Ben me even aan het orienteren op alle kolven, wat vinden jullie fijner handmatig of elektrisch. en zijn er ook voorkeuren voor merken dat je zegt die is fijn of die is minder fijn. Ben overal al aan het kijken en vragen. vandaar dat ik gewoon even wat tips vraagt snap dat het voor iedereen anders is, maar alle tips zijn toch welkom.
Ik denk dat het er van afhangt hoeveel je gaat kolven, als je af en toe een keer een voeding wil gaan kolven is een hand kolf prima maar als je vaker wil kolven dan is elektrische een must have! Ik zelf heb de Avent Isis IQ en vind het opzich een prima kolf al had ik achteraf liever een kolf gehad die iets stiller was geweest maar verder een ideaal ding. Het fijne ervan vind ik dat hij kwa prijs betaalbaar is (150) en wat heel makkelijk is, is dat je er via bakjes op kan draaien zo voorkom je dat je onwijs veel flesjes moet kopen. Ook vond ik het fijn dat hij in een "mooie" discrete tas verpakt zit, al had die best iets groter gemogen wat mij betreft, Al moet ik zeggen dat hij nu na 5 maanden intensief gebruik (lees minimaal 3x per dag 4x in de week) af en toe een beetje gek doet (af en toe slaat het motertje af en moet ik hem even opnieuw aanzetten). Maar ik zou wachten met een kolf kopen tot na je bevalling zodra je zeker weet dat de borstvoeding ook echt goed loopt, het is toch een behoorlijke aanschaf en het zou zonde zijn als dat voor "niets" is. Weet niet of je iets aan mijn antwoord hebt maar iniedergeval succes met het maken van een keuze!
Ik sluit me helemaal aan bij B en N, heb precies dezelfde ervaring. Met de Medela heb ik geen ervaring maar ik weet wel hoe die er uit ziet en werkt. Wellicht omdat ik avent ben gewend lijkt medela me niet handig om de redenen die B en N al als voordelen van Avent noemt. Die medelaflesjes kunnen geloof ik niet zelf staan, moet je op een soort standaardje zetten, maar misschien snap ik dat wel niet goed. Die Avent isis kun je ook als handpomp gebruiken (zitten 2 kleine plastic dingetjes bij waarmee je hem heeeel envoudig om kunt bouwen) en een accu zodat je hem ook zonder netstroom kunt gebruiken. En dus reuze handig die avent viabekertjes, vooral mee naar het kinderdagverblijf. En dus overal flesjes en spenen enz voor te krijgen. Handkolven zou ik geen optie vinden voor op het werk. Ik was 30-45 min per keer bezig, dat zou ik nooit volgehouden hebben met een handkolf. Bovendien is dat meer geknoei (je beweegt je hand en dus de aansluiting tussen kolf en borst). Wellicht dat een handkolf leuk is voor als je alleen in noodgevallen moet kolven (voor een avondje uit ofzo). Hier zijn al veel topics over en kijk ook eens bij "vragen aan de lactatiedeskundige". Er is veel info te vinden op deze site met enig zoeken. Of kijk op http://www.borstvoeding.com/voorjebegin ... rking.html
Hangt ervan af waar je het voor nodig hebt. Is het incidenteel of ga je 5 dagen werken (om maar wat te noemen). Zlef heb ik de Medela PISA gebruikt, maar ik kolfde ft. @ Agatha: de flesjes van Medela kunnen wel gewoon staan hoor. Het zijn gewone smalle flesjes.
Ik heb voor het kolven op mijn werk de handkolf van Avent gebruikt, en dat ging prima. Zeker omdat er in de ruimte waar ik kolfte geen stopcontact zat. De kolf is ook lekker compact, dus je hoeft niet met zo'n hele grote tas te slepen. Hij paste bij de flesjes in mijn koeltasje. Maar inderdaad, zeker in het begin is het een pittige training voor je hand- en armspieren. En in het begin knalde de rubberdop die de kolf vacuum trekt, er nog wel eens uit omdat ik teveel kracht zette. Het vervelende is dat je dan de hele kolf uit elkaar moet halen om de dop weer terug te plaatsen. Maar toen ik de slag eenmaal te pakken had, gebeurde dat niet meer en kon ik met 3 x 20 minuten kolven op een werkdag toch de benodigde melk bij elkaar krijgen. Groetjes, Wendy