Hoe vaak gemiddeld zoetigheid op brood?

Discussie in 'Voeding' gestart door Inez01, 12 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Inez01

Inez01 Fanatiek lid

4 jul 2008
    1.009
    0
    0
    Uiteraard weet ik dat het niet de bedoeling is dat kinderen teveel aan zoetigheid wennen. Ik heb een zoontje van 14 maanden en ik moet eerlijk bekennen dat hij bijna iedere dag wel een keer zoetigheid op brood krijgt. Soms is het maar een klein likje, soms gewoon een boterham met chocopasta, pindakaas,gestampte muisjes, appelstroop.

Ik vraag me af of ik nu "verkeerd" bezig ben en hem dus eigenlijk teveel zoetigheid geef. Wie weet is 1 a 2 x per week voldoende....

Kortom gewoon benieuwd naar hoe jullie het doen?

2. Zanoni

Zanoni Fanatiek lid

26 jun 2006
    2.646
    1
    36
    Administratief medewerkster
    Nijmegen
    hier krijgen de kids 1x met zoet beleg en 1x met kaas of vleeswaren. Meestal 's ochtend zoet en 's middags hartig.
    Ze vinden het lekker en ik heb er geen probleem mee.

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.516
    36.479
    113
    Lijkt me geen probleem. Zo is appelstroop wel zoet, maar ook gezond, terwijl bv smeerkaas niet zoet is, maar ook niet gezond.

4. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Jelle kreeg toen hij nog maar 1 boterham kreeg altijd een boterham met hartig. Vanaf dat hij 2 boterhammen at is de eerste met hartig en de tweede met zoet. In het begin appelstroop, nu wel eens pasta of gekleurde muisjes.

5. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.100
    3.879
    113
    Ik wissel het wat af, de ene dag zoet, de andere dag hartig. Ze heeft een tijd twee boterhammen gegeten, dan was de eerste hartig en de tweede zoet, maar de laatste weken wil ze niet meer dan 1 boterham.

6. pim

pim Fanatiek lid

22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Emme snoept bijna nooit, maar eet wel bij het ontbijt en de lunch een boterham met zoet. En daarna ook nog een met hartig. Ik heb er geen probleem mee hoor. Ik vind zelf zoet ook lekker op brood.

Pim

7. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Hier let ik er niet echt op, de ene keer is het 'zoet' en de andere keer 'hartig'. Aan beide zitten goede dingen en aan beide slechte dingen.

8. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Wij zijn nog niet zo lang bezig met brood. Gister heeft ze voor het eerst smeerworst erop gehad, dat plakte nogal, alleen met halvarine gaat beter. Straks misschien smeerkaas proberen. Kan pindakaas ook al met 8 maand? pindakaas valt volgens mij niet onder zoet beleg, want zo heel zoet vind ik het niet. Jam, chocopasta ed is zoeter

9. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik heb t laatst aan het CB gevraagd of ze pindakaas mogen hebben en hun zeiden dat het pas met een jaar mocht. Ik denk vanwege het zout wat erin zit? En daarbij kunnen pinda's een allergische reactie geven..
    Ik vind het zelf lastig om variatie in broodbeleg te geven wat ook nog een beetje gezond is.
    Wij geven nu: appelstroop (maar is wel zoet...), zonnatura jam zonder toegevoegde suikers (maar ook zoet natuurlijk), smeerworst (zout en vitamine a), smeerkaas (ook zout). Dit wissel is dagelijks af.
    Vlgs het CB mag je ze ook al kaas en vleeswaren geven ook al heeft mijn zoontje nog geen tandjes. maar dit heb ik nog niet geprobeerd. Ik vind het toch een beetje griezelig.
    Iemand anders nog ideeen?
    Mag je bv sandwitchspread geven voor 1 jaar?
    Ik weet dat je ook fruit op brood kan geven, maar verder dan plakjes banaan of aardbei kom ik niet?

10. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Ik heb wel smeerkaas gekocht waar dan wat minder zout in zit. En vaak smeerworst is ook niet goed i.v.m. te veel vitamine A. Wel lastig denk ik. Appelstroop is wel gezond, maar wel zoet. Volgens mij ontkom je ook niet helemaal aan zoet/zout beleg. Want aan alles is bijna suiker en/of zout toegevoegd.

11. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Hier hetzelfde.
    's Morgens wil mijn zoontje het allerliefste vruchtenhagel op brood en 's middags mag hij kiezen uit hartige dingen.

12. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Zoet beleg is helemaal niet zo erg hoor. Het is handig om af te wisselen met hartig beleg. Vanaf 1 jaar mogen ze eigenlijk alles (geen rauwe producten zoals filet Americain). Pindakaas wordt afgeraden ivm pinda allergie. Als die niet voorkomt in je directe familie kun je die best een keertje geven. Wij zijn pindakaas gaan geven vanaf een maand of 7: een paar keer per week (groot favoriet).

Zoet hoort bij het leven. Het belangrijkste is dat je kindje andere smaken OOK waardeert en dat het dus niet alleen maar boterhammen met chocoladepast of koekjes is maar dat een tomaatje ook lekker is of een boterham met worst! Maar geen zoet? mmm.. dan zou het leven wel heel saai zijn ;)

13. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    Belgiƫ
    Alyna krijgt bijna nooit zoet, maar ze vindt het dan ook niet lekker. ;)
    Als ze zoet krijgt is het chocopasta of speculoospasta.(stroop vindt ze echt niet te eten :D)

14. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    Hier ook elke dag wel, jam, chocopasta of pindakaas. maar dan wel tussen de middag. Als ontbijt eet hij liever hartig. Tussen de middag is het dan 1 boterham met zoet en de ander ook weer hartig.

Deel Deze Pagina