Voorlezen voor het slapengaan

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Nahla2013, 11 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    #1 Nahla2013, 11 sep 2014
    Laatst bewerkt: 11 sep 2014
    Ik had het gisteravond met mijn vriendin over. Zij is van mening dat voorlezen, hoe vroeg ook, heel verstandig is voor de taalontwikkeling en dat het je kindje rustig maakt omdat het een goede overgang van een drukke dag naar een rustige dag is.

Ik ga dus zo op pad voor een paar voorleesboekjes.

Lezen jullie ook voor en welke boeken raden jullie aan voor een baby van 9 maanden? Ik heb al wel 'baby voelboekjes' zoals 'Spetter Spatter', 'bedtijd' en 'badtijd'.

2. Brightness2013

Brightness2013 Niet meer actief

Leuk idee, ga ook maar eens wat boekjes inslaan :D

Ben ook van mening dat je hier niet vroeg genoeg mee kan starten, gek dat ik er nog niet aan gedacht heb.

3. Humava

Humava Niet meer actief

Ja ik lees al voor sinds dl 6 maanden is. En idd van die kartonnen babyboekjes met plaatjes of knisperboekjes. Met 9 maanden zijn we wat meer over dieren en vormen gaan lezen of van die voel of geluidboekjes, die zijn ook altijd leuk. Iig boekjes met veel plaatjes.

4. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Ah, zo te zien hebben we alletwee een liefje uit december ;)
    Ja ik vond het ook een heel goed idee. Ik had er ook helemaal niet aan gedacht.

5. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Wat goed van je! Ja oké, dan ga ik ook boekjes met plaatjes inslaan.
    Ik denk dat het ook verstandig is om gewoon verhaaltjes voor te lezen.
    Sneeuwwitje of Assepoester misschien? Ik was zelf helemaal fan van ze toen ik klein was

6. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.370
    109
    63
    ja hoor. prima idee..
    mijn kind kon het gewoon niet. die trekt alles uit mn handen, maakt dr boel kapot en gaat weg. idee een 10, uitvoering een 3.. helaas. t gaat sinds ze 1.5 is wel beter dan toen ze zo klein was.. mijn tip, koop stevige karton boeljes

7. JD74

JD74 Bekend lid

17 sep 2013
    514
    0
    0
    Kindercoach De Vuurtoren Den Haag
    Aan de kust
    Zeker doen! Wij lezen al vanaf de geboorte regelmatig voor. :)
    In het begin verhaaltjes van bijvoorbeeld Toon Tellegen. Dan was het meer het ritueel en onze stem dan de inhoud die het 'm deed. Onze oudste is nu 2,5 jaar en favoriet is Raad eens hoeveel ik van je hou. Heel lief verhaaltje, precies lang genoeg en mooie plaatjes. Bovendien eindigt het verhaal met vader en zoon die gaan slapen.. Aanrader!
    Eigenlijk maakt het boek niet zoveel uit hoor. Het gaat om het moment en het kennismaken met boeken en woorden. Veel plezier! :)

8. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0

Hahaha ik kwam niet meer bij!
    Mijn dochter is overdag altijd alleen geïnteresseerd in de afstandsbediening, telefoon of iPad.
    Ik denk dat ik 's avonds met haar in mijn bed ga liggen na d'r laatste flesje.

9. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0

Dankjewel! 'Raad eens hoeveel ik van je hou' klinkt al leuk.
    Ik ga er naar kijken.

Je hebt gelijk, het is inderdaad ook het samenzijn en het kennismaken van woorden. Haar eerste woordje is nu daaaaaa en gaat dan driftig naar de bank zwaaien als het bedtijd is of zwaaien en daaaa naar de voordeur als we weggaan.
    Ik merk dat ze juist nu heel veel dingetjes oppikt.

10. Jeszss

Jeszss Fanatiek lid

16 jan 2013
    1.752
    0
    36
    Gelderland
    Wij voeren het ritueel op het grote bed (ons bed) uit. Geven hem dan zelf een boekje en lezen uit een ander boek voor. Meestal een boek van Winnieh de Poeh. Als hij zin heeft kijkt hij mee en luistert hij en anders zit hij in het andere boekje te kijken of te knuffelen met papa. Maar het gaat mij meer om het ritueel en dat hij weet dat er een verhaaltje voor het slapen gaan verteld wordt dan of hij al volledig geinteresseerd luistert.

11. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Idem hier. Had me voorgenomen al heel vroeg te beginnen voorlezen. Niet gelukt dus: geen geduld bij haar, en veel kapotte boekjes. Nu op 2 jaar lukt het eindelijk een beetje, en doen we het overdag.

12. Esje13

Esje13 Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.574
    0
    0
    NULL
    NULL
    Voorlezen aan je kind is heel belangrijk. Ik ben lerares basisonderwijs en het is echt goed ommvan jongs af aan hiermee bezig te zijn. Zelf proberen we ook elke dag iets met 'lezen' te doen. Nu nog vooral plaatjesboekjes en dingen aanwijzen en benoemen. Wil ook voorlezen bij het bedritueel gaan toevoegen maar moet nog even het juiste moment vinden.

13. limili

limili Bekend lid

24 apr 2013
    604
    7
    18
    Ik lees mijn kleine meid voor vanaf dat ze 4/5 weken oud is. Puur voor het slaapritueel. En ze herkent het gewoon. Ik heb het grote boek van Jip en Janneke en als ik hem pak draait ze haar hoofdje naar mij of ml. toe en ligt in haar puckababy lekker te sabbelen op haar speentje. Als ik het boek dicht doe dan draait ze het hoofdje de andere kant op .. ze krijgt een kusje en dan gaat ze de nacht in. Ik heb het gevoel dat ze het fijn vindt en de herkenning heeft nu ga ik de nacht in.

14. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    M'n vriendin die het me aanraadde is zelf een voorleesjuf in een kleuterklas. Zij zei inderdaad ook dat voorlezen van groot belang is voor kleine kindjes. Zo'n avondritueeltje lijkt mij zelf ook heel gezellig.

15. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.256
    4.486
    113
    Hier ook vanaf 6 maanden al, gewoon lekkere simpele boekjes van de action waarvan ik ook geen buikpijn kreeg als ze een keertje kapot gingen.

Raad eens hoeveel ik van je hou is ook op tv ned 3 en erg leuke en lief.

Hier zijn we begonnen met Nijntje, mijn kinderen vonden het "makkelijker" onthouden wanneer het verhaaltje in rijmvorm was (schijnbaar is het ritme dan fijn)

Nu leest mijn zoon (net 8 jaar) zelf en wil niet meer voorgelezen worden (snif)

Mijn dochter (net 5) heeft nu een pinkeltje boek uitgezocht om te lezen.

16. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ja, ik lees al voor sinds dochter 6 weken is :D als ze naar bed ging 1 verhaaltje van Jip en Janneke (heb het verzamelboek). Dat is echt ons avondritueel geworden, ik lees haar nu nog altijd voor uit dat boek.

Tussendoor overdag ook verschillende boekjes, ze heeft haar eigen boekenplank inmiddels en gaat zelf ook regelmatig zitten om te 'lezen'.

17. kieke77

kieke77 Actief lid

5 jul 2008
    467
    7
    18
    Nog een tip voor de dames die voorlezen. Je kind kan gratis lid worden van de bieb en ze hebben speciale babyboekjes.

18. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0

Ooohhh goed dat je het zegt!! Het consultatiebureau gaf me een keer een folder of iets. Helemaal vergeten.

19. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Wat leuk dat jullie ook zo van het voorlezen zijn.
    Leuk om tips en ideeën uit te wisselen

20. Nicci1982

Nicci1982 Niet meer actief

Ik lees al vanaf de geboorte voor. Ritueel is een in bad/ douchen. Daarna in de slaapzak op ons bed en dan lezen we hem voor. Altijd met papa erbij. En daarna gaat hij naar bed.
    Ik lees Vanalles voor. Meestal een 365 verhaaltjes/gedichten boek. Dan lezen we er soms meerdere afhankelijk van de lengte. Het is echt ons momentje met zijn drieën op een dag.

Deel Deze Pagina