Borstvoeding afbouwen?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Bonkie, May 11, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Bonkie

Bonkie Fanatiek lid

Nov 30, 2009
    2,518
    1
    0
    Make-up & Hair Artist
    Amstelveen
    Mijn dochter is nu ruim 16,5 maand. Ze krijgt alleen nog 's avonds borstvoeding om in slaap te komen (paar slokjes) en als ze verdrietig is. Dit is al sinds ze 12 maanden is zo, ze krijgt daarnaast gewoon melk. Nu wil ik al langere tijd graag stoppen, omdat we graag een 2e kindje willen. Het valt me zwaar. Mijn man krijgt haar nooit in slaap en ik voel me echt aan haar gebonden. Ik vind het niet meer leuk. Afgelopen Maandag ben ik gestopt, althans ik geef alleen nog links borstvoeding en rechts niet meer. Ik las namelijk dat het ook goed is om eerst de ene borst en dan de andere borst te stoppen. Er komen alleen veel emoties bij kijken. Ik kan om elk wissewasje huilen en als mijn dochter dan roept tiet tiet en mijn shirt naar beneden trek wil ik haar het liefst weer geven, maar ik weet ook dat ik dan weer van voor af aan moet beginnen. En ik wil er écht mee stoppen, want ik zie mijzelf niet voeden en zwanger zijn.

Hebben jullie misschien enige tips, moet ik helemaal stoppen en links ook niet meer geven? Hoelang duurt het voordat je borsten weer "normaal" zijn? Ik heb nu best last van steken in mijn rechterborst (soort jeuk).

Al met al was mijn planning om eerst te zorgen dat mijn rechterborst minder gevoelig is en dan dus ook met links te stoppen. (heb gauw last van borstontstekingen en mijn idee was dat ik wel op mijn andere zij kan liggen zolang ik die nog voed)

Kortom help mij! En excuses voor het onsamenhangende verhaal.

Die emoties zijn vast normaal. Je sluit tenslotte een belangrijke periode van je leven af.

2. Pindaatje

Pindaatje Niet meer actief

Ik kan je niet helpen, heb de 16,5 maand nog lang niet bereikt maar wil even zeggen dat ik me heel goed kan voorstellen hoe je je moet voelen!

Het lijkt me een heel emotioneel 'afscheid'....

Sterkte daarmee en ik hoop dat de andere dames tips voor je hebben!

3. Lyso

Lyso Fanatiek lid

Jul 3, 2009
    1,081
    2
    36
    NIet echt een tip, meer een nadenker. De meeste vrouwen drogen op als ze zwanger zijn. Het feit dat je zoveel emoties voelt betekend misschien ook dat je heel diep van binnen nog niet klaar mee bent? Ik kan me voorstellen dat je, eenmaal zwanger makkelijer kunt stoppen, en je dochter het ook makkelijker toelaat, omdat het op is... Let er in elk geval op dat je niet voedende borst gekke dingen gaat doen he, steken zijn geen goed teken volgens mij! Heel veel sterkte met je keuzes!!

4. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Ik kan je niet vertellen wat je moet doen maar wel hoe het hier is gegaan.
    Hier kon ik haar ook alleen met de borst in slaap krijgen s nachts. 's Avonds viel ze wel gewoon wakker in slaap, al vrij snel.
    Maar het is hier gewoon helemaal vanzelf gegaan.
    Productie liep hier door de zwangerschap terug en ze is langzaam gestopt. 's Nachts was nog even een paar dagen/week dat ze nog wat dronk maar dat werd ook steeds minder.
    Van mij hoefde ze niet te stoppen dus boodt het s morgens en s avonds nog wel aan maar ze wilde zelf niet meer omdat er ook praktisch niks meer kwam.
    Als ze s nachts wakker werd, wilde ze even bij ons liggen en viel ze weer in slaap. Zo gaat het nu eigenlijk nog en papa is nu ook prima als ik er niet ben.
    Persoonlijk zou ik zeggen, laat het op z'n beloop. Hier ging het op een hele natuurlijke manier en daardoor heb ik er ook wel vrede mee (hoewel ik stiekum hoop dat ze het nog weer oppakt omdat ik wel weer graag wilde tandemen, maar als het niet zo is, dan is het ook goed).

5. Bonkie

Bonkie Fanatiek lid

Nov 30, 2009
    2,518
    1
    0
    Make-up & Hair Artist
    Amstelveen
    Bedankt voor jullie reacties, gisteravond stortte ik eigenlijk bijna in, ik heb ontzettend moeten huilen en haalde abrupt mijn borst tevoorschijn. Samen hebben we lekker geknuffeld en ze heeft heerlijk gedronken. Voor mij is het duidelijk dat ik diep van binnen toch niet wilde stoppen. Ik wacht nu af tot een positieve test en ga dan besluiten of ik wil stoppen of het op zijn beloop laat.

Jullie reacties zijn top en hebben mij echt een besluit laten nemen! Dank je wel!

6. ratatosk

ratatosk VIP lid

Mar 16, 2010
    5,429
    5
    0
    Ik kon het ook niet! Eigenlijk wilde ik stoppen voordat ik zwanger zou worden maar ik kon het niet over mijn hart verkrijgen.
    Uiteindelijk is het bij drie maanden zwangerschap vanzelf opgedroogd en mijn jongen vond het wel best zo.
    Het allerliefst had ik getandemd maar de borstvoeding heeft nooit goed gelopen en ik heb voor elke druppel moeten vechten dus dat zat er niet in, helaas.

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zou lekker twee borsten tegelijk afbouwen, eerst de een en dan de andere lijkt me ingewikkeld en dan loop je met schele borsten!

Zet voor jezelf even de dingen op een rijtje...ik lees in je bericht dat je graag wilt stoppen, maar eigenlijk niet wilt stoppen. Da's best lastig!

Zoals Red zegt, een zwangerschap zorgt vaak vanzelf voor afbouwen van de oudste. Ik zou nu wel gaan investeren in alternatieven voor de in slaap val borst...kijk eens hoe het gast als papa zichintensiever gaat inzetten bij het naar bed gaan, terwijl jij wat meer naar de achtergrond gaat, misschien ook eens avondje weg of zo.
    Dat maakt afbouwen als jullie er klaar voor zijn makkelijker, maar straks als er een kleintje is is het voor je dochter ook makkelijker als ze een diepere ban met papa heeft.

8. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Ik weet dat in het boek "lekker slapen zonder huilen" ook tips staan voor het oefenen met in slaap vallen (en troosten?) zonder borst en zonder mama (en zonder huilen, dus). Wellicht geeft het je meer lucht als die twee dingen los van elkaar staan en kun je meer genieten van jullie momenten samen.

En anders idd gewoon twee borsten afbouwen. Succes, het is ook een hele periode die je afsluit, dan het liefst zo positief mogelijk toch?

9. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Hier kreeg ze beneden de borst en gingen we daarna naar boven toe.
    Boekje lezen op het grote bed, even lekker knuffelen en dan in haar bedje.
    Scheelt dat ze hier al lang niet meer aan de borst in slaap viel, alleen nog als ze s avonds laat of s nachts wakker werd maar dat heeft ze zelf verder geregeld. Ze wil nog wel bij ons liggen, maar speentje en knuffel pakt ze bij zich en ze gaat weer slapen.

10. Misoh

Misoh Bekend lid

Hier is het ook vanzelf gegaan door zwangerschappen. Productie ging omlaag en ook de smaak werd anders. Daardoor ging de zin om bij mama te drinken weg.

Wat we wel hebben gedaan voordat de kids gingen stoppen is dat ik geen nachtvoedingen meer ging geven. Wel nog de in slaap tietie.
    Mijn man ging er toen steeds uit voor een speentje en een knuffel. Door de nieuwe zwangerschap had ik de puf niet meer voor nachtvoedingen.

Als ik zelf kwam dan moest er ook de borst bij. Dus was het een paar nachten schreeuwen om mama totdat duidelijk was dat ik niet kwam en toen was het opgelost.

Na 3-4 maanden zwangerschap viel de laatste voeding af.

11. Nijn84

Nijn84 Fanatiek lid

Mar 18, 2009
    1,795
    1
    0
    Grunn!
    Herkenbaar! Ik wou voor ik zwanger werd ook niet voeden in de zwangerschap maar nu 20 weken verder heeft dochter het nog niet opgegeven, ondanks dat ze al weken droog drinkt! Gisteren zag ik de eerste druppels alweer verschijnen dus het lijkt erop dat er langzaam aan weer iets van productie komt.

Ik vind het prima en laat het op zijn beloop. Als ze toch nog stopt is het prima, als ze doorgaat gaan we door en tandemen.

Het is dus voor jezelf duidelijk dat jullie er allebei nog niet aantoe zijn om te stoppen. Als je daar vrede mee kan hebben zou ik het op zijn beloop laten gaan.

Succes!

Share This Page