RUGGENPRIK

Discussie in 'De bevalling' gestart door sara2005, 16 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sara2005

sara2005 Lid

13 feb 2009
    13
    0
    0
    administratief
    Hilversum
    Ik heb met mijn eerste een zwarte bevalling gehad, :( nu ik zwanger ben van mijn tweede wil ik graag een ruggenprik.. Volgens de verloskunidge is het helemaal niet nodig omdat een tweede bevalling altijd veel makkelijker is? :rolleyes:

Maar goed ik ga liever toch voor een ruggenprik,

Graag wil ik van jullie zowel positieve maar ook negatieve verhalen horen omtrent de ruggenprik..

Alvast bedankt.

2. mamavanluca

mamavanluca Bekend lid

5 jul 2007
    639
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    zoetermeer
    ik lees mee, wil mischien ook een ruggenprik ( na nare ervaring ingeleid worden vorige keer )

3. darcy

darcy VIP lid

1 okt 2006
    5.715
    0
    0
    English teacher!
    Zaanstreek
    Heb een ruggeprik gehad i.v.m. de keizersnede die volgde op 2 dagen thuis bezig zijn. Voelde er niks van (had wel rugweeën ;) ) en vond het absoluut niet onprettig.
    Had het misschien niet gedaan als het in het ziekenhuis een normale bevalling was gebleven, het blijft toch een verdoving.

4. Dorientje

Dorientje Fanatiek lid

7 dec 2007
    1.385
    0
    0
    erembodegem
    ik heb verplicht een ruggenprik gekregen bij een normale bevalling.
    De vroedvrouw dacht dat ik het niet zou trekken (in 9uur 2cm ontsluiting bijgekregen)
    2uur na de ruggeprik volledige ontsluiting.

Als er een 2de komt, komt er hier geen ruggeprik.

5. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Bij mij werkte de ruggeprik helemaal niet tijdens een weeënstorm..

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.180
    35.854
    113
    Ik heb tijdens mijn bevalling 2 keer een ruggeprik gehad. De eerste tijdens mijn weeenstorm en de 2e voor de keizersnee. (ze kunnen niet dezelfde gebruiken)

Ik heb er geen nadelen van ondervonden. Vond het geweldig, want ik dacht echt dat ik het niet meer zou trekken. Ik ben redelijk bang voor naalden, maar het stelde echt niets voor.
    Van mij geen negatief verhaal.

7. Amfy

Amfy Niet meer actief

hier een heel negatief verhaal over de ruggeprik.

ik ben na anderhalvedag weeën ingeleid en moest ook een ruggeprik.
    ze hebben 2 keer gestoken de eerst is in een bloedbaan terecht gekomen waardoor mijn been 3 dagen verlamd was (ik kon wel lopen maar voelen niet) de 2de keer prikken hebben ze mij in een zenuw geprikt.waardoor ik tijdens de weeën meer pijn had doordat ze de zenuw hebben aangeprikt verkrampte mijn been en rug tijdens een wee ik heb liever weeën als die pijn. inmiddels is fynn 2 weken en kan ik nog steeds de pijn voelen ook mijn rug is beschadigd en heb ik constant hoofdpijn en duizeligheids aanvallen.bij een volgende zal ik dus nooit geen ruggenprik meer willen.

8. Birdie

Birdie Bekend lid

16 sep 2008
    528
    0
    0
    Jeetje blusvrouw, wat een ellende. Kom je hier wel vanaf? Is het tijdelijk? Hebben ze daar iets van gezegd?

Hier ruggenprik bij keizersnede. Keizersnede kon niet anders, wegens pre-eclampsie van mezelf, kindje moest gehaald worden. Ik wilde liever narcose, maar dat is weer nadelig voor baby, dus toch ruggeprik. Het ging goed, voelde al heel gauw niets meer, voelde wel het gesjor en geruk aan mijn buik (geen pijn) dat vond ik niet prettig. Verder geen nawerkingen ervan gehad. Het moment dat ze die prik zette, voelde ik al gelijk niets meer, dat ging echt supersnel.
    Daarna ook gek, had het idee dat ik met mijn benen wijdbeens lag, toen het gevoel weer terug kwam (best snel) was dat helemaal niet zo, haha.

9. Lahubo

Lahubo Nieuw lid

17 jul 2008
    1
    0
    0
    Ervaring met Epiduraal = zeer positief. Voor de bevalling (1e kind) al afgesproken met mijn verloskundige dat ik, indien gewenst, ruggenprik kon krijgen, zonder discussie.
    Bevalling is ingeleid en na een paar uur werden de weeen behoorlijk heftig. Gevraagd om ruggenprik en nog geen uur later was de prik gezet (het zetten was in mijn geval geheel pijnloos, huid wordt eerst verdoofd) en was ik pijnvrij. Doordat ik goed kon ontspannen door de ruggenprik vorderde de ontsluiting van 4 cm naar 10 cm in ongeveer 2,5 uur, terwijl ik voor die tijd in een paar uur slechts van 3 naar 4 cm was gegaan.
    Ondanks ruggenprik ook goede persweeen en persdrang. In 4 persweeen en nog geen kwartier is ons kindje geboren. De ruggenprik wordt 'uitgezet' als je persweeen krijgt maar er wordt (tenminste, in mijn geval) niet gewacht tot de verdoving uitgewerkt is. Heb je goede persdrang dan mag je gewoon 'beginnen'. De bevalling is dan dus helemaal verdoofd.

Nadelen die ik ervaren heb (voor zover je dat nadelen kunt noemen..) : tijdens persen kun je je knieen niet goed naar je toe trekken, maar daarvoor zijn de verloskundige, verpleegkundige en je partner erbij, je hebt een operatiehemd aan (alsof het op dat moment iets uitmaakt wat je aanhebt, maar goed!), je kunt het bed niet meer uit tijdens de bevalling, en na de bevalling wordt je op bed gewassen want je kunt niet douchen omdat je nog niet op je benen kunt staan

Verdere nadelen die je in infofolders etc. leest, maar waar ik zelf geen last van heb gehad: bloeddruk kan dalen, na de tijd kun je hoofdpijn krijgen, kans op kunstverlossing groter, infectie/koorts, lagere apgarscore (bij mij niet het geval, 1e keer een 9, 2e keer een 10!)

Als er ooit een volgende mag komen ga ik zeker weer voor een ruggenprik :D . Owja, als je er met je verloskundige niet uitkomt, zoek dan een verloskundige die je daarin wel serieus neemt of vraag of je een intake kunt krijgen in het ziekenhuis bij de gynaecoloog. De dichtstbijzijnde verloskundigenpraktijk in mijn omgeving is fel tegen elke vorm van pijnbestrijding, vandaar dat ik gewoon een plaats verderop ben gegaan. Was geen enkel probleem. Of je een ruggenprik nodig vindt of niet beslis je uiteindelijk zelf, en niet je verloskundige! Succes met je beslissing!

10. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik heb kans dat ik er nog van af kom maar het kan ook blijvend zijn helaas.en het stomme is dat het 2 verschillende anestesisten waren dus niet 1.

ik mocht trouwens wel uit bed tijdens de bevalling (niet dat ik dat behoefte aanhad) en na de bevalling ben ik zelf onder de douche gegaan.ik voelde mij echt niet lekker ik lag nogsteeds op het verlos bed tussen de celstof matjes met vruchtwater en bloed.ik wilde niets liever als douchen

11. puk

puk Lid

18 mrt 2006
    82
    0
    0
    arnhem
    Heb ook een ruggeprik gehad...Onze zoon lag in stuit, maar heb wel geprobeerd normaal te bevallen, omdat de ontsluiting niet vorderde en de pijn me te gek werd,heb ik uiteindelijk een ruggeprik gekregen (zag ik van te voren als een berg tegen op en had dit ook duidelijk aangegeven) maar niets is me meer meegevallen, heb er niets van gevoeld... uiteindelijk is met 9cm ontsluiting toch besloten om een keizersnede te doen, maar die uren daarvoor waren zo toch draagelijk (niet geheel pijn vrij hoor), hoop wel dat ik straks normaal kan bevallen en het helemaal op eigen kracht kan doen...zonder ruggeprik,ook al is ie de eerste x goed bevallen, ik wil het nu graag helemaal zelf doen..

12. sara2005

sara2005 Lid

13 feb 2009
    13
    0
    0
    administratief
    Hilversum
    Bedankt voor jullie reactie, het blijft dubbel.. een kennisje vertelde mij laatst dat zijn vriendin verkeerd was geprikt er was een zenuw geraakt, hierdoor wordt een tweede zwangerschap niet geadviseerd omdat zijn vriendin hierdoor verlamd kan raken.. Ja dat is dan ook weer een verhaal wat je aan denken zet? Maar als ik terug denk aan mijn eerste bevalling, ja dan wil ik toch wel een ruggenprik, want ik had hele zware rug weeen. :(

13. Motherlove

10 aug 2008
    42
    0
    0
    Ik had van te voren met mijn gyn een epiduraal (ruggeprik) besproken omdat ik zooo ontzettend bang was.
    Heb 'm uiteindelijk gehad maar ik had nog wel gevoel, ik kon de pijn aan! Mijn bevalling duurde in totaal 4.10uur. Geloof me ik was ontzettend bang om te bevallen (kon er niet van slapen!)
    Iedereen vertelde me negatieve verhalen over de ruggeprik.
    Uiteindelijk is tie perfect geprikt en heeft het ziekenhuisteam mij top begeleid. Bespreek het in het ziekenhuis waar je gaat bevallen. Geef aan dat je het graag wil als je erom vraagt. Op dat moment kun je altijd nog zelf beslissen.

Liefs ML..

14. valhalla

valhalla Niet meer actief

Kan alleen maar positief zijn. Ging in een keer goed, voelde een klein ´elektrisch´ schokje bij mijn hiel. Ze mochten de ruggenprik nog vier keer zo hoog zetten, maar dat was niet nodig. Heerlijk was het! Alsof een nieuwe dag aanbrak, echt waar.

Ik kon mijn benen nog gewoon bewegen volgens mij, in elk geval toen ik drie kwartier later ofzo kon gaan persen zeker! Als de tweede er hier komt kunnen ze de boom in, wil een ruggenprik kunnen krijgen als ik dat wil en de vorige keer heb ik het 20 uur zonder gedaan dus zal niet bij het eerste pijntje erom vragen.

Het idee dat kan zal voor mij al echt een geruststelling zijn en wat vervelend dat je vk zo laconiek zeg! Ze heeft zelf zeker geen (moeilijke) bevalling meegemaakt? Joh en die nare verhalen die verspreiden zich nu eenmaal beter dan de positieve...

15. steen

steen Fanatiek lid

16 jul 2007
    3.507
    0
    0
    Limburg
    Ik heb ook een epiduraal gehad. De prik heb ik niet echt gevoeld, want dat was midden in mijn weeënstorm en ik was errug blij dat ik hier gehaald werd. Ik heb heerlijk kunnen ontspannen, ben in drie uurtjes tijd van 3 cm naar VO gegaan. Wel was de ruggenprik na een paar uurtjes aan een kant uitgewerkt (waarschijnlijk omdat ik langdurig in zithouding heb gezeten), dus ik heb op een halve ruggenprik geperst, maar dat was prima te doen.
    Ik zou er voor een volgende keer weer voor gaan.
    Succes met de bevalling!

16. Sokje

Sokje Actief lid

9 sep 2008
    217
    0
    0
    Ruggenprik gehad, het haalde niet alles weg, maar het haalde voor mij wel de scherpe kantjes van de weeën af wat me even tijd gaf om op adem te komen.
    Geen last verder van gehad ofzo.

Nadeel vond ik dat ze de ruggenprik weer moesten laten uitwerken toen ik volledige ontsluiting had omdat ik anders niet goed kon meepersen.

Sara, laat je goed informeren of je in het ziekenhuis waar je wilt gaan bevallen op elk moment van de dag een ruggenprik kan krijgen.
    Ik zou geloof ik niet vantevoren al besluiten dat ik er persé 1 wil, maar de verloskundige kapt het wel heel erg af. Het is JOUW keuze, jouw lijf.
    Zorg dus dat je weet waar het kan als het nodig is!
    En misschien toch ook tegen je verloskundige zeggen dat jij die mogelijkheid wel open wilt houden. Het lijkt me vervelend dat ze het zo wegwappert...

17. mopsje82

mopsje82 Lid

15 feb 2009
    11
    0
    0
    hier ook een ruggenprik, ik vond het heerlijk! geen negatieve dingen erover
    Heb van de prik weinig gevoeld (of kan het me niet meer herrinneren haha) en heel snel kan ik uitrusten want ik was op! en bij mij hebben ze hem aan laten staan tot de laatste snik! de verpleegkundigen hebben mijn benen mee helpen vasthouden en de persweeën voelde ik wel, dat was een soort druk op mijn stuitje en daardoor kon ik goed meepersen!

Oh heb wel een nadeel ik kreeg het na een paar uur heel koud en heb lang liggen rillen terwijl ik 2 dekens over me heen had! of dat nou echt van de ruggeprik kwam weet ik niet kan ook vermoeidheid geweest zijn.

Als hetnodig is doe ik het bij een 2e meteen weer!

18. Female24

Female24 Fanatiek lid

15 mrt 2008
    2.595
    0
    0
    in 1 woord: HEERLIJK op dat moment dan he :D ik voelde me als n verzadigde junk hahaha moest wel 2 keer verhoogd worden omdat ik in eerste instantie de weeën erdoorheen voelde en toen kon ik effetjes slapen zelfs! en dat was erg welkom na 44 uur geen slaap en zware weeën! de ruggenprik heb ik ook niet gevoeld deed totaal geen pijn alleen duurde wel lang voordat ik mijn been weer voelde was schijnbaar iets geraakt waardoor ik me been niet meer kon gebruiken haha maar de volgende dag was dat ook over :D

19. dayenne

dayenne VIP lid

14 aug 2007
    7.564
    0
    0
    Thuismama
    op 'n roze wolk!
    Van te voren zei ik dat ik absoluut geen ruggeprik wilde. Maar heb er toch 1 gekregen. En ik was en BLIJ mee!
    Hij zat in 1 keer goed, en werkte al na 5 minuten. Wat een verlichting! Heb 'm totaal niet voelen zitten, en ook het erin zetten en eruit halen heb ik niet gevoeld. Ik vergat zelfs dat ik dat ding in mijn rug had.
    De persweeën voelde ik gewoon door de medicatie heen, dus ik heb geperst met die ruggeprik in. Ik was erg bang dat de medicatie stop gezet moest worden en ik ineens de volle pijn weer zou voelen. Maar gelukkig waren mijn weeën zo sterk dat ik ze voelde (ook de ontsluitingsweeën voelde ik, maar wel veel minder erg dan zonder de medicatie).

Als dit altijd zo zou gaan dan zou ik het iedereen aanraden! (heb helaas ook hele enge verhalen gehoord)

20. Moon13

Moon13 Lid

30 jun 2008
    73
    0
    0
    Markt onderzoek
    A'dam
    hier ook epiduraal en als een tweede kindje komt doe ik het weer!

Er komt voor mij twee belangrijk dingen bij het kiezen voor een ruggenprik
    -de lokatie, kijk naar de percentage van het zkh, want als ze er weining ervaring mee hebben dan kan het lastig worden...
    -maak een afspraak bij een anesthesiste van tevoren, hij zult je uitleggen hoe t precies werkt. 't kan je gerust stellen!

mijn ervaring was zeer prettig, ik had 5 dagen last van die voorweeen en toen ik echt weeen begon te krijgen ( na 4 nachten zonder slaap) had ik het echt helemaal gehad en was echt op! ik had 3 cm en riep ik de anesthesiste om 00.30! binnen enkele minuten was hij er! ik was zoooooooo blij. Ik had er speciaal voor gekozen om in een zkh te gaan bevallen waar de gynecologen en anesthesiste 7/24 aanwijzig zijn en veel ervaring mee hebben ( had mijn tegen-ruggenprik verloskundig tussen die tijd gedumpt gelukkig)! ik wilde geen enkele risico nemen!

na 10 minuten kreeg ik de ruggenprik, ik heb er niks van gemerkt, na weer 10 minuten begon ie effect te maken, geweldig spul! ik ben blijven liggen heb een beetje kunnen eten, drinken en slapen! paar uur later had ik 9.5 cm en kreeg toen extra hormonen toegediend, dan was het tijd om te persen. Als je de persweeen niet goed kan voelen, is het ook moegelijk om de ruggenprik te stoppen! ( wat er vaak niet verteld wordt)
    verder na de bevalling helemaal nergens last van gehad, je baby wordt goed in de gat gehouden en met mijn klein ging het ook prima
    apgar 9/10/10 en was zeer alert na de geboorte, ik was meteen blij en kon gelijk in de middag al naar de wc, ik voelde niet veel maar een beetje water hielpt! kon gelijk eten, douchen en ook lopen! volgende dag was ik vol energie en na 48 uur helemaal klaar om naar huis te gaan! een uurtje last van die kraam tranen gehad 4 dagen na de bevalling , iedereen maakt het hier prima! iedereen gebruikt stroom tegenwoordig, rijdt een auto en gaat niet zonder verdoving naar de tandarts...dus dat natuurlijk bevalling hysterische gedoe vind ik een beetje overdrijven, waarom onnodig pijn lijden als het anders kan?
    ik heb niet het gevoel gekregen dat ik een on-natuurlijk bevalling heb gehad! ik heb het juist heel bewust meegemaakt(in tegenoverstelling van de pethidine waar je er stoned van wordt) en kon de ontsluiting voelen maar zonder de pijn.
    Ik had ook meteen mijn klein op mijn buik gelegd , 15 minuten en ze werd heel voorzichtig nagekeken zonder gedoe, agressief licht extra prikken en nog meer vreselijk dingen! ze huilde een beetje maar het viel heel erg mee! ik kijk heel erg tevreden op terug , in mijn ervaring bij het vu ziekenhuis in Amsterdam en zou het precies zo overdoen! was ook geen studenten aanwijzig en alle mijn wensen waren gerespecteerd. de placenta was er zo uit( extra prik) geen knip( gelukkig!) was binnen enkele dagen genezen, niet te veel bloed verlies!

Deel Deze Pagina