafels, boxen en noem maar op (alles waar ze bijkomt en kan afschrapen met haar tandjes).
    In ieder geval, kan ik haar fruit geven uit het vuistje zeg maar? Ik denk banaan moet wel kunnen, dat is zacht...
    Maar verder dan banaan kom ik niet. Ze lijkt me nog te klein om bv stukjes appel of ander fruit te eten?
    Ik geef haar wel eens een flink stuk meloen zodat ze daar zeg maar aan kan knabbelen, maar dan moet ik uiteindelijk de helft ofzo weggooien...
    Ik kan me niet meer herinneren hoe dat bij mijn zoon ging, maar die at altijd graag die hapjes (gepureerd fruit).

    Wat vinden jullie of hoe hebben jullie dat aangepakt?
     
  2. Ballon

    Ballon Niet meer actief

    Ja hoor! Banaan kan makkelijk. Een peertje ook, Mango, Appeltje ook( al vond hij dat hier minder ) niet te kleine stukken geven, maar in stukken/repen wat ze makkelijk in haar handje kan houden.
     
  3. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Ik gaf met 9 maanden zelfs al hele appels, maar hier heeft zoon vanaf het begin altijd gewoon fruit uit het vuistje gekregen.
    Als ze nog geen stukken gewend is, zou ik met appel idd nog even wachten.
    Momenteel is zoon gek op nectarine en perzik. Peer gaat er ook altijd goed in. Deze snij ik allemaal in 8 partjes.
    Druiven is hij ook gek op. In 4en gesneden. Kunnen ze mooi de pincetgreep mee oefenen.
    Mandarijn partjes deed ik altijd door midden.
    Aardbeien vond hij in het begin niks, nu is hij er gek op, framboos ook. Zwarte bes, in het begin ff door midden of beetje plat gedrukt, zodat de ronde vorm eruit is.

    Nouja, eigenlijk alles dus.
     
  4. Koningsgezin

    Koningsgezin Fanatiek lid

    24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    Ja hoor, dat kan gewoon! Je kan banaan, appel (eventueel gekookt zodat het zachter is), peer, druiven, meloen, mango, kersen (pitten er natuurlijk uithalen, logisch), komkommer, tomaatjes in vieren gesneden enzo geven. Kan ook met avondeten ;)
     
  5. Veertje84

    Veertje84 Fanatiek lid

    9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Dankjullie voor de reacties!
    Het vasthouden is geen probleem en ook de pincetgreep gaat heel goed. Ze kan echt heel geconcentreerd een kruimeltje oprapen met duim en wijsvinger. Ziet er altijd zo grappig uit met die molloge vingertjes :)
    Ze is op zich wel gewend aan stukjes, ik pureer het avondeten niet helemaal en ook boterhammen gaan er met gemak in. Maar kan ze niet stikken in bijvoorbeeld appel? Of kan dat niet gebeuren omdat ze dan een kokhalsreflex krijgt?
     
  6. mamaloe250

    mamaloe250 Fanatiek lid

    2 aug 2016
    1.149
    722
    113
    Ik geef ook watermeloen, is makkelijker te eten dan bijv galia.
     
  7. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Een appel zou ik nog niet meteen geven als ze nog niet gewoon is aan zelf happen. Dat is toch redelijk hard. Maar meloen, banaan, perzik, nectarine, druif, framboos, aardbei... Kan allemaal.

    Hou er wel rekening mee dat je kindje eerst véél minder zal gaan eten dan met papjes. Ze moeten meer zelf doen en worden het sneller beu, plús zelf eten vult meer. Maar dat is niet erg, het is zelfs heel goed om nu al te starten met stukjes eten omdat ze het zo leert op een moment dat melk toch nog het belangrijkste is.
     
    fafa vindt dit leuk.
  8. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.489
    5.572
    113
    Vrouw
    Tsja ik ben nog steeds geen fan van appel... omdat het soms toch nog een beetje verkeerd schiet...

    Ik zou zon klein kindje dus geen appel geven, of misschien dan gekookt.

    Maar alle andere dingen kun je best geven, appel in zon beetje het enige wat echt hard is
     
  9. Rebelleflower

    Rebelleflower Fanatiek lid

    26 sep 2015
    1.256
    2
    38
    Vrouw
    Je kan ook stukjes op een vorkje geven, jij prikt en geeft dan het vorkje aan haar en dan kan ze die zelf in d'r mondjes doen.
     
  10. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Kleine kinderen hebben een kokhalsreflex die hen beschermd tegen verstikking.
    Hier a la Rapley bijgevoed, dus nooit gepureerd en nooit gelepeld.
    Denk er aan dat je dochtertje altijd goed rechtop zit, NIET in de wipper, ook niet op de meest rechte stand en in de kinderstoel zonder de schoudergordeltjes. Ze moet zelf naar voren kunnen leunen om goed gebruik te kunnen maken van de kokhalsreflex.

    Ik was geen fan van appel, dat ging nog heel geregeld behoorlijk mis. Hij loste het wel zelf op, maar het is niet goed voor je hart... Daar heb ik verder mee gewacht tot hij voldoende tandjes had om de afgebeten stukken appel ook fijn te kunnen kauwen. Nu is hij 19 maanden en eet een hele appel zo uit het vuistje.
    Nectarine is ook favoriet, die worden hier per 4 uit de fruitschaal gejat.

    Alle bovengenoemde fruitsoorten kun je gerust geven en lekker laten kledderen, ontdekken en proeven. Melk is toch nog belangrijker dan de bijvoeding, dus dat ze minder binnenkrijgt dan wanneer je het binnen lepelt is niet erg.
     
  11. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    Vind ze hier ook heel leuk. Al beland die vork eerst steevast in haar oor/haar/neus voordat ze haar mond weet te vinden :D
     
    Rebelleflower vindt dit leuk.
  12. jupke

    jupke Niet meer actief

    Hier hetzelfde. Nooit fruithapjes in de zin van een potje of gepureerde gegeven.

    Als fruit in stukken zit uit het vuistje laten eten.

    En dan alles wat voorhanden was. Ook appel.
     

Deel Deze Pagina