stuitbevalling of keizersnede

Discussie in 'De bevalling' gestart door steefie1990, 10 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. steefie1990

10 dec 2015
    52
    24
    8
    NULL
    NULL
    Hallo dames,

ik hoop wat reacties van vrouwen die hiermee ervaring hebben.

ik ben nu 35.5 week zwanger.
    in het begin van mijn zwangerschap hebben ze een uterus bicornis bij mij ontdekt. hierdoor ligt mn baby in een stuitligging en zal na hoe het eruit ziet ook niet meer gaan draaien.

mijn man en ik zijn woensdag bij de gynaecoloog geweest om het een en ander te bespreken.
    Door de uterus bicornis is een draaipoging al uitgesloten dus de keus gekregen voor een stuitbevalling of geplande keizersnede.
    volgens de gynaecoloog lag ze perfect voor een stuitbevalling.
    maar de keus is geheel aan ons.
    Nu moeten we woensdag de knoop doorhakken.
    Mijn voorkeur gaat uit naar de keizersnede omdat ik zo min mogelijk risico's wil voor de baby.
    mijn man is daar in tegen weer best heel positief over de stuitbevalling.

mensen die dezelfde keus moeten maken of ervaring hebben?
    ik hoor het graag!

2. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    dat je kindje nu perfect ligt voor een stuitbevalling wil niet zeggen dat ze straks er ook nog perfect voor ligt.
    en volgens mij is een stuitbevalling ook erg zwaar.
    maar een keizersnee is natuurlijk een langer herstel.
    en je man kan wel positief zijn over een stuitbevalling maar hij hoeft het niet te doen he ;)
    ik vind dat je moet kiezen wat jou en alleen jou het beste lijkt.
    jij moet het doen en een ander kan wel ideeen hebben maar jij moet het doen

3. Kinderwens87

Kinderwens87 Fanatiek lid

31 aug 2012
    4.175
    1.602
    113
    Vrouw
    Wat een lastige keuze:(, succes.

Ik heb deze keuze moeten maken bij mijn zoontje, draaipoging liep op niets uit dus ks of vaginale stuitbevalling. Ik heb er voor gekozen de weeen af te wachten (tot uiterlijk 41 weken anders werd het alsnog een ks) en een natuurlijke stuitbevalling te proberen. Ik wist van te voren dat het risico op alsnog een ks ongeveer 50% was en had van te voren hele duidelijke afspraken gemaakt met mijn gyn (zodra er ook maar iets was wat meer risico met zich meebracht werd het alsnog een ks). Ik had er zelf alle vertrouwen in, mn man was wat huiveriger (mede ook door de hoge kans op een ks) maar stond 100% achter mijn keuze.
    Bij 39+1 zijn de weeen begonnen, ook al was het nog licht ik mocht wel direct in het ziekenhuis blijven. De volgende ochtend zat er nog weinig vaart in, maar had ik voldoende ontsluiting om de vliezen te breken. Vanaf dat punt werden de weeen zwaar. Helaas lag ons kindje vrij hoog, en omdat er smalle billetjes in plaats van een steviger hoofdje op de bmm drukte bleef bij mij de ontsluiting hangen op 4 cm. De gyn heeft mijn wens om natuurlijk te bevallen heel serieus genomen, ik heb echt alle kans gekregen, maar uiteindelijk moest hij toch de beslissing nemen dat het alsnog een ks werd. Voor mij was het op dat punt ook goed geweest. De ks is mij ook erg meegevallen, ondanks de uitputtingsslag die er aan vooraf gegaan is.
    Helaas is het niet zo gelopen als ik gehoopt had maar ik zou het zo weer op deze manier doen. Voor mij voelde het goed de natuur zijn werk te laten doen, en pas in te grijpen indien nodig.

Laat je goed informeren door de gyn en doe waar jij je het beste bij voelt. De risico's zijn inderdaad hoger dan bij een ks, maar dan nog zijn de risico's relatief klein. En bedenk je ook dat de risico's bij een eventuele volgende bevalling na een ks ook niet mis zijn, dat was voor mij 1 van de redenen om het zo te willen doen.

4. Elmo

Elmo Niet meer actief

15 jaar geleden ben ik ook bevallen van een stuit kindje voorliggende placenta. Ik was 40+1 zwanger toen ik de vraag kreeg ks of wachten nou ja wachten de beslissing was snel genomen het werd een ks. De risico.s zijn gewoon groter dus tja als je een of twee kinderen wilt dan maakt een of twee ks ook niet uit of zelfs drie. 40+2 is hij geboren.

Ik zou als ik het over mocht doen weer deze beslissing genomen hebben samen met gyn daar liep ik al zoon lag van af af 27 weken is stuit en nooit heeft hij zich verder gedraaid.
    De tweede lag wel goed gelukkig. En toch een ks. :)

5. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Ik zou 100% voor een keizersnede gaan. Voor de kleine het meest veilig. Een groot percentage van de stuitbevallingen moet alsnog voor spoed keizersnee, wat natuurlijk de nodige risico's met zich mee brengt.
    Hier ook een kindje in stuit, en ik wil zelf ook geen stuitbevalling.
    Succes met het maken van een keus!

6. Dizzy

Dizzy Fanatiek lid

23 apr 2008
    2.758
    1
    36
    Een vriendin van mij heeft bij haar eerste een ks gekozen ivm stuit. Haar tweede kindje is op de normale manier te wereld gekomen (lag niet in stuit). Ik heb zelf een spoed ks gehad en ik vond het allemaal erg meevallen qua herstel en pijn maar dat is misschien ook omdat ik geen ervaring met een natuurlijke bevalling heb dus het niet kan vergelijken. Succes met je keuze!

7. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.231
    113
    Vrouw
    Nederland
    Als het medisch verantwoord is zou ik gaan voor een natuurlijke stuitbevalling, zeker als de kleine er perfect voor ligt. Je wordt sowieso goed in de gaten gehouden. Er zijn ook stuitbevallingen die wel helemaal goed gaan, staar je niet blind op de horrorverhalen.
    Hier lag de baby tot 36 weken in een stuit (gelukkig nog op tijd gedraaid) maar ik was dan ook voor een natuurlijke bevalling gegaan (mits verantwoord hè). Laat je goed voorlichten, beide opties hebben hun voordelen en risico's.

8. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    ik zou 100% voor een keizersnede kiezen,

hier op het forum was er 1 een paar weken na mij bevallen,het was haar 6e kind dus het kon allemaal wel qua eventuele stuit !
    net voor de bevalling hebben ze de kleine toch weten te draaien.

het hoofd ging er niet eens door zonder knip en vacuum, de knip kan wel met een stuit maar een vaccuum lijkt me toch enigs zin onmogelijk, en hoe willen ze het doen als alles er uit is maar het hoofd blijft zitten ?

ik heb altijd gezegd een stuit is een keizersnede maar dit heeft voor mij wel bevestigd waarom ik nooit een stuit zou doen.

maar welke je ook kiest.... JIJ moet je er goed bij voelen, lees je goed in slechte verhalen maar ook de goede, zo kun je afwegen wat voor jou de voor en na delen zijn zodat je ook voor je eigen gevoel de juiste beslissing kunt maken.

9. 27mama

27mama Bekend lid

8 mei 2013
    669
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb ruim 3,5 jaar een stuitbevalling gedaan en die is goed verlopen. Er zitten inderdaad wat meer risico's aan maar ik heb wel de keuze gemaakt om het te proberen. Ik wilde haar heel graag zelf op de wereld zetten en haar daarna meteen vasthouden. (Als het mocht dan natuurlijk).

Mijn dochtertje had wel een puntkontje van het persen haha. Ik zou het zo weer doen als ik voor de keuze stond.

10. devilduckie

devilduckie Actief lid

22 dec 2014
    172
    10
    18
    basisschool lerares
    Ik heb ook gekozen voor een normale bevalling, hier ook een kindje in stuit (al sinds de 20wkn echo en daarna elke controle altijd in stuitligging gezien). Nu is het wachten tot het gerommel begint en hopen dat het inderdaad via de normale manier ook lukt. Ik wil het sowieso proberen, is het niet mogelijk ivm te weinig ontsluiting oid dan accepteer ik een keizersnede ook makkelijker.

11. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Aiden lag destijds ook in stuit. Draaipogingen waren mislukt.

Mijn gynaecoloog raadde mij een stuitbevalling ten zeerste af vanwege mijn smalle bekken en kleine bouw. Hier heb ik destijds dus een geplande keizersnee gehad welke mij 100% meeviel. Herstelde ook erg snel. Aan de andere kant is het wel een buikoperatie uiteraard.

12. masami

masami Fanatiek lid

27 jul 2011
    4.248
    802
    113
    Vrouw
    Ik heb van mijn eerste een stuitbevalling gehad en ik heb eerlijk gezegd niet eens over een ks nagedacht.
    Gyn is er toen trouwens niet eens over begonnen.

Wel hebben ze bij voorbaat een knip gezet, zodat er zeker ruimte was voor het hoofdje.

Ik zou sowieso 100% voor een stuitbevalling gaan (wel verantwoord natuurlijk) mits ze dus van te voren inknippen ivm het hoofdje.

13. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Wij wilden geen enkel risico voor onze zoon, dus wij hebben voor een ks gekozen. Het idee dat het hoofdje als laatste naar buiten zou moeten vond (en vind) ik erg beangstigend!

14. steefie1990

10 dec 2015
    52
    24
    8
    NULL
    NULL
    de nacht van donderdag op vrijdag zijn mn vliezen gebroken.
    nu hadden we besloten voor de keizersnede te gaan.
    maar omdat ik nog geen 37 weken zwanger ben wil de gynaecoloog liever een stuitbevalling dan een keizersnede.
    dus nu is het zo als ze vannacht, zaterdag of zondag komt ze echt eerst een stuitbevalling willen proberen onder streng toezicht.
    maandag ben ik 37 weken en heb ik dan nog geen weeën dan willen ze wel een keizersnede doen.
    volgens hun was het en omdat ze in stuit ligt en 'te vroeg' mn vliezen zijn gebroken het echt het beste is om alles zo natuurlijk mogelijk te laten verlopen.
    dus eigenlijk een beetje overdonderd en we weten ook niet echt wat we er van denken. aan de ene kant hebben we zoiets als zoveel gynaecologen echt de stuitbevalling aanbevelen moeten we dan echt niet op hun kennis en ervaring afgaan?

15. devilduckie

devilduckie Actief lid

22 dec 2014
    172
    10
    18
    basisschool lerares
    Bij mijn zkh zetten ze ook standaard een knip, krijg je infuus zodat ze er weeën opwekkers in kunnen gooien mocht het nodig zijn. Kom je op een halfbed te liggen en krijg je een catheter... Voorwaarden van stuitbevalling zijn dan; 1cm ontsluiting per uur en goede hartslag. Gyn noemde nog dat je er zelf wel 100% achter moet staan. Als ze merken dat jij ook maar iets twijfelt dan laten ze je niet persen.
    Kortom, de "spelregels" bij stuitbevalling zijn streng en de lijntjes erg kort. Wanneer er iets niet volgens plan gaat dan zetten ze, tov een hoofdligging, sneller een ks in.

Vind het wel prettig dat ze je extra goed in de gaten houden..

16. devilduckie

devilduckie Actief lid

22 dec 2014
    172
    10
    18
    basisschool lerares
    Wat bijzonder dat ze je perse eerst laten proberen via de natuurlijke weg.. Mss idd omdat je vliezen al gebroken zijn? Hoop dat het allemaal voorspoedig verloopt!

17. steefie1990

10 dec 2015
    52
    24
    8
    NULL
    NULL
    hoi dames,

ik wil jullie nog even laten horen hoe het is verlopen.
    tot zondag nog geen weeën gehad dus besproken dat smaandags de keizersnede plaats zal vinden.
    maandag rond 1 uur werd ik naar de o.k. gebracht en om 13.34 is onze dochter Kailynn geboren.
    Helaas heeft ze een moeilijke start gehad. Ze vond het erg lastig om zelf te ademen en de kinderarts vertrouwde het dus niet om haar bij mij te leggen. dus werd mn man meegestuurd met haar naar de afdeling neonatologie. nu ik dit typ gaat het gelukkig al een heel stuk beter met haar. er word gedacht dat ze heel misschien een infectie heeft opgelopen doordat de vliezen al redelijk lang gebroken waren of natte longetjes.
    De uitslag van de infectie krijgen we vandaag binnen dus allemaal heel spannend.
    met mij gaat het nu wel redelijk. dinsdagochtend voor het eerst zelf uit bed om te douchen. merk wel dat Hoe later het word Hoe moeilijker het word om uit bed te komen ivm pijn.
    waarschijnlijk mag ik donderdag naar huis. hopelijk dat ons kleine meisje snel daarop naar huis mag. gelukkig is ze hier in goede handen

18. Joycelyn

Joycelyn Bekend lid

27 feb 2015
    602
    1
    16
    NULL
    NULL
    Gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochter! Fijn dat jullie in goede handen zijn in het ziekenhuis en hopen dat jullie allebei snel aan de beterende hand zijn.
    Hier ligt dochterlief ook nog in stuit en gyn zegt dat voorwaarden voor natuurlijk bevalling gunstig zijn, dus gaan we zeker proberen. Op ieder moment mag ikzelf aangeven tóch een KS te willen en uiteraard houdt het ZKH alles goed in de gaten en zal ingrijpen wanneer zij het nodig vinden. Wel spannend....

19. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochter! Hopelijk knapt ze snel op en mogen jullie saampjes naar huis.

2 dagen geleden weer een verhaal gehoord van een kindje wat tijdens een stuitbevalling is overleden wegens zuurstof tekort. Maakt de keus voor mij persoonlijk toch echt reuze eenvoudig...

Deel Deze Pagina