wie haar kindje zei ook nog geen mama/papa met 14 maanden?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by giebel, May 23, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. giebel

giebel Fanatiek lid

Aug 26, 2011
    2,565
    601
    113
    Dag,

Ik ben net op het CB geweest. Onze dochter is snel met lopen (liep 10 dagen na haar verjaardag) en loopt echt snel en goed nu. Is ook snel met traplopen, blokjes stapelen, geven en nemen, eigenlijk met alle fysieke dingen.

Ze zegt nog geen enkel woord, ook geen mama/papa. Ik maak mij hier oprecht geen zorgen om. Ik lees dat vaak kinderen óf snel zijn fysiek, óf snel met praten. Aangezien onze dochter zo druk is met alles ontdekken en spelen, lopen, kastjes open trekken, oefenen met rijden op haar hobbeleend enz enz, denk ik dat ze daarom nog niet zo bezig is met woordjes.

Op het cb zeiden ze dat dat ook heel goed de reden kon zijn en dat het straks wel komt. Ook kan het zijn dat ze er meer moeite mee heeft omdat ze prematuur (33+1) geboren is.
    Ze zou nu 5 woordjes moeten kunnen zeggen, naast papa en mama nog 3 andere.

Nogmaals, ik maak me echt geen zorgen hierom en denk echt dat het vanzelf komt (we doen alles wat we kunnen om haar te stimuleren, zoals voorlezen, liedjes zingen, alles benoemen enz). Ik ben alleen nieuwsgierig bij wie het ook wat langer duurde, of dat ook om prematuur kindje ging of om een kindje dat fysiek snel was en wanneer hij/zij het dan toch ging zeggen. Ik hoor het graag!

2. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    Mijn zoontje is met alles niet zo heeel snel...
    Hij liep met 14.5 maand los

En zegt ook nog bijna niks.. Hij zegt mama
    En iets was op papa lijkt en baaa!(bal)

En thats it...
    Het enige echt verstaanbare is dus mama

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Mijn oudste zei nog niks op die leeftijd. Zijn eerste paar woordjes leerde hij in de week voor de 18-maands afspraak op het CB. Precies op de ondergrens.. In die week ging hij ook los lopen..

Mijn jongste begint nu bij 16-17 maand een paar woordjes te zeggen, waaronder papa en mama. Hij liep met 15 maand los..

4. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

Mar 18, 2011
    4,859
    1
    0
    Hier werd daar helemaal niet naar gevraagd op het cb bij 14,5 maanden. De arts keek naar hoe ze liep, deed wat onderzoekjes (hartje en longen luisteren etc) en op basis daarvan was alles prima in orde. Niks geen 'ze moet 5 woordjes kunnen zeggen' ofzo, heel gek dat ze dat bij jou kennelijk wel hebben gezegd!

5. ientje

ientje Fanatiek lid

Jun 7, 2010
    2,999
    0
    36
    Zal ik het nog eens wat sterker vertellen? Mijn zoontje wordt in juli 2 en zegt alleen nog maar 'ja'.
    Het geeft wel wat frustratie, maar zorgen maak ik me nog niet hoor.
    18 maanden ondergrens lees ik net?? Dan zijn onze beide families vast traag ofzo, bij ons is het niks raars dat kinderen na hun 2e verjaardag beginnen te praten.

Hier zeiden ze ook met de 14 maanden afspraak dat ie toen naast mama en papa wel 2 andere woordjes moest kunnen. Kom op zeg, 14 maanden!! Ze begonnen zelfs al over een evt spraakachterstand. Lijkt me toch ietwat overdreven ;)

6. giebel

giebel Fanatiek lid

Aug 26, 2011
    2,565
    601
    113
    Dank voor de reacties. Mijn ''niet zorgen maken'' is kennelijk terecht. Ze was zó vroeg en klein en kan al zó veel! Trouwens, dat erkennen ze wel hoor op het CB, ze vinden haar echt een kanjer na waar ze weggekomen is.
    Wel werd er voorzichtig gezegd ''even in de gaten houden, misschien dat ze later wat hulp erbij nodig heeft'' dus kennelijk toch wat strikter als bij (sommigen van) jullie.

Het is een meisje met een eigen willetje en ze doet alles als zíj dat wil, ik ben er van overtuigd dat dat met praten net zo zal gaan.

Op het cb zeiden ze dat het alleen lastig kon zijn, naarmate de kinds ouder worden dat het frustrerender is soms als ze zich niet kan uiten... Maar mijn dochter hoort goed, ziet alles, als ik zeg ''zet je je eigen bordje even op tafel?'' dan doet ze dat soort dingen altijd, dus het komt wel goed! ;)

7. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    Ooow jaa het begrip is hier ook heel
    Goed hoor, niets mis mee...

Hij kan alle kleine opdrachtjes die ik hem heef gewoondoen...
    Met uitzondering van natuurlijk geen zin hebben ofzo :p

8. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

May 13, 2010
    2,802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Nou, hier 18 maand en zegt nog geen woord! Voor mijn gevoel erg laat, maar dinsdag op het cb gaf ze aan dat het nog helemaal niet erg is. Maar met 2 jr, 2 mnd de afspraak op het cb vond ze erg lang om te kunnen praten, dus na de zomer belt ze om te kijken of er al wat woordjes uitkomen..... Persoonlijk maakte ik mij al wel wat zorgen, maar de vpk gaf aan dat dat nog niet nodig was. Ondertussen weet ze dondersgoed wat ik bedoel als ik haar wat vraag. Als ik bijv zeg dat het volgens mij tijd is voor een schone luier staat zij al bij de trap:D. Dus wat dat betreft geen probleem. En praten zal ze echt wel gaan doen, denk ik dan......
    Maar met 14 maand werd er nog niks over gezegd op het cb. Dat dat overal dan zo anders is hè?

9. Boordevol

Boordevol VIP lid

Jun 26, 2009
    6,169
    4,321
    113
    Hier werd niet naar woorden gevraagd. Hij liep ruim voor 12 maanden en is enorm vlot met zijn gehele motorische ontwikkeling maar zegt alleen mama en bumba (letterlijk bumba de clown dus he haha).

10. Eylem

Eylem Niet meer actief

Huh, dat drie woorden zeggen naast papa en mama is pas met 18 maanden hoor!

Hier zegt de jongste, bijna 15 maanden, nu net sinds een weekje wat bewuster (maar nog lang niet altijd) papa en mama. Ze is verder druk genoeg met alles ondernemen, liep ook al voor haar eerste verjaardag en kletst ons (onverstaanbaar) de oren van het hoofd dus het komt best wel goed allemaal vermoed ik.

11. giebel

giebel Fanatiek lid

Aug 26, 2011
    2,565
    601
    113
    Inderdaad, dat is wel vreemd he? Je zou zeggen dat dat overal gelijk is. Hier qua begrijpen net zo hoor, als ik zeg: ''mama moet even plassen'' gaat ze naar de wc, als ik zeg: ''zie je ook een vogel/poesje?'' gaat ze direct naar het raam kijken. Als ik zeg: ''het is 7 uur'' kijkt ze naar de klok. Haha, gister reed er een eend (auto) over de weg en ik zeg ''ow kijk, das een oude eend!'' en zij kijkt naar haar hobbeleend.... ja je kan niet alles meteen snappen he? Zeker als woorden meerdere betekenissen hebben!

12. Galaxy

Galaxy Actief lid

Feb 17, 2013
    354
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje liep met 11 maanden. Zegt ook nog niet echt woorden. Wel mamamama haha. Hij begrijpt me wel als ik zeg ga eens drinken of klap eens in je handjes. Ben gisteren naar het cb geweest 14 maanden consult, de arts zei tegen mij dat kindjes die snel lopen vaak minder snel woordjes zeggen om het simpele feit dat ze daar niet mee bezig zijn. Ze zei niks over hij "moet" nu eigenlijk dit of dat kunnen zeggen. Hij deed het prima, wel was het goed om te stimuleren boekjes te lezen en liedjes zingen dat soort dingen. Maar hij moet nog niks.

13. wendy339

wendy339 VIP lid

Oct 27, 2010
    9,739
    1,060
    113
    Hier focust dat cb zich juist heel erg op het motorische.. Mijn zoon loopt nog niet los en stond met 14 mnd afspr nog niet aan de tafel. Mijn zoon sprak daarintegen al wel heel veel woordjes. Dat vond ze niet zo belangrijk, hij moest gaan lopen.. (Dat ik een late loper en vroege prater was deed er ook niet toe..) En dat hij wel torens bouwde, in zijn handjes klapte, vormen in bakjes deed was ook niet boeiend genoeg.. Het enige waar dat mens om zeurde was het lopen.. Kom op 14mnd en nog niet lopen is echt niet raar.. Hij is geen vlotte maar hij komt er wel..

Ik denk dus dat je gelijk hebt, een kindje steekt zijn energie in 1vd 2 en niet in beide tegelijk.. Hier niet prematuur trouwens..

14. Peetje83

Peetje83 Fanatiek lid

Jun 29, 2011
    4,057
    2,555
    113
    Limburg
    Mijn zoontje is ook een snelle qua motoriek, liep de dag na zijn verjaardag los.
    Mama en papa zegt hij wel, maar niet gericht naar ons. Een maand geleden was dat ook nog het enige wat hij zei (nou ja, hij zei ook amamam voor het eten waarvan wij weten dat het jammie betekend, maar ieder ander zou denken dat dat ook mama zou zijn;))
    In een korte tijd zijn daar de woordjes aai, auwm (miauw) en eten bij gekomen en merk ik dat hij meer klanken/woordjes probeert na te doen. Dus het kan opeens in een rap tempo gaan ;)

Dingen aanwijzen doet hij dan weer helemaal niet, nog nooit gedaan ook.

15. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

Jan 5, 2012
    4,525
    2
    36
    Terecht dat je je geen zorgen maakt. Een 33-weker die met 1 jaar loopt, ongecorrigeerd, dat is echt retesnel!

Ons meisje is met 30 weken geboren en zei met 1 jaar oud wel al een paar woordjes, maar papa en mama 'pas' met 15 maanden.

En ze stond lekker laat, met 19 maanden, en begint net een beetje te lopen, achter een wagentje: 22 maanden. Niemand die zich daar zorgen om maakt.

Dus fijn dat ze zo opletten bij het CB, maar het spreekwoordelijke meetlatje wordt er soms echt nog te snel bijgepakt.

16. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Hier met bijna 16 maanden nog geen woord.
    Tenminste, ze begint het nu te proberen haha.
    Ze was motorisch erg snel (lopen met 11 maand) en dat is nu wel stabiel, nu misschien wel tijd voor de volgende ontwikkeling.
    K zou me ook geen zorgen maken hoor, komt vanzelf wel.

17. Kylietje

Kylietje Actief lid

Dec 15, 2011
    367
    0
    0
    Wetteren
    Hier stapt Jarne sinds zijn 15 maand en zegt enkel mama, papa, tutje en ja sinds zijn 19 maand.

18. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

Mar 18, 2011
    4,859
    1
    0
    Hier is ze trouwens gaan praten toen ze 'klaar' was met leren lopen etc. Ze is op haar verjaardag los gaan lopen, rent nu de hele dag rond, klimt overal op, en nu beginnen de woordjes ook te komen. Kwestie van prioriteiten ;)

19. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

Jul 4, 2011
    2,225
    2
    0
    Hier eigenlijk bijna hetzelfde. Meneer liep met net 1 jaar los en is motorisch echt snel. Hij kan ook kleine opdrachtjes uitvoeren maar echt woordjes zegt hij ook niet. Papa kan hij wel en mama ook maar hij gebruikt ze niet zoals hij ze moet gebruiken. En hij kan tatutatutatu zeggen maar dat vind ik geen woordje. Oh ja sinds een week zegt hij aai en aait hij ook dus dat vind ik eigenlijk het enige woordje dat hij bewust gebruikt.

20. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

Jan 5, 2011
    2,297
    25
    48
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Hier precies hetzelfde!
    Mijn zoontje brabbelt wel ontzettend veel en zegt sinds hij een maand of 16 is een paar woorden: bal, koe, papa (maar niet bewust) en poepa.....wat oma betekent. ;)
    Mama vind hij nog moeilijk om te zeggen en hij roept ons dus ook nog steeds niet heel bewust.

Ik zou me er echt niet zoveel zorgen om maken, het komt vanzelf wel!

Share This Page