Mijn zoontje gaat nu 2 dagen naar het kdv. Ik betaal dus voor 2 hele dagen. Ik zelf ben echter de ochtenden thuis. Werk op een bso en daardoor alleen 's middags weg. Nu gebruik ik die ochtenden om extra uurtjes te werken als dit kan, maar zo vaak gebeurt dit niet. Zou ik nu echt goedkoper uit zijn als ik over zou stappen naar een gastouder? Dit omdat je dan natuurlijk per uur betaald. En hoe zit dit dan met de belasting? Financieel hebben wij het absoluut niet breed en ben dus altijd op zoek naar manieren om goedkoper uit te zijn, maar wil niet dat mn zoontje er zelf last van heeft (14 maanden).
Op mijn KDV kan je je kindje ook halve dagen brengen. Bv een ochtend is brengen tussen 7:30 en 9:00 en ophalen van 12:00-12:30 En de middag is brengen tussen 13:00 en 13:30 en ophalen tussen 16:30 en 18:30. Je betaald dan ook maar een halve dag.
Als je een kdv hebt waar je dagdelen kunt afnemen dan maakt het misschien niet uit, maar als je dat niet kunt bij je kdv dan ben je bij een gastouder waarschijnlijk voordeliger uit. Kom je trouwens niet in de knoei met de 140% regeling? Je komt nog maar 140% van je gewerkte uren (100% werk + reis en ophaaltijd) voor kot in aanmerking. Bij mij betaal je wat je afneemt en ook niet in vakanties/ vrije dagen, dus dat scheelr ook nog. Maar het hangt van je gastouder want er zijn er ook die hele dagen in rekening brengen en vakanties ook door laten betalen. Bij een gastouder heb je ook nog te maken met het gastouderbureau (gob) waar je ook elke maand aan moet betalen. Sommige gob`s vragen weinig (25 euro) en andere vragen 200,- per maand. Verder krijg je over max 5,09 vergoeding dus een dure gastouder + duur gob betekent ook zelf bijbetalen. En als ze dan nog perse met hele dagen werkt dan ben je misschien zelfs duurder uit. Hangt er dus sterk vanaf welke gastouder je hebt. Google anders eens op gastouder + je woonplaats en vraag het dan gewoon eens na bij die gastouders.
Ik zou gewoon eens gaan rond kijken in je omgeving. Kijk eens op www.degastoudercentrale.nl daar kun je gastouders vinden. Je kunt dan zelf altijd nog uitrekenen of het echt goedkoper is of niet, verschilt inderdaad per gastouder en per gastouderbureau. Maar ik denk dat het in jouw situatie al snel goedkoper is! Het scheelt toch een heel aantal uren, en meestal betaal je voor een gastouder niet heel veel meer dan bij een KDV. Ik weet natuurlijk niet je specifieke situatie, maar stel dat je maar de helft van het aantal uren nodig hebt wanneer je een gastouder kiest, dan ben je zeker goedkoper uit. Een gastouder is niet 2 keer zo duur als het KDV! Daarbij heeft Yolanthe wel een goed punt. Je krijgt vanaf dit jaar alleen nog toeslag over 140% van de uren die je werkt. In jouw geval zal dat dus waarschijnlijk minder zijn dan de uren die je afneemt! Even goed checken dus! Oja, en kijk eens of je een gastouder kunt vinden die wat flexibel is. Dan zou je eventueel je zoontje ook gewoon kunnen brengen als je een keer wel 's ochtends kunt werken!
Zit er geen kdv in de buurt waar je per uur kan betalen??? Die kleine van mij gaat naar een kdv waar dat kan. En er komen er hier in de buurt steeds meer waar dat kan. Ik geef voor de 20ste van de maand op, welke uren hij de maand erop komt, en die uren betaal ik. Dus van 10-14 uur, is 4 uur betalen. 6.36 euro per uur
Hier hebben we 1 stichting met diverse locaties en kan je geen halve dagen of uren afnemen (werk er zelf ook). Ik ga eens goed bekijken of het voor mij te doen is om over te stappen naar een gastouder.