Ik ga binnenkort met mijn dochter bij mijn vriend wonen. Automatisch worden wij dan dus fiscale partners. Hij heeft een koopwoning, dus hypotheek op zijn naam. Veranderd er dan wat qua teruggave oid wat betreft de hypotheek omdat wij fiscale partners worden?
Nee mijn man is toen bij mij komen wonen. Hypotheek en teruggave blijft hetzelfde. Wij gingen alleen meer betalen voor afvalheffing en water gas elektra etc omdat we samen meer verbruikten
Het lijkt mij dat als je fiscale partners wordt, je inkomen ook samen geteld word en dus wel degelijk invloed heeft op de hypotheek teruggaaf. Ik weet er het fijne niet van en zou voor dit soort dingen ook nooit op een forum als deze afgaan. Beter even een belastingadviseur raadplegen.
Los van de belastingdienst is het goed om ook na te denken over wat je bijdraagt aan de hypotheek en kosten voor het huis. Dit was iets waar de notaris ons over liet nadenken toen wij gingen trouwen onder huwelijkse voorwaarden. Mijn man had en koopwoning met hypotheek, ik niet. De notaris gaf aan dat het gebruikelijk is wel met de rente mee te betalen, maar niet met de aflossing. Immers, mochten jullie uit elkaar gaan dan blijft het ook zijn woning en niet de jouwe. Idem met grote uitgaven in relatie tot het huis. Gebruikelijk onderhoud doe je gemeenschappelijk, maar een grote investering die waarde vermeerderend werkt is in principe voor rekening van de huiseigenaar. Bijvoorbeeld een nieuwe keuken, of een verbouwing. De tip was om het te vergelijken met "huren". Wat komt er dan voor rekening van de huurder, en wat is voor rekening van de verhuurder (en dus eigenaar van de woning). De muren verven is voor rekening van de huurder (dus gemeenschappelijk), maar een grootschalige renovatie niet. Natuurlijk is dit iets waar jullie het samen over moeten hebben, maar ik had er voor het gesprek met de notaris niet bij stil gestaan. Vandaar de tip.
Weet je heel zeker dat je dan direct fiscaal partner bent? Ik heb 1,5 jaar bij mijn ex gewoond in zijn koophuis en hij en ik zijn nooit fiscaal partner geweest namelijk.
Ik denk dat dit klopt. Alleen als je samenwoont en samen een kind krijgt wordt je bv wel fiscale partners. Nu volgens mij nog niet.
Dit klopt wel. Als je samen woont en er minderjarige kinderen inwonen ben je automatisch fiscaal partners..... Ook als de kinderen niet van samen zijn helaas.
Bedankt voor je tip! Hij is nu het eea nog aan het opknappen. Ik heb de verf betaald maar hij de vloer etc. Je gaat natuurlijk van het goede uit, maar we weten beide dat het ook mis kan gaan.. Daarom een goede tip van je om het er eens echt serieus over te hebben.