Recent via internet een nieuwe Samsung S7 gekocht via internet bij een telefoonzaak. Vorige week zaterdag binnen gekomen en vanaf woensdag in gebruik (moest eerst een andere simkaart worden aangeschaft ivm kleinere SIM). Nu stond hij gisteren uit tijdens het opladen, is hij warm geworden en is het volumeknopje vast komen te zitten (schijnt vaker voor te komen bij deze telefoon). Gevolg is dat hij als je hem aanzet in de veilige modus slaat, je kunt er niet mee bellen en de apps niet gebruiken. Nu heeft VL geprobeerd met een pincet het knopje eruit te duwen, maar niet gelukt en nou zigg er natuurlijk lakschade rondom het knopje door die pincet. We gaan straks richting de winkel (is op zondag geopend en half uurtje rijden), maar wat zijn nu onze rechten? Op de site van hun staat dat ze binne de garantie de telefoon opsture ter reparatie, maar hij mag geen val, stoofg of vochtschade hebben (heeft dus wel de schade van de pincet, maar je ziet duidelijk dat het knopje naar binnen zit). Het waseen telefoon van 435,- die binnen 4 dagen gebruik dus kapot is.... we hebben rechtsbijstand voor producten, maar die kan ik vandaag natuurljjk niet bereiken en we willen er zsm heen (telefoon is ook gekocht omdat de oude kapot was, dus zijn nu ook niet bereikbaar). Weet iemand met juridische achtergrond wat onze rechten zijn? Mogen we een nieuwe eisen omdat hij zo snel kapot is gegaan, of moeten we akkoord gaan met opsturen ter reparatie? Is een leentoestel dan van toepassing? Alvast bedankt!
Reactie van mijn vriend( afgestudeerd rechtsgeleerdheid)dat je er gewoon recht op hebt. Het gaat er om dat je mobiel het niet doet klaar. Als zit je mob onder de krassen het gaat er om dat hij het niet doet. Bedrijven als dat hebben schijt aan de regels en verkopen vaak onzin regels. Ze kunnen nooit bewijzen dat door dat krasje door het pincet de mob het niet doet. Succes!
In principe heb je een beepalde germijn waarin de verkoper een toestel als DOA kan claimen bij de fabrikant. Bij apple is dit 7 dagen dus neem aan dat dit bij Samsung niet anders is. Maar kans is dat de winkel zegt we sturen ‘m op ter reparatie. Zou daar niet mee akkoord gaan en eisen dat je een anders toestel krijgt omdat dit toestel al direct defect was.