Ervaringen met Biamed dieet

Discussie in 'De lounge' gestart door boannan, 12 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. boannan

boannan Bekend lid

2 apr 2013
    911
    11
    18
    Haarlem
    Ik kamp al jaren met overgewicht en jojo-en. Begin dit jaar had ik de smaak te pakken en viel ik 10kg af (van de bijna 30) maar de laatste 1-2 maanden stond ik stil dus ben ik naar een diëtiste gegaan op verwijzing van de huisarts.

Tijdens dit gesprek heb ik me het Biamed dieet aan laten praten. Een dieet met 2 maaltijdvervangers per dag. Volgens haar eet ik structureel te weinig koolhydraten (dat klopt want ik probeerde koolhydraatbeperkt te eten) en kan ik niet zomaar weer overschakelen op koolhydraten en dit zou een mooie overgang zijn. Ze adviseert het een maand te doen en dan verder te kijken en eventueel over te gaan op een gebalanceerde en gezonde levensstijl. Ik kreeg een boekje mee en een blik met poeder voor shakes en stond weer buiten. Over anderhalve week heb ik weer een afspraak om te kijken hoe het gaat.

De eerste 2 dagen mocht ik alleen maar 5x een shake (ik gebruik dan halfvolle yoghurt) met een eetlepel zemelen en 1 maatschepje van dat Biamed poeder. Verder mocht ik de eerste 2 dagen niks en daarna vervang ik 2 maaltijden op deze manier, eet ik overdag verder niks en eet ik 's avonds een normale maaltijd waarbij ik zorg dat ik binnen 2 uur aan 100gr koolhydraten kom. Dus bijvoorbeeld om 16u30 een banaan of wat crackers en dan om 18u een maaltijd met nog een stuk fruit toe.

Toen ik het boekje las bedacht ik me eigenlijk dat dit alles is waar ik niet in geloof. Het is ongeveer 1.000 calorieën minder dan ik op een dag verbrand (en dus vertraagt het je metabolisme) en er zit aspartaam in de Biamed. Maar ik had het al gekocht en man zei ook dat het geen kwaad kon om het een kans te geven. Van 2 weken proberen (of een maand) ga ik niet dood denk ik. Bovendien wordt dit dieet alleen aangeboden via diëtisten en artsen. Dus het lijkt alsof er goed over nagedacht is.

Ik vond de eerste 2 dagen erg pittig en heb veel honger. Dat is ook niet gek. Als ik niet sport kom ik op 1.200-1.300 calorieën per dag uit. Als ik wel sport mag ik 2 volkoren snee brood met mager hartig beleg, een glas zuivel en een stuk fruit binnen 1 uur na het sporten extra.

Wie heeft er ervaring met het Biamed dieet? Kon je het volhouden? Hielp het je? Ben je er blijvende mee afgevallen? En hoeveel? Doe ik er heel onverstandig aan om het 2 weken (of een maand) uit te proberen?

2. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Klinkt iig heel ongezond en vind het eigenlijk best eeg dat een diëtist dit voorstelt.
    Ik ben heel erg anti aspartaam.
    ik heb mezelf een gezonde levensstijl aangemeten en het gaat super en ontzeg mezelf niets

TinaTeenslipper vindt dit leuk.
  3. JG1986

JG1986 Bekend lid

10 apr 2017
    652
    243
    43
    Klinkt idd niet heel gezond. Ik doe sinds begin april Weight Watchers, en ik ben al bijna 17 kilo kwijt. Zonder honger, gewoon aardappels, groente, fruit en brood. Ik vind het een fijn programma, zeker de moeite waard om te proberen.
    Succes iig!

4. boannan

boannan Bekend lid

2 apr 2013
    911
    11
    18
    Haarlem
    Weightwatchers ken ik goed en hier ben ik al vaker succesvol mee afgevallen. Alleen ging het de laatste keer een stuk langzamer dan voorheen. En bij de start moest ik 27kg kwijt. Nu nog 17kg. Omdat het met Weightwatchers niet zo goed ging en later met koolhydraatbeperkt ook niet ben ik dus naar een diëtiste gegaan. Het schijnt zelfs dat zorgverzekeraars Biamed vergoeden. Dus zo slecht kan het toch niet zijn?

5. Manque

Manque Niet meer actief

Zorgverzekeraars vergoeden de grootst mogelijk onzin, dus ik zou dat niet als argument nemen.

paula1984 vindt dit leuk.
  6. boannan

boannan Bekend lid

2 apr 2013
    911
    11
    18
    Haarlem
    Daar heb je gelijk in. Er valt online niet zo heel veel over te vinden maar wat ervoor staat is dat het wel een goed dieet is met ook een fase waar je onder begeleiding leert gezond te eten. En tijdens de fase waar je 2 maaltijden vervangt met shakes schijn je alles binnen te krijgen wat je nodig hebt aan vitamines en mineralen.

Alleen het crashen en de aspartaam staat me dus wel tegen. Dat ga ik volgende week ook bij de diëtiste aangeven hoor.

7. a2cmieux

a2cmieux Niet meer actief

Ik vind ook niet dat het klinkt als een zeer gezond dieet op korte en al helemaal niet op lange termijn. Je man heeft natuurlijk wel gelijk, van 2 á 4 weken dit dieet krijg je vast niets. De voornaamste reden die ik echter zie om te stoppen is dat ik het gevoel heb dat je er zelf helemaal niet achter staat en dat je zoveel honger hebt. Als je stopt zou ik contact opnemen met de diëtetiste en eerlijk vertellen dat je er niet achter staat. Een goede diëtetiste biedt dan een alternatief (anders zou ik zeggen, tot ziens en dankjewel).

Ik werk zelf in het ziekenhuis en zie heel regelmatig de firma's langskomen (bij de artsen) om hun nieuwe medicijnen en andere producten te promoten. Laten we het er maar op houden dat dat niet allemaal even objectief beoordeeld wordt. Dus ik denk ook niet dat het is omdat een diëtetiste het geeft dat het daardoor beter is.

Ik vind het wel heel jammer, want jij bent zo nog steeds niet geholpen.

8. JG1986

JG1986 Bekend lid

10 apr 2017
    652
    243
    43
    Ah okay, tsja ik link shakes altijd aan crash, dus snel eraf en vaak helaas ook snel er weer bij aan.
    Ik hoop dat je de juiste weg vind om die laatste 17 kilo eraf te krijgen! Succes!

9. Littlegirl1989

Littlegirl1989 Fanatiek lid

2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Mijn hart huilt als ik hoor dat dietisten dit soort troep verkopen. Geen reclame voor ons vak. Gewoon ordinair crashdieten. Weggooien die troep, je was zo lekker bezig met die eerste 10kg. Zoek alsojeblieft iemand die wel de naam dietist fatsoenlijk gebruikt.

paula1984 en mamabri vinden dit leuk.
  10. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.168
    10.676
    113
    Nou ik ben uit nieuwsgierigheid die website gaan bekijken. De ene bus met poeder van volstrekt onduidelijke inhoud heet BiaStart. B.S. Heel toepasselijk volgens mij.

Je valt sneller af doordat het eten al hapklaar is? Nou volgens mij raak je dan vooral minder snel vol, raak je makkelijker geobstipeerd en verbrand je een ietsiepietsie minder calorieën dan wanneer je lijf er nog zelf mee aan de slag moet. Je hoeft maar een keer per dag aan eten te denken omdat je maar 1 gewone maaltijd eet? Huh huh, dat is hoe ons brein werkt. (NOT)
    Je kan volgens mij beter veel denken over goede voeding en de keuzes die daarbij horen, en een gezonde relatie met echt eten ontwikkelen door lekker te koken.

Ik denk dat Biamed vooral zorgt voor gewichtstoename...

Van de portemonnee van de diëtiste.

Littlegirl1989 vindt dit leuk.
  11. Mila27

Mila27 Fanatiek lid

20 jul 2017
    3.153
    2.346
    113
    Vrouw
    Ik eet ook khd-arm/beperkt.. lijkt me heel wat gezonder dan wat je nu doet.. klinkt alsof je je een beetje hebt laten overrompelen door de dietist en geen idee hebt wat het inhoudt :p sowieso blijf je bij dit soort diëten jojo-en..

12. boannan

boannan Bekend lid

2 apr 2013
    911
    11
    18
    Haarlem
    Het is gewoon zo moeilijk wat je moet geloven. De ene zegt koolhydraten beperken, de ander zegt juist niet, de ene zegt krachttraining, de ander juist cardio... Word er gek van!

13. Peppabig

Peppabig Bekend lid

29 jun 2016
    528
    282
    63
    Ik heb een aantal jaren geleden ook zo’n dieet gedaan via een diëtiste.

De eerste kilo’s gingen er idd snel af, dat ging steeds langzamer en uiteindelijk viel ik niks meer af.
    Ze had hier geen verklaring voor en wist ook niet wat nu wel te doen.

Nadat ik weer normaal en gezond ging eten vlogen de afgevallen kilo’s er weer aan met bonus.
    Ik ben er van overtuigd dat het m’n hele stofwisseling in de war heeft geschopt.
    Ik zou er zelf nooit meer voor kiezen.

14. Deliana

Deliana Niet meer actief

Dit klinkt gewoon als een crash dieet.... wat gebeurt er wanneer je weer gewoon gaat eten?

Geen ervaring met het dieet, maar mijn moeder heeft er tig geprobeerd met als enige resultaat: jojo’en.

Ik denk dat je je beter af kunt vragen waarom je bent gestopt met afvallen? Had de diëtiste daar geen ideeën over?
    At je wel voldoende? Als je te weinig at is het helemaal niet raar dat je op een bepaald moment een plateau bereikt en niet meer af valt.
    At je wel gebalanceerd genoeg? Vaak denken mensen dat ze heel gezond eten, maar krijgen ze toch (ongemerkt) veel suikers binnen.
    Was je er bij aan het sporten? Je stofwisseling gaat langzamer tijdens afvallen, door sporten kan je dit weer versnellen.
    At je voldoende eiwitten? (Er loopt een ander topic over bijhouden van voedselinname. In myfitnesspall bijvoorbeeld kan je goed bijhouden hoeveel % eiwitten, koolhydraten en. Etten je hebt binnen gekregen)
    Etcetera....

Succes! Ik hoop dat het je lukt de laatste 20 kg afvallen

15. Angel1980

Angel1980 Niet meer actief

Yep, gedaan via mijn huisarts. Helaas (zoals met elk dieet) 20 kg afgevallen en 30 kg aangekomen :cool:

16. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Kijk eens op metabolisme dieet...

Poeders enzo. Echt de grootste onzin.

17. Manque

Manque Niet meer actief

Mijn huisarts raadde me destijds het Cambridge-dieet aan. Daar krijgen veel mensen ook een rode waas van voor de ogen, als je daar over begint. Maar het werkt wel. Blijvend afvallen is altijd moeilijk, wel dieet je ook volgt. Je moet na je dieet je volledige relatie met eten veranderen en dát is de echte uitdaging.

Er wordt veel onzin verkondigd over dieet en metabolisme. Mensen praten elkaar na. Probeer het voor jezelf uit te zoeken met degelijke bronnen, zou ik zeggen.

a2cmieux vindt dit leuk.
  18. boannan

boannan Bekend lid

2 apr 2013
    911
    11
    18
    Haarlem
    Heb jij dit gedaan? Wat is je ervaring?

19. boannan

boannan Bekend lid

2 apr 2013
    911
    11
    18
    Haarlem
    Ja dat herken ik dat jojo-en bij elk dieet gebeurd. Ik ben de vorige keer 20kg afgevallen met weightwatchers echt op een hele verantwoorde manier. 3 jaar later zat er weer 25kg aan.

Ik geloof wel in een vertraging van je stofwisseling/metabolisme trouwens. Maar dat schijnt bij elk dieet te horen. Crash of zo gezond mogelijk. Ik moet er nu 3 jaar later zoveel harder voor werken dan toen. Dat trucje waarmee ik toen 20kg afviel werkt gewoon nu vele minder goed. En heus leeftijd zal daar ook een rol is spelen maar niet zoveel.

huggybird vindt dit leuk.
  20. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Ik ben ermee bezig. Het bevalt heel erg goed. Het is alleen ontzettend veel werk met koken en snijden. Dus vooruit werken en invriezen voor drukke dagen is echt een must.

Deel Deze Pagina