Ik heb een vraag die ik natuurlijk eigenlijk aan de arts had moeten stellen maar de dag waarop het gebeurde was al zo hectisch dat ik dat vergat. Maar misschien weet iemand het hier? Onze dochter bleef maar hoesten na ziek geweest te zijn. Dus terug naar de kinderarts en die stuurde ons door voor foto's en KNO arts. Blijkt dat ze een vorm van bronchitis heeft en haar linkeroortje tegen een oorontsteking aanzit en ook nog een oogontsteking. De arts gaf antibiotica voor de bronchitis voor 5 dagen. Nu vraag ik me af of de antibiotica ook meteen de beginnende oor- en oogontsteking aanpakt. De bijsluiter biedt geen uitsluitsel. Voor de ontstekingen hebben we ook druppels hoor dus dat blijft niet onbehandeld maar als ze die antibiotica toch al moet nemen zou het fijn zijn als dat meteen alles aanpakt. Iemand enig idee?
Ik denk het haast van wel. Ontsteking is ontsteking en zit in het kno gebied lijkt mij. Dat ze dan de zelfde soort antibiotica gebruiken. Maar als je het zeker wilt weten kun je natuurlijk ook even je ha of apotheek er over op bellen.
@pnirmal: ik denk het dus ook, het is niet van heel groot belang want die andere dingen worden met druppels behandeld. Vroeg het me eigenlijk gewoon af...
Nee dat is dus niet standaard zo! Antibiotica werkt vaak heel gericht. Dan moet je een antibioticum met een breed spectrum innemen wil dat voor meerdere klachten werken. Het kan dat in jullie geval dat toevaliig op het hele kno gebied werkt, maar dat is zeker niet standaard. groetjes
@Maria74: bedankt! Goed om te weten! Ga ik toch even uitzoeken of wat ze heeft gekregen nu wel of niet voor alle problemen is.
Welke kuur heb je gekregen voor je dochter? als je Amoxciciline hebt gekregen dan behandeld die het wel, is nl een breed spectrum antibioticum.
Nee, het is Azenil van Pfizer (ik woon niet in Nederland dus zal misschien anders zijn dan medicijnen in Nederland)
dat is een breedwerkend antibioticum vnl. voorgeschreven bij luchtweginfecties en/of urineweginfecties... (werkt op grampositieve en gramnegatieve bacteriën, zegt mij niet zoveel)
@sweetamber: dank je! Hoe weet je dat als ik vragen mag? Ik heb wel even gezocht op Internet maar snapte al de termen die er gebruikt worden niet. Niet goed gezocht of heb jij een medische achtergrond? Compliment trouwens voor je leuke ticker, heb er meteen ook een vandaan gehaald!
@ noralie, heb niet echt een medische achtergrond, ben apothekersassistente. maar dit heb ik ook op google gezocht. moet wel eerlijk zeggen dat ik dus niet weet wat dat gram negatief en gram positief inhoud... en thanx voor je compliment over mijn ticker (neem aan dat je die balk onderaan bedoeld) ..... die van jou is ook erg leuk!!!
Gram-negatieve bacterien zijn vaak lastiger dood te maken dan grampositieve. Het heeft met het membraan wat om de bacterie heen zit te maken. Het is een beetje lastig om hier zo een 'leken-uitleg' te geven. Ben bioloog trouwens...vandaar. Zo is E.coli (de darmbacterie die ook wel voor urineweginfecties kan zorgen) gramnegatief en is een staphylococcus (een bacterie die veel op de huid voorkomt) grampositief.