welke van de 2 psz kiezen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door julia80, 7 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    afgelopen september is onze dochter van toen bijna 2.5 naar een psz geweest maar na twee keer heel veel huilen ben ik maar gestopt. Ze gaat (met veel plezier) naar een go en omdat ik zelf weinig tijd had om extra te investeren dacht ik laat het maar even.
    Nu wil ik aankomend sept het weer oppakken en ben ik ook nog bij een andere psz gaan kijken. Zij vindt die laatste leuker (en ik zelf ook wat prettigere sfeer) maar die heeft weer andere nadelen. Ik zal voor- en nadelen op een rij zetten.

psz 1 (die waar ze vorig jaar is geweest): voordelen. heel veel kinderen uit onze buurt gaan daarheen die daarna ook naar dezelfde basisschool zullen gaan. twee vrij drukke klassen wat een goede voorbereiding op de basisschool geeft.
    nadeel: 4 leidsters op de 2 geplande dagen. grotere (en dus 2) klassen. net iets minder warme sfeer.

psz 2: voordelen: 1 groep die maar +-8/10 kinderen heeft, dus veel aandacht en tijd voor kinderen. net iets fijnere leidstersfeer. nadeel: minder goede voorbereiding op school want maar nauwelijks drukker dan bij de go.

Beide psz hebben vergelijkbaar 'niveau'.
    Dus zou ik voor mijn en haar fijner gevoel gaan of om de meer rationele reden van betere voorbereiding op een dadelijk grotere basisschool met weinig tijd per kind en alvast dezelfde kinderen leren kennen?

dank!

ps. ik ben net zwanger van de derde :D:D

2. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Gefeliciteerd!

Zonder twijfel no.2
    Ik zou nu nog niet zo zitten met die voorbereiding op de basisschool. Er zijn ook zat kindjes die zonder enige vorm van voorbereiding (nooi naar kdv of psz geweest) prima meekomen op school.
    En drukke klassen zijn een goede voorbereiding? Ik zie dat niet zo. Bovendien is je dochter tegen die tijd ook al weer ouder.
    Succes met je keuze.

3. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Nr 2, om de redenen die rabbits geeft!

4. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

2 mrt 2006
    2.888
    617
    113
    Ik zou ook voor optie 2 gaan.

5. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113

Hier sluit ik mij volledig bij aan.

6. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.314
    10.281
    113
    Nummer 2 om alle redenen van de voorgangers maar ook omdat je kindje zich prettiger voelt. Aangezien je geen extra kan gebruiken( gefeliciteerd!!!!) zou ik voor een kleine groep kiezen waar ze zelfvertrouwen op kan bouwen.

7. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Thx voor al jullie reacties!!
    Nou dit is wel unaniem zeg...
    Nou begin ik wel echt te twijfelen. Man wilde eigenlijk 'gewoon' die bij ons uit de buurt doen maar laat het wel aann mij over.
    Denken jullie niet dat het waardevol is als ze op de basisschool al kindjes kent van psz?

8. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.614
    1.155
    113
    Nee daar zou ik niet teveel waarde aan hechten. ik zou het belangrijker vinden dat ze nu een fijne tijd gaat hebben op de psz.
    mijn zoon speelt al 2 jaar op een een kdv en al zijn vriendjes gaan straks naar een andere basisschool dus hij zal ook niemand kennen op school. kinderen wennen daar vaak sneller aan dan de moeders :D

9. tatie

tatie Fanatiek lid

21 feb 2014
    1.026
    110
    63
    Mijn oudste kende een jongen van de opvang met wie hij samen op de kleuterschool startte. Heel fijn en vertrouwd, maar ook wel wat beperkend. Ze zijn beide nooit verder gaan ontdekken of er nog andere vriendjes waren.

Mijn oudste dochter had 1 heel leuk vriendinnetje op de opvang, maar ze kwamen in verschillende klassen terecht. Ze spelen nu wel samen op de bso, maar op school kennen ze beiden ook genoeg andere leuke kinderen in hun eigen klas en in de pauzes spelen ze dus ook niet samen.

Klasgenootje van mijn dochter heeft op psz van school gezeten, maar de kinderen met wie zij daar speelde, zien haar nu niet staan omdat ze net een paar maanden later is overgegaan naar de kleuters en de anderen haar heel lang als te klein zagen. Ze scheelden misschien een half jaar:)

Wat ik hier mee wil zeggen is dat psz 2 een goede keuze is als die prettiger voelt. Vriendjes komen en gaan.

10. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Optie 2..

Mijn oudste heeft op een kdv gezeten tot de basisschool, mijn jongste op een andere psz dan bij school. Allebei prima de school binnengerold. Genoeg kinderen die ook van "een andere kant" komen dan het psz.
    Om de vriendjesfactor zou ik nr2 niet laten. En die grote groepen kunnen ze in groep 1 ook nog wel wennen..

11. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Weet je dochter nog dat ze naar psz 1 is gegaan en is gestopt omdat het niet ging / ze er nog niet klaar voor was? Als ze dit nog weet zal ik erg oppassen met haar naar een andere psz te laten gaan. Je zou haar, in mijn ogen, het signaal kunnen geven dat wanneer ze iets niet leuk vindt mama wel regelt dat ze ergens anders komt.
    Wanneer je denkt dat je kind hier niet gevoelig voor is of lijkt te zijn zou ik de psz kiezen die jij en je man samen als beste optie zien.

12. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    bedankt weer voor jullie reacties!
    Ga het;) nog even laten bezinken. Heb nog even om te beslissen

Deel Deze Pagina