Grrrr... consultatiebureau!!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Revolucia, 24 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Revolucia

Revolucia Actief lid

10 apr 2009
    475
    1
    0
    regio Rotterdam
    Ik ben niet de eerste of de enige met dit topic denk ik, maar wat een frustratie!! Kom net bij het cb vandaan en wat begon als een leuke dag is al snel ... nou ja, je snapt wel wat voor woord hier moet staan ;)

Emma is net 5 maanden en kan zich nog niet omrollen. Ze probeert t wel, maar het lukt gewoon (op een enkele toevalstreffer na) nog niet. Geen probleem, vinden wij... ik ken zat kindjes die nog een stuk later waren en daarmee is het ook helemaal goed gekomen. Ieder op z''n eigen tijd toch?

Nu heeft mevrouw sinds kort wel het zitten ontdekt. Ze kan nog niet zelf gaan zitten, maar blijft (zeker met een steuntje in de rug) al best lang los zitten. En mooi dat ze het vindt! Ze trekt zich continu op, aan de boog van de wipstoel, aan je vingers als ze de kans krijgt... en miemelen als ze moet liggen natuurlijk. Ik ben helemaal trots op mn mooie meisje, dat ze het al zo goed kan!

Maar nee, niet volgens de gezellige arts van het consultatiebureau. Ik moet haar niet meer stimuleren om te zitten als ze zich nog niet kan omrollen, da's niet de goede volgorde van ontwikkeling :(

Zou dat echt uitmaken, wat ze eerst doen?? Ik voel me nu weer hartstikke onzeker, doe het toch blijkbaar niet goed... Maar aan de andere kant: hoe zien ze dat voor zich? Moet ik haar dan constant terug naar beneden duwen als ze zich optrekt? Oefenen met draaien doen we al elke dag... misschien nog goede tips hoe ik dat beter kan stimuleren...

Pffff... wat een gedoe zeg!! :x Zo ga je volgende keer echt met lood in je schoenen naar dat %&%*^ bureau!!

2. Daydreamy

Daydreamy Fanatiek lid

7 sep 2007
    3.945
    42
    48
    Vrouw
    Onderwijsassistent
    Ergens in de Polder
    Eerlijk gezegd zou ik niet weten of het echt kwaad kan, zolang ze het zelf doet zal haar rugje het wel aan kunnen denk ik dan..

Maar wat het rollen betreft, kevin heeft het 'geleerd' door de televisie :) hij kijkt ong. 20 miuten per dag en vind het geweldig.. dus ik dacht, ik leg em op z'n rug voor de tv en kijken wat ie doet.. nou de eerste paar keren was het omhoog kijken (nek naar achter) en toen ineens... voila! hij lag op z'n buik :D
    Terugrollen doet ie nu alleen als ie niet te moe is, anders blijft ie net zolang liggen tot ie in slaap valt of een van ons hem oppakt ;)

Btw het rollen deed ie vanaf ong. 6 1/2 maand

3. Angelique05

Angelique05 Actief lid

10 jan 2009
    189
    1
    18
    Vrouw
    Moeder
    hoihoi,

nou ook wij hebben helemaal geen goede ervaringen met het cb en ik denk idd meerdere niet, die mensen werken volgens een boek en niet volgens een kind!!!
    Hou dit maar in je achter hoofd, ik denk ook niet echt dat het wat uitmaakt, toen ik 2 was zei mijn moeder dat ik allemaal rolde en niet wou lopen, nou jammer dan voor het cb nu loop ik toch ook gewoon en sta alweer 29 op deze aardbol en er is niks mis met mij.
    dus meis, maak je niet druk wij gaan alleen nog maar voor de prikjes en verder niet, ik heb heel wat problemen door hun nalatigheid gehad.
    Want toen joey zoveel spuugde (hele fles terug) kon ik volgens het cb als net moeder zijnde dat nog niet beoorden wat een mondje terug was dus was het misschien vervelender voor de wasmachine???of voor joey zo werd dat letterlijk aan mij gevraagd.
    Maar later bleek wel dat joey een koemelk eiwit allergie had en al 6 weken op de verkeerde voeding zat en is daardoor dus bijna gestikt en met de ambulance weggehaald.
    Dus doe gewoon wat je hart je in geeft.
    Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
    groetjes angelique

4. sukkie

sukkie Fanatiek lid

8 mrt 2008
    1.166
    1
    0
    Ach, laat ze de hik krijgen daar op het CB. Dat rollen komt vanzelf wel. Het is toch niet zo dat ze nu helemaal niet meer op de grond ligt?? Zo lang ze nog ligt komt dat vanzelf goed met rollen. Onze spruit rolde met zeven maand en dat is volgens mij nog vroeg genoeg!!

5. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

welk kind werkt er nou precies helemaal volgens "het boekje" ? een robot ja, die van "artificial intelligence" misschien in die film, ik denk dat die als enige alles volgens het boekje en op de juiste volgorde heeft gedaan ;)

6. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.036
    1.857
    113
    Provincie Groningen
    Trek je het niet aan.
    Gelukkig zit ik echt bij een ontzettend leuk consultatie bureau.
    Toen ik met 6,5 maand heen moest, kon Valerie ook nog niet omrollen van rug naar buik. Arts vond dit geen probleem, ze zei dat het vanzelf wel komt.
    Valerie kon toen al ontzettend goed zitten zonder steun, was de arts helemaal verbaasd over. We mochten zelfs al met haar gaan fietsen, omdat ze zo stevig zat.
    Ze heeft niks gezegt over een verkeerde volgorde of zoiets. Elk kind bepaalt zijn eigen volgorde en zijn eigen tempo.
    En nu sinds 1 week kan Valerie in eens rollen....

7. Foxter

Foxter Niet meer actief

Sterre zit ook al een tijd en rolt pas sinds kort veel om, hiervoor af en toe eens.
    Op het bureau zeiden ze dat elk kind het op zijn eigen tempo doet.

8. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Ik ben dan maar blij dat hier geen CBs zijn die zich met opvoeding en ontwikkeling bemoeien.

9. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Dat ze niet nog niet rolt lijkt me een minder groot probleem dat je dochtertje te laten zitten als ze het nog niet zelf kan. Want dat is niet goeed voor het ruggetje. Natuurlijk lieten wij dochter ook weleens zitten hoor! Maar niet te vaak, liggen is gewoon beter. Dochter kon al heel snel draaien van buik naar rug en later pas van rug naar buik. Mijn dochter deed het dus in de verkeerde volgorde. Gelukkig heb ik geen "zeurcb" en vonden ze het wel prima. Ik had geluk want dochter had met meer dingen een rare volgorde.

10. limegreen

limegreen Bekend lid

6 mei 2008
    892
    0
    0
    zo alls angelique05 ook al zij ,ze werken daar echt volgens het boekje..
    onze dochter was bij de geboorte 55 cm en was met 6 maanden 70 cm en ik moets toch wel even horen dat ze te snel geroeit was en boven het gemiddelste lijntje.
    ik zou als ik jou was het ook niet allemaal zo serieus nemen.

11. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Ik weet niet welk cb je heen gaat, maar wij hebben ook een heel leuk team op het cb. Die kijken naar ieder individueel kindje. En niet volgens een of ander schema.
    Als ik zelf wat twijfels/zorgen heb om de groei/ontwikkeling van ons meisje weten ze me altijd weer met een gerust gevoel te laten vetrtrekken.

12. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik heb ook nooit problemen met het consultatiebureau. Ik denk dat het ook erg afhangt van hoe je als ouder luistert naar wat ze te zeggen hebben...

On topic: Met bewust draaien oefent je kindje zijn rug en nekspieren. Dit gaat volledig bewust dus ze kunnen zelf reguleren hoeveel inspanning ze leveren en hoeveel druk ze op de rug zetten. Met (niet zelf) zitten staat er veel druk op de rug en dat kunnen ze zelf nog niet bepalen. Natuurlijk vinden kindjes het leuk: het geeft weer een ander uitzicht en papa en mama doen zo leuk.
    De 'verkeerde' volgorde is natuurlijk onzin maar wat die arts bedoelt:
    Probeer je kindje te stimuleren met omrollen en laat het zitten nog even voor wat het is. Als het kind zelf kan omrollen (bewust) dan is het tijd om de rug te gaan gebruiken voor zitten.

13. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    #13 Nikita23, 24 jul 2009
    Laatst bewerkt: 24 jul 2009
    Ik ben het helemaal met Zwaantje eens! Misschien had de cb-arts dit duidelijker moeten uitleggen. Misschien een tip: Je zou het in het vervolg ook kunnen vragen wat de achterliggende gedachte is achter datgene de arts je vertelt.

Hier ook goede ervaringen met het cb! En wij luisteren ook op onze eigen manier. Ik vertel dat trouwens altijd wel hoor! Zo geef ik de cb-arts de mogelijkheid me echt iets op het hart te drukken wanneer het belangrijk is. Zoals laatst: we hadden onze eerste afspraak met Noa op het cb en hadden een inval-arts. Erg aardige vrouw. Aan het einde vroeg ze hoe het met voedingen ging. Ik vertelde dat ik (toen nog) fulltime kolfde en de hoeveelheid die ik tekort kwam (onderproductie) aanvulde en daarmee net van acht naar zeven voedingen gegaan ben. Toen zei ze dat ik wel over mocht gaan naar vijf voedingen. Ik vertelde haar dat ik dat onzin vond omdat ze pas net van acht naar zeven voedingen gegaan was. Ze zei: "Ja, je hebt ook wel gelijk, je kunt die kleintjes niet dwingen". Ze zijn vaak best voor rede vatbaar hoor;)

14. shampoo

shampoo Bekend lid

6 sep 2008
    948
    0
    0
    Rotterdam

En zitten op schoot terwijl je je handen onder zijn/haar oksels hebt? Dus met het gezicht naar je toe? Kan dat ook al kwaad? Want dat doen wij...:(

15. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Wat naar dat je zo'n CB hebt zeg.. De onze is zo fijn. Vind het jammer dat anderen dat niet hebben. Hier zeuren ze eigenlijk nooit over de ontwikkeling of groei. Terwijl de kleine qua groei best hard ging (te?). En Qua ontwikkeling best langzaam..

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat als ze vaak zit, ze niet een reden heeft om te leren draaien.
    Als ze op haar rug ligt, en iets wil zien. Dan kan ze of gaan zitten of gaan rollen. Zitten dat lukt nu. Dus dat rollen hoeft dan niet meer.
    We hadden hier hetzelfde een beetje met zitten. Mijn zoontje speelde altijd op zijn buik. En zat max 5 minuten voordat hij weer ging liggen. Hij ging dus pas zelfstandig zitten na zijn 1e verjaardag. Nogal laat, maar wel logisch als je niet de behoefte hebt om te gaan zitten.

16. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Shampoo: Ik denk dat alles met mate wel prima is. Haar goed ondersteunen betekent ook dat niet alle belasting op haar ruggetje zelf komt en dat is met zelf zitten natuurlijk wel zo. Komt in mijn ogen bij dat alles nog van week kraakbeen is en nog niet 'verbeend'. Kort door de bocht kun je dus nog heel veel schade toebrengen op deze leeftijd waar ze op volwassen leeftijd veel last van kunnen krijgen. Ik heb van mijn fysio begrepen dat bij ruim 60% van de rugpatienten de klachten voorkomen hadden kunnen worden in de kindertijd. Dus in zekere zin begrijp ik het cb wel. Neemt niet weg dat ik vaak lees dat het soms wel op een vrij lompe manier gebracht wordt door zo'n arts.

Nog even iets over dat kraakbeen: Wij liepen van de week in het bos met onze 15 maanden oude zoon. Hij loopt en rent als de beste en wij pakken vaak allebei een handje van hem en zwiepen hem dan de lucht in. (Je begrijp wel wat ik bedoel). Komt er een vrouw die daar ook haar hondje aan het uitlaten was achter ons aangehold en zegt: Willen jullie daar alsjeblieft mee stoppen? Ik had al een houding van 'waar bemoeit dat mens zich mee' maar mijn man stond voor haar open en vroeg haar waarom. Ze vertelde dat ze de vrouw van een gepensioneerde orthopeed was en dat het bottenstelsel van kleintjes toch zeker tot het derde jaar te zwak was voor dit soort spelletjes. Er ontstond een leuk gesprek en ik realiseerde me dat ze best wel eens gelijk zou kunnen hebben. Ze zei ook dat er op deze leeftijd al snel iets onherstelbaar kan beschadigen. Of het een tikkeltje overdreven is mag iedereen voor zichzelf bepalen maar ik slinger mijn zoontje nu dus niet meer aan zijn armpjes de lucht in.

17. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.824
    3.348
    113
    zwemjuf
    zuid-holland

@nikita : toevallig dat je dit aanhaalt. Bij mijn nichtje op het kdv was een vader ook enthousiast met zijn ukkie en tilde het aan de armpjes in de lucht.... tja oeps.. armpje uit de kom!
    Dus wij zijn ook maar wat voorzichtiger nu ;)

@ts: Als je de mogelijkheid hebt, kun je misschien volgende keer naar een andere arts/verpleegkundige gaan? Hier werken ze ook met meerdere.

18. pixie

pixie VIP lid

30 mei 2008
    12.315
    0
    0
    woonbegeleider psychiatrie
    Leusden
    oh geweldig..

ook ik heb een hekel aan de cb mutsen gekregen..
    ze roepen van alles en nog wat en allemaal tegenstrijdig adviezen..
    2 weken geleden krijg ik nog te horen dat we naar 5 voedingen mochten gaan en woensdag was eva dus niet goed genoeg gegroeit en moeten we dus weer terug naar 7.. 5 was nog helemaal niet gelukt maar we waren al op 6.. (dom eigenlijk van mij om te denken dat dat goed was aangezien we zo'n kleintje hebben).

toen we weg gingen zei de muts 'we moeten die kleintje goed in de gaten houden'ik dacht toen 'rot op mens'
    ik ga nu meer mijn eigen gevoel volgen..ik heb geen gemiddeld kindje.. ze is hartstikke vrolijk , poept en plast goed ..dus volgens mij niks aan de hand.. behalwe dat ze dus niet genoeg groeide..

19. gevalletje

gevalletje Actief lid

3 mei 2008
    254
    0
    0
    hihi, hoor van n vriend van me, die in t ziekenhuis werk (zelf ook gewerkt). De artsen daar zeggen dat een cb arts een thuiscursus heeft gevolgd. de cb artsen hebben wel gestudeerd maar verder niet aan de bak kwamen ivm net geslaagd te zijn. volgens die artsen kan iedereen dit wel worden :) (gelukkig niet) maar ze doen ook verder niks anders dan alleen volgens n boekje dingen afwerken

20. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Dat wat nikita aanhaald heet: "zondags armpje" En dat heet zo omdat men vroeger dan 's zondags met de familie ging wandelen en dat soort dingen werden gedaan met de (kleine) kinderen. Met als gevolg dat er zondags nogal eens wat kindjes met ontwrichte armpjes bij het ziekenhuis binnen kwamen.

Onze Wendy kon ook al snel zelf zitten. Dit deden we geregeld een paar minuten op schoot en op den duur wilde ze niets anders meer. Je kon er niet met je handen bij komen of mevrouw greep zich vast en zorgde dat ze zat. Ik heb zoiets van zolang ze dit zelf zo kan (ze kon overigens ook weer op dr buik terecht komen als ze dat wilde) vind ik het goed. Ik heb het niet gestimuleert en heb haar zelfs n tikkie geremd omdat ik vond dat ze zelf nog te vaak helemaal naar voren hing en ik dat ivm de heupjes niet zo geslaagt vond. Maar sinds ze dat niet meer doet en ze dus van zitten naar liggen en rollen en weer zitten (als er wat in de buurt is waar ze zich aan kan optrekken) kan vind ik het best. Ondanks dat ze in het begin niet kroop maar op dr kont n tikkie vooruit schoof. En op den duur ook gericht naar dingen toe rolde.
    Rare meid kan sinds ze kan staan en dus pas tijgeren en doet dit nog steeds minimaal, alleen als het nodig is om goed te liggen zodat ze ergens heen kan rollen en zich dan in de benen kan heisen. Dus hier gebeurt het ook niet volgens het boekje van het cb. Maar goed ik kom dan ook niet meer bij het CB. Ze deden er altijd betuttelent en nooit eens leuk tegen Wendy of enthausiast als ik wat te vertellen had.
    Ik heb er al 2 dus hoe alles werkt weet ik nu wel. En als er wat is hebben we een huisarts of vraag ik t wel aan familie of vrienden (of hier). Dus heb ze maar mede gedeeld dat ik alleen nog kom als er een inenting nodig is.
    Waren ze niet zo blij mee maar das dan hun probleem. Ze lopen sowieso kwa ontwikkelingen op het gebied van kinderen en verzorging gewoon achter hier. Hadden nog nooit van Rapley gehoord. Wisten niet wat aerosleep was en halverwege haar informatie praatje over BV heb ik dr maar afgekapt want die info was 12 jaar geleden (toen ik BV gaf aan mn oudste) al veroudert! En toen ik info over de inentingen vroeg kwamen ze ook met niks op de proppen (zo had ik het wel leuk gevonden te weten dat de inentingen tegenwoordig milder zijn en ze er dus minder ziek van worden!) En probeerden me te laten geloven dat ze nergens last van zou hebben na de inenting. Dus een paracetamol was onzin. Nou ik was blij dat ik niet naar ze geluisterd heb want ik zat met n kindje met pijnlijke beentjes en koorts. ;)
    CB is helaas slecht geregeld vind ik. Ze zouden aan de wieg van nieuwe ontwikkelingen moeten staan en de ouders niet met ouderwetse achter haalde info moeten bestoken.
    Neemt niet weg dat sommige bureaus dus wel goed geregeld zijn. Maar je moet ze echt niet zien als al wetend en in je hoofd houden dat het JOU kindje is.
    Zitten is niks mis mee als het niet langer is als n paar minuten en je je kindjes rug en heupen in acht neemt en zo nodig ondersteunt. Zeker niet als ze van schuin naar achter liggen al dmv de buikspieren oid tot zitten kunnen komen want dan kunnen ze iig zelf zorgen dat ze niet te ver voorover gaan hangen (buikspieren zijn dan sterk genoeg). Maar zoals alles is het met mate. En zou kinderen van zo jong iig niet zomaar op hun kontje ergens neer zetten en laten zitten (bij wijze van) want ze geven zelf niet aan als het niet meer gaat tot het te laat is. En dan is het mogelijk al verkeerd gegaan.
    Dus ga aan de eene kant wel mee met de CB arts dat je je kleine nog niet te veel moet laten zitten/stimuleren. Maar de volgorde van ontwikkeling...naja... Weet je, ze doen het toch zoals ze het zelf willen doen.
    Mijn oudste kon oa al tot 21 tellen toen hij 1 jaar oud was. En toen ik daar wat over vroeg omdat ik het idee had dat er wat mis was met t jochie (bleek toen hij 5 was pdd-nos te hebben) werd me gezegd dat ik hem niet zo moest pushen...alsof je die kleintjes kan pushen om te leren tellen ;)
    Dus ik bedoel maar...

Deel Deze Pagina