Hallo meiden, Ik ben nu zwaar aan het twijfelen over de soort voeding die ik ons baby'tje straks wil gaan geven. Bij Vigo heb ik flesvoeding gegeven. Borstvoeding leek mij toen helemaal niks. Nu neig ik er heel erg naar om mijn borstvoeding straks te gaan kolfen. Ik denk nu zelf dat borstvoeding geven via de borst ook moeizaam zal verlopen omdat ik ingetrokken tepels heb (misschien iemand daar ervaring mee?) Maar nu eigenlijk mijn vraag: Hoe gaat dat eigenlijk precies als je gaat kolfen? Hoe vaak per dag kolf je? 'Moet' je 's nachts ook je bed uit om te kolfen om de melkproductie op gang te houden etc. Ja sorry, ik ben echt een leek op dit gebied, dus ik ben erg benieuwd naar ervaringen. Misschien zijn er goede sites waar ik informatie kan vinden? Alvast enorm bedankt! Liefs Minya
Hallo, Gefeliciteerd met je zwangerschap! En super van je dat je besloten hebt om borstvoeding te proberen Ik heb ook 1 tepel die teruggetrokken was, als pasgeborene kon mn dochter die tepel moeilijk pakken. Heb daardoor de eerste 3 weken fulltime gekolft en daarna 1 week met tepelhoedje gevoed (is een heel verhaal). Daarna kom mn dochter gewoon life, en dat ging super! Ze slurpt die tepel nu zo naar binnen, geen problemen meer mee. Sorry, ik ben niet iemand voor fulltime kolfen Het brak me echt op, zo dubbel, VOORAL SNACHTS! Half uur kolfen, half uur fles geven...bluh.... Was allang blij dat ik life kon voeden, 15 minuutjes en klaar is kees! Wat ik zeggen wil, het is echt te doen hoor! Als ik jou was zou ik ook eerst met hoedje voeden, ik zou het echt gaan proberen, er is niets mooiers dan life! Daarna kun je altijd nog beslissen om te gaan kolfen. Mn dochter drinkt nu ook heel goed uit de fles, mede doordat ze dus van dat hoedje dronk. Maar goed, ik kolf dus niet fulltime, kan je daar geen tips over geven Op www.borstvoedingsforum.nl staat veel informatie waar je wellicht iets aan kunt hebben.
Enkele tips: Direct na het kolven, spoel je de kolf door met koud water. Aan het eind van de dag, haal je alle onderdelen los en was je ze in een sopje of vaatwasser. Dagelijks uitkoken/steriliseren is alleen nodig als: - je de melk tussen de 2 en 5 dagen in de koelkast wilt bewaren - je kindje ziek of prematuur is - jullie spruw hebben In alle overige gevallen is 1x per week uitkoken/steriliseren voldoende. En voor de melk: Na kolven op kamertemperatuur bewaren = 6 tot 10 uur houdbaar Na kolven direct in de koelkast (4-7 graden) zetten = 5 dagen houdbaar (mits dagelijks gesteriliseerd. Zo niet, dan is het 2 dagen houdbaar.) Na kolven zo snel mogelijk invriezen = tot 6 maanden bij minstens -18 graden. Je kan de lauwe melk direct in de vriezer zetten. Maar eerst in de koelkast en dan binnen 24 uur in de vriezer mag ook. Bijvoorbeeld als je werkt of als je meerdere porties bij elkaar wil doen. Tijdens vervoer werk->huis->oppas de melk zoveel mogelijk koelen. Nu met deze kou niet zo belangrijk als je op de fiets bent. Dus je ziet, het is niet nix hihi......
Nou moet ik zeggen dat ik niet fultime gekolft heb,k heb de eerste 10 weken live gevoed en daarna alles gekolft omdat noa zoveel spuugde en ik zo een beetje nutriton door mijn borstvoeding kon gooien maar k moet je zeggen ik vond het idd een heel gedoe.Je bent met alles dubbel bezig,eerst kolven en daarna nog eens de fles geven.K had het idee alleen maar met noas melk bezig te zij wat me overigens ook erg benauwde. Erg jammer vond ik het wel en ben er na 4 weken ook volledig mee gestopt. Dus ik had niet zulke goede ervaringen met het kolven.
Hier een fultime kolver...Omdat ik graag bv wilde geven, was dit mijn laatste wat ik kon proberen.. Het is idd wel wat meer werk, maar ik zie ook de voordelen ervan. Bijvoorbeeld dat mijn zoontje vanaf een week of 8 altijd doorslaapt! Met bv is het vak op verzoek en ben je meestal de nachten aan het voeden.. Mij werd door de kraam en verloskundige aangeraden niet in de nacht te kolven ivm met zware bevalling en ik dus door kon slapen... Dit ging heel goed, voor slapen gaan kolf ik en in de ochtend word ik wakker en kolf ik meteen. Moet er wel bij zeggen dat mijn vriend de avond en ochtend voeding doet, waardoor ik dus alleen overdag wat langer bezig ben met kolven en fles geven tegelijk. Maar ik (we) heb het er dus wel voor over. Hoop dat ik het ook tot 6 maanden volhou, nu ik ook weer aan het werk ben... Wat mij ook opviel is dat mijn zoontje lang kon rommelen en drinken aan de borst en ik vaak langer daarmee bezig was als nu kolven en fles tegelijk... Nou verdiep je er maar eens in, een tip heb ik wel, koop of huur eerst een dubbele kolf, scheelt ook veel tijd...
Niet alle nachten voeden hoor Mn dochter slaapt nu van 21:00 tot 07:00 uur.... En heb altijd maar 1 nachtvoeding hoeven geven, maar dat vind ik helemaal niet erg! Eigenlijk geniet ik ervan, want hoe rustig ze dan drinkt, drinkt ze overdag niet Ons momentje.....alleen helaas niet elke nacht hihi!!! Ben ook altijd weer opgelucht als mn borsten weer leeg zijn hahaha....
Wat september zegt, over die dubbele kolf, is een goeie. Vooral als je besluit om vanaf dag 1 te gaan kolven. Je kunt dan het beste een kolf huren bij de thuiszorgwinkel, die hebben een sterkere motor en daardoor help je je productie beter op gang. Met ingetrokken tepels kun je wel voeden, maar het zal wat meer handigheid en oefening vergen. Maar daar kunnen anderen je meer over vertellen.. (eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat ik met bovenstaande zelf geen ervaring mee heb, maar alles heb van "horen zeggen" ) Ik heb bij Jelle 4 weken fulltime gekolfd en ik vond het best pittig. Net wat hierboven ook gezegd word, je moet kolven en voeden, dus je hebt dubbel werk. Wat ik je nog wel mee wil geven als je gaat kolven, probeer of je tussendoor een voeding bij elkaar kunt kolven ( ik deed dat laat in de avond, rond 0.00) Toen liep ik een voeding voor, en kon ik èerst voeden en dàn kolven. Dan zat ik veel rustiger te kolven, en dat was stukken beter voor min productie! (Als je eerst moet kolven zit je toch steeds te denken: "als hij maar niet wakker word, ik ben nog niet klaar!" Niet echt bevorderlijk voor je rust... )
Hallo! Goed dat je misschien zelf wilt gaan voeden! Ik heb de eerste 5,5 maand live gevoed (prachtig!) en kolf sindsdien fulltime door omstandigheden. De eerste periode (dus vanaf de geboorte) kolven is intensiever dan de periode die ik nu kolf. De eerste periode zorg je voor de aanmaak van melk. Vaak wordt gezien dat als in het begin de melk niet goed op gang komt, vrouwen later (vaker) een dip in de productie krijgen en dus extra moeite moeten doen deze in stand te houden. In de beginperiode is 8-10 keer kolven dus nodig. Zoals gezegd is kolven wel een gedoe. Ik kolf nu een keer of 6 per dag en ben daar toch wel zo'n 3 uur mee bezig in totaal met steriliseren en alles. Wij hebben geen vaatwasser en ik steriliseer elke dag. Het voordeel van kolven is dat ik terwijl ik kolf van alles voor mezelf doe (zoals hier rondhangen). Voor de rest is het gedoe, maar voor mij de moeite meer dan waard. Ik sta zo achter moedermelk geven dat elke keer als ik een flesje opwarm en aan Jens geef, ik weer denk: Hier doe ik het voor. Scheelt ook dat hij niet zo goed reageert op kunstvoeding, dus het is ook niet echt een optie. Soms denk ik: Wat is dit een gedoe, ik stap over op flesvoeding, maar als ik dan de voordelen van de moedermelk weer zie (darmwerking, introductie van bijvoeding die geleidelijker verloopt vaak, omdat je geen flessen hoeft af te bouwen etc.) dan denk ik: okee, ik kolf nog wel even door . Je moet natuurlijk helemaal zelf een keus maken, maar ik zou zeggen: Probeer eerst je kind aan de borst te krijgen, lukt dat niet en gaat kolven je goed af, mooi, zo niet, dan kun je altijd verder zien, misschien kan je kindje na verloop van tijd wel aan de borst drinken! En misschien lukt het niet en stap je over op de fles, wat toch echt geen slechte voeding is. Succes en geniet van je zwangerschap!
ik zelf kolf zelden.. maar een kennis van mij die is net bevallen en hoeft maar 2x per dag te kolven om haar dochterje een hele dag te kunnen voeden! ik zelf leerder van de kraamzorg iedere 3 uur de baby aan te leggen... en de eerste dagen ook snachts en ingetrokken tepels hoeft niet altijd een probleem te zijn... als tip bij een borstvoedingsgroep kreeg een vrouwtje de tip die ja al tijdes de zwangerschap kan uitoefenen een spuitje http://www.bamba.nl/catalog/images/spuitje.jpg daar een kwart ongeveer van af knippen en dan de achterkant (stukje waar je op drukt) er uit trekken en andersom in de spuit doen ... dus aan de kant waar je geknipt heb... snap je het nog ? en dan zo op je tepels zetten en aanzuigen zo dat je tepels een beetje naar buiten getrokken worden.. en zo even een aantal minuten laten zitten. het staan niet beeldig maar werkt blijkbaar wel er waren namelijk meerdere dames die op deze manier toch live borstvoeding konden geven.. en vaak is het zo dat je dat na een tijdje niet meer nodig heb hoop dat je het snapt
Van die 'zuignapjes' om je tepels naar buiten te trekken had ik inderdaad pas geleden over gehoord! Ik wist alleen niet hoe ze heette. Bedankt voor de link! Zal vanavond in alle rust eens even kijken op de site.
die spuitjes kan je gewoon bij de apotheek halen voor zowat niet,... veel goedkoper dan die echte dingen