je kunt het ook qua executive functies bekijken. prikkels onderdrukken is een ding daarvan. kan je kind dan nooit echt focussen? steeds in details verloren gaan, the big picture nooit kunnen zien? dat is richting autisme. kan je kind wel focussen maar alleen in de dingen die zij erg spannend vindt, leuk of interessant; en als zij gefocust is echt niets meer kan merken van de omgeving? dat is richting adhd. de afleiding bij adhd komt ook van binnen. eigen ideeen, eigen associaties. de wereld is juist vaak prikkel arm voor zo een kind(op school bijvrbeeld, zitten luisteren naar de juf, saai, we hebben de hele dag echt niets gedaan vandaag op school!). die zoekt constant de dingen die interessanter zijn dan de dagelijkse routines, die kosten dan enorm moeite, elke dag weer, tanden poetsen, je boord naar de keuken brengen etc. alsof zij constant op zoek is, expres en bewust naar de afleidingen bij het uitvoeren van routines. adhd komt ook vaak met andere sydromen en afwijkingen. moeilijk allemaal uit elkaar te halen. ik ga misschien een topic openen over adhd straks.
Hahaha, herkenbaar.... En ik kon 'm niet eens afkijken? Mijn vriend zegt ook altijd dat onze zoon het niet van een vreemde heeft... Humor
Morgen overigens op gesprek bij de huisarts. Ben benieuwd... Zoon staat er zelf in ieder geval voor open, dat vinden we ook belangrijk. Heb me meer ingelezen over methylfenidaat nu en de reacties hier van moeders van gebruikers geven me een iets geruster gevoel.
adhd is tekortkomen van werk geheugen. werk geheugen in specifiek met name in visueel ruimtelijke werk geheugen. als het kind dat niet heeft (in iq test verwerkingssnelheid met een kloof tot de andere scores.je hebt ook aparte tests voor concentratie maar ook korte termijn geheugen) dan zou een medicijn niet helpen. hoe en wie de diagnose stelt is heel erg belangrijk. is echt niets om aan de huisartsen te laten vaststellen of te laten behandelen. dat is belangrijk!
het stimuleren van werk geheugen is ook belangrijk, er zijn goede cijfers die uit trainen/ tests komen.
Hij is uitgebreid psychologisch getest, dus de diagnose is niet door de huisarts gesteld. Maar ik wil bij de arts alleen informatie inwinnen omtrent medicatie.
Hoe hij aan de drugs komt is niet heel moeilijk tegenwoordig. We zijn allemaal jong geweest toch, en de een expirimenteert wat meer dan de ander. Weet je daar zijn ook oordelen over en dat mag hoor. Ik heb het ook nooit geprobeerd omdat ik dat eng vind. Alhoewel ik geen heilig boontje ben. Ik heb er eigenlijk gewoon op gegoogled en toen kwam ik een of ander Amerikaans onderzoek tegen. En die gaf deze vergelijking. En ik heb wat jij ook aan gaf hierboven soms de indruk dat vooral vroeger het medicijn veel te makkelijk verstrekt werd. Zo van probeer het maar. En daar is het te heftig voor vind ik. Maar ik wil ook helemaal niemand het gevoel geven dat hij of zij een slechte keuze maakt. Ik denk dat ik als mede ouder er gewoon van baal dat er geen gezonder alternatief is.
Ik moet zeggen dat mijn man er ook heel rustig van werd. Veel te saai als drugs volgens hem. Hij is ook na dit verhaal zal ik nog eens met mijn man praten, want volgens mij werd hij ook erg rustig hiervan ook van coke overigens. Vooral allert. En meer zelfvertrouwen maar verder deed het hem weinig. Van zichzelf is hij, vind ik, heel moeilijk voor zichzelf en soms ook omgeving. Mag maar weinig gebeuren of veranderen of meneer is helemaal van de leg. Snel negatieve gedachten, en daarnaast zoeken naar extremen. Ik vind hem niet doorsnee mens. Misschien daarom ook wel mijn interesse en die van hem voor dit soort dingen.
Het spijt mij dat ik je zo laat voelen, is niet mijn bedoeling. Zo heb ik ook wel vragen die ik krijg keer op keer. Hoort er ook wel een beetje bij in het leven denk ik. Maar wat je schrijft over dat veel verslaafden adhd blijken te hebben triggert mij wel weer om met mijn man te gaan praten. Ik zie (helaas) te veel overeenkomsten. Alhoewel hij wel redelijk controle heeft in zijn leven. Is hij heel erg verslavingsgevoelig. En hij heeft mij als grote voorbeeld en steun. Maar hij heeft het heel vaak heel erg moeilijk.
Heb jijzelf ADHD? Want dit filmpje laat wel overduidelijk zien wat er gebeurt wanneer je niet kunt filteren
een ding is zeker als je adhd hebt moet je echt weg blijven van drugs, alle vormen van drugs. met suiker zelfs afstand nemen. adhd mensen kunnen makkelijker verslaafd raken en hebben dan nog ergere problemen. echt ellende. dus afblijven van de drugs alchool. Ook als je kind uitgebreid onderzocht is moet je de medicatie niet aan de huisarts vragen. Ik had het niet alleen over de diagnose maar medicatie gedeelte. gewoon verwijzing naar kinderarts of psychiater die daarin ervaring en deskundigheid heeft. praten kan natuurlijk altijd met de huisarts. maar de behandeling is niet zo eenvoudig met de medicatie.
Ja dat dacht ik dus ook, ik heb zelf geen ADHD (voor zover ik weet dan tenminste) maar wat ik op het filmpje zag is precies wat ik bij mijn dochter zie en wat ik begrijp van haar als ze het probeert uit te leggen (wat nog best moeilijk is als je 8 bent)
het zijn 12+ executieve functies die er niet goed gaan/niet goed kunnen gaan bij adhd. prikkelonderdrukken is er een van.
Maar heb jijzelf ADHD? Daarbij vertelde jij dat het filmpje meer richting autisme ging... Je antwoord hierboven verward me komt totaal niet overeen met mijn vraag en jou eerder gegeven reactie op het filmpje zelf..
prikkelonderdrukken en impulscontrole zijn 2 verschillende zaken. prioriteiten stellen hier een lijst van die vaardigheden. men legt het misschien zo uit dat filteren niet zo goed gaat maar dat is dus er slechts een van. http://wij-leren.nl/executieve-functies.php
Dan kan jou dochter het al heel goed onder woorden brengen en chapeau voor jou dat je haar uitleg in dit filmpje herkent!!
Eerlijk gezegd vind ik jou reacties heel moeilijk te ontcijferen. Wat bedoel je hier nu mee? Prioriteiten stellen tussen prikkelonderdrukken en impulscontrole bedoel je? En die lijst van vaardigheden is bedoeld voor ADHD??? Aurisme????