Groepsapp school

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door mamavanmimi, 31 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Mijn oudste dochter heeft een telefoon die ze alleen thuis op de WiFi kan gebruiken, gaat nooit ergens mee naartoe.
    Nou hebben de meiden uit de klas met zijn allen een groepsapp aangemaakt waar mijn dochter dus ook bij zit. Meestal gaan de gesprekken nergens over, ik kijk regelmatig even. Gisteravond ging ze naar mijn man toe om wat te laten lezen uit de app. Blijkt dus dat 1 van de klasgenootjes tegen mijn dochter zegt dat ze haar morgen dood zal maken :eek:. Mijn dochter schrok hier erg van vandaar dat ze het liet lezen. De reden waarom dat gezegd werd tegen haar werd niet helemaal duidelijk vanuit alle appjes. En het enige wat mijn dochter hierover kon zeggen was dat het gezegd werd omdat ze het voor een vriendinnetje opnam. Hoop gepraat, dochter in tranen en bang, zei niet naar school te willen..... zegt ook dat dit meisje haar vaker "pest" op school. Vooral omdat dit meisje haar vriendinnetje wel eens pest en mijn dochter het voor haar opneemt. Als jullie nog snappen wat ik bedoel....
    Ik heb de rest van de appjes eens zitten lezen ook en de taal die daar gebruikt word schrik ik van, de scheldwoorden vliegen je om de oren.... En elke keer diezelfde meid. Ik heb gezegd tegen mijn dochter om alles gewoon te negeren en nergens op in te gaan. Ze had zichzelf al uit de app gehaald, maar word door klasgenootjes er weer ingehaald om vervolgens verder te gaan schelden...
    Nou wil ik eigenlijk straks even langs te meester om dit ook even bij hem neer te leggen, wie weet een extra lesje social media te geven in de klas.
    Maar wat zouden jullie doen? Vind het zo sneu voor haar....

2. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.074
    2.220
    113
    Brabant
    Jeutje...heftig.

Dit is dus ook de reden dat onze dochter geen telefoon heeft en het nog niet zeker is of ze op t vo wel een smartpfone krijgt.
    Dit gaat zo ver en is áltijd beschikbaar.

Maar goed. Ik zou het aankaarten bij de meester (maar goed... Is dit "zijn probleem"?)
    En anders de ouders van de andere kinderen aanspreken. Vragen hoe zij er tegenaan kijken?

En je dochter een hele hele dikke knuffel geven, superknap dat ze naar jullie toegekomen is!

3. tuc

tuc Niet meer actief

Zeker aankaarten!
    Op school willen ze dit soort dingen ook weten hoor!

Verder zou ik dit ook tegen de ouders van dit meisje melden.

4. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Ik zou het zeker melden op school, ook bij de ouders van het andere meisje. En mijn dochter (dezelfde leeftijd als die van jou) heeft geen smartphone. Ik weet ook niet of ze een groepsapp in de klas hebben. Ik leg haar steeds uit dat als ze iets te appen hebben kunnen ze dat ofwel op mijn nummer doen, ofwel het gewoon tegen haar zeggen.

Op deze leeftijd zijn ze nog niet in staat te communiceren via de app. Ze weten niet hoe dingen overkomen. Ze kunnen zich nog niet uiten. Een lesje sociale media in de klas zal dat ook niet anders maken. En ik ga er van uit dat mijn dochter het sociaal gezien wel zal overleven dat ze op haar 9e nog geen mobiele telefoon heeft.

Ik zou dus de telefoon achter slot en grendel doen. Nergens voor nodig.

5. Sopje1234

Sopje1234 Bekend lid

30 okt 2018
    831
    534
    93
    Melden bij de leraar en de ouders van het meisje en screenshots van de dreigapps maken. Ik weet niet of je een groepsapp met de ouders hebt maar daar zou je het (zonder de naam van het meisje te noemen) even kunnen melden.
    Mijn dochter zit in groep 8 en heeft vanaf groep 7 een mobiele telefoon en heeft ook een groepsapp met haar klas. Merendeel van de tijd gaan de gesprekken nergens over (wie kan er spelen, 100 x hoi). In het begin van groep 7 ging het wel even fout omdat er enge kettingbrieven werden verstuurd, er veel gescheld werd en mensen uit de groep werden gezet en weer ingehaald en er weer uit gingen. We kwamen erachter toen 1 van de ouders waarschuwde voor de kettingbrieven omdat hij die ook had gekregen. 1 van de andere ouders ging toen even door de appjes heen en schrok toen van de sfeer van de onderlinge appjes. We hebben er toen even over gehad met de ouders en hebben toen besloten om niet alleen er zelf met de kinderen over te hebben maar ook om het aan de leraren te melden zodat die dat konden gebruiken voor een lesje social media. De klasse-ouders hebben toen een mailtje gestuurd naar de leraren en die hebben het er die dag erna de hele ochtend erover met de leerlingen gehad en ze hebben toen ook afspraken gemaakt met elkaar en sindsdien gaat het ook redelijk goed.

littlemunchkin vindt dit leuk.
  6. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.275
    2.035
    113
    Knap dat je dochter het bij jullie meldde! Ken je de ouders van het desbetreffende meisje? Dan zou ik daar aankloppen. Niet direct op hoge poten uiteraard, maar samen in gesprek gaan over het feit dat je je zorgen maakt en dat jouw dochter hier erg van geschrokken is. Als mijn dochter degene was die dit soort bedreigingen uitte zou ik dat namelijk heel graag willen weten! De telefoon van dat andere meisje zou in mijn ogen achter slot en grendel moeten, niet die van jouw dochter, nu ze juist zo dapper is geweest om dit aan jullie te vertellen. En het voorval inderdaad ook even op school melden.

Jessi79 en Zonnestralen vinden dit leuk.
  7. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vind een groepsapp op de basisschool ook totaal onverstandig. Mijn oudste is 3 maanden jonger dan ts dochter en die kan alleen nog maar dromen van een mobiel. Gaat gewoon echt niet gebeuren voorlopig.

8. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.089
    3.871
    113
    Screenshots maken, melden bij de leraar en de ouders van dit meisje.

9. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Ik ben vanmiddag even bij de leraar geweest.... hij zei ook dat het goed was even te melden bij hem. Had vanmorgen meteen in de groep een soort waarschuwing gegeven over de risico's. Dit omdat ik al aangegeven had dat het over het appen ging.
    Van de moeder van het andere meisje weet ik dat er meer dingen spelen met haar dochter, is net door een nare scheiding gegaan waar dochter veel last van heeft gehad. Ze was een collega van mij, vandaar.
    Heb idd bij mijn dochter benoemd dat het goed was naar ons toe te komen hiermee. En ook dat ze dit in de toekomst moet blijven doen!
    Zal eens met de andere moeder praten in elk geval.
    Dochter was in elk geval blij dat dat meisje vandaag wel normaal deed...

10. Angel1980

Angel1980 Niet meer actief

Ik vind het wel heftig wat ze heeft geschreven! En nog zo jong... Heel bizar allemaal..Goed dat je hebt aangekaart bij de meester, maar ik zou niet te lang wachten om met haar moeder te bellen. Ik denk dat ieder (weldenkend) persoon dit zou willen weten van zijn eigen kind. En er mag ook geen enkel excuus zijn om dit gedrag te vertonen. Dit is echt zeer grensoverschrijdend en belangrijk dat er op kort termijn iets mee wordt gedaan.

11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.492
    36.450
    113
    Dit inderdaad. Vind het geen normaal gedrag voor een 9 jarige. Mijn oudste van 11 zit ook in een groepsapp, die ik regelmatig lees ivm dit soort dingen, maar daar wordt niet gescholden en al helemaal niet met de dood bedreigd.

12. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.282
    16.678
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Zeker melden hoor. Ik vind het abnormaal gedrag en ook de ouders erop aanspreken.
    Mijn 12 jarige dochter werd afgelopen voorjaar via Instagram door iemand uitgescholden, vanuit het niets.
    Ik heb de volgende morgen direct de moeder gebeld en het besproken en zij was alleen maar blij dat ik contact op nam want had werkelijk geen idee. Het waren geen harde scheldwoorden in de vorm van k en k maar voor mij dusdanig om het direct aan te pakken. Heel goed dat jullie dochter er zelf mee komt, deed mijn dochter ook. Kind was helemaal overstuur.
    Dat social media is soms zo ontzettend slecht voor kinderen. Het is echt een groeiend probleem.

littlemunchkin en Angel1980 vinden dit leuk.
  13. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Ik ben wel benieuwd omdat ik een soort van consensus merk over dat de kinderen last hebbe van sociale media: Waarom laat je je kind dan op sociale media?

Ik had dit gesprek met moeders uit de klas van mijn dochter (alleen mijn dochter en een ander meisje hebben geen mobiel, de rest allemaal wel) en die hadden allemaal eigenlijk als argument: 'De rest van de klas heft ook een mobiel/social media accounts en anders valt mijn kind buiten de boot.'

Dus ik begin te denken dat social media en mobiele telefoongebruik op jonge leeftijd een gevolg is van allemaal ouders die bang zijn dat hun kind anders buitengesloten wordt. Klopt dat? Mijn kind merkt trouwens geen uitsluiting. Maar ik ook niet, heb ook geen social media, dus ik heb makkelijk praten naar mijn dochter toe.

fairy2011 en nigella vinden dit leuk.
  14. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.922
    5.236
    113
    Home
    pff
    ik zou ook zeker de leraar op de hoogte brengen en de ouders van dit meisje er gelijk mee confronteren en inderdaad screenshots maken.

ik zou ook haar uit die groep halen en de andere ouders vragen om het telefoon gebruik van hun kinderen beter in de gaten te houden ( beter nog afpakken ) want ze zijn er nog veel te jong voor

15. Angel1980

Het is voor ons ouders een nieuw begrip (social media) en ik vind het niet raar dat we nu vastlopen op dit gebied. Wij zijn immers opgroeid zonder internet, dus het wiel is (nog) niet uitgevonden.

Het doel moet uiteindelijk ook niet het vermijden van social media zijn, maar het leren er mee om te gaan. En dat is nog best lastig en dat gaat absoluut nog duizende keren fout. En ik denk dat (uitzonderingen daargelaten) kinderen moeten leren hoe het te gebruiken, maar nog belangrijker, ouders moeten hierin een hele belangrijke rol spelen. Zij zijn degene die moeten sturen, controleren en adviseren en daar gaat het denk ik fout. Want van bijvoorbeeld alle kinderen die bij mijn dochter op app zitten (27 totaal), is er slechts 1/3 die actief meekijkt. De rest gaat ervan uit dat het wel goed gaat. Uiteindelijk gaat het sociale omgangsvormen, niet anders dan dat je kind actief leert om 'u' te zeggen tegen volwassenen.

16. tuc

tuc Niet meer actief

Nou ik vind dat je zeker tot groep 8/de middelbare school af kan met vermijden van social media. Zo'n appgroep is op de basisschool nergens voor nodig imo. Het excuus dat je er op de middelbare helemaal geen zicht meer op hebt is flauwekul, dat is maar net hoe je dat regelt. Ik ken heel veel brugklassers en 2e klassers met een mobiel die echt vrij toegankelijk is voor hun ouders. Namelijk heel simpel, wil je hem niet afgeven ben je hem helemaal kwijt. Met een jaar of 16 lijkt mij dat echt niet meer nodig, maar met 13,14 zeker wel!

Juul75 vindt dit leuk.
  17. Angel1980

Eens hoor! En ik bedoelde ook de groep vanaf 11 jaar. Daarvoor heb je in mijn ogen geen mobiel nodig (uitzonderingen weer daargelaten). Mijn dochter (groep 8) heeft nu een mobieltje, maar ze is zo verschrikkelijk braaf dat ze alles aangeeft. En nog lees ik met enige regelmaat de appjes. Dat is mijn verantwoordelijkheid als ouder, ook om haar zo goed mogelijk te begeleiden.

Juul75 en tuc vinden dit leuk.
  18. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Idd zoals jullie zeggen, ze is ook nog echt jong voor dit soort dingen idd. Ze heeft hem eigenlijk gekregen om contact te houden met nichtjes en oma. Zo kwam er een vriendinnetje bij, gewoon gezellig. Nu ineens de groepsapp. Meestal zoals iemand zei hoihoihoi, en een grapje hier en daar. Maar nu dit.
    Vandaag haar moeder gesproken en die reactie was meer ach joh bedoelt het niet zo bladiebla, je kent het wel. Dus nogmaals uitgelegd hoe mijn dochter reageerde maar boeide niet genoeg blijkbaar want ze ging maar weg boodschappen doen:confused:
    Dochter zegt nu dat het allemaal weer leuk gaat met dat meisje, we houden het dus maar goed in de gaten

19. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Maar je geeft zelf al aan dat ze er te jong voor is. En contact onderhouden met nichtjes en oma, daar heeft ze toch geen eigen telefoon voor nodig? Ik zou hem achter slot en grendel doen tot ze er wel groot genoeg voor is

Oma en nichtjes kunnen ook gewoon bellen of appen op jouw telefoon.

20. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.089
    3.871
    113
    Tja, als die moeder het blijkbaar al geen moer boeit, kun je ook niet verwachten dat het kind er iets van leert en ik denk dat het een kwestie van tijd is tot ze weer gaan schelden en dreigen op de app.

Deel Deze Pagina