Ik vraag me serieus af waarom ik die link met die vaardigheden van je krijg, terwijl ik simpelweg vertel dat dat filmpje juist wel een ADHD "probleem" laat zien, terwijl jij zegt dat het meer autisme gericht is.. En je hebt nog steeds geen antwoord gegeven
Tnx, maar het valt soms niet mee. Als ze helemaal ontspannen is probeer ik wel uit te laten leggen wat er gebeurt als we op een drukke verjaardag ofzo binnen stappen. Dat probeert ze dan uit te leggen door te zeggen wat er dan heel hard klinkt en zet dan om te laten zien bv de tv en de tablet hard aan door elkaar.
Ik ben juist bewust naar de huisarts gegaan voor de medicatie nadat de diagnose was gesteld en we, zo`n 7 maanden later, in overleg met de juf toch besloten medicatie te gaan proberen. Ik had zo weinig vertrouwen in die psychiater, die ik een grote doedelzak vond, die ons, nog voor er een diagnose was gesteld, al met een recept ritalin de deur uit wilde sturen! Want anders wilde school hem misschien niet meer hebben, was zijn redenatie... Bah, wat ben ik toen boos geweest...
zo zei ik het niet. Ik bedoelde dat het filmpje niet specifiek adhd wereld is. bij een kind dat makkelijk overgeprikkeld raakt, kan het ook autisme zijn, hoogsensitief etc. het kan ook combi autisme+adhd zijn. Het is dus niet zo dat een adhd kind constant verloren is vanwege de prikkels van buitenaf, steeds over geprikkeld raakt. het filmpje laat zien hoe het is wanneer het je niet lukt om prikkels te onderdrukken. dat doen we dus om te kunnen focussen. bij autisme lukt dat (focussen) dus niet, omdat onderdrukken van de prikkels niet lukt(filteren?). terwijl bij adhd juist de dingen die zeer prikkelrijk zijn heel leuk ervaren worden. zo een kind kan zeer moeilijke computergame met veel geluid en licht, met extreme prikkels dus urenlang spelen en daar erg goed in zijn. autisten zoeken vaak kalmte en rust en dat werkt. ze kunnen de prikkels niet tegen. adhd juist wel. kermis gangers! als je prikkels weg neemt werkt concentreren niet altijd bij adhd, omdat impulsen van binnen komen. beheersen van impulsen is een executieve vaardigheid. prikkels onderdrukken om te kunnen focussen is ook een van de executieve vaardigheden. die vaardigheden, de uitvoerende vaardigheden dus, zijn nodig voor iedereen om te kunnen functioneren. het kost jaren om die te ontwikkelen om je eigen capaciteiten te kunnen gebruiken/sturen. kinderen hebben die dus nog niet. daarom heb ik die lijst gegeven. adhd heeft dus probleem in die vaardigheden. zeker wanneer de meerdere daarvan in een complexevorm ingezet moeten worden om een taak te kunnen verrichten. je hebt adhd wanneer je last hebt om je eigen capaciteiten te sturen. dat heb je als je moeite hebt met aanleren van routines. het is dus niet alleen het aanleren van de dagelijkse routines, maar ook cognitieve routines wat je allemaal moet doen om een som op te lossen of te leren lezen. ook wat je echt geleerd hebt kun je nog steeds fout doen omdat het problem bij uitvoeren ligt. ik ben vandaag erg moe, dus ik moet even uitrusten nu.
Hier met man gesproken, add uitgebreid belezen op internet. Helaas en misschien wel gelukkig herkent mijn man zich hier heel erg in. Eigenlijk elk positief en negatief punt is helemaal hij. Ik begrijp ook wel dat sommige hier mijn reacties "gek" vinden. Maar ik leef al 15 jaar met een geweldige man met "geweldige" problemen. Dus sommige dingen zijn voor mij redelijk normaal geworden, die voor een ander redelijk bizar zijn. Wij gaan verder met onze zoektocht. Nog een vraag voor de volwassenen met add. Is het prettig om een diagnose "stempel" te krijgen? Daar ziet mijn man toch wel een beetje tegenop.