hoi allemaal, ik heb een komkommerplantje gezaaid. Eerst in het gekochte bakje van 15 bij 15 - daarna omgezet in een leuk houten kistje van 20 bij 30 - maarja, wat nu? Ik heb dus absoluut geen verstand van planten / moestuinen etc. Maar besef nu wel dat er iets moet gebeuren, want dit gaat te groot worden. In dit kistje zitten 4 plantjes. Nu staan ze binnen. Ik geloof dat het het beste is om ze binnen te houden? Maar kan dat gewoon in een grote pot? Waar haal ik 'iets' waar hij in kan klimmen? Moet ik bijmesten? Ik zie een leuk kronkelsliertje nu uit één van de plantjes groeien- wat is dat? Ik hoop dat er iemand is die me verder kan helpen... ik vind het verder ontzettend leuk maar moet nog veel leren... Athina
Het is een klimplant. Dat "kronkelsliertje" is het gedeelte waarmee hij zich vast gaat grijpen aan iets. Zou hem dus ergens plaatsen waar hij tegenaan kan klimmen. Buiten kan prima. Tegen een schutting of stukje betonijzer. Straks als er komkommers aan komen kun je die het beste in een pantykousje doen en vastbinden aan het ijzer.
het is echt een buitenplant, hij word erg groot. dat wil je niet in je huiskamer lijkt mij. maar het is nu nog veel te koud voor de komkommerplant. dus wat mij het beste lijkt, is hem in een grote pot zetten, met iets waarlangs hij omhoog kan klimmen. en als het straks warmer word, hup naar buiten.
bedankt voor de reacties.. ja ga inderdaad maar een buitenpot kopen die een beetje geschikt is voor binnen ook... en ach; een beetje groen in huis is niet weg haha
Je kunt hem het beste rustig overzetten. Op een zonnige dag (beschut tegen wind) laten 'wennen'. Of in een bijkeuken/garage laten wennen aan iets koudere temperaturen?
Je hebt hem eigenlijk wat te vroeg opgekweekt want een komkommer mag echt pas na ijsheiligen naar buiten. Als hij nu buiten staat en het vriest in de nacht is ie hartstikke dood .
Hij klimt ook langs een touwtje omhoog. Net onder een elleboog knoop je het touwtje dan vast. Misschien kun je hem zo vast omhoog leiden tot je hem naar buiten kunt doen.
Ik had wat stokjes tussen de plantjes staan, meer niet. Op een gegeven moment buiten gezet en opeens komkommers. Niks bijzonders mee gedaan alleen water gegeven en in de zon gezet.
Hoi, Hier al een paar jaar een komkommer in de moestuin. Het is een flinke plant die echt ruimte, zon en veel water nodig heeft. Je kan hem laten klimmen of laten lopen over de grond. Bij mij komen er circa 20 flinke komkommers per plant aan. Over de panty, die kan je gebruiken om water te geve, hoef je niet om elke komkommer te binden, maar hang hem in een emmer water en het uiteinde bij de wortel van de plant. Het verhaal van ijsheiligen is oude koek, met alle veranderingen in het klimaat! Ik zou hem half april (dan poten wij ook) in de tuin of buiten zetten, anders heb je straks een overwoekerde vensterbank.