Moet ik mijn peuter laten onderzoeken?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door JChris, 14 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JChris

JChris Actief lid

22 feb 2015
    324
    66
    28
    Eerder heb ik hier ook al een soortgelijk topic geopend: onze peuter, die in februari 3 is geworden, gaat met plezier naar de psz. In een eerder gesprek met de psz gaven zij aan dat hij “anders” speelt dan andere kinderen en dat hij verder is in ontwikkeling. Letterlijk werd gezegd: zijn hoofd is zijn lichaam voorbij. Zolang er geen “problemen” waren was dat voor ons prima zo.

Vorige week hebben wij een tweede gesprek gehad, waarin psz nu wel aangeeft dat onze zoon moeilijk uit te dagen is en dan activiteiten staakt: hij loopt weg uit de kring, maar speelt ook niet lang met hetzelfde speelgoed.

Een optie is om hem eventueel te laten observeren/onderzoeken.

Heeft er iemand ervaring mee?

2. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.230
    113
    Zeker doen. In geval van autisme of hoogbegaafdheid wil je er op tijd bijzijn.

Je kind moet een goede start maken op de basisschool.

puzzelstukje en JChris vinden dit leuk.
  3. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.324
    10.293
    113
    Onze zoon draaide al vroeg mee met de kring van de oudere kindjes tot hij zelf bij de groep hoorde betreft leeftijd. Daarna verveelde hij zicht stierlijk, ging uit de kring of toonde vervelend gedrag.

Betreft spel ging hij zelf dingen verzinnen ( alle stoeltjes achter elkaar zetten en was het een trein) veel kinderen gingen daar ook lekker in mee dus kon hij zich redelijk vermaken. Tot hij gedrag over ging nemen van de jongere kindjes en hij niet meer wou zijn we gestopt. Ook ging de peuterspeelzaal absoluut niet mee in zijn ontwikkeling. Niet eens een poging, wel klagen dat hij vervelend deed in de kring en dat hij slim is maar meer kwam er daar niet uit.

Zo lang hij het daar naar zijn zin heeft is het fijn maar je zou ook in gesprek kunnen gaan om te vragen of ze hem wel kunnen bieden wat hij nodig heeft.

Ondertussen zit uk op school en heeft eerst oud gedrag af moeten leren wat hij over heeft genomen. Qua ontwikkeling ging hij nog alleen maar harder. Nu is hij net 5 en hebben al vele gesprekken gehad op school. Momenteel is hij geplaatst in gr 2 en over een maand horen we of hij mee gaat naar gr 3 of toch naar gr 2.

Betreft tips zeg ik zoek een school die je concreet kan vertellen wat ze kunnen betekenen voor kinderen die verder zijn. Misschien alleen een sprong maar ook voor als het meer is dan dat.
    Kunnen ze een individuele leerlijn hebben, betrokkenheid van leerkracht en ib'er (hier ging uk ook soms mee met de ib'er voornamelijk voor een spel met 2 oudere kindjes)

Voor ons was het verhaal wat we tijdens het kennismakingsgesprek hadden goed en interessant maar vooral wat de directrice deed.
    Ze gaf onze zoon een puzzel van een paar stukjes, ze ging wat te drinken pakken en hij had hem al af. Ze ging gelijk naar de kleuterklas om een moeilijke puzzel te halen. Gevoel was toen gelijk goed.

We hebben hem overigens (nog) niet getest omdat het voor ons als de school niet noodzakelijk is. Zo lang dat niet nodig is doen we dat ook niet.

4. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.655
    27.304
    113
    Vrouw
    #4 GroeneBomen, 14 mei 2019
    Laatst bewerkt: 14 mei 2019
    Ik heb mijn kind bewust een jaar later naar de peuterspeelzaal gebracht, sociaal gezien was ie te jong erheen te gaan. Hij loopt erg veel voor in cognitieve ontwikkeling, maar loopt daardoor wat achter op sociaal gebied en kon als 2 jarige dat nog niet goed een plek geven zeg maar.

Nu speelt hij ook niet echt mee hoor en loopt ook weg uit de kring, maar durft nu wel zelf aangeven wat hij wel/niet wil doen zonder daarbij het te verpesten voor andere kinderen. Hij is altijd bij een leidster en krijgt veel individuele aandacht, ze hebben nu na een paar weken de gebruiksaanwijzing aardig door dus hij heeft er plezier in en ze vinden het juist een leuke uitdaging voor zichzelf als pedagogisch medewerkers. Gelukkig zijn ze dol op hem.

JChris vindt dit leuk.
  5. JChris

JChris Actief lid

22 feb 2015
    324
    66
    28
    Bedankt voor jullie reacties!

Ik moet zeggen dat psz wel haar best doet om aan te sluiten bij de interesses van onze zoon. Ze hebben op internet gezocht naar opdrachten voor hem en bij de kringloopwinkel iets voor hem gekocht. Ik ben blij met die betrokkenheid!

Het “stomme” is dat mijn man en ik allebei leerkrachten in het basisonderwijs zijn. Hij staat voor groep 3/4 en ik voor groep 7/8. Bij het zoeken naar een school voor onze kinderen hebben we bewust gekeken naar een school dat iets te bieden heeft aan meerkunners, al weten we natuurlijk niet hoe het allemaal loopt.

6. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Als ze op de psz aangeven dat ze graag willen dat iemand komt observeren zou ik dat zeker laten doen. Misschien hebben jullie zelf iets aan de observaties en anders de leidsters wellicht.

Extra uitdaging en een andere aanpak kan zo’n verschil maken. Ik heb het bij Q gezien en nu bij M ook al.

JChris vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina