aansprakelijk wie bij huren via leegstandswet

Discussie in 'De lounge' gestart door dobbel, 20 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    Wie is er aansprakelijk voor iets wat kapot gaat bij een woning dat duidelijk voorkomt uit ouderdom zoals bv een douche putje wat kapot gaat. Douche is minstens 25 jaar oud.
    We vragen ons dat af in het huurcontract staat.er niets over.

2. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.032
    2.895
    113
    't Gezellige Brabant
    Ik denk dat de eigenaar daarvoor verantwoordelijk is. Ik zou ze even bellen voordat je er iets mee doet. Dan kunnen zij verder zeggen hoe of wat.

3. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    De eigenaar van de woning is verantwoordelijk. Wij hebben ons huis 2 jaar via de leegstandswet verhuurt en als er wat was dan belde de huurster ons op en moesten wij het komen maken (gelukkig hier alleen een keer doucheputje wat verstopt zat en een ketel waarvan een slangetje vervangen moest worden). Of je moet een bedrijf sturen die het op de kosten van de eigenaar zou maken. Kleine dingetjes zoals de gootsteen ontstoppen of de tuin netjes houden zijn voor de huurder maar als iets stuk gaat en er komen reparatiekosten dan is het voor de eigenaar.

Meestal staat zoiets niet in het huurcontract maar in de algemene huurvoorwaarden. De wet in nederland heeft dit ook geregeld voor huurders, dus als je er niet uitkomt zou ik het juridisch loket eens bellen, in het burgerlijk wetboek gaan daar heel veel artikelen over. Volgens mij is het zo dat als iets een 'gebrek' de eigenaar verplicht is om het binnen een bepaalde termijn te herstellen. Daar kunnen ze je bij het juridisch loket meer over vertellen mocht het nodig zijn.

4. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    Ik zal even de situatie schetsen,

Ong 2 maand geleden hadden we een inspectie met de verhuurmakelaar en de eigenaar (man).
    De verhuurmakelijk zij direct dat het huis was opgeknapt en dat de stinklucht van de oude bewoneners er uit was.
    Het huis heeft veel gebreken, al toen we er in kwamen,
    zoals gebarste muren door het hele huis heen, oude badkamer verrote tuin, oude zonnescheremen aan het huis, die door vorige bewoners als regenschermen zijn gebruikt. gore vloerbedekking, een poster op de gang met al losse stukjes er aan, buitenkant woning zeer slecht in de verf.

Wij hebben er 20 maand gewoond, verschillende keren aangegeven dat het huis slecht onderhouden is.]
    Bij de inspectie viel de eigenaar over het badkamerplafond die last van vocht had, Wij hebben gemeld dat wij dit als een probleem van de badkamer zagen omdat we dagelijks lang luchten door het hele huis, de verhuurmakelaar was het met ons eens. Tevens vertelde eigenaar toen pas dat er dus afzuiging is maar dat dat in een rommelkast op zolder aan en uitgezet moet worden, zowel wij als de makelaar wist dit niet.
    Maar tot de conclusie gekomen dat het niet ons pakkie an was, en dat de eigenaar de boel (voor de nieuwe bewoners) in orde moet maken.
    Tevens is dus het doucheputje kapot, puur ouderdom/slijtage, hun willen dat wij dit vervangen, wij vinden dat het niet voor ons is daar het oud is.
    Er is bv een wc bril kapot gegaan en die hebben wij wel gewoon vervangen, of het echt onze zaak was geen idee, maar dat vonden wij wel zo netjes omdat de bril niet oud oogde.

verder heeft mijn zoontje aan de poster lopen trekken, de lossepuntjes dus, die eigenaar zij gelijk als dat alles is geen probleem hoor. prima niet meer over gehad.
    Nu daar in tegen willen ze dat we het gaan vervangen, zijn we het niet mee eens omdat het eerst geen probleem was. tevens hij was al stuk nu verder.

Verder is er aan het zonnescherm gelijk in het begin een draaioog afgebroken, wij hebben er nooit wat meegedaan omdat het zonnescherm vol slijtgaten zit, hun willen dat wij dit gaan vervangen, wij vinden het puur slijtage en eigelijk niet onze schuld, maar goed als het echt moet prima kosten vallen er van mee, maar ik vind het echt onnodig om hun ouderdom spullen die kapot gaan te vervangen.

verder vond ze dat de kranen niet genoeg glimde, en moeten we na komen poetsen, alles is van top tot teen gesopt en meerderen oa ook de makelaar vond het keurig zoals wij opleverden, dus wij vinden dit muggeziften. maar als het moed dan kom ik nog wel even poetsen.

net als de wasbak glimt ook niet hard genoeg.
    tevens een bakplaat die niet schoon zou zijn, nee klopt dat was hij al niet wij hebben altijd onze eigen bakplaat gebruikt, dus ik pas er voor.

Ze willen dus dat we.

draaimeganischme zonnescherm vervangen,
    douchputje vervangen plastic en oud en vergaan.
    doucheplafond ontschimmelen en sousen, toegezegt bij inspectie dat het niet hoefde.
    kranen en wasbak glimmend maken,
    poster vervagen, soort van fotoachtig behang 1 baan breed.
    bakplaat poetsen,
    de muur hebben ze ook nog geopperd ons te laten stucken die dus al stuk as, maar daar heeft de makelaar gekijk van gezegt dat dat niet gebeurd.

het zijn mensen met 2 linkerhanden, de vrouwelijke eigenaar is nu de gene die dus overal op terug komt, en alles op ons wil nu alles op ons verhalen, ze hebben nog een halve maand borg van ons wat we dus niet krijgen voordat alles is opgelost.

Omdat ze in eens zo aan het muggeziften zijn wil ik weten wat mijn recht en plicht is, het gaat niet eens om de kosten, die muur kan ik wel behangen, behang over, een putje kost maar een paar euro, sous hebben we nog. het gaat om het principe
    20 maand lang geen dag te laat betaald, huis van top tot teen gereinigd van binnen en buiten, omdat het vreselijk stonk, geleefd op smerige vloerbedekking omdat ze in eens terug kwamen op hun belofte om de vloerbedekking te vervangen.
    Ook de buurvrouw is geschokt en heeft juist vaak gezegt dat wij zulke fijne mensen zijn en zo goed voor het huis zorgde. Ik vind dus echt een beetje dat we genaaid worden voor mijn gevoel zeker naardat met de inspectie meneer eigenaar het allemaal erg netjes vond.

We gaan nu nog maals door de woning dit keer met de makelaar van de inspectie die is maandag terug van vakantie, en hij weet wat er toen gezegt is, en hij is harder tegen de eigenaar, heeft hem meermalen op de staat aangesproken en gezegt dat ze er echt wat aan moeten doen alvorens het weer verhuurd kan worden. wij zijn handig en kunnen veel, hun totaal niet, als ze ons gevraagd hadden of wij ze hadden willen helpen geen probleem, woon er 100 meter vandaan, maar op deze manier voeld gewoon laag.

sorry lang verhaal maar wil gewoon fijtelijk weten wat moet en niet moet. en dat doen we dan.

5. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Bij heel deze waslijst aan wat je allemaal zou moeten vervangen ... zou ik er het juridisch loket of de huurdersbond op zetten.

Het is duidelijk dat zij alles wat versleten is op jullie kosten willen afwentelen. Dat zou ik niet zomaar pikken.

6. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    Nou inderdaad dat ben ik dus ook niet van plan, daarom vraag ik ook hier om advies, ga ook zeker het juridisch loket bellen hoor, maar goed alles wat ik alvast weet, weet ik, ben er ook goed ziek van na 20 maanden een goed huurder te zijn geweest zo behandeld te worden, de buurvrouw die vrienden van hun is sprak er ook schande van. en gelukkig wil ze wel bevestigen dat we oa altijd gelucht hebben in de badkamer,

7. Ieniemienies

Ieniemienies Actief lid

21 mrt 2013
    313
    113
    43
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Klein onderhoud is voor de huurder. Google is op: besluit kleine herstellingen. Daar lees je precies wat de wetgever onder kleine herstellingen laat vallen.

Ps: lees ook goed je huurcontract door. Soms hebben huurders een onderhoudsabbo of serviceabbo, waarvoor ze een maandelijks bedrag betalen aan hun verhuurder die dan veel (lees: niet alles) van de kleine herstellingen die je eigenlijk zelf moet herstellen, voor je repareren.

succes!

8. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    dat laatste hebben ze zeker niet, ga even googelen thnx

Deel Deze Pagina