Met welk speelgoed of materiaal spelen jullie dreumesen van 1.5 nou écht graag? Hier al vanalles aangeboden maar het meeste kijkt hij een paar tellen naar en dan is hij alweer erop uitgekeken. De hele dag is hij druk met op tafels klimmen, in de tuin ravotten en gewoon heel druk met vanalles uithalen dat géén speelgoed is... maar ik zou hem zo graag wat gerichter laten spelen af en toe. Wat is bij jullie favoriet op deze leeftijd? Alvast bedankt!
Ik las vandaag nog dat een 2 jarige een spanningsboog van 2 minuten heeft. Logisch dus dat er niet langer met speelgoed gespeeld wordt over t algemeen. Meer speelgoed gaat dus niet helpen. Hij vermaakt zich met wat ie doet, dus eigenlijk is er geen probleem. Behalve dat je continu je hart vast moet houden en zelf geen rust hebt.
Mijn jongste zoon speelt momenteel graag met toet toet auto's en kartonnen boekjes worden versleten. Maar dat duurt allemaal niet lang, het liefste klimt hij ook overal op .
Mijn zoon kan zich vermaken met playmobil 123 (goedkoop op vinted). Ik heb zo’n speelgoed buggy gekocht. Daar raced hij het hele huis door. Blijkbaar zijn deze er alleen in het roze (anno 2024?!) maar jongens vinden dit ook gewoon leuk. Ik heb meerdere plastic bakken met kleine spulletjes erin (schatten) hij gaat ze dan aandachtig bekijken, sorteren en in andere bakjes stoppen. Onze zoon heeft speelgoed van o.a. lalaboom, grapat, grimms, en houten dieren. Ik probeer hem zoveel mogelijk montessori op te voeden. En dit speelgoed aan te bieden. Naar mijn idee zijn ze hier langer mee zoet dan die plastic dingen met muziekjes. Hem de stofzuiger geven werkt best goed hij gaat mij dan nadoen. Hij vindt het sowieso leuk om mij na te doen en als ik dat aanmoedig is hij helemaal trots. Soms is hij een half uur zoet en een andere keer 2 minuten…
Dochter kon zich op die leeftijd langer vermaken met niet-speelgoed dan met wel-speelgoed. Favoriet hier was bakjes + lepels + ongekookte pasta. Lekker koken, sorteren, pop voeren etc. 'Boeketten' maken van alles wat we buiten vonden. Blok oasis in een potje proppen, en lekker stokjes en en steentjes erin steken. En wat op die leeftijd vooral hielp om haar geamuseerd te houden is in de buurt blijven. Als ik ging koken zet ik een een laag tafeltje en stoeltje in de keuken. Daar wat blokken of tekenspullen op, en dan kleine opdrachtjes. Toren bouwen, rondje tekenen etc. Iedereen heeft het over de terible-two's maar ik vond die periode tussen 1 en 2 best pittig. Ze willen van alles, kunnen nog weinig zelfstandig (hallo frustratie) en communicatie is vaak ook nog niet perfect.
Hier hetzelfde; hij doet liever mee met wat wij doen of sorteren/verzamelen/prutsen met random objecten (kiezels, stokjes , limoenen, sokken , bekers, lepels ). En met koken helpt hij dus mee op z’n eigen manier. Dan pelt hij een ui, speelt met de aardappels in een bak met water, sorteert kikkererwten in bekertjes, verzamelt groen afval in een bakje etc. En met de was sjouwt hij een voor een alles uit de wasmand richting de wasmachine. Het duurt allemaal erg lang, geeft soms veel extra chaos, maar het houdt hem vrolijk en bezig. Duplo kan hij soms wel wat langer mee spelen. Maar over het algemeen wil hij vooral betrokken worden met wat wij doen. En heeeeeel veel buiten rennen en spelen
Loop kar en daar stopte hij van alles in. Duplo Quatro Boerderij met allerlei dieren Boekjes voorlezen Zandbak met lepels, schaaltjes, steelpan Keukentje met van alles voor het keukentje Helpen in huis, bezem 1 voor binnen 1 voor buiten. Het echt spelen spelen komt wel en bij de 1 is dat.vlotter en bij de andere later en alles er tussen in.
Op 1,5 jaar is een paar tellen volstrekt normaal. Alles wat speelgoed is , is niet interessant. Ze.kijken naar jullie als ouders en dat is wat ze willen. Dus pannen, roerlepels bakjes , dingen om in en uit bakjes te doen, zou even rondkijken in je keuken. etc. En klimmen, ravotten is ook echt spelen en heel goed. Zo te horen ligt daar vooral zijn behoefte dus daar zou ik dan verder op inspelen. Misschien zo een pikler driehoek met glijbaantje, dat is hier wel populair vanaf een maand of 9 a 10 (en die van 7 vind het nog steeds leuk, we hebben dus wel een grote)
Fijn om de reacties te lezen, herkenbaar voor velen lijkt wel Eigenlijk is het speelgoed totaal niet interessant voor hem en vraag ik me soms af waarom het er nog staat, haha... alle gewoon huiselijke spullen zijn blijkbaar veel leuker en hij huppelt vrolijk achter mij aan de hele dag, onze kasten leegplunderen haha . Bedankt voor de tips, ik ga het bakje met pasta enz ook zeker eens aanbieden. Sorteren en gooien is wel heel leuk natuurlijk.
Zo’n baantje waar auto’s vanaf kunnen rijden, of een ballenbaan. Daar wordt wel echt veel mee gespeeld.