Ervaringen medicatie (adhd/ass)

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Averlhach, 3 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Mijn zoon wist echt niet hoe hij pillen moest slokken. Heeft hij immers nooit eerder gedaan. Hij hield ze in zijn mond en de enige manier was dat ik hem helemaal achterin z'n keel deed, maar dat vind ik niet wenselijk.

Dus heb ik smiddags smarties gepakt. Hem uitgelegd hoe en wat en hem laten oefenen met smarties. Deze blijven minder plakken dan de methylfenidaat tabletten die wij hadden, maar hij leerde dus wel hoe het wel moest. Met uiteraard de opdracht dat hij niet mocht kauwen. :D
    Na een smartie of 5 had hij het ineens door.

Sindsdien gaat het probleemloos.

2. maliro

maliro Niet meer actief

Ken je gloup? Dit werkt erg goed.

https://www.hollandpharma.nl/nl/assortiment/953647/Gloup_Original_medicatie_inname_gel_aardbei_banaan

3. tuc

tuc Niet meer actief

4. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Gisteren heeft mijn zoon lopen spoken tot minstens 22:00. Hij kon niet slapen. Vond het wel sneu. Is dit iets wat kan afnemen, naarmate we langer gebruiken?
    Eetlust is nog aardig, er gaat nog best wat in. Merkte vandaag wel iets meer terugslag om 12:30dan gisteren en eergisteren.

5. tuc

tuc Niet meer actief

Hier gaf de kinderarts aan dat er melatonine gebruikt kon worden om beter in slaap te komen.

6. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Welke versie hebben jullie en hoe laat geven jullie het?

Bij ons is het dus alleen de eerste avond. En het is een bekende bijwerking helaas...
    Ik zou het wel nog even afwachten

7. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Ik geef om half 8 en half 1. Het is rond 6 uur wel uitgewerkt, maar hij blijft beleefder dan anders :)
    Het gaat om 5mg.

8. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Toen de medicatie goed werkzaam was bij onze zoon merkte ik dit verschil ook in de ochtend voordat hij zijn medicatie kreeg. En nu het minder werkzaam is merk ik dit dus ook.
    Het is niet verklaarbaar, maar we hadden hetzelfde met het slechte eten. Omdat we het na het ontbijt geven zou hij 's ochtends als normaal moeten eten, echter dit deed hij dus niet.

De kinderpsychiater gaf aan dat dit vreemd was, zeker omdat het middel al lang uitgewerkt zou moeten zijn.

9. tuc

tuc Niet meer actief

Maar dat laatste kan ik misschien wel verklaren. Tenminste zo verklaar ik het hier en wil dat volgende week met de kinderarts bespreken. Of de medicatie hier werkt kan ik moeilijk aangeven, de werkzaamheid is tijdens schooluren en er is op het moment weinig huiswerk. Hier hoeft ze zich ook niet te concentreren. Maar...ze is uit school en de rest van de middag (wanneer de medicatie dus allang uitgewerkt is) veel vrolijker en minder snel boos. Ik verklaar dat door het feit dat haar hoofd tijdens de medicatie rustiger is en ze dus niet meer zo uitgeput is als ze thuis komt.
    Of het echt zo werkt geen idee, maar dit is mijn idee.

Jaimio vindt dit leuk.
  10. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.689
    853
    113
    Vrouw
    Klinkt erg logisch! Als de schooldag door die medicatie veel soepeler verloopt is voor thuis veel meer reserve over. Zo had ik het nog helemaal niet bekeken :) Ik vind mijn dochter ook thuis zo ‘gegroeid’ sinds ze medicatie gebruikt terwijl ze die thuis niet gebruikt. De tweede dosis is ongeveer uitgewerkt als school uit is en dan geef ik haar niks meer.

11. tuc

tuc Niet meer actief

Ja hier ook. 2e dosis om 12.00 uur en ongeveer uitgewerkt als we thuis zijn.
    Het was zomaar een hersenspinsel van mij. Ik wil aan het einde van de week aan de juf vragen of zij verschil merkt. Dat is de 1e die iets zou moeten merken denk.

12. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Eerlijk gezegd dacht ik dat ook. Ik denk dat de rest van de dag geen psychische uitputtings-strijd is, waardoor hij in de namiddag ook rustiger kan reageren. Dus we delen daarin dan dezelfde gedachte.

tuc vindt dit leuk.
  13. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Weet de juf het niet?

14. tuc

tuc Niet meer actief

Ik heb het nog niet gevraagd. Wil de juf een week geven om te kijken of ze verschil ziet. Dus ga vrijdag even langs.

15. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Hoe laat geef je de eerste dosis eigenlijk?

16. tuc

tuc Niet meer actief

7.30

17. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Die eerste is dus gelijk aan de onze. Ik denk dat wij ook naar 12:00 moeten, want om half 1 gaat het volume weer naar max ;)
    Geeft de juf/meester die van 12 uur?

Mijn zoon is momenteel heel sociaal. Hij geeft dingen weg en zegt aub en dank u wel uit zichzelf. Alsof hij nu onze opvoeding van 8 jaar pas in praktijk kan brengen.
    De buurvrouw was ook al positief, merkte op dat hij (en daardoor de hele straat als ze samen spelen) rustiger was.

J. noemde het vandaag toverpillen, haha.

18. tuc

tuc Niet meer actief

Nou klinkt alsof hij er heel goed op reageert.

Op wo do en vr neemt ze hem tussen de middag thuis in. Op ma en di blijft ze over. Ze heeft een klein doosje bij de juf staan met 2 pilletjes erin (1 reserve) en die geeft het om 12.00 uur mee naar de overblijf en daar neemt ze het in met een overblijfjuf erbij.

19. TopperD

TopperD Bekend lid

9 jun 2015
    779
    156
    43
    Wij hebben 2 juli een oriënterend medicatiegesprek bij de kinderpsychiater. Ik heb 1000 en 1 vragen voor deze dame. Ik durf niet zo goed.
    Oudste heeft ADHD/ASS en voor hem gebruiken we een bepaalde mix van oliën. Die jongen is 180 graden omgedraaid op school, maar ook thuis. Meer zelf vertrouwen, veel betere concentratie, geen meltdowns meer, vrolijker, enz dus we hadden de hoop dat dit ook voor de tweede de oplossing zou zijn.
    Zoon 2 heeft 'alleen' ADHD. Maar we hebben al verschillende combi's gebruikt en hoewel we wel kleine subtiele verschillen merken (valt niet meer van z'n stoel onder het eten, zit niet meer met z'n vingers in z'n bord en is overbhet algemeen een stuk vrolijker) zien we niet de groei in zelfvertrouwen en concentratie op school is niet veranderd. Met zwemles ook niet trouwens, maar hij heeft inmiddels een A-diploma en dat vind ik eerst genoeg.
    Ik heb een enorme afkeer naar medicatie (ws door m'n werk) maar ik kan er ook niet meer tegen dat ik mijn mannetje zo hard zie proberen, dat hij het zo verdomd graag goed wil doen en dat het dan gewoon niet lukt. Gewoon niet. De teleurstelling druipt dan van dat bekkie af, dat kan ik niet meer aanzien.
    Maar ik ben wel heel bang voor de bijwerkingen (depressie, eetlust, niet slapen, emotioneel uitgeput enz). Vandaar eerst een oriënterend gesprek.

20. tuc

tuc Niet meer actief

Zo zijn wij ook begonnen hoor met een oriënterend gesprek. En toen wel besloten dat we het gingen proberen.
    Ik heb straks even een gesprekje met de juf over hoe het op school gaat nu, maar thuis merken we echt wel verschil. Ze lijkt veel relaxter (en dat is juist de tijd dat de pillen al uitgewerkt zijn)
    Verminderde eetlust merken we vooralsnog niks van. Ze eet zoals voorheen. Valt wel wat later in slaap soms, niet elke avond maar regelmatig wel.

Deel Deze Pagina