Ik weet dat ik eigenlijk niet mag klagen, als ik andere moeders hoor die al maanden niet doorslapen. Maar toch wil ik jullie vragen naar ervaringen. Ons zoontje is 8 weken oud en zowel overdag als 's nachts komt hij om de 2 tot 3 uur voor een voeding. Dat begint zo langzamerhand flink vermoeiend te worden. We hebben een paar dagen geprobeerd de late voeding gekolfde melk met de fles te geven (die gaf mijn man dan, zodat ik kon kolven, waar ik aanzienlijk minder tijd mee kwijt ben en dus eerder kon gaan slapen). Helaas bleef ons zoontje heel wakker van het drinken op die manier en ging daarna heel moeizaam slapen. Dan was ik een uur bezig met speentjes terugstoppen en legde hem vaak alsnog even aan (ook vanwege de krampjes huilde hij veel). Nu speel ik met de gedachten om de late voeding flesvoeding te geven, in de hoop dat dit wat verzadigbaarder is en hij wat langer daarop slaapt. Ik kolf dan wel, bouw ik gelijk een voorraadje op. Ik ben benieuwd of mama's op dit forum hier ervaring mee hebben en wat die ervaring dan was. alvast bedankt, groetjes, Natasja2
8 weken is nog we heel jong. als ik jou was zou ik nog een paar weekjes of een maand wachten en kijken of hij het niet uit zichzelf gaat doen. blijf het proberen met die gekolfde melk, dat is op zich heel goed. flesvoeding is echt geen garantie voor doorslapen, en ook al geef je de rest borstvoeding, het is slecht voor zijn darmflora als je flesvoeding bij geeft. dan doe je de goede werking van borstvoeding gedeeltelijk teniet...
Jitte krijgt elke avond om 19.00 een flesje kunstvoeding, en daar slaapt ze heerlijk op. Van 19.00 tot 7.00 met om 23.00 nog een keer borstvoeding. Ik ben kunstvoeding gaan geven omdat Jitte vanaf de 3de week zo vreselijk overstuur ging als ze aan de borst wilde drinken (of niet drinken, eigenlijk) Dat deed ze alleen om 19.00 en met een flesje kunstvoeding was dat over. En nu hebben we het zo gelaten, het gaat goed dus waarom weer veranderen. Overigens heeft Kaatje K gelijk, hoor. Het is beter voor de darmpjes om volledig borstvoeding te geven. Maar ik denk maar zo, elke slok borstvoeding doet mijn kindje goed!
Ik vroeg me hetzelfde af Ik zou het ook fijn vinden als mijn meiske door gaat slapen. Nadeel is alleen dat mijn dame om 23.00 slecht drinkt. Zat al te denken als ik die vervang door kunstvoeding, misschien gaat t dan goed. Biedt nu na de borstvoeding nog wat kunstvoeding aan, maar dat wil ze niet. Ik lees even mee!
Het ligt er ook aan hoeveel je kindje weegt om de hoeveel uur ze komen... Bij mij liep de borstvoeding terug toen hij 5 weken was,en kwam hij om de anderhalf/2 uur...Daar word je zelf erg onrustig van en niet te vergeten heel erg moe!! Als je een fles zou gaan willen geven moet je helemaal overstappen van de borst naar de fles,want die darmpjes vinden dat niet leuk! Hebben wij ook ervaren...Misschien kan je tijdens het afkolven kijken hoeveel cc je hebt, misschien is dit te weinig voor hem en komt ie weer eerder voor de volgende voeding. Ik ben toen hij om de 2 uur kwam gaan afkolven en kijken hoeveel cc ik had,ik haalde uit beide borsten niet meer als 125 cc....Dat was voor hem veel te weinig met een gewicht toen ie 5 weken was van 5200 gram... Succes ermee, hoop dat je een beetje een ritme kan gaan uitproberen,die van ons doet het prima op de flesvoeding en slaapt al vanaf dat hij 6 weekjes was de nacht door!! Groetjes Mariska
Even een aanvulling op de post van Marissa: Het is niet vervelend bedoelt, maar wat je kolft is vaak veel minder dan wat je baby uit de borst kan halen. Een baby drinkt effectiever dan een kolf kan kolven, zeg maar. Ik heb Jitte een paar dagen voor en na de voeding moeten wegen, en als ik kolfde kwam er 40 cc uit, als ze live dronk 70cc... Bijna de helft meer!
Wat is de moeite niet? 40cc of 70cc lijkt me zeker de moeite! En 125cc met 5 weken is ook zeker wel de moeite! Ik kolfde met 4.5-5 weken 110cc en daar was ik echt super blij mee en mega trots op! Kon de kleine tenminste de melk drinken die speciaal voor haar gemaakt werd! Maar om even on-topic te blijven, mijn ervaring is dat het helemaal niets uitmaakt of je nu borstvoeding geeft savonds of kunstvoeding. Hier zeer regelmatig de borstvoeding afgewisseld met kunstvoeding, en al die tijd gewoon snachts ook 1 á 2 nachtvoedingen per kindje. Met ruim 7.5 mnd had ik een aan mezelf te wijten dip en toen kregen ze bijna volledig kunstvoeding en niet doorgeslapen. Toen is er weer 3x per dag borstvoeding bij gekomen en werd er niet doorgeslapen. We zijn zo door blijven gaan en uiteindelijk is Malou met ong 10 maanden door gaan slapen en Ruben is met ong 16 maanden door gaan slapen. Daarna zijn we gestopt met de borstvoeding.
mijn ervaring is toch anders. Chelsey kreeg al vanaf de eerste week 's avonds een flesje kunstvoeding. Ze was 's nachts onverzadigbaar en onrustig. En ze vond het heerlijk. Het is inderdaad zo dat je met kolven minder krijgt dan dat kindjes zelf uit de borst halen, in het begin. Nu kolf ik per keer een volle fles. Het heeft tijd nodig om zo goed op gang te komen. Ik weet niet of je je kindje de laatste weken hebt laten wegen? Soms is borstvoeding helaas niet toereikend. Chelsey was op een gegeven moment afgevallen. Kwam daarom zo vaak voor de borst. Ik moest toen gaan bijvoeden en binnen 2 weken zat van 8 voedingen op 6. Heerlijk!
Bedankt voor jullie reacties. Gek genoeg kolf ik veel meer, dan mijn zoontje opdrinkt als ik het hem in de fles aanbied. Gekolfde melk drinkt hij ongeveer 130-150 ml per keer (nog een hoop met zijn gewicht van 5200 gram). Maar als ik een kwartier kolf (meestal beide borsten tegelijk, af en toe met een handkolf een kwartier per borst) scoor ik 230-300 ml per keer, afhankelijk van het tijdstip van de dag. Als ik jullie reacties lees dat het voor de darmpjes niet fijn is als ik borstvoeding met kunstvoeding kombineer, stap ik toch maar van het idee van kunstvoeding af! Hij heeft nu al zoveel last, onafhankelijk van het tijdstip van de dag (hoewel 's avonds en 's nachts nog meer) en wat ik gegeten heb. Het is misschien ook wel teveel gevraagd om met 8 weken al door te slapen. het is echter zo vermoeiend. Vooral omdat ik nog een knul van 2 heb rondlopen en ik af en toe gek word van een huilende baby overdag en een driftige peuterpuber op hetzelfde moment. Zucht.... Nou ja, ze noemen het niet voor niets tropenjaren die eerste paar jaar. groetjes, Natasja2
*valt van stoel van die hoeveelheid* Als jij al zoveel kolft kan het dan niet zo zijn dat hij "te weinig" vette achtermelk binnenkrijgt als hij aan de borst drinkt? Wat je dan zou kunnen proberen is hem een paar keer achter elkaar aan dezelfde borst te leggen. De andere kun je dan kolven. Op die manier moet hij er wel wat meer moeite voor doen, maar krijgt hij ook meer vette melk binnen en daar kan hij langer op teren.
Ik heb geprobeerd kunstvoeding te geven maar haar darmen werden hier niet vrolijk van en ze sliep evengoed niet door. Ze kwam dus gewoon nog om 3 a 4 uur 's nachts. Wat ik wel probeer is ondanks dat ze om 21.30 uur nog heeft gedronken haar om 23.00 uur toch nog aan te leggen. Vaak drinkt ze dan toch nog wel 10 minuten flink en dan kan ik haar rustig in bed leggen en slaapt ze 4 uurtjes achter elkaar. Maare wauw wat een hoeveelheden kolf jij al weg zeg. Als je je man de laatste voeding wil laten geven zou ik misschien het wel in 2 delen kolven. De eerste helft opslaan en invriezen ofzo en dan de tweede helft laten geven. Daar zit dan echt die goede vette achtermelk in en die krijgt hij dan mooi binnen.