ervaringen langer kleuteren of naar groep 3

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door M28, 14 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja voor ons zou het absoluut geen optie zijn.. Dan zou ze helemaal geen aansluiting meer hebben met iemand..
    Voor andere mensen zal dat anders liggen.

2. Rust

Rust Actief lid

10 jan 2013
    187
    0
    0
    Jongensland
    Wel een combi-klas hier maar met een duidelijke splitsing bij werkjes etc.

Je laatste alinea gaat inderdaad altijd op. Het is een individuele keuze.

Dat het toch was vastgelegd was mij niet bekend! Ik dacht dat het echt helemaal aan leerkracht / ouders was.
    Weer wat opgestoken.

3. knap

knap Niet meer actief

Denk dat je de juiste keuze maakt.

Had gewild dat ik wat steviger in mijn schoenen had gestaan. Wat betreft de oudste. Als ik nu merk dat mijn dochter beter langer zou door moeten kleuteren zou ik daar alles voor uit de kast trekken. ( deed ik ook wel met de oudste maar heeft mij te lang geduurd voor hij op de juiste plek terecht kwam. Maar dat is een heel ander verhaal.

Zelf ben ik een juli kind. Direct door van kleutergroep een en twee. En dan blijven zitten in groep 3.:)

4. Rust

Rust Actief lid

10 jan 2013
    187
    0
    0
    Jongensland
    Het leeftijdsverschil wat Karin aangeeft (Duikster) vond ik ook voor onze zoon een negatief punt.
    Als 5,5 jarige, bij 7 jarige in de klas zitten.
    Kan je, onze zoon zijn geval, beter zelf de 7 jarige zijn, volgend jaar.

Maar nogmaals, kan een kind het aan: zeker lekker mee laten gaan met de groep!
    Eruit halen wat er in zit. Inkakken en verveling zou echt zonde zijn.

5. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    M is van dec 07 en zit nu in groep 2. Op haar school werken ze met groep 2/3 en dat is voor haar heel fijn: ze weet nu precies wat ze volgend jaar kan verwachten. De overgang naar 3 is dus helemaal niet groot. Ondertussen pikt ze heel veel mee, maar het hoeft nog niet.

Mooi is dat de kinderen heel goed mengen en met elkaar spelen.

M is echt een ukkie: zowel qua leeftijd als fysiek, maar ze staat haar vrouwtje heel erg goed (muv tijdens het buitenspelen met de hele onderbouw).

Dus voor haar werkt dit heel erg goed. Maar idd: zo afhankelijk van het type onderwijs, de dynamiek van een klas, de capaciteiten van de docent en met stip op 1: je kind.

6. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Uiteraard zijn er gevallen waar er weinig twijfel is ;).

7. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.027
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Mijn zus heeft een extra jaar gekleuterd, ze is in september jarig. Ze heeft een leuke schooltijd gehad en educatief is ze goed terecht gekomen.

Mijn zoontje is ook van september, met de ervaringen van mijn zus in het achterhoofd, zal ook hij misschien een extra jaartje gaan kleuteren (maar dat duurt voor ons nog even).

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Bij twijfel, liever door naar groep drie en daar desnoods doubleren, datis beter dan helemaal gefrustreerd tussen de kleuters zitten!

9. M28

M28 Fanatiek lid

20 apr 2009
    1.044
    0
    0
    Dirksmama. Waarom?? Je kan juist ook gefrustreerd in 3 komen omdat je op je tenen moet lopen en je ziet dat je vrienden het wel kunnen

10. Rust

Rust Actief lid

10 jan 2013
    187
    0
    0
    Jongensland
    Wat een oordeel Dirksmama.
    Op onze school wordt zeer ruim aandacht besteed aan het kind. Kinderen in groep 2, die langer hebben gekleuterd, doen nu werkjes uit groep 3. De honger naar leren wordt dus heel goed gevoed zonder al de hele dag op een stoel te moeten zitten.
    Blijven zitten is voor een kind niet leuk, extra kleuteren heeft een kind bij ons niet door, misschien mede door combi klas.

11. Saskia78

Nou verder laat ze weinig zien qua schoolse vaardigheden op school :)

Dus wat dat betreft.. Zou ze tot het oneindige kunnen kleuteren als we daar op moeten wachten.
    Maar wij weten dan ook dat ze het thuis wel kan.. Maar op school gewoon weigert.

Ze hebben nu een test afgenomen waarbij ze kunnen zien of ze "schoolrijp" is ofzo?
    Die had ze heel goed gemaakt zei de juf.... Dus dat scheelt wellicht hoop discussie :)

12. Saskia78

Mja hoe frusterend is 2x groep 3 dan?
    Jij kunt al lezen.. Misschien niet zo als zou moeten maar je kunt het wel..
    En dan heel de dag luisteren naar hoe je klasgenootjes ploeteren op 2 letters.

Beiden lijkt me even frustrerend...

Maar goed.. Op onze school kunnen ze prima uit de voeten met kinderen die voor groep 3 al kunnen lezen omdat ze met diverse niveaus per klas werken. Dat scheelt natuurlijk wel.
    Dan doe je in ieder geval niet 2 jaar hetzelfde.
    En in groep 2 hoef je in principe niet gefrustreerd te zijn doordat je ook daar gewoon verder kunt.

13. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.386
    860
    113
    home sweet home
    hier precies zo, dochter die in groep 2 zit en in oktober jarig is. Dus nu het jonkie van de klas. Ze is heel leergierig maar ook onzeker. Daarnaast laat ze niet zien wat ze kan, zegt snel ik weet het niet terwijl ze het wel weet maar bang is dat ze het fout heeft. Moet je haar uit haar vaste omgeving / vriendjes halen waar ze een goede aansluiting bij heeft. Of door doen met de kans op tenen lopen wat de vraag is doordat ze niet laat zien wat ze kan? Vind het ook een moeilijke keuze...... Gelukkig is het jaar nog niet voorbij en is er straks geen onduidelijkheid doordat ze wel of geen sprong meer maakt........... Door de verschillende verhalen wordt duidelijk dat je blijkbaar pas achteraf weet wat de juiste keuze is geweest.............

14. Saskia78

@suus: ik denk dat je vooral goed maar je moederinstinct en naar de juf moet luisteren. Met die 2 moet het lukken!

15. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.386
    860
    113
    home sweet home
    Dank je wel.

16. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Absoluut niet mee eens! Een jaar extra bij de kleuters met desnoods extra werk kan ook goed doen. Ze blijven dan in een vertrouwde omgeving, met een hoop dezelfde kindjes. Als je blijft zitten in groep 3 gaat de hele klas door, behalve jouw kindje. Vind ik nog zieliger!

Het vriendinnetje van mijn dochter is in groep 2 blijven zitten. Ze is van eind oktober. Het heeft haar heel goed gedaan en gaat nu in groep 3 als een speer. Een ander meisje van dec. Ging wel mee naar groep 3 omdat ouders vonden dat dat moest, "de grens is 1-1dus we vinden dat ze over moet" advies van de juf was jaartje extra kleuteren. Resultaat een onzeker stil meisje, zonder vriendinnetjes die d'r best doet aansluiting te vinden. Daarnaast loopt ze ook qua werk op haar tenen. Ik ben van mening dat de leerkracht daar wel een goede kijk op heeft. Nu had ik laatst een gesprek voor mijn dochtertje, afgelopen nov 4. De juf gaf aan dat ze nu al veel groep 2 dingen doet en ze met haar absoluut geen problemen verwachten en straks dus gewoon naar groep 2 gaat en ze ook geen problemen voorzien voor het jaar erop. Zelf twijfel ik, ze zou het absoluut aan kunnen. Maar ik vind het zo jong, nu nog niet zo zeer maar het zou betekenen dat ze straks met 11 naar de middelbare school gaat.

17. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik heb dus ook juist nog een jaar gekleuterd, terwijl ik eigenlijk al door mocht, maar is juist heel goed bevallen. Dus denk ook niet dat er een gouden regel voor is.
    Ik zat wel op een jenaplanschool, dus zat altijd in combinatieklassen en ik kon extra werkjes doen, veel in mijn eigen tempo werken etc.

18. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Mijn broer heeft groep 3 twee keer gedaan en heeft daar heel erg veel moeite mee gehad, want al zijn vriendjes gingen verder. Het is jaaaaren geweest, 'als ik over was gegaan dan had ik nu ook....... ''. Hij vond wel aansluiting, maar zijn eerste vriendjes zijn nu nog zijn vrienden.
    Hij heeft er volgens mij ook faalangst aan over gehouden.
    Dus ik ben voor langer kleuteren.

Deel Deze Pagina