Ervaringen met antidepressiva citalopram

Discussie in 'De lounge' gestart door Mamia, 1 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamia

Mamia Actief lid

3 dec 2014
    480
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi meiden,

Ik heb al sinds mijn zwangerschap last van depressie, wat alleen maar erger aan het worden is. Nu heb ik van mijn psycholoog de antidepressiva citalopramvoorgeschreven gekregen.

Ik vroeg me af wie hier ervaring mee heeft en wat de eventuele bijwerkingen bij jullie geweest zijn? Ik maak me nogal erg druk om gewichttoename :( Doe sinds mijn bevalling heel erg mn best om wat kilo's af te vallen.. Moet er niet aan denken om nig meer bij tekomen..

Verder schrok ik mij enorm van de lijst met bijwerkingen op de bijsluiter! Vandaar mijn topic eigenlijk..

Wie kan mij wijzer maken en/of gerust stellen?

2. FB1984

FB1984 VIP lid

17 jul 2010
    7.586
    0
    36
    Zuid-Holland
    Ik heb escitalopram. Weet niet of dat hetzelfde is?

De bijwerkingen die ik had:
    De eerst paar maanden erge hoofdpijn(heb ik anders nooit)
    Veel gapen/geeuwen.
    Na 4 maanden ging ik aankomen en blijf helaas aankomen.

Of dit komt door de medicijnen of doordat ik mijn lichaam meer rust geef, dat weet ik niet.

Ik heb de medicijnen gekregen voor mijn burn out met hevige stemmingswisselingen

3. FB1984

FB1984 VIP lid

17 jul 2010
    7.586
    0
    36
    Zuid-Holland
    Maar je moet je niet druk maken om de eventuele bijwerkingen of gewichtstoename.
    Het is belangrijker dat jij je beter gaat voelen en lekker ik je vel zit en je depressie weg gaat!

Je gewicht komt daarns wel weer!!

4. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Meid niet bij voorbaat vd bijwerkingen uitgaan. Eerst in het koppie alles weer gezond en fit en dan komt de rest daarna! Je goed voelen is zooooooo veel waard.

ik geen ervaring maar wel bekend door vriendinnen/werk,

5. MissBianca

MissBianca Fanatiek lid

11 jun 2011
    1.143
    12
    38
    Uden
    Ik heb citalopram geslikt, ongeveer 2 maanden. Ik had geen bijwerkingen overdag, dus niet misselijk ofzo (alleen eerste 3 dagen heel moe). 's Nachts sliep ik wat lichter en ik klem met mijn kaken in mijn slaap maar met citalopram nog erger. Op een gegeven moment bleef ik kaakpijn houden en nu gebruik ik mirtazapine. Ben daar wel tevreden over. Deze staat erom bekend dat je er beter van slaapt maar ook gewichtstoename. Dat klopt bij mij ook wel (ik was net iets te dun naar mijn zin maar nu moet ik echt op gaan letten dat ik niet teveel ga wegen). Maar denk dat je door elke antidepressiva gewichtstoename kan krijgen. Je hebt immers minder stress en van stress val je over het algemeen sneller af.
    Sterkte!

6. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    Ik heb het 2 jaar gebruikt,kreeg na een dag al meer rust in mijn hoofd. Ze zeggen dat het even duurt voordat je iets merkt maar ik merkte het meteen. Ik had niet veel bijwerkingen,alleen een droge mond snachts.
    Toen ik er mee stopte kon ik opeens weer echt lachen dus het vlakte me wel iets af.
    Ik heb nu weer buien en zat er laatst aan te denken om weer te beginnen maar ik durf niet meer. Weet ook niet waarom eigenlijk

7. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.249
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    Hier ook twee jaar gebruikt. Beviel mij goed! Eerste paar weken wel wat bijwerkingen, inderdaad hoofdpijn en mijn stoelgang was anders. Daarna nergens meer last van, ook geen gewichtstoename. Het hielp mij erg goed om alles minder somber in te zien, de druk van alles moeten verdween wat meer. Als ik het nodig heb zou ik het zo weer gaan slikken, gelukkig nu niet nodig ;)

8. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    geen gewichtstoename, alleen ik kreeg hallucinaties ervan... maar dat heb ik met veel medicijnen (setraline, metroprolol, propanolol).
    emotioneel hielp het helaas niet. maar hoor weer van anderen die er wel veel baat bij hebben dat het weer een hoop rust geeft.

9. Cooks

Cooks Fanatiek lid

9 mrt 2011
    1.312
    66
    48
    Overijssel!
    Hier slik ik het al jaren.
    gewichtstoename valt mee en bijwerkingen vallen ook mee :)
    Je bent de eerste paar weken moe maar dat is het wel ongeveer :)

succes

10. Linnepin86

Linnepin86 Fanatiek lid

10 jun 2013
    1.324
    184
    63
    Gelderland
    Ik heb een maand of 8 citalopram geslikt, ook na de geboorte van onze zoon. Ik zou je niet te druk maken om de bijwerkingen.
    Het enige waar ik last van had was dat m'n libido naar een 0-punt zakte. Voor mij niet zo'n probleem, manlief vond het minder leuk 😉
    Het heeft mij wel goed geholpen, maar het maakte me wel vlak. Weinig negatieve emoties, maar dus ook weinig positieve emoties. Toen ik die medicatie slikte vond ik het allemaal wel best. Het heeft me wel geholpen om echt uit het negatieve te komen.
    Sterkte ermee! Je hebt er nu niet zoveel aan, maar het komt echt goed!

11. Asherah

Asherah Bekend lid

22 mei 2012
    807
    0
    0
    Istanbul
    Ik heb het ongeveer een jaar of 2 gebruikt, werkte voor mij goed tegen de depressie, jammergenoeg niet voor mijn angsten. Ik was ook bang om aan te komen, maar ben van citalopram niet aangekomen. Bijwerkingen vielen reuze mee, alleen de eerste paar dagen heel erg moe en wat misselijk!

12. Theebeeb

Theebeeb Niet meer actief

Na de geboorte van mijn jongste heb ik een flinke pnd gekregen. Ik wilde beslist niet medicatie gaan gebruiken. Maar na 2.5 maand moest ik dit doen, icm therapie bij de psycholoog.
    Ik gebruik het nu ruim twee jaar. De eerste weken had ik enorme hoofdpijn. Heel typerend. Alsof er een soort vliegtuigje die aan de voorkant mijn hoofd invloog en aan de achterkant er weer uit, en dat de hele dag door. Dit heeft vier weken geduurd. Toen begon ik me ook al een stukje beter te voelen geestelijk. Meer rust in mijn hoofd in plaats van complete chaos en paniek. Ik reageer heel goed op citalopram.

Een maand geleden ben ik iom de psychiater af gaan bouwen volgens schema. Man o man wat akelig. Ik voelde me na een paar dagen opgefokt, gespannen, en heel somber. Mijn lontje werd steeds korter en mijn stemming steeds grilliger. Ikl leek wel een heks. Totdat ik besefte, dit kan zo niet, en dit wil ik zo niet. Ben direkt weer begonnen, en voelde mij de volgende dag direkt een stuk beter weer. Een oase van rust in mijn lijf en hoofd.
    Dan elke dag maar een tabletje, dat gun ik mijzelf en mijn gezin.

Nooit last gehad van gewichtstoename.

13. Miekje83

Miekje83 Actief lid

13 jul 2010
    100
    0
    16
    Ik slik al bijna een jaar citalopram. De eerst maand vond ik een beetje naar, want ik werd er misselijk van, maar al heel snel voelde ik me een heel stuk beter. Wel ben ik zo´n 7 kilo aangekomen.

14. Mamia

Mamia Actief lid

3 dec 2014
    480
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties meiden. Wat fijn om te lezen dat de bijwerkingen mee vallen :) nu ben ik toch wat gerust gesteld.

Ik ga er zowiezo mee beginnen, maar gezien de situatie (ik ven meestal alleen met de kleine) was/ben ik erg bang voor de bijwerkingen. Maar nu ik jullie reacties en ervaringen gelezen heb, valt het dus allemaal best wel mee :) ik kan wel leven met wat hoofdpijn en/of misselijkheid, zolang ik er maar kan zijn voor onze kleine meid en er niet doodziek en suf van word..

15. Janna

Janna Fanatiek lid

Ik heb ook geen last gehad van gewichtstoename. Wel heb ik de eerste weken regelmatig hoofdpijn gehad. Wat erger was, was dat de depressieve klachten enorm toenamen. Ik ben echt in een crisis gekomen. Bovendien sloeg het totaal niet aan. In een hogere dosering eindelijk wel wat effect, maar nog veel te weinig. Ik moet dus binnenkort andere medicatie uitproberen.

Edit: escitalopram is in eigenlijk min of meer hetzelfde als citalopram. Het is een stereo-isomeer, wat simpel gezegd betekent dat het hetzelfde molecuul is, maar dan in spiegelbeeld.

16. Pechvogol

Pechvogol Fanatiek lid

19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    Ik heb deze ad een jaartje gebruikt en kan er alleen maar positief over zijn. Geen nare bijwerkingen toen ik eraan begon (en ik heb er meerdere geprobeerd waar ik allerlei bijwerkingen ga, niet relaxt ), geen gewichtstoename en geen problemen met afbouwen. Heeft een supereffect op mij gehad, vanuit mijn ervaring kan ik het alleen maar aanraden.
    Maar ook als je in het begin wat nare effecten ervaart zou ik toch aanraden ff door te zetten. Er is uiteindelijk toch een reden waarom je eraan begint. Ik beredeneerde ook: de fysieke bijeffecten (toen ik andere ad gebruikte jaren geleden) waren niks in verhouding tot hoe ik me mentaal voelde.
    Succes!

Deel Deze Pagina